Heel (TE) direct op bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Heel (TE) direct op bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 11:12

Ik rijd mijn bijrijdpaard op het moment aan een lang teugeltje (hij is herstellende van een peesblessure)met zo licht mogelijke aanleuning. Hij is op eén vinger te rijden. Hij is niet meer kreupel en ik ben heel relaxed weer met hem onder het zadel aan het werk. In het verleden is hij gereden met een slof, omdat hij niet naar beneden te rijden zou zijn. Ik merk er niks van, hij loopt nu over het algemeen lekker ontspannen, met zijn neusje laag en lang, en sinds gisteren knabbelt hij op zijn bit en maakt hij mooie slagroom. Ik kan hem ook oppakken en met stelling en buiging door een wending rijden, maar hij heeft wel wat eigenaardigheden. Minimars heeft een K&K dubbelgebroken Aurigan watertrens. Nu reageert hij hier heel direct op. Iets te direct naar mijn zin. Als je bv op de linkerhand afwendt heeft hij de neiging naar rechts te vallen als je hem weer recht stelt. Hij heeft ook de neiging om tegen de teugel te komen bij halthouden. Gisteren een half uur bezig geweest met correct halthouden (zonder trekken, weggedrukt ruggetje of sterrekijkerij een geleidelijke overgang met normale aanleuning) maar toen had hij het door. Direct gestopt natuurlijk BRAAF PAARD!!!
Wat denken jullie; Is er nog een restje angst ivm het vroegere slofmisbruik? Hij houdt namelijk ook in bij het aandraven, direct weer rug wegdrukken en zo, al wordt dat wel beter. Ik hou het op vroeger slofmisbruik, aangezien hij best snel vooruit gaat, maar dat zwabberen op het bit staat me toch niet aan. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Het is dus niet mijn eigen paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:17

van verkeerd slofgebruik worden paarden lekker hard in de mond en daar is in dit geval geen sprake van. Probeer het eens positief te benaderen: het is juist super dat dit paard zo fijntjes reageert op het bit. nu moet jij nog leren er heel fijntjes mee om te gaan Haha!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:30

Vind jij het een goed teken dat een paard voor het gewicht van de teugel al opzij gaat? Ik niet. Bij mij moet een paard aanleuning durven nemen, ten alle tijden. Ook als je een waslijntje van de hals terug naar de hals beweegt. Hij valt echt opzij door je benen heen. Het enige wat helpt is per milimeter terug laten komen. Dat wilt dus zeggen dat je een volte redelijk kunt afrijden, want dat is een geleidelijk proces. Maar afwenden is een redelijk korte bocht. Twee meter voor de letter vraag ik een wending, dat doet hij goed. Maar na de wending, zodra je hem recht zet, (dus stopt met de "wending hulpen") zou hij het liefst direct doorgaan met een volte de andere kant op. Hij krijgt gewoon hulpen voor "nu rechtdoor in dit tempo", maar ziet dit kennelijk ineens als "en nu moet je de andere kant weer op", als je begrijpt wat ik bedoel. Dit is in mijn ogen niet echt de bedoeling. Grammetjes in mijn handen ipv kilo's ben ik wel gewend, heerlijk! Maar dit is echt niet gewoon een fijn mondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:10

Ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt, dat kan ik hier van achter mijn computer onmogelijk beoordelen. Jij stelt hier dat het paard niet correct reageert op alles wat jij aangeeft. Ik kan niet beoordelen of dat waar is, misschien geef jij wel verkeerde signalen [zou kunnen].
Heb je les met dit paard? Als dat niet zo is zou ik zeker les nemen. Ik denk dat dit onderwerp te complex is om vanaf de PC te beoordelen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:39

Als hij nog herstellende is van een peesblessure ligt daar misschien de oorzaak.
Ik heb namelijk geleerd dat bij peesblessures, ook al is het paard niet meer kreupel, nog steeds de pezen moeten herstellen.
Dierenarts vertelde mij dat en ook dat veel mensen dan te snel weer beginnen.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 15:40

