voor het eerst met een hartslagmeter gereden!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

voor het eerst met een hartslagmeter gereden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:22

nou, ik kom net terug van stal en ik heb de hartslagmeter dus uitgeprobeerd! wat gaaf zeg! als je ziet hoe die hartslag omhoog schiet als je paard schrikt of al je gaat draven of galopperen.
op zich ging het best redelijk, in stap een gemiddelde hartslag van 65, in draf steeds rond de 85 en in galop rond de 110-115. en echt hgard galopperen rond de 121.
vind ik persoonlijk nog niet eens zo slecht. kijk het moet natuurlijk wel verbeteren! maar daar ga ik dan ook wel voor trainen. trouwens na een vette galop is die hartslag wel weer vrij snel rond de 70. dus oook dat valt me niet tegen! morgen ga ik weer een end rijden en ik ben benieuwd wat ie dan doet! en natuurlijk zaterdag in Dwingeloo..... OK dan!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:26

een man bij ons op stal gaat endurance starten volgend jaar ofzo
en had er ook eentje gekocht en die had hij dus om gedaan in de anderhalfs uur les, eerst fanatiek dressuur en dan een half uur spelletjesen hij vond het ook echt geweldig en het paard herstelde zich ook heel goed joh alleen toen ik met mijn ruin voorbij kwam ging
haaar hart ineens te keer hihiihihih Haha! Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:28

Ik vind dit al hele nette waarden hoor! Mijn paard zit daar ook ongeveer op, zelfs nog wel iets erboven (stap 75, galop 120 en draf 130, want dan naait hij zich op). En hij heeft toch al twee seizoenen endurance-ervaring en loopt ook regelmatig SGW's. Zijn herstel gaat ook vrij snel, conditie is dus prima in orde.

Wat je nu kunt doen, is de duur van de training steeds een beetje opvoeren. Ook de tijd dat je aan een stuk door draaft of galoppeert. En dan is het zaak om een constant tempo aan te houden met een constante hartslag. Dat is het minst vermoeiend voor je paard.

Ik schrok me trouwens wel kapot toen ik voor het eerst met zo'n ding reed en de hartslag in een flinke galop tot 175 zag stijgen. Ik was hartslagwaarden van stilstaande paarden gewend, gemeten met een stethoscoop... Haha!

BTW ik gebruik hem ook wel eens met een dressuurtraining en dan krijg ik er dezelfde waarden uit in de verschillende gangen. Heel interessant om te zien.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:49

ik vind het echt superwaarden...
Latoy heeft in stap rond de 80, draf 120, galop (rustig) rond de 150-170
Ik bedoel met draf dan wel een endurancedraf hoor, niet een rustige dressuurdraf!
Jouw paard heeft dus supernette waarden!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:56

wou!!!! echt leuk om te horen..... als alles goed gaat wil ik het nieuwe seizoen gaan starten.... echt heel gaaf! het altijd alk veel buiten gereden en ben toen mischien heel onbewust aan het trainen geweest. nu zie je wat ze doet echt heel erg gaaf!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:09

Oh ja, het gaat er niet alleen om dat de waardes laag zijn maar ook dat de hartslag snel zakt, bij Latoy zijn de hartslagen relatief hoog, maar ze zakken ook binnen een paar secondes heeeel snel!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 22:07

ja het zakken van de hartslag gaat aardig. alleen wat ik zo "leuk "vind onm het zo maar te zeggen is dat je al aan die hartslag ziet dat je paard zo gaat schrikken..... of ergens van onder de indruk raakt. heb de hartslagmeter nu gehuurd mischien wil ik er een kopen.... maar ze zijn best duur..... beetje jammer

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:11

Mooie waarden hoor. Niet slecht.

Tip: probeer regelmatig eerst eens de hartslag te schatten en kijk dan hoever je ernaast zat op je meter. Dit leert je je paard goed aanvoelen. Valt de meter uit of gaat ie kapot dan ben jij in ieder geval altijd in staat om je paard goed aan te voelen qua waarden en omstandigheden.

