drukke welsh K wat zouden jullie ermee doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

drukke welsh K wat zouden jullie ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 12:31

heel verhaal achter deze pony om een lang verhaal kort te maken.
op 3 jarige leeftijd niet goed ingereden te snel te veel eisend. Nu 5 jaar heeft al het vertrouwen verloren in de mens is zenuwachtig en druk.
is inmiddels 3 x verkocht en nu van een handelaar. Ik heb hem zover gkregen dat ze bij mij op stal mag blijven voor 6 weken en ik mag proberen het vertrouwen terug te krijgen van deze 10000% lieve merrie ze is echt een schatje en een erge knuffel vandaar dat ik dit wil doen want ik ben bang dat ze uit angst gevaarlijk gaat worden en eindigd bij de slager en dat is echt niet nodig!

Ben nu met grondwerk bezig join up, loswerkens etc gaat erg goed.

Het probleem is dat er geen rem op zit zodra je in de bak gaat rijden gaat ze racen racen echt plat door de bocht en ze is niet meer te stoppen.
Ik heb er zelf nog niet opgezeten omdat ik vind dat ze daar nu nog niet aan toe is we gaan eerst aan het vertrouwen werken.

Maar dan... ik rij zelf western zal ik daarmee met haar beginnen? en de basis erin proberen te krijgen en haar dan als westernpony proberen te verkopen. Of zal ze beter kunnen springen?

Ik heb zelf al 2 paarden dus haar houden is zowieso geen optie maar ik wil haar wel proberen om met een goed vertrouwen en een beetje basis haar de boze wereld in te sturen.
Ik heb maar kort de tijd dus ik hoop dat het lukt.

Wie heeft er ervaring met welsh K? en wat doen jullie ermee en tips?

TTeam join up ed doen ik al het gaat mij echt puur om het rijtechnische

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 12:32

en als iemand deze pony straks wil kopen of er iemand voor weet ook graag tips ze blijft wel in ieder geval 6 weken bij mij!! ik wil haar eerst goed van vertrouwen hebben nogmaals stalgebreken en in de omgang is het een engel ook met kleine kinderen alleen voor het rijden heeft ze angst gekregen door de mens!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:34

sja, die rem is toch wel heel belangrijk. Misschien dat iemand moet helpen aan de longeerlijn, dus dat je gewoon aan de longeerlijn gaat. Het kan goed zijn dat er iets mis is gegaan met het inrijden. Het paard heeft totaal geen vertrouwen. Eigenlijk moet je haar beschouwen als een totaal groen paard dat nog alles moet leren en haar zo behandelen. Net doen alsof ze nog niets kan. Dus iemand die haar vasthoudt aan de longeerlijn als je erop gaat zitten, langzaam er op klimmen, dichtbij haar blijven, langzaam overeind komen. Veel geruststellen. En dan de rest leren aan de longeerlijn, zoals halthouden, aanstappen, aandraven, terug naar de draf etc.

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:12

Hmm ken je probleem wel, heb ook een Welsh K een keertje voor iemand anders gereden.. Was ook niet helemaal goed doorgereden met beleren en zo. Die was dus ook niet te stoppen. In de galop heb ik gewoon de teugels losgegooid en heel lang doorgegalopeerd en heel erg op mn zit wat voltes sturen.. Ik moest echt niet aan de teugels komen.. En maar binnenbeen erbij houden. Toen kwam ze vanzelf terug en kon ik alles met haar. Met wijken bijv. gaat ze ook altijd ontzettend vluchten en dan wil je haar automatisch tegenhouden met je teugels.. Ik probeer dit dus gewoon op te lossen met m'n zit. Zodra ze dan iets verneemt aan de teugels pakt ze ze vast en gaat nog harder!! Pff.. wat word je daar moe van.

Met deze pony is meer het probleem van de teugels, absoluut geen druk en op 2 teugels, anders kom je er niet ver mee.

Ik hoop wel dat je in die 6 weken wat klaar kunt spelen!! Verder ken ik niet echt manieren of zo.. Volhouden... Vooral niet proberen langzaam te gaan rijden want dan wil je snel je been vergeten en dat is vaak hun wil.. Ze proberen er op een of andere manier altijd onderuit te komen..

Nouja, veel succes in ieder geval!

Groetjes Hester

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:50

Ik heb er ook één gehad zonder rem, en toen ze voor de kar liep ging het prima ... misschien een idee om te proberen?

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:56

mijn bijrijdpony is ook welsh k en vaak ook niet te stoppen.. zou het liefst hele dagen crossen.. weet niet of het bij haar ook zo'n achtergrond ofzo heeft hoor.. maar wat ik dus met haar doe zijn gewoon wat ontspanningsoefeningen. ik wil dat ze rustig loopt en lekker met haar hoofd naar de grond. wat ik dus doe: ik begin met lekker losse teugel. wil ze gaan crossen, dan maak ik een flinke ophouding. (niet te hard, maar ook niet te zacht. ze moet ervan schrikken, maar geen pijn van hebben) bij haar heeft dit als resultaat dat ze langzamer gaat. doordat ze meteen losse teugel terugkrijgt, werkt dit meteen meteen als beloning voor het rustiger lopen. ben begonnen in stap. toen dat goed ging, ben ik gaan draven. als dit nu een tijd goed gaat, gaan we galopperen, maar daar zijn we nu nog niet aan toe. wat we ook nog hebben gedaan is, aan de longe rijden. de eigenaar longeerde haar en ik zat erop. gaf geen hulpen of iets. hier liep ze heel rustig op. toen dit goed ging ben ik met de oefeningen hierboven begonnen. ik weet niet of jij er ook iets aan hebt, maar ik dacht ik schrijf het maar op. wieweet heb je er iets aan.
oja bij dat rijden is het echt niet alleen een kwestie van ophouding met de teugel hoor, ook met m'n zit en stemgebruik probeer ik haar rustiger te laten lopen.

dat western rijden vind ik trouwens een heel goed idee om met haar te doen!!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:35

Stuur eens een pb-tje naar bloemkooltje, die heeft een Welsh K met hetzelfde probleem: druk, wild, en bang om de vreemdste dingen.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 08:44

bedankt voor jullie reacties!! ze is wel eeerug lief zou haar zelf wel willen houden ...maar ja het gedl schip is nog niet binnen en 3 paarden wordt teveel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:41

Als een paard hard en ongecontroleerd wegloopt doet ie dat niet om te pesten, maar het is puur vluchtgedrag. Het paard ziet dus aanleiding om te vluchten. Een aanleiding is dat het bang is, en een bang paard heeft geen vertrouwen. Zorg dus dat je het vertrouwen krijgt.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 08:34

dat zei ik dus al desiree dat is juist het probleem het gat er mij om welke kant ik straks op zal gaan.

maandag komt er in ieder geval een fysiotherapeute om te kijken of ze geen pijn heeft

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:59

Zilvia had ongeveer hetzelfde probleem toen ik er kwam rijden, alleen zat er nog wel een beetje rem op.
Ik ben bij haar eerst begonnen met haar vertrouwen te winnen, telkens poetsen en bij haar zijn en heb ik haar opnieuw ingereden. Misschien moet je haar veel longeren zodat ze leert dat ze niet zomaar weg kan stormen en dan misschien ook met touwtjes longeren
Heel veel succes ermee iig