Jippie, je schreef: "Jij stelt hier dat het paard niet correct reageert op alles wat jij aangeeft." Dit is niet juist. Hij loopt heerlijk ontspannen lang en laag, ik kan hem ook gewoon oppakken en met een correcte stelling, buiging en aanleuning doorrijden, maar soms reageert hij terughoudend op het bit. Terwijl ik dus met waslijntjes door de bak stuur. Ik steek dit op angst voor het bit uit vroeger tijden. Zodra hij denkt dat de teugels wel eens aangenomen zouden kunnen gaan worden gaat die kop omhoog. Dus bv als je Hooooo zegt. (Bij halthouden) Of als je een overgang naar draf voorbereidt, dan houdt hij in en valt terug in stap als je niet oppast. Zodra hij doorheeft dat je niet aan zijn mond zit ontspant hij en gaat weer ontspannen lang en laag. Snap je?

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 15:48

Essie79; Hij stapt nu een half uur en draaft ongeveer 5 minuten. In de stap maak ik hem wel zo soepel en licht mogelijk. Ik probeer hem een of twee keer op te pakken in stap, om dat te controleren en laat hem dan weer lang. Echt basiswerk dus en lekker ontspannen over de rug. Hij staat ook al drie maanden stil, dus ik pak het echt heel langzaam weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:52

Anne Marie schreef:
Ik steek dit op angst voor het bit uit vroeger tijden. Zodra hij denkt dat de teugels wel eens aangenomen zouden kunnen gaan worden gaat die kop omhoog.

Heb je de kiezen al eens na laten kijken. Misschien ligt het bit niet goed in de mond. Toevallig heb ik gisteren nog met de paarden tandarts gesproken Haha!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 16:04

Heb ik al wel aangekaart bij de eigenaresse, maar zij ziet daar het nut niet van in. "Hij is zonder tandarts 16 geworden en heeft met goed resultaat z2 gelopen, denk je dat zijn tanden nu ineens problemen veroorzaken?" Ik zei nog dat dat best zou kunnen, maar nee. Ze had het liever niet. Tja, da's het nadeel als ze niet van jezelf zijn... Het bit zat trouwens inderdaad ook wel erg hoog toen ik hem ging rijden, het raakte zijn kiezen. Ik heb het bit twee gaatjes laten zakken toen. Misschien is hij daar nog bang voor? Hee, ik vind het trouwens wel heel fijn dat je met me meedenkt!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:05

Anne Marie schreef:
Essie79; Hij stapt nu een half uur en draaft ongeveer 5 minuten. In de stap maak ik hem wel zo soepel en licht mogelijk. Ik probeer hem een of twee keer op te pakken in stap, om dat te controleren en laat hem dan weer lang. Echt basiswerk dus en lekker ontspannen over de rug. Hij staat ook al drie maanden stil, dus ik pak het echt heel langzaam weer op.


Ok, ik denk, ik meld het even.
Er zijn nml veel mensen die dan te snel weer beginnen en dan herstelt zo'n blessure helemaal niet meer.
Ik heb jaren geleden bij mijn pony ook 3-4 maanden gestapt op harde ondergrond en de blessure was minimaal. Een hele kleine beschadiging was er te zien. Kreupelheid was te verwaarlozen.
Dat stappen heb ik lang volgehouden en daarna heeft ze daar nooit meer last van gehad.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 16:15

Ik denk dat peesblessures idd vaak worden onderschat. Helaas ook al te vaak gezien. Als je het inderdaad langzaam opbouwt, veel stap op 't hard, komt het vaak wel goed, maar het duurt wel lang... Gelukkig heb ik veel geduld en weinig haast. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:43

jammer dat de eigenaresse niet gelooft in een paarden tandarts. De kans is toch wel groot dat je daar [een deel van] het probleem moet zoeken.
Misschien kun je het voor dit paard zo aangenaam mogelijk maken door een bit te kiezen dat zo stil mogelijk in de mond ligt. Ik zou dan eens denken aan een ongebroken trens. Die zijn ook in de wedstrijdring toegestaan.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 16:46

Thanks! Als hij zo blijft ga ik toch eens proberen gewoon een bustrensje te pakken. Nu heeft hij een watertrens, erg beweeglijk dus...