Ik doe dit sinds dit jaar en ik moet zeggen dat ik er zelden naast zit en dat vind ik een fijne gedachte.

'Paint' it 'Black'

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 07:47

Verbeteren? Nou dit zijn al hele nette hartslagen hoor daar is menigeen jaloers op. Belangrijker is om te zien hoe snel de hartslag zakt als je bv 2km stapt richting PA/Finish want al zijn je waardes nog zo mooi, als ze niet op tijd gezakt zijn tot de 60/56 heb je er nog weinig aan.
Succes met spelen!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:13

hoiii

Lijkt me super om te hebben zeg.

Hoe duur zijn ze ongeveer. Wil namelijk volgend jaar ook endurance gaan starten.

Super hoor dat zijn hartslag zo laag is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:18

Vippie schreef:
Belangrijker is om te zien hoe snel de hartslag zakt als je bv 2km stapt richting PA/Finish want al zijn je waardes nog zo mooi, als ze niet op tijd gezakt zijn tot de 60/56 heb je er nog weinig aan.


Klopt helemaal. Houd zodra je gaat stappen je hartslagmeter en je horloge eens in de gaten om te zien wat de hersteltijd van je paard is. Uit ervaring weet ik dat de terugloop van 130 naar 70 heel snel gaat, het is vaak net dat laatste stukje door naar 60/56 dat nog even wat tijd nodig heeft.

Ook heel interessant is het om te zien wat het met de hartslag van je paard doet als hij moet plassen. Als ik na een training of tijdens een wedstrijd naast mijn paard ga lopen, en de hartslag daalt maar stijgt vervolgens ineens weer, dan weet ik wel hoe laat het is: hij moet iets kwijt Haha!. Zodra hij heeft geplast, zie je de hartslag weer heel snel kelderen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:30

Leuk zo'n meter. Ik gebruik hem ook wel eens. Op mijn eigen paard en op een paard van 25. Ook leuk om te zien hoe snel een paard herstelt na arbeid. De mijne is 10 en is zo weer op de goede hartslag terwijl die van 25 er wat langer over doet. De eigenaresse was helemaal trots toen ze de waardes zag die hij had op zijn oude dag. Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:11

nairtje schreef:
hoiii

Lijkt me super om te hebben zeg.

Hoe duur zijn ze ongeveer. Wil namelijk volgend jaar ook endurance gaan starten.

Super hoor dat zijn hartslag zo laag is.


www.goedhard.nl kun je alle info vinden.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 13:58

hartslagmeters zijn vet dur.... moet je eens kijken op equestriannomads.nl (weet niet of het adres goed is....) of op eventingshop.nl daar kun je zie zien...met prijzen maar nogmaals dar word je niet vrolijker van...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:00

Dat klopt, ze zijn idd niet goedkoop. Maar kijk ook eens op www.hartslagmetershop.nl - daar hebben ze een betaalbaar exemplaar van Run Tec.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:04

Hey! Dat klinkt wel heel aantrekkelijk... is er iemand die ervaring heeft met Run Tec? Omdat de anderen allemaal het dubbele kosten heb ik toch het vermoeden dat dit mindere kwaliteit is?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:08

Nee, hoeft niet per se. De mensen die de Hartslagmetershop runnen, snappen ook niet waarom die hartslagmeters allemaal zo veel moeten kosten. Zij proberen daarom kwalitatief goede hartslagmeters aan te bieden voor weinig geld (laatst nog een interessant gesprek met ze over gehad). Ik heb echter zelf geen ervaring met de Run Tec: toen ik achter het bestaan ervan kwam, had ik al een Polar gekocht.

Overigens ben ik niet helemaal tevreden met mijn Polar A3 van 170 euro: bij intensief gebruik krijgt Ret er een drukplek van onder het kussen van het zadel. Daar zitten nu allemaal witte haartjes in de vorm van een electrode (onder de singel overigens nergens last van). Boos!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:12

Ik heb er een van de hartslagmetershop. Supermensen. Ik heb een A5 humane meter en die heb ik omgebouwd naar een paardenmeter. Bevalt mij uitstekend. Ik vind het nog makkelijker ook zonder die pads.

'Paint' it 'Black'

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:13

Heeeee, Latoy heeft sinds ik die eerste klasse 3 gereden heb, 81 km ook een drukplek in de vorm van een electrode....bij de klasse twee's die ik gereden heb nooit last van gehad...maar ik baal er echt verschrikkelijk van, ze had nog geen 1 wit haartje op haar rug, ik vind het dan ook echt erg! Ik heb ook een Polar, de simpelste, ik dacht de A1 of zoiets...

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:16

Okay, als jij goede contacten met die shop hebt ben ik al een stuk gerustgestelt Knipoog Het is een mooie aanbieding, ik zit 'm heftig te overwegen. eerst maar even 't nieuwe hoofdstel en polypad.
Maar even zien nog. Als ik het goed begrepen heb zijn er twee electrodes (1 onder de singel 1 onder de schoft) die met draadjes verbonden zijn aan een zender (die je dus vooraan je zadel vastmaakt) die je dan kan aflezen met je horloge, klopt? Ik had in KWB Raak even beter moeten bekijken toen hij was uitgerust, ben nog steeds niet echt bekend met hoe het hele systeem in elkaar steekt Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:18

De laatste keer dat ik 'm heb gebruikt was met de wedstrijd in Holten. Lau ontdekte die haartjes vier weken later, tijdens een SGW. Het was ons nooit eerder opgevallen. Ret begon eind september flink te verharen, waarschijnlijk zijn toen die witte haartjes duidelijker zichtbaar geworden. Ik ben toen gaan denken of ik dat ding misschien vaker had gebruikt dan anders, en jawel: een week voor Holten heb ik - met hartslagmeter - getraind met Mirjam en Salty. Waarschijnlijk is de huid toen al wat geïrriteerd geraakt en was-ie nog niet voldoende hersteld met Holten (daar zat maar een week tussen). Normaal gebruik ik 'm hooguit eens in de maand, met een wedstrijd. Maar dit zou dus niet moeten mogen, stel dat je een week lang met zo'n ding wilt trainen, dat gaat dan dus niet.

Ik vind de functies die op die A3 zitten ook niet zo handig trouwens. Om 'm te kunnen gebruiken moet je de grenswaardenfunctie aanzetten. En waar wordt die op gebaseerd: op jouw eigen geboortedatum (humaan dus). Voor je paard heb je daar niets aan. Ik vind alleen de hartslagfunctie en de stopwatch- c.q tijdsfunctie handig, maar ik denk wel dat ik ooit naar een andere hartslagmeter overstap. Liefst een gecombineerde hartslagmeter en GPS/snelheidsmeter in één.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:20

Ik ontdekte die witte haartjes OOK pas een wek of 3 later, ik smeer het nu nog steeds dagelijks in met traumeelgel en het wordt dus al aanzienlijk minder..er is nog hoop!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:24

Heh, grappig topic geworden dit, hartslagmeter-pow wow Haha!

Ka, zijn de electrodes van jou meter hetzelfde als die van de Run Tec?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:32

Arwen: ja het zijn gewoon gezellige mensen en ze trekken je niet het vel over de oren. Altijd leuke aanbiedinkjes en als ze kunnen geven ze je ook altijd eenkorting.

In KWB had ik hem niet om. Was mijn sensorband kwijtgeraakt maar inmiddels weer teruggevonden.

'Paint' it 'Black'

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:36

Die van Run Tec zijn zo te zien klein en rond, een soort 'knoopcelletjes', net als bij de V-Max. Die van Polar zijn groot en rechthoekig, en nog vrij dik ook. Ik heb er zelf nog een stukje klittenband op geplakt zodat-ie niet onder sjabrakje en singel uit schiet, dus dat scheelt ook weer een millimeter Haha! maar ik vind het zo gek dat Ret onder de singel nergens last van heeft. Je zou toch juist zeggen dat dat een kwetsbare plek is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 bezoekers