paardenmond/ nageven etc.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-01 14:00

Ehm, mijn vraag is een beetje lastig..
Isolda kan keurig netjes lopen, let op kan- doet het dus niet altijd, maar dat geeft niet.
Ik vraag me af, een paard moet toch beweeglijk in zijn mond zijn? Ik bedoel daar mee dat ie kauwt etc.
Isolda doet dat dus helemaal niet, nooit gedaan ook. Ze geeft dan dus ook weinig echt na. Ze buigt wel keurig haar hals, hangt over het algemeen ook niet aan de teugels, maar laat het bit niet los.
Hebben jullie daar ervaring mee, hebben jullie een idee waardoor het gekomen kan zijn?
Ik heb ook al een bit met een smaakje geprobeerd en een dubbel gebroken bit. Geen effect, alleen als ik er naast sta. Dan staat ze wel te smakken. Maar dat doet ze ook met de gebroken pelham waar ik normaal mee rij.
Zou het een idee zijn om met een tongspeler te gaan rijden? En hebben jullie daar ook ervaring mee misschien?

Ik moet er wel even bijschrijven dat het allemaal niet z'on groot probleem is, hoor. We rijden weinig dressuurmatig en ze luisterd ook naar het bit, verder geen problemen. Maar ik was eens benieuwd naar jullie mening...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 14:56

Misschien zou je heel veel moeten oefenen met het paard naar beneden te rijden door been te geven en te vragen met je buitenhand. Laat hem door de nek buigen, maar ook weer omhoog komen als jij daarom vraagt. Heel veel spelen (zacht) met je handen en daarbij een zachte druk met je benen. Wie weet helpt het... Muzefee wordt er in elk geval altijd een stuk nageeflijker van.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 14:57

Ik zei "hij" toen ik het over Isolda had, maar ik bedoel "zij". Sorry!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 15:01

hihi dat geeft niet .Maarre als je iets wilt veranderen aan je bericht dan staat er onderaan een knopje edit. Je kan dan terug naar je vorige bericht en het dan veranderen. (of deleten)

makkelijk he?

vooral erg handig als een url het niet doet o.i.d

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 15:20

Thanx... Dat is inderdaad handig.