rugpijn na paardrijden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

rugpijn na paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 22:02

Ik heb sinds een tijd altijd rugpijn naar het paardrijden.... Scheve mond
waar zou dat aan kunnen liggen en wat kan ik daar aan doen?

Ook heb ik wel eens als ik klaar ben met rijden ontzettende last van mijn linkerpols, van het bot zeg maar. (mijn moeder heeft reuma en dat is erfelijk, ze kreeg dat toen ze een half jaar de pil slikte, en ik heb ook ongeveer sinds die tijd. Maar bij mijn moeder wisten ze niet wat reuma was zeg maar, en was er ook niks aan gedaan. Ze was pas daarvoor 6 jaar later naar de dokter gegaan. Toen het in een ver stadium was en allemaal medicijnen geslikt. En sinds kort heeft ze een nieuw medicijn en nu gaat het vrij goed.) Als ik zelf ergens last van heb, eerst had ik ook 3 dagen last van pijn aan mijn teenbot en werd er 's nachts wakker van, toen had ik gewoon een ibuprofen genomen (de lichtste). Dan gaat het wel meteen over. Want dat is een ontstekingsremmer toch?

Vaak heb ik ook last van mijn schouder, soort kramp (maar toch ook weer niet Verward ) maar dat ligt aan mezelf denk ik, ik denk dat ik mijn schouder te strak vasthoud zeg maar, maar daar werk ik zelf al aan Lachen

groetjes OK dan!


horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:06

Last van je rug kan door verschillende dingen komen.
Kan een spierenkwestie zijn, dus dat je spieren de belasting van het rijden niet goed aankunnen (weet niet hoe regelmatig je rijdt Knipoog )
Kan ook komen doordat je teveel klappen opvangt met je rug. En zo zijn er vast nog wel meer mogelijke oorzaken.
Zo over internet is het heel moeilijk te zeggen wat bij jou de oorzaak is...
Succes ermee iig!

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:13

Reumatestje laten doen is misschien wel handig, denk ik zo.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 07:38

haha ik heb deze week iedere dag gereden. Vandaag krijgt ie een dagje rust. Maar meestal rijd ik rond de 4x-5x per week, gemiddeld.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:00

zit je er misschien te gespannen op?

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 08:06

Nou gespannen zit ik er niet op, maar het zou wel kunnen dat ik mijn rug aanspan. Als het dat is... hoe kun je er dan voor zorgen dat je je rug onstpant?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:31

In iedergeval goed blijven ademen, klinkt heel raar, maar meestal ga je verkrampt ademen als je hard bezig bent en het leuk bv even niet zo goed.. Als je daarop gaat letten ontspan je vanzelf al wel een stuk.
Verder zou ik idd ook een reumatest laten doen, je kan het beter zeker weten dan dat het alleen maar erger wordt...

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:36

Ligt je zadel misschien wat achterover? misschien moeten de kussens bijgevuld worden. Als een zadel wat achterover ligt, is dat erg belastend voor de onderrug van de ruiter, en de ruiter komt het paard ook meer in de rug. En dat is natuurlijk ook niet goed.

De hond is de betere mens

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:15

Als er kans is op reuma is het misschien handig dat te laten controleren, voordat je er te lang mee rondloopt. Ik weet wel dat ik soms na het rijden last van mijn rug heb, vooral als ik te lang niet heb gereden.
Sterkte iig Lachen

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:24

als ik op een Engels zadel rijd (dressuur of vz) heb ik altijd rugpijn, wat voor zadel op wat voor paard ook.
Ik rijd nu op een boomloos zadel en ik heb geen ruglijn meer!!!

Als je denkt dat je reuma hebt, zou ik maar als een speer naar een arts gaan en het laten testen, hoe eerder je erbij bent, hoe beter het is, lijkt me!

Sterkte ermee!!!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:57

Ik heb sinds deze week ook best last na het rijden, sinds ik met jou zadel heb gereden suleika, misschien dat het daar iets mee te maken heeft?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:58

neem eens een keer een zitles van een goede instructeur! Je staat vaak versteld wat dat voor verschil kan betekenen!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:06

Heb je het alleen als je rijdt/gereden hebt?
Als het alleen tijdens/na het rijden is zou ik idd eens zitles nemen.
Misschien ook eens een ander (goed passend) zadel proberen.
Als je gespannen bent moet je je leren ontspannen, let op je ademhaling, die moet rustig en diep zijn, wat ook wel eens wil helpen ontspannen is een liedje zingen.
Als je het ook op momenten hebt dat je niet rijdt/gereden hebt dan zou ik maar eens langs de huisarts gaan en daar je verhaal vertellen.
Het hoeft geen reuma te zijn, er zijn zo veel afwijkingen/ziektes aan de rug.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:48

Jacksel schreef:
Als er kans is op reuma is het misschien handig dat te laten controleren, voordat je er te lang mee rondloopt. Ik weet wel dat ik soms na het rijden last van mijn rug heb, vooral als ik te lang niet heb gereden.
Sterkte iig Lachen

Ik zou je ook even laten testen op reuma.
Bij mij is er toen niets uit gekomen dus ik loop al 5 jaar met dag en nacht pijn. Vooral na het paardrijden is het erg, voorheen was het dan zelfs een dagje weg maar dat is nu juist omgedraait.

Zelf heb ik er baat bij om goed op mijn ademhaling te letten. En wanneer je even aan het stappen bent extra diep adem halen, even vast houden en dan langzaam uit ademen.
En een keer je arm over je hoofd en links en rechts op buigen om het soepel te houden.

Sterkte Ach gut Ik weet precies hoe het is, het is geen pretje...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:17

dank je fairie!

Mareska schreef:
Ik heb sinds deze week ook best last na het rijden, sinds ik met jou zadel heb gereden suleika, misschien dat het daar iets mee te maken heeft?


maar het ligt niet aan mijn zadel want gister had ik het ook heel erg.
Ik heb het niet alleen na het paardrijden, maar meestal wel.
Ook heb ik die soort kramp in mijn schouder als ik achter de computer zit. Last van mijn rug krijg ik als ik lang (lang vind ik drie kwartier, een uur) moet staan, dan is zitten even een soort van verlichting Knipoog
Ik ben anderhalf jaar geleden ook al op reuma getest, maar toen was er (nog ??) niks te zien...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:42

Citaat:
Ook heb ik die soort kramp in mijn schouder als ik achter de computer zit. Last van mijn rug krijg ik als ik lang (lang vind ik drie kwartier, een uur) moet staan, dan is zitten even een soort van verlichting


dat heb ik ook, de dokter noemt het RSI........

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:51

Vraag eens aan je dokter naar een cesartherapeute! Als het geen reuma is is het waarschijnlijk een verkeerde houding Het is erg belangrijk om deze te corrigeren omdat je er anders later veel meer last van kan krijgen!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 19:23

ja ik zit dan op de opleiding logopedie en nou wordt er ook aan ons een goede houding aangemeten zeg maar... :
bekken in kantelen en uitkantelen, daartussenin is goede bekkenpositie
Je knieen niet overstrekken, maar iets gebogen houden.
Borstbeen wat hoger, zonder je rug naar achteren te doen.
Schouders ontspannen laten hangen
Je nek vanuit achteren strekken en zonder je kin omhoog te doen:
dit is de eutone houding.
We hebben dat ook voor een zit-positie, maar dan moet ik weer langer typen Knipoog
Wat is een cesartherapeute dan precies... iemand die dus je houding corrigeerd?
Wat is RSI?


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:32

RSI is een aandoening die veel voorkomt bij mensen die op kantoor zitten en de hele dag dezelfde bewegingen maken. Het is dus een soort overbelasting. Een cesartherapeute is dus idd iemand die je houding, loop en zit corrigeert, ik heb er ook heel veel baat bij gehad!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 19:34

ohw maar ik zit niet op kantoor!!! haha ooh sorry ik voel me nu net zo'n oud wijf!! met allemaal kwaaltjes enzo, terwijl ik nog maar 17 ben Knipoog
najah ik zal inderdaad binnenkort toch es een x naar de dokter gaan!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angieeeee, fleurtjeuh, girlyggirl, Goldwynn, GrapeshotBot, IASCrawler, Klis, Kmbrly, Little_Gift, LouLi, meintje, Olikea, ReadTheRulez, Sanniejtjuh, Saskiaa_, TessaxQuincy en 61 bezoekers