Mag een paard kastanjes eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Mag een paard kastanjes eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 19:03

Iemand uit de buurt van onze wei voert de paardjes af en toe kastanjes, en ze eten het graag. Ik vroeg me wel meteen af of het wel goed voor hun is. En moeten ze gepeld worden dan? Iemand enig idee? Heb via zoeken gemerkt dat dezelfde vraag al 's vruchteloos gesteld geweest is ...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 19:35

Ik denk bestdat ze het wel lusten, maar of het goed voor ze is....
Dat betwijfel ik...
Weet het zelf niet, maar ilkkah krijgt het iig niet....

odessalief

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Monster (dat is in het Westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 19:50

ik zal er maar mee uitkijken hoor! ik denk dat ze een handje biks zowiezo lekkerder vinden Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:09

Ik zat vandaag toevallig op inet naar kastanjes te zoeken omdat ik er zoveel gevonden heb van het weekend. Lekkere zoete tamme kastanjes wel te verstaan. Ik zocht een gerecht maar kwam een stukje over koliek en paardenkastanjes tegen. Daar zouden ze goed tegen helpen:
http://plantaardigheden.nl/plant/beschr ... stanje.htm
m'n recept heb ik nog niet gevonden maar hier vind je wel wat leesvoer Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:14

Ja, een paard mag kastanjes, walnoten etc. gewoon eten. RIJPE eikels zijn ook niet superslecht, het zijn vooral de halve-gare die niet goed zijn voor je paard.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:45

In het weitje van mijn paard liggen ook kastanjes.
De grootste hoop hebben we eruit gehaald, als ie goed zoekt dan vindt ie er af en toe nog een paar.
En reken maar dat ie zoekt !
Hij is nu een paar weken op speurtocht en heeft er niets aan overgehouden.
Volgens de stalhouder aten de vorige paarden die daar stonden ook weleens wat kastanjes, hij heeft er nooit problemen mee gehad.
Wij pellen de kastanjes overigens niet, we halen alleen de schillen weg, de kastanje zelf mag hij mooi zelf pellen *LOL*

leoni

Berichten: 737
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:47

hmm... ik blijf gewoon biks voeren hoor Tong uitsteken je weet maar nooit;)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:12

leoni schreef:
hmm... ik blijf gewoon biks voeren hoor Tong uitsteken je weet maar nooit;)


Ben het helemaal met jou eens Leoni, je weet maar nooit wat voor dingen die je paard ziek kunnen maken erin zitten!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 10:28

Bedankt voor de reacties, en Natascha, bedankt voor het leesvoer Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:26

een beetje paard hoort nog te weten wat hij wel en niet hebben kan volgens mij. zijn instinct zal gauw naar boven komen als hem iets aangeboden wordt wat niet goed voor hem.

lijkt mij...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 14:20

Klopt Pellie, ik vertrouw dan ook in grote lijnen op hun, maar ze eten ook met overgave van de ligusterhaag en die is volgens sommigen giftig Verward Nu, ze zijn nog nooit één dag ziek geweest ervan ... Zou het kunnen dat juist de paardjes die van alles afgeschermd worden net eerder ziek worden bij de minste aanraking met een "giftig" iets? Of m.a.w. dat er sprake is van opbouw van weerstand?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:36

Sommige planten zijn met grote hoeveelheden giftig en in kleine hoeveelheden juist heilzaam. Ik weet niet welke stof er in liguster zit en kon het ook zo gauw niet vinden maar ik denk altijd: hij zal er wel niet voor niets aan knabbelen. Ik dacht ook altijd dat gele brem giftig was maar laatst las ik dat kleine hoeveelheden weer goed ergens voor zijn. Mijn eigen ervaring is dat mijn paard heel goed weet hoeveel hij ergens van kan hebben. Sint Jacobskruid en dergelijke zooi eet hij gewoon niet en alles wat hij wel eet zoek ik tegenwoordig op en altijd is het wel ergens goed voor. Ik ga hem niet zelf spul geven waarvan ik denk dat het ergens goed voor is maar doe het andersom. Ook wel eens leerzaam om uit te zoeken wat je paard precies eet en waar het goed voor is.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:40

Eik
Eikenblad en eikels zijn giftig doordat ze looizuur bevatten. Ze veroorzaken verstopping en nierbeschadigingen.

Goudenregen
Alle delen van deze plant zijn giftig en dodelijk. Vooral de zaden van deze plant zijn gevaarlijk. Vergiftigde paarden en pony's raken in coma.

Jacobskruiskruid
Zelfs in gedroogde toestand is deze plant erg giftig maar wel smakelijker voor het
dier. Het hoopt zich op en veroorzaakt leverfibrose en acute leverstoring.

Gierst
Omdat deze plant cyanide en nitraat bevat is deze giftig. Hij veroorzaakt ademhalingsmoeilijkheden en kan dodelijk zijn. Jonge planten zijn niet giftig.

Wolfskers
Deze plant bevat atropine dat de pupillen vergroot. (Vergrote pupillen is een teken van vergiftiging.) Vergiftigde dieren kunnen niet meer staan. De bes is vooral erg giftig.

Boterbloem
Deze plant is licht giftig. De gedroogde planten komen wel eens in hooi voor maar kunnen dan geen kwaad. De gele bloemetjes waarschuwen het dier om het niet te eten.

Adelaarsvaren
Het gif van deze plant hoopt zich op en is in grote hoeveelheden gevaarlijk. Ook in hooi is het gevaarlijk. Het dier dat is vergiftigd staat met een gekromde rug en gespreide benen en wordt steeds slaperiger.

Wonderboom
Deze plant heeft maar een kleine hoeveelheid nodig om te doden. Maar de vieze smaak zorgt dat de dieren het alleen per ongeluk eten.

Rode Esdoorn
In de herfst en zomer zijn de rode bladeren giftig. Paarden en pony's krijgen geelzucht en bloedarmoede

Hertshooi
Deze plant maakt een witte huid gevoeliger voor licht en zonnebrand

Taxus
Dit is de gevaarlijkste van allemaal. Het heeft een plotselinge dood tot gevolg. Het dier kan zelf sterven met de naalden in de mond. Alle delen en in welke toestand dan ook zijn zeer giftig.

Paardenstaart
Een vergiftig paard begint te wankelen en valt dan neer.

Brem
Ook dit is een giftige plant


Ik denk dan ook dat ze kastanjes niet zo super vinden ik denk dat kastanjes best een klein beetje giftig is maar niet veel mar ik weet dat niet zeker de rest wel

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 14:50

Ze laten hun gras, hooi en brood liggen voor de kastanjes .... vinden het dus juist super SUPER *LOL* Aan de wei staat een taxus, en die is extra afgeschermd en ik knip alles wat naderbij komt groeien weg, maar toch ben ik er wat bang van ... denk dat ik maar eens schaduwdoek zal bevestigen op dat stukje! (of met wat krijg je zo'n struik dood onopvallend Schijnheilig )

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:12

mijn paard pikt ook wel eens wat kastanjes van de grond als ze los loopt, ik laat haar maar, heb ook ging zin om te gaan zoeken naar die dingen. En dat pellen doet ze zelf maar, ze merkt wel als het pijn doet, ze is daar slim genoeg voor dus Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:04

sonjabelgium schreef:
Ze laten hun gras, hooi en brood liggen voor de kastanjes .... vinden het dus juist super SUPER *LOL*


Mijn paard ook, het is net een stofzuiger Haha!
Zullen we het hier maar op houden?: geniet, maar vreet met mate

Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:13

Hallo

kastanjes gaan in de buk van het paard Poffen (knappen kapot) dat is heel erg slecht voor je paard hij kan er kolike van krijgen!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 22:09

Whoehahahaha Kan het niet helpen, maar dit klinkt echt grappig *LOL* Poffen doen ze vanaf een temeratuur die ver boven die van ons paardjes ligt Knipoog
Ze moeten trouwens niet meer "knappen", m'n paarden knabbelen hun voedsel tot kastanjepurree Clown

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:32

Je hebt 2 soorten kastanjes:
1. de paardekastanje: dit is één grote vrucht per bol
http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/cons ... escuhi.htm

2. de tamme kastanje: dit zijn 3 kleinere vruchten per bol
http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/cons ... tamon.html
Nr. 2 is niet giftig en kunnen gegeten worden zowel door paarden als door mensen. Hier wordt nl kastanjepuree van gemaakt.


Nr 1. IS GIFTIG.
Citaat:
Aesculus hippocastanum
Common Name
Horsechestnut HIGHLY TOXIC, MAY BE FATAL IF EATEN!
Characteristics
Family
Hippocastanaceae
Plant Description
Deciduous tree with opposite, palmately divided leaves with 5 leaflets; flowers with 5 white petals, in large, terminal clusters; fruit a prickly, leathery capsule with large, shiny, brown seeds each with a pale scar.
Origin
Europe.
Where Found
Landscape as cultivated flowering tree and street tree.
Mode
Ingestion.
Poisonous Part
Seeds and tea made from leaves and sprouts.
Symptoms
Muscle weakness and paralysis, dilated pupils, vomiting, diarrhea, depression, paralysis, and stupor.
Toxic Principle
Glycoside aesculin, saponin aescin, possibly alkaloids.
Severity
HIGHLY TOXIC, MAY BE FATAL IF EATEN!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:29

Sh*t, dat is nou net de kastanje die ik hier voor de deur heb staan en op het moment heb ik bergen kastanjes over het hele erf liggen, mijn hond wil er nog wel eens 1 in zijn bekkie nemen, zal ik voortaan maar meteen eruit halen dan want ik neem aan dat het voor hem net zo giftig is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:20

Bedankt voor de info Sugarmiss, dit is een stuk duidelijker dan de "misschiens" en "veronderstellingen" van onze kant *LOL*

De kastanjes die bij mijn paard in de wei liggen worden gebruikt om puree en andere gerechten van te maken, tamme kastanjes dus.
Ik schat Helions' bereidingskunsten niet zo hoog in dat hij eigenhandig kastanjes kan poffen Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 08:54

Toch ergens tegenstrijdig, want de Link die Natascha vond zegt dat ze juist een positieve invloed hebben cholesterolverlagend en zou koliek kunnen voorkomen Verward (Misschien hebben ze massaal zelfmoordneigingen bij mij, want ze eten liguster ook Bloos)

Mja, Oscar, Helion heeft misschien verborgen geheimen .... Ik heb er echt om moeten lachen *LOL* Stel het je voor, je paard als popcornmachine of zo ... want als de kastanjes poffen moet de maïs dat ook doen Haha!

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:12

Veel gifgtige planten/bomen etc hebben bij een kleine 'intake' een heilzame werking. De hele homeopathie is erop gebaseerd en al eeuwen een bekend feit.
Maar veel giften uitteen niet meteen hun werking, ze worden opgeslagen in het lichaam (meestal milt/nieren etc) en als een bepaalde grens bereikt is is het meteen dodelijk. Zie ook de werking van het beruchte St. Janskruid.

Ik las laatst op een Amerikaans forum een verhaal van een fokker. Een merrie (drachtig in de 6e maand) had nog nooit van een bepaalde giftige plant gegeten (genoeg keus aan ander voer). Totdat de fokker zag dat de merrie deze plant stond te eten. Kort hierop aborteerde ze het veulen. Bij onderzoek bleek dit veulen lichamelijk niet goed te zijn en was dus bij normale dracht niet lang levensvatbaar geweest.

Na de abortus heeft de merrie de bewuste plant niet meer gegeten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 10:22

Wat zou de meest aangenomen eindconclusie dan moeten zijn? Geen risico's, weg met de kastanjes, of in kleine maten laten eten?

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:10

Ik zou mijn eigen paarden nooit paardekastanjes laten eten. Tamme kastanjes mogen ze wel, maar niet met huid en haar Lachen. Ik haal de stekelschil eraf en voer ze dan als lekkernij/beloning.
Maar dat moet iedereen zelf weten Lachen