Slachten of in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Slachten of in laten slapen?

Slachten
25 (16%)
In laten slapen
125 (83%)

Totaal aantal stemmen: 150


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Slachten of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 12:23

Naar aanleiding van een discussie die ik met een vriend hebben gehad: wat zouden jullie doen als je paard afgemaakt moet worden: naar de slacht of hem in laten slapen? Vooral mannen en wat meer zakelijke mensen lijken voor de slacht te kiezen, maar dat zou ik nooit doen! Het minste wat je je paard dat altijd maar voor je klaar heeft gestaan kunt geven is toch een rustige dood?? Misschien ben ik een sentimentele muts, maar ik vind dat niet meer dan een normale keuze, voor mij is er geen twijfel mogelijk.

Ben benieuwd hoe anderen hierover denken en met welke motivatie!

Culemborg here I come!!


Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:26

Ik heb gekozen voor in te slapen slapen.

Dan kan ik de laatste seconden ook nog bij hem zijn.
Zou ik me stuk beter bij voelen en mijn paard zou zich op zijn gemak voelen.
Het is het laaste wat je dan kan doen, en daar wil ik echt geen seconden van missen.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:33


:evaw:

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:49

ligt eraan, als je paard doodziek is zou ik er niet meer mee gaan liggen slepen en hem naar de slager brengen.
maar als hij bijv kreupel is en daar erg pijn aan heeft en niet meer beter kan worden zou ik misschien toch wel voor de slager kiezen.
ik heb ook regelmatig verhalen gehoord van paarden die ze in moeten laten slapen en die tegen de dood gaan vechten, lijkt me vreselijk om mee te maken. dan doe ik hem liever naard de slager.
hoewel ik dan wel zeker wil weten dat ie ook echt dood is, omdat je ook weer regelmatig verhalen hoort van paarden die 'bij de achterdeur' door worden verkocht.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:12

of dat ze een aantal keren moeten schieten.
alles heeft zijn voors en tegens. ik heb meer moeite met mensen die hun paard dan door laten leven omdat ze er geen afscheid van kunnen nemen. en dat gebeurd meer dan men denkt.
ik heb mijn paard laten inslapen. eigenlijk door alle medicatie die hij kreeg waarop stond dat wachttijd voor slacht 30 dagen is heb ik toen ik eenmaal de beslissing nam dat ik hem liet gaan hem in laten slapen. en nooit over de slacht nagedacht.

ik denk dat het een hele persoonlijke beslissing is. en iedereen heeft zo zijn horrorverhalen over deze dingen.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:21

ik vind dat als een paard voor je gewerkt heeft je op z'n minst hem een waardige dood kan laten sterven.
weet niet of ik het zo goed formuleer maar ik denk wel dat jullie me begrijpen Lachen

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:21

Ik heb hem weggebracht naar een slager waarvan we zeker wisten dat hij niet op transport naar Italie werd gezet. Heeft hem ook als eerste gedaan zodat hij niet doorhad wat er zou gaan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:39

Gail schreef:
Het minste wat je je paard dat altijd maar voor je klaar heeft gestaan kunt geven is toch een rustige dood??


Precies om die reden heb ik 7 jaar geleden mijn paard naar de slager gebracht.
Drie jaar geleden heb ik mijn hond in laten slapen, ook die had ik liever de kogel geggeven.

En nog eventjes over horroverhalen over misschieten. Ik heb ooit eens met een man gesproken die schutter was op het slachthuis voor koeien en paarden [nu gepensioneerd]. In al die 30 jaar dat hij dat werk had gedaan was het schieten van een paard nog nooit misgegaan.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:12

Ook ik heb gekozen voor in laten slapen..

Allebei hebben hun voor en nadelen...
Maar ik vind inslapen toch waardiger.. Vroeger hoorde ik wel eens dat ze tegen die prik gingen vechten.. maar dat schijnt nu anders te zijn..
En over misschieten.. Volgens mij gebeurt dat vaker dan je denkt.. Dit is bij iemand die ik ken gebeurd.. Ook het bij Lorenzo van de Pennybitch..
Ik moet er niet aan denken! Het zal je gebeuren...

Nee, dan liever in laten slapen...

