Stelling: Paard mag wel/geen eigen inbreng hebben

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Stelling: Paard mag wel/geen eigen inbreng hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 22:12

Vinden jullie dat een paard eigen inbreng mag hebben?
of moet ie altijd maar braaf doen wat gezegd wordt?

Lijkt me interessant om hier de meningen over te horen.... Lachen
misschien ontstaat hier een interessante (lees: eerlijke) discussie over zonder modder-gegooi...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:16

Meestal kijk ik in wat voor bui Arti is en waar ik zelf zin in heb. Als ik merk dat het een dag niks word in de bak, dan gaan we naar buiten ofzo, maar het is niet zo dat als ze zelf maar het initatief neemt om bijvb gewoon zomaar te gaan galoperen dat ik haar dan maar haar zin geef ze moet dan gewoon wachten tot mijn teken en dan mag ze...

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:24

Ik wil niet iedere dag erop stappen en naar 30 minuten klaar zijn omdat ze alles precies goed doet. Af en toe is wat actie wel leuk. Ik hoef geen bokkend paard maar ik verwacht niet van haar dat ze alles zonder protest doet. Uiteindelijk moet ze alles natuurlijk wel doen.

En uit eigen wil gaan galopperen ofzo zit er ook niet in, dan doet ze het of zolang ik ht wil, of ze doet het niet.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:25

Ja, ik vind zeker dat een paard eigen inbreng mag hebben.
Toch heb ik Moos daar misschien mee verknalt.
Bloos!
Als hij in of uit de stal loopt, rent hij naar de kruiwagen met brok.
Dit deed hij altijd zo slim, dat ik erom moest lachen.
Toch is het nu best gevaarlijk, want als ik hem uit de wei naar binnen roep, gaat ie in galop de stal in, naar de kruiwagen.
Best gevaarlijk eigelijk, stel dat er toevallig een kind loopt..........

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:26

En dit is nog maar een stom voorbeeldje......

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:26

Ik wet dat er veel mensen zijn die het afkeuren maar mijn Gam heeft veel inbreng. Zo mag hij van mij, bv. tijdens uit de wei naar stal brengen, overal wel even aan knabbelen. Immers die bomen en struiken staan niet in de wei maar hij heeft er wél behoefte aan. Tijdens het rijden heb ik het liever niet maar hij is er zo bedreven in geworden dat als we ergens dichtbij langslopen, hij alweer wat in zijn bek heeft. Als we stilstaan vind ik het doorgaans ook prima.

Verder mag hij van mij ook aan alles wel snuffelen, de stallen, containers, ditjes en datjes. De picknicktafel naast de stal, de mensen die aan de tafel zitten, auto's, fietsers die we onderweg tegenkomen. Waarom zal ik hem dat allemaal ontnemen?? Ik vind die nieuwsgierigheid ook leuk aan hem, even buurten bij andere paarden mag hij ook graad doen, nou ik laat hem lekker als die ruimte er is.

Helaas heeft hij in de bak op het moment ook erg veel te zeggen omdat we geen goede dressuurcombinatie zijn zonder begeleiding. Hij kent mijn zwakke plekken en maakt er giga misbruik van. Ik ga tegen de winter weer beginnen met les dus rijden we nu zoveel mogelijk buiten. Lachen

of bedoelde je dit soort inbreng niet? Verward

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:28

ik vind dat een paard een eigen inbreng mag hebben ja Lachen
ze is me slaafje niet?

ik let wel op dat het niet te erg word enzo,maar ze maar zeker haar eigen inbreng hebben.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:28

kijk je hebt zin geven en zin geven, dat van natascha vind ik geen zin geven maar dom, je kunt wel kijken naar de bui die je paard heeft, en daar de training op aan passen, maar dat doe ik zelden, paarden zijn slim, die hebben zo door hoe ze onder het werk kunnen uitkomen...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 22:33

dat bedoelde ik wel Pellie... Lachen

Ik ben dus ook van mening dat een paard eigen inbreng mag hebben....

Banjer mag ook overal aan snuffelen, als ik merk dat Banjer vandaag geen zin heeft in rijden in de bak gaan we naar buiten, of we gaan springen (dat vindt ze wel leuk)....

Merk ik dat ze geen zin heeft in rijden algemeen... dan respecteer ik dat.... en doen we wat anders, of heeft ze een rustdag.... of andersom... als ik merk dat Banjer zin heeft om te rijden en het is een rustdag... dan gaan we toch rijden... Lachen

Ook in de rijstijl heeft Banjer wat mij betreft alle inbreng... zij is tenslotte degene die bereden wordt... Lachen "engels" vond ze niks.. dus rijden we nu western (met freestyle invloeden)... Haha!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:35

Pellie schreef:
Verder mag hij van mij ook aan alles wel snuffelen, de stallen, containers, ditjes en datjes. De picknicktafel naast de stal, de mensen die aan de tafel zitten, auto's, fietsers die we onderweg tegenkomen. Waarom zal ik hem dat allemaal ontnemen?? Ik vind die nieuwsgierigheid ook leuk aan hem, even buurten bij andere paarden mag hij ook graad doen, nou ik laat hem lekker als die ruimte er is.


