Rozenknopjes vlechten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Rozenknopjes vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 13:45

Hey lui,
als ik wedstrijd heb vlecht ik de manen altijd in zoals veel mensen dat doen: Vlechten, twee keer dubbel vouwen en vastzetten.

Nu vroeg ik me misschien af of iemand me kan uitleggen hoe je 'rozenknopjes' kunt maken, dat vind ik er namelijk zo ontzettend mooi uitzien!

Alvast bedankt!


Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:47

dat zou ik ook wel eens graag willen weten maar misschien kun je wat op het internet wat vinden ik zal even kijken en als ik wat vindt dat zet ik het hier wel ff op

Evita sue v. Uphill M1 + 12
Ferox v. Uphill M1 + 16
Gediplomeerde instructrice en jurylid M2 dressuur

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:56

Ik wil het wel proberen uit te leggen:
Je pakt een dubbel touwtje (pektouw) en die vlecht je mee met de manen. Aan de onderkant leg je er een knoopje in (om de manen heen wikkelen. Dan haal je de twee touwtjes door het vlechtje heen (op de manenkam). dan nog een keer terug. En dan doe je de touwtjes door het lusje aan het begin van het vlechtje. Dan nog een keer heen en weer en dan afknippen.

Beetje vaag uitgelegt, maar ik hoop dat je het begrijpt. Als je de zoekfunctie gebruikt kan je zien dat er al veel topics over zijn geweest.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:14

Wou net de zelfde vraag komen stellen, maar toen zag ik dit topic Tong uitsteken
Paardje, jou uitleg snap ik niet echt, heeft iemand mss uitleg met tekeningetjes?

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:32

Ik maak gewone vlechtjes, dan pak ik een stukje pektouw (ong. 15 cm) onderin het touw maak ik een 3-dubbele knoop. Met de vlechtnaald haal ik het touw door het einde van het van het vlechtje (tussen het elastiekje door). Door het knoopje aan het touw kan het touw niet doorschieten.

Nu haal je met de vlechtnaald de vlecht naar onderen strak langs de manenkam, dan heb je een lusvlecht zeg maar. Vervolgens haal je de naald terug door de lus naar het uiterste dubbele punt. Dan haal je het weer langs de manenkam naar onderen. Dan heb je al het roosje. Nu kan je het mooi afwerken door het touw een paar keer door het roosje heen en weer te steken.

Zorg dat je als laatste eindigt aan de achterkant van het roosje. Dan kan je het overige touw afknippen en komt je roosje als het goed is niet meer los.

Hopelijk is het zo te begrijpen, het is namelijk toch iets lastiger uit te leggen op schrift dan het te laten zien Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:56

ik doe het hetzelfde als mayo


ingvdh

Berichten: 6356
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:42

Ik doe het ietsje anders:

Ik maak een vlechtje en doe daar een elastiekje omheen.
Dan pak ik een pektouwtje van ongeveer 20 a 30 cm en haal die met een paar halen door het vlechtje heen ter hoogte van het elastiekje tot dit goed vast zit. (totzover helzelfde als Mayo).

Vervolgens haal ik de naald achterlangs het vlechtje en steek er op ongeveer 1/3 van de onderkant van achteren doorheen, het vlechtje zit nu een stukje dubbel. Vervolgens rol ik de rest op en steek de naald en draad er een paar keer doorheen zodat het goed vast zit.

Als laatste knip ik het overgebleven stukje touw af. De vlechtjes krijg het paard nu met geen mogelijkheid meer los.

Iedereen heeft, denk ik, zo'n beetje zijn/haar eigen manier. Probeer een paar methodes uit en kies degene die het beste past of lukt.

Veel succes

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 10:44

Heel erg bedankt allemaal, ik ga het eens proberen!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:57

Er staat ook een goede uitleg in het boek van Tineke Bartels. En als je hier op Bokt gaat zoeken, vind je ook genoeg.
Ik heb ergens hier een hele duidelijke uitleg gezien, maar weet niet meer waar.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 1 bezoeker