Halsstukken op dekens, wie gebruikt ze, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-01 10:15

Je ziet ze steeds meer, diverse soorten halsstukken. Je hebt ze voor op stal van de gladde dingen (veel western ruiters gebruiken die) of van de halsstukken als op de Rambo dekens of losse van Divoza. Ik lees regelmatig Engelse bladen en blijkt dus dan in Engeland de halsstukken vaak worden gebruikt.
Nou heeft mijn paard een buitenbox en krijgt dus zo wel een frisse hals en dus daar meer haargroei. Zou een halsstuk helpen, zeker als het straks kouder wordt. Want ik hou liever de luiken zo lang mogelijk op en doe ze alleen dicht om te voorkomen dat de leidingen dicht vriezen.
Heeft iemand ervaringen hiermee of wil er een aanschaffen?


Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 10:21

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor wel vaak dat die dingen de manen beschadigen...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 10:22

Mijn ervaring met halsstukken is dat je geen manen meer overhoudt! Als het erg koud is doe ik er een halsdeken onder, maar die sla ik altijd wel terug, dan kan er echt geen kou tussen komen, en ben ik maar een klein stukje manen kwijt.
Als de wind bij ons op de luiken staat gaan ze dicht en hebben ze alleen nog luiken op de gang, binnenluiken dus. Maar als het even kan zijn de buitenluiken open, en ik heb nooit last gehad.

Navragen is beter dan afvragen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 10:29

In Australië (en Nieuw-Zeeland) worden ze ook veel gebruikt. Op de dressuurstal waar ik werkte gingen de paarden niet naar buiten zonder dat we ze eerst van tevoren helemaal hadden ingepakt in hele lichte katoenen dekens, compleet met halsstuk. Het was daar toen zomer, die dekens waren bedoeld tegen vliegen, stof en vooral tegen zonnebrand (zo heeft 80% van de schimmels daar een of andere vorm van huidkanker). Mijn ervaring met halsstukken is als volgt:

Sommige paarden hadden een halsstuk dat tot aan het kopstuk van het halster liep en daar met lintjes, klittenband of riempjes vast zat. Dat was altijd een ellende: lintjes knapten, klittenband ging los en riempjes veroorzaakten schuurplekken. Verder zaten er daar aan de onderkant van de 'kap' ook vaak twee lijnen die naar oogjes op de deken liepen, om te voorkomen dat de halsdeken ging draaien. Ook niet altijd een succes: wel zolang het paard stilstaat maar niet als hij vaak rolt in z'n box of buiten met dat ding op. De beste halsstukken daar waren de halsstukken die tot halverwege het hoofd gaan, met oren eraan en ooggaten erin. Je paard ziet eruit als een middeleeuws ridderpaard, maar het blijft wel goed zitten omdat de boel niet kan draaien.

Ik weet dat ze ze bij Hyporama verkopen, in ieder geval in de gewatteerde versie. De katoenen versie heb ik in NL nooit gezien, je zou 'm misschien per post kunnen bestellen. Hij werd daar ook veel als onderdeken gebruikt, gewoon overdag 'in het katoen' de wei in en 's nachts (als het flink afkoelde) op stal met een gewone deken eroverheen (zonder halsdeken) op stal.


[Edit] Nu lees ik van alles over manen. Mijn ervaring daar was dat de mensen juist heel tevreden waren over de manen van hun paard, omdat ze door die halsdekens niet konden schuren en er geen insekten bij konden komen. Maar goed, nu spreek ik dus over de zomersituatie. Kan me voorstellen dat het voor het gemiddelde Nederlandse paard in de winter een heel ander verhaal is, en daar heb ik helaas geen ervaring mee. Ameretto (van m'n zusje) krijgt in de winter na gedane arbeid een wollen halsdeken om, maar die gaat er tegen de nacht weer af.
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> (ben ff onderschriftloos)</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-10 11:31 ]</font>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:36

Helaas geen ervaring ik heb wel een zweetdeken met hals.
Als ik vanwedstrijd afkom dan heeft hij die in de winter op en als ik 'm er thuis afhaal zijn de manen al behoorlijk plat in de verdrukking geweest dus ik kan me goedvoorstellen als zo'n dek bijna 24/7 op zo'n manenkam ligt je niet veel manen meer overhoud

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:39

Ik gebruik ze absoluut NIET want dan gaan m'n manen eraan (Fjord...) Ik doe nog liever een dun wollen plaidje om de hals als het echt nodig is, dan een zweetdeken met hals of apart halsstuk. De deken wordt omlaaggetrokken en gaat schuren over de manenkam, en dat kan ik niet gebruiken...

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:40

Ik had een losse wollenhals onder mijn staldeken gedaan. Deze draaide niet en bleef goed liggen alleen zijn manen lieten met bosjes tegelijkertijd los Huilen . Dat is dus niet zo leuk.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:43

met echt zo'n aparte heb ik geen ervaring wel met een gewone halsdeken (of bedoel je die), ik heb zo'n dnig voor het uitstappen van mijn vorige-vorige paard gebruikt en deze werken super en ook op stal heb ik hem wel eens gebruikt, het was van dat fleecespul, heel lekker voor ze, ook met buitenstappen!!!

Echt een uitvinding vind ik die dingen!!!!! Haha!


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-01 11:44

FF lezen, het ging niet om een zweet deken of een wolle deken met hals. Het ging om die van lycra halsstukken of de gewatteerde van Divoza. Of zoals die Rambo deken met hele hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:46

Maakt geen moer uit wat voor materiaal het is. Als je het aan je gewone deken bevestigt, gaat het richting beneden trekken, en dan schuurt het op je manenkam.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:54

Paarden hebben helemaal geen halsdeken nodig... ze vatten helemaal geen kou op de hals!
Zie wel eens mensen bij het uitstappen de hals van het paard bedekken en de lendenen juist niet...dan lach ik inwendig! Juist de lendenen vatten kou, de rugspieren en de borst... die moet je beschermen. De hals warm willen toedekken is gedacht vanuit de belevingswereld van de mens.. lief bedoeld, maar niet nodig.

In de VS gebruikten ze wel eens NEopreen halsbanden, niet om het paard op te warmen, of de manen mooi te laten maar om de hals te laten afslanken. in de VS zien ze liever geen zware hals, hoe lichter de hoofd/hals aazet, hoe liever ze het zien (zagen?). Vandaar die neopreenband. Zou helpen, geloof er zelf niet zo veel van. Helpt op menselijke heupen immers ook niet...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:58

Ik heb voor de winter als Jurga heel erg heeft gezweten bijv. voor de kar een losse dekenhals aangeschaft. Als ze droog is, gaat die er weer vanaf. Lachen
Ik heb ook een losse hals bij mijn winterdeken. Deze is ook waterdicht. Als het in de winterperiode een dag heel hard staat te regenen en het gewoon geen doen is om even te rijden, dan doe ik de hals even aan de deken en gooi ik Jurga de wei even in om wat te bewegen. Blijft ze tenminste droog. Maar verder gebruik ik eiggie nooit een dekenhals. Ik kan er idd ook wel inkomen dat je de manen ermee verpest... is niet de bedoeling nee.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:44

Ik heb een (losse) halsdeken. Die gebruik ik alleen als Lurano erg bezweet is en het koud is of waait (hij staat in een stal). Mijnmoeder heeft hem zelf gemaakt omdat ze in de winkel zo vreselijk duur zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:48

ik heb een los halsstuk. Heel fijn te gebruiken wanneer je paard erg nat is maar waardeloos voor op stal. Bij mijn paard lieten de manen ook bij bosjes tegelijk los. Na 6 maaden is alles weer netjes bijgegeroeid

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:41

het nieuwe is nu weer een halve hals. Die heb ik een. Ik vind hem fijn werken. Hij zit aan mijn onderdeken (die er nu nog als gewone deken op ligt) Het fijne vind ik dat die halve hals al zoveel lager zit dat die niet schuift als ze haar hals beweegt. Nu lijden haar manen er dus ook niet onder.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-01 14:59

Ik heb een Rambo met halve hals en geen probs daarmee.Maar waar jullie het voornamelijk over hebben zijn de zweet halsdekens en losse wollen halsdekens en dat bedoel ik niet. Want die zitten inderdaad waardeloos en voor uitstappen en ff nazweten op stal is het goed.
Het gaat mij dus om een verlenging van je gewone winterdeken, dus met thermo voering, niet om de zweet in op te vangen..........

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 15:19

Ik heb van die wolle zweetdekens met hals, prima na het werk!
Maar ook erg handig in de winter, als het echt koud is. Ze gaan dan als onderdeken onder de gewone winterdeken. Bevalt perfect.

Het nadeel van die losse halsstukken is dat ze gaan schuiven en scheef gaan zitten, als een paard rolt. Bij een halsstuk dat al aan een deken vast zit, heb je daar veel minder last van.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 21:06

Wat jij bedoelt Eleonoor heb ik vorig jaar zelf gemaakt omdat ze toen voor het eerst geschoren was en ze in een buitenbox staat en als het effe kan ook in de winter naar buiten mag.

Alles goed bedacht en verwerkt mbt het behoud van de manen(gladde binnenkant)

Ze had het er lekker warm onder mijn kale Kaatje,maar wat hierboven al verteld is gebeurde bij haar dus ook .
Haar manen vielen uit Verdrietig
Het gedeelte van schoft tot halverwege de hals ,kleine plukjes niet om aan te zien .

Heb zo winterkampioenschappen gereden(gelukkig krijg ik er geen punten meer voor )

Deze winter zal ik zien wanner ik hem inzet en voor hoelang .
Een gewaarschuwd mens telt voor twee Knipoog

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 23:24

Op mijn vorige stal stonden er wel paarden helemaal ingepakt tot en met het hoofd (zie Karin), dit was tegen de kou bedoeld. Persoonlijk vind ik dat niet zo heel geweldig, een gewone deken is voldoende om de temp. te regelen. Hoe meer je ze inpakt en dus beschermd hoe meer je ze dus ook afschermt. Ik ben er niet zo voor, ik vond het wat overdreven.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:30

Overdreven vind ik de vraag van Eleonoor niet .

Als je je paard moet scheren en in een buitenbox houdt mag je je afvragen of na het scheren weer snelle aangroei van haren onstaan op de hals .
Lelijk en onpraktisch ook omdat wat je wilt bereiken met scheren dat ze overal mooi dun in het haar blijven zo hun zweet sneller opdroogt.Toch?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:54

Ik heb hetzelfde probleem; nu al een paard met een lekker wollig vachtje op de hals, ze is binnen de kortste keren kliedernat als ik rijd.
Ik ben ook op zoek naar de oplossing!

Ik heb haar wel een los halsstuk om gehad 's winters, was geen succes, dat schuift.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-01 09:06

Tja, Reija, dat gebeurt met die WOLLE halsstukken. Ik wil graag weten hoe het werkt met een gevoerde halsstuk van hetzelfde materiaal als je deken. dus NIET van wol of fleeze. Want dat is inderdaad waardeloos.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 09:22

Ik geloof niet dat er veel mensen ervaringen hebben met de halsstukken die jij bedoeld Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-01 10:29

Dit bedoel ik:

[img]../upload/1129/smartex3.jpg[/img]

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 10:58

Yep, die bedoel ik ook. In Australië worden ze voornamelijk in de licht katoenen versie gebruikt, maar deze zie je er ook wel.

Nadeel is wel dat het paard er altijd een halster bij moet dragen waar je die halsbedekking aan moet vastknopen, anders blijft-ie nog niet zitten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geralda1994, Nef1985 en 38 bezoekers