arme shetjes!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

arme shetjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 10:40

Ik rij al heel lang paard, en natuurlijk ben ik ook begonnen op zo een schattig klein shetlandertje. Maar mijn ervaring is dat je op een gegeven moment ook weer door gaat naar een grotere pony. Nou hebben we hier bij ons in het dorp van die meiden van een jaar of 15-16 van die lange latten. Die dan met zijn allen omstebeurt op zo een heel klein hummeltje van nog geen 1.10 gaan zitten. En maar rijden op zo'n ukkie. Het liefst de sporen halverwege de laarzen anders moeten ze de benen zo hoog optillen! Ik vind het gewoonweg walgelijk, en mijn maag draait zich om als ik dat zie. Nou weet ik ook wel dat een shetlander veel kan houden, maar ik zie die pootjes zowat doorknikken. En het ergste is, je kunt er gewoon helemaal niets tegen doen. Want als je er wat van zegt dan schelden ze je uit en galloperen over de straat verder.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:32

hoi hoi, ja dat is echt verschrikkelijk, als ze te zwaar zijn tenminste. Ik heb het ook meegemaakt een meisje van 80 kg en 1,75 op een shetje van 1 meter echt zielig, het shetje had ook een heelmaal door gezakte rug. En na veel commentaar is ze er na een jaar eindelijk gelukkig mee gestopt!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:49

Hmmz, zoiets bedoel je?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn een beetje klein, kunnen niet meer groter, maar vooruit.

Voor de duidelijkheid: Pony is dus hon, 1 meter hoog. Ik ben 174 en zat hier rond de 55 kilo.
Ik heb hon jaren intensief gereden, heel erg veel commentaar naar mijn hoofd gehad, maar hon en ik hebben jaren heel erg veel plezier met elkaar gehad.
Echt rijden is er tegenwoordig niet meer bij, af en toe stap ik er nog weleens op (heb gister nog zonder zadel een rondje gestapt met haar)
Ik weet wat mijn pony (die ik al 6 jaar heb) kan hebben, en wat de rest van de wereld vind.... Tja... is dat belangrijk dan?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:06

een shetlander kan veel hebben hoor dus het is niet zielig dat er lange mensen op gaan zitten, ik rijd zelf ook nog op mijn shet. Reed vroeger ook vaak door het dorp en kreeg vaak rotopmerkingen maar op een gegeven moment wordt je dat zo zat dat je wel eens wat rots terugzegd. Ik zou alleen nooit door het dorp gaan galopperen of sporen omdoen... maar dat heeft niks met shetjes te maken. Als iemand op een groot paard door het dorp galoppeerd is dat ook asociaal. mijn pony heeft erg veel plezier in het rijden, ik ben eigenlijk de enige die er last van heeft. ik ben zelf trouwens ongeveer 1.65 en weeg 50 kg.
Laatst bijgewerkt door Brendageene op 16-10-03 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:07

Kijk maar eens rond hier op Bokt.
Dan kom je een paar foto's tegen van "lange latten" op hun shetje.

Zolang ze niet dik zijn maar gewoon lang en dun kan het geen kwaad.

80 kg zoals hierboven beschreven vindt ik teveel, maar zo rond de 50 kg kunnen ze best hebben hoor, vooral die 1 meter en hoger shetjes.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:30

Afbeelding

Of zoiets Knipoog een 25-jarige die 5x per week een shet rijdt en hem ook nog eens een appuyement laat doen Tong uitsteken ????

Of hem in een "rengalop" door het weiland heen rijdt Schijnheilig

Afbeelding

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:40

Wat er nou werkelijk zo zielig aan is heeft niemand me nog uit kunnen leggen. Die beestjes droegen vroeger lasten tot 80 kilo hoor. Een die meisjes van 15-16 zijn vast geen van allen zwaarder als 55 kilo. Beestje kan dat met gemak dragen. En ik kan me voorstellen dat ze het eeuwige commentaar van 'dierenliefhebbers' die het zielig vinden voor dat 'lieve kleine ponietje' grondig zat zijn ja. Pootjes die zowat doorknikken? Ik geloof er niets van, tenzij het een heel oud beestje is.

Mellow

Berichten: 6469
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:09

nou dat valt nog mee.
hier in de buurt zijn kinderen van rond de 10 a 12 jaar die rondgalloperen over de straat en gerust 200 meter door de straten.
en maar slaan met die zweep.
en ik denk dat een meid van 15-16 hopenlijk wel een beter geweten heeft.
dat hoop ik tenminste...
en ukkiepuk jij past nog prima op die shet vind ik.
ik heb zelf een welsh a en daar rijd ik ook nog op.
zolang je pony en jij er maar plezier in hebben.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:37

shetjes zijn super sterk denk je nou echt dat er wat van hebben..??
niet zeuren man laat gewoon gaan het is ook niet leuk als die beesten
heel de dag in de wei staan en geen aandacht krijgen.

die beesten waren vroeger zielig nu niet meer, toen ze nog als lastdieren etc werden gebruikt!!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 15:43

Ik heb het hier dus over forse ( lees stevige) meiden van die leeftijd, en nee ik laat het niet! Ik vind het je reinste dierenmishandeling! En maar in die bekken rukken en racen tegen elkaar. Als dat nog paardenliefde is eet ik mijn cap op! En dat is idd ook de oplossing die die meiden aandragen: ja shetten zijn supersterk joh! Die kunnen dat makkelijk hebben. Kijk als je 50 kilo weegt vind ik het een ander verhaal!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:13

irish lady ik weet wat je bedoelt!! shetjes zijn erg sterk en kunnen gerust 50/60 kg dragen als je maar lol hebt met zn tweetjes.. maar dit shetje had geen lol meer... ik heb zijn stok maat gemeten 90 cm. En droeg een meisje van 80 kg. En heeft hier zelfs schade aan overgehouden, doorgezakte rug, moeilijk lopen!! Dat is niet normaal

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:20

ik ben 1.67 en heb altijd op een klein dartmoortje gereden van 1.09.
kreeg heel veel reacties van je kan bijna mee lopen !!
ik weeg zelf ook maar 50 kilo.
maar zelf vind ik het wel zielig als zwaardere mensen op een kleine shet gaan zitten !
mijn shetje is 77 cm maar reken maar dat niemand daar op komt hoor !!
behalve kleine baby's dan ofzow..

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:39

irish_lady schreef:
Ik heb het hier dus over forse ( lees stevige) meiden van die leeftijd, en nee ik laat het niet! Ik vind het je reinste dierenmishandeling! En maar in die bekken rukken en racen tegen elkaar. Als dat nog paardenliefde is eet ik mijn cap op! En dat is idd ook de oplossing die die meiden aandragen: ja shetten zijn supersterk joh! Die kunnen dat makkelijk hebben. Kijk als je 50 kilo weegt vind ik het een ander verhaal!



maar wat wil je eraan doen dan....???!! je denkt toch niet dat die meiden
naar je gaan luisteren he en de dierenbescherming al helemaal niet!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:01

daarover uit ze dus de frustratie Haha!
ik vind het ook belachelijk, niet zozeer dat de shet het niet zou kunnen houden maar wel die puberachtige reacties van ze.
en niet alle shetten zijn even sterk als je zou denken

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:41

Je voelt het toch ook aan je pony als je te zwaar voor hem bent? Zo voelde m'n man het meteen aan dat de fjord moeite met hem had en hij is een totale leek op paardengebied. Het is pas erg als mensen die signalen gaan negeren en weglachen

_Lot_
Berichten: 1265
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:24

Hej! ik ben 1.70 en weeg 53 kilo... die shetjes kunnen mij makkelijk houden en zwaardere meiden ook! ze bokken en sjeesen er net zo hard mee vandoor! de shetjes hebben er zelf het meeste lol in volgens mij. maar wat die meiden doen klinkt wel absurd. ik zou er tog nog is wat van zeggen. blijven proberen!

_Lot_
Berichten: 1265
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:26

Hej! ik ben 1.70 en weeg 53 kilo... die shetjes kunnen mij makkelijk houden en zwaardere meiden ook! ze bokken en sjeesen er net zo hard mee vandoor! de shetjes hebben er zelf het meeste lol in volgens mij. maar wat die meiden doen klinkt wel absurd. ik zou er tog nog is wat van zeggen. blijven proberen!

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:43

ukkiepuk schreef:

Of zoiets Knipoog een 25-jarige die 5x per week een shet rijdt en hem ook nog eens een appuyement laat doen Tong uitsteken ????

Of hem in een "rengalop" door het weiland heen rijdt Schijnheilig


Dat ziet er écht stoer uit joh!!! Afbeelding

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:08

Wat ik me wel eens afvraag, shetten zijn toch niet echt rijpaarden? Tenminste niet om om 1 x in de week zichzelf helemaal dood te rennen onder het gewicht van 3 meiden van 15?
Kijk dat je eens op een shetje gaat rijden prima, maar doe het dan wel een beetje verantwoord (zoals Ukkiepuk)

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 22:09

Wat ik ook altijd zo knap vind is dat die meiden zo zeker weten dat die shetjes dat kunnen hebben. Zelfs ik met mijn 2,5 jaar HBO paardenhouderij weet dat niet!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:11

Maar een leek kan voelen als een paardje/pony moeite heeft met een gewicht ... als ze dat WILLEN zien Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:14

Dennis hier op bokt is volwassen en wil volgend jaar op haar superstoere shethengst endurance gaan starten. Ik weet zeker dat ie dat heel goed gaat afbrengen met haar. Volgens mij valt het allemaal best mee hoor.

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:09

ik rij oook op eeeen shet hor!!!!!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:47

irish_lady schreef:
Ik heb het hier dus over forse ( lees stevige) meiden van die leeftijd, en nee ik laat het niet! Ik vind het je reinste dierenmishandeling! En maar in die bekken rukken en racen tegen elkaar. Als dat nog paardenliefde is eet ik mijn cap op! En dat is idd ook de oplossing die die meiden aandragen: ja shetten zijn supersterk joh! Die kunnen dat makkelijk hebben. Kijk als je 50 kilo weegt vind ik het een ander verhaal!



Hmmm... uit eigen ervaring heb ik persoonlijk het gevoel dat zo'n beessie 60 kilo kan dragen. Het lijkt mij erg sterk dat die meiden veel zwaarder zijn dan 60 kilo. Sorry hoor, maar ik zie genoeg mensen op halfingers, kwpn-ers en noem maar op in bekken rukken. En kom op wat maakt dat racen nou uit? Gewoon ff kijken wie het hardst gaat vind ik een normale zaak hoor...
Ik denk dat je een beetje overdrijft sorry...