precies. Tijdens het rijden moet ze luisteren, ook tijdens het zadelen. Maar als ik mt haar loop hoeft ze echt niet alleen op mij gefocused te zijn.
Het moet wel een paard blijven en geen robot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:36

Ligt er een beetje aan wat er moet gebeuren.
Bij de hoefsmid hebben ze bij ons 0% eigen inbreng en ook met zaken als opzadelen, optuigen en inspannen hebben ze geen enkele inbreng, voor mij gaat veiligheid hier boven alles.
Onder het rijden zoek ik wel naar een samenwerking en hebben ze enige inbreng maar wel binnen mijn grenzen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:37

ja maar ik wil geen paardje dat als ik er even mee wandel overal een hapje van gaat nemen... en bud kan zo ongeveel 20 uur per dag doen wat ie zelf wil.. en ik heb een gevarieerde training met hem dus hij weet toch nooit wat er komen gaat Tong uitsteken

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:39

Ilindra schreef:
Ligt er een beetje aan wat er moet gebeuren.
Bij de hoefsmid hebben ze bij ons 0% eigen inbreng en ook met zaken als opzadelen, optuigen en inspannen hebben ze geen enkele inbreng, voor mij gaat veiligheid hier boven alles.
Onder het rijden zoek ik wel naar een samenwerking en hebben ze enige inbreng maar wel binnen mijn grenzen.


daar ben ik het super mee eens Haha! dat bedoel ik ook zo ongeveer alleen jij verwoord het een beetje anders dan ik.. beter

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:41

Ow ja graag, beetje karakter is wel zo leuk!
Zolang ik maar degene ben die beslist tot hoever gaat.

Ik moet Magic nog wel eens op haar plaats zetten, maar ik zou er niet aan moeten denken een paard te hebben die alles maar goed vind en nooit eens ondeugends uithaalt.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:42

Tuurlijk hebben ze bij het rijden wel enige inbreng. Het draait tenslotte om een goede samenwerking tussen paard en ruiter. Maar ze moet echt niet stil gaan staan terwijl we in een galopje zaten. Of zomaar op dr achterbenen gaan lopen.

Alles doeje samen, je heb dus beide inbreng. Maar er zitten grenzen aan de inbreng van je paard. En inderdaad veiligheid gaat voorop.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:43

Natuurlijk mag een paard wat inbreng hebben, maar over het algemeen vraag ik gewoon gehoorzaamheid. Hij heeft doorgaans 22 uur per dag of zo meer doen waar hij zin in heeft, die andere uren verwacht ik gehoorzaamheid. Natuurlijk als een paard een dag geen zin heeft, ga ik dat niet koste wat kost doorzetten, dan kan er ook best een buitenrit vanaf. Bij poetsen, stal uitmesten en dat soort zaken vind ik het geen probleem als ze wat rondsnuffelen of wat dan ook doen, tenzij dit het knabbelen e.d aan mij inhoudt Knipoog
een paard is een paard en moet een paard blijven, maar consequent blijven is belangrijk vind ik. Ik heb nu een bijna 3 jarige hengst en als ik die zou laten doen wat hij wilde zou het levensgevaarlijk worden. Nu heb ik een netjes opgevoede hengst, waarmee ik nog een kind van 3 mee zou kunnen vertrouwen (bij wijze van spreken)

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:44

Een klein beetje eigen inbreng waardeer ik wel, maar ik stel toch wel duidelijke grenzen. Mijn hengst heeft twee keer per jaar of zo echt geen zin in trainen, hij blijft dan achterin de box staan en wil niet komen. Misschien voelt hij zich dan niet zo lekker, ook al merk je verder niks aan hem, maar dan geven we hem gewoon een dagje vrij. Twee keer per jaar moet dat wel kunnen vind ik, twee keer per week zou ik al minder grappig vinden...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:45

Isolda krijgt zo min mogelijk eigen inbreng. Maakt ze alleen maar misbruik van. En waarom zou ik haar eigen inbreng geven? Ze heeft de hele dag lang eigen inbreng, die paar uurtjes in de week kan ze best even naar mij luisteren.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:49

Eigen inbreng....tsja we zijn het geloof ik vaak eens. Haha!

Alleen met rijden afentoe niet, rijden vindt ze sowieso altijd leuk *ze is nog stiekum een beetje trots op wat ze kan geloof ik Haha! * maar soms merk je gewoon dat ze geen zin heeft in het gareel te lopen.

Dan hobbelen we wat door de bak heen, lange teugels, makkelijke oefeningen op het been die ze zo goed kent dat ze alleen maar beloond wordt.
Na een half uurtje heeft ze het dan zo naar haar zin dat ik voor die 10 minuten netjes lopen niets hoeft te doen.

Weet niet of je dit bedoeld met eigen inbreng, maar dat is dus wel iets waar ik haar bij in "betrek".
Ze moet er immers wel haar lol in houden.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:20

Waterkippie schreef:
kijk je hebt zin geven en zin geven, dat van natascha vind ik geen zin geven maar dom, je kunt wel kijken naar de bui die je paard heeft, en daar de training op aan passen, maar dat doe ik zelden, paarden zijn slim, die hebben zo door hoe ze onder het werk kunnen uitkomen...


Tja dom,
Haha! Maar het voordeel is wel, dat als ik Moos roep, hij meteen komt aangegalopeerd ( uit een lange wei), en gelijk de rest van de paarden ook meeneemt.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:28

Natasha"]
[quote="Waterkippie schreef:
kijk je hebt zin geven en zin geven, dat van natascha vind ik geen zin geven maar dom, je kunt wel kijken naar de bui die je paard heeft, en daar de training op aan passen, maar dat doe ik zelden, paarden zijn slim, die hebben zo door hoe ze onder het werk kunnen uitkomen...


Tja dom,
Haha! Maar het voordeel is wel, dat als ik Moos roep, hij meteen komt aangegalopeerd ( uit een lange wei), en gelijk de rest van de paarden ook meeneemt.
[/quote]

ach elk voordeel heb z'n nadeel *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:28

Ik pas m'n training aan aan onze bui. Als hij een baaldag heeft ga ik echt geen poging doen om een uur flink te dressuren. Omdat hij maar een korte attentiespanne heeft dressuren we zowieso nooit langer dan een minuut of 30, ik wil niet dat het hem tegen gaat staan. Soms leg ik de bal in het midden en mag hij na een goed uitgevoerde oefening een paar minuten voetballen.
Maar dat is allemaal binnen mijn grenzen, ik zit absoluut niet te wachten op een onbeleefd paard dat lekker doet waar 'ie zelf zin in heeft. Ik maak de trainingen leuk en vraag geen onredelijke dingen van hem, dan kan hij die paar uur best gewoon beleefd zijn en zich netjes gedragen. Een aantal van de dingen die hierboven worden beschreven zou ik er binnen 3 dagen weer uitgetrained hebben. Ik erger me bijvoorbeeld gruwelijk aan paarden die eten onder het rijden...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:35

Juist OMDAT paarden vaak vergeten dat ze zelf ook nog een 'stem' hebben staan ze veel teveel toe. Dit is nadelig voor het paard, maar ook voor de ruiter. Het paard vormt zich rijtechnisch namelijk naar de fouten van de ruiter.
Het probleem is ook vaak dat de stem van het paard niet gehoord wordt, daar is een spreuk over.. even denken..

Een goede ruiter hoort het paard praten
Een nog betere ruiter hoort het paard zelfs fluisteren
Maar de meesten horen hem nog niet eens schreeuwen!


Zoiets dan. Heb hem maar schuin gezet om hem nog enigszins poëtisch te maken haha

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:13

Eigen inbreng? Ze staat de hele dag buiten, kan de hele dag doen en laten wat ze wil, als ik er ben wil ik wel dat ze luisterd. Ik haat het als ze onder het wandelen gras wil eten of van de bomen wat mee wil plukken. Maar als ze iets interressant vind, geef ik haar wel de tijd om er even naar te kijken, maar dat is meer zodat ze kan zien/merken dat dingen niet eng zijn en dat alles leuk is.
Tijdens het poetsen moet ze stil staan, en dat weet ze. Ik wil niet dat ze dan staat te draaien en te doen. (als ik zelf aan het praten ben ofzo staat ze wel meteen te draaien, maar goed, mn eigen schuld dan). En zo met veel meer dingen. Als ik iets van haar vraag moet dat gewoon gedaan worden, geen gezeur.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet naar haar kijk of dat ze zelf geen karakter meer laat zien. Als ik merk dat ze echt geen zin heeft om een stuk te wandelen, dan tutten we wat langer en gaat ze weer lekker in de wei. Vandaag wilde ze een aai halen bij een meneer die op een bankje in het bos zat, ok, vooruit.. Die meneer wilde het ook graag. Maar niet dat ze er meteen zelf op af mag stormen. Eerst luisteren..
Ik weet zeker dat als ze teveel inbreng krijgt ik haar kwijt ben. En dat heb iker niet voor over.
Toch heeft ze een heel duidelijk karakter, en dat vind ik super. Soms een meningsverschil, maar dat houd het leuk. Over het algemeen gaat het super en daar ben ik blij mee. Lovers

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:17

jantina schreef:
Isolda krijgt zo min mogelijk eigen inbreng. Maakt ze alleen maar misbruik van. En waarom zou ik haar eigen inbreng geven? Ze heeft de hele dag lang eigen inbreng, die paar uurtjes in de week kan ze best even naar mij luisteren.


Zo denk ik er ook over. Had ze maar geen paard moeten worden Knipoog