Jaarling eet vreselijk veel zout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Jaarling eet vreselijk veel zout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 22:38

Mijn jaarling merrie likt niet aan haar zoutblok, maar vreet hem kompleet op !!! Ze heeft in 3 weken tijd al de helft van haar zoutblok op, terwijl de andere 2 paarden er nog maar net aan begonnen zijn. Gevolg: veel drinken: veel plassen: zeiknatte stal Boos! . Ik heb haar zoutblok uit de stal verwijderd, overdag staan de paarden in de paddock en daar hangt ook een zoutblok. Maar daar heeft ze veel minder belangstelling voor, gewoon normaal gebruik, terwijl ze er in de stal echt verwoed aan knaagt.
Misschien toch een soort van speeltje ofzo ophangen in de stal ??? (al is de stal niet echt saai, volgens mij, ze staan er alleen maar 's nachts, ze heeft direkt contact met de andere 2 paarden, dus ook geen tralies ofzo, ze kunnen het leven in huis zien/horen en ze heeft ramen in de stal om naar de tuinkant uit te kijken) Of zou het een andere reden kunnen hebben dat ze zoveel zout wil eten ??

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:48

Misschien verveelt ze zich dat ze blijft knagen? Idd wat je zelf al noemt: een speelbal ophangen. Of kijk op www.paardendrogist.nl, daar hebben ze o.a. lick-its die niet zo makkelijk op te vreten zijn (maar wel op te likken). En een Jollybal is misschien een oplossing? Of je doet in sinterklaaszak (zo'n zak waar je cadeaus in doet enzo) een bal en hangt dat op aan het plafond. Heeftie een knuffeltje!
Misschien hebben andere bokkers een idee wat het anders kan zijn?

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:10

mijn fjord is ook zo een knaagbal aan het zoutblok maar ik laat haar gewoon. Maar heb je echt een zoutblok of een mineralenblok? Ik heb nu een zoutblok maar ga nu maaar is een mineralen blok proberen misschien is dat ook wat voor jou?Maar het kan ook zijn dat ze gewoon veel zout nodig heeft.Maar kan inderdaad ook zijn uit verveling

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:17

YouKnowWho schreef:
Misschien verveelt ze zich dat ze blijft knagen? Idd wat je zelf al noemt: een speelbal ophangen. Of kijk op www.paardendrogist.nl, daar hebben ze o.a. lick-its die niet zo makkelijk op te vreten zijn (maar wel op te likken). En een Jollybal is misschien een oplossing? Of je doet in sinterklaaszak (zo'n zak waar je cadeaus in doet enzo) een bal en hangt dat op aan het plafond. Heeftie een knuffeltje!
Misschien hebben andere bokkers een idee wat het anders kan zijn?


ehhm die lik-it dingen heeft die van mij in 1 nacht helemaal op.. Haha! Die krijgt er dus af en toe eens 1tje..

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:23

Ik zou niks ophangen, maar gewoon op de grond gooien. Mijn jaarling heeft een Jolly bal die hij nu oppakt, schudt, weer laat vallen etc. Als je het ophangt, kun je een soort van weefbeweging krijgen wat niet goed is voor het lijf.

Suc^!

=^.,.^=

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:34

Neem een stuk stam met bast van een eetbare boom. Sla in de bovenkant een oog (diep en stevig erin) en hang dit aan een stuk touw op stal. Goedkope bezigheids therapie. Clown
Ik denk dat ie zich gewoon verveeld nl.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:42

Sugarmiss, je zegt het goed.... Ben ik nl ook naar op zoek naar een tak waarvan de bast te eten is (voor paard). Wilg weet ik en welke nog meer? Weet iemand dat?

En even ontopic: liksteen weghalen zou ik niet doen. Misschien meer hooi geven en wat meer naar buiten bijv. Mijn jaarling heeft ook een liksteen, maar gebruikt em niet overdreven veel.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 18:17

Bedankt voor de reacties tot zover.

Citaat:
liksteen weghalen zou ik niet doen

Ze heeft wel buiten nog de beschikking over een liksteen hoor, ze staat meestal van ca. 08.00 tot 19.00 buiten, in de stal kan ze met enige moeite ook nog bij de liksteen van haar buurvrouw, dus het is niet zo dat ik haar het zout nu helemaal onthoud. Overigens neemt ze van die beide likstenen dus niet echt veel, gewoon af en toe wat likken, meer niet.

Ik denk dat ik inderdaad eens een speeltje ga proberen in de stal