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:27

Heb een keer gezien op me werk dat ze een paard een spuitje gaven.
Heb nog nooit zo iets vreslijs gezien!!!
Iks blef vechten tot op het laatste moment. Viel om en stoote zijn hoofd tegen een paal die daar staat, en bleek op de grond ook nog liggen spartelen het was echt vreselijk, ben toen maar weggelopen omdat ik het niet meer kon aanzien.
Toen heb ik besloten dat als ik Luna nog gewoon kan vervoeren dan gaat ze naar de slager. Als ze nie tmeer op de trailer\vrachtwagen kan dan laat ik haar wel een spuitje geven maar de slacht vind ik eerlijker tegenover het paard. Dan is het in 1 keer gebeurt en weten ze er oon nix van.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:50

Als ik de verhalen hier zo lees, begin ik toch wel heel erg te twijfelen....Helemaal als ik hoor dat paarden tegen een spuit gaan vechten. Wat gebeurd er eigenlijk met paarden die zijn ingeslapen? Die worden uiteindelijk toch ook verwerkt? In dat geval zal ik voor de slacht kiezen.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:50

ik heb mijn pony ook jaren geleden naar de slacht moeten brengen omdat ik ook veel verhalen had gehoord dat paarden nog vaak blijven stuiptrekken als ze een spuit krijgen.ik vond het op dat moment het beste voor mijn pony omdat hij veel pijn had.een kennis is mee geweest en is er bij gebleven dat ie de kogel kreeg.het enige wat ik weet is dat het in 1x was afgelopen met hem....... Huilen

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:53


zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:00

ik zou hem ook laten inslapen.. Het lijkt me beter voor het paard als ie rustig bij jou sterft..

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:21

Slager. Voor een paard is dat minder erg dan in laten slapen. Hij is in 1 keer dood en bij een spuitje vechten ze nog door. Ik vind het wat anders als een paard te lijden heeft als hij vervoert moet worden, dan kies ik voor inslapen. Maar ik moet er niet aan denken om mijn paard te laten wachten langs de weg om opgehaald te worden door zo'n grijpmachine o.i.d.!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:24

Ik heb slacht gekozen,
het is de snelste manier.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:28

Slachten om verschillende redenen

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:34

Gevoelsmatig kies ik voor laten inslapen, maar als ik dit allemaal hierboven lees, ga ik toch twijfelen.....
Wat is de reden dat sommige paarden heel rustig reageren op een spuitje en de anderen "blijven vechten" tot het laatst?
Ik heb n.l. ook positieve verhalen gehoord over laten inslapen....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:39

Vaak blijven jonge paarden die niet ernstig ziek zijn of ernstig veel pijn hebben, maar wel te slecht zijn om te blijven leven, vechten tegen de spuit. Oude of ernstig zieke paarden die veel pijn hebben geven makkelijker op.........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:39

Vaak blijven jonge paarden die niet ernstig ziek zijn of ernstig veel pijn hebben, maar wel te slecht zijn om te blijven leven, vechten tegen de spuit. Oude of ernstig zieke paarden die veel pijn hebben geven makkelijker op.........

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:49

Paarden die tegen een spuit werken is echt een bullshit verhaal. Dan doe je het dus niet zoals het hoort! Je hoort vaak verhalen van mensen die willen een paard in laten slapen en geven dan 1 spuit. Ja dan krijg je dit soort nare verhalen.. je moet dit op een professionele manier laten doen met verdoven en narcose e.d dan heb je dat soort problemen niet en is het een hele "fijne" ervaring.

Slachten zou ik nooit of te nimmer laten doen.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:49

Die van mij zouden ook gaan met een spuitje. Als het rustig gebeurt op een vertrouwde plek lijkt me dat toch het fijnste voor een paard. Heb niks tegen slachten maar rustig heengaan op eigen terrein is wel het minste wat ik kan doen na jaren van trouwe dienst.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:05

Ik vind slachten wel iets te hoor ik zou liever ze een spuitje geven laten slachten!!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:18

Ik vind het nogal 'wreed' om je paard te laten slachten, ik weet niet waarom, maarja Scheve mond
Inslapen is veel vrediger, is ook pijnloos hè.
Bij het slachten schieten ze (soms) gewoon een kogel in het voorhoofd Scheve mond

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:56

ligt aan de situatie.
als je paard op bv pijnstillers staat, mag ie niet geslacht worden.
maar laat je hem thuis inslapen, zit je met "rendac", niet zo'n prettig gezicht lijkt me...
breng je hem weg naar de kliniek, "gaat" ie niet in z'n vertrouwde omgeving, wat veel mensen toch belangrijk vinden.
zo heb je met beide manieren wel voor's en tegens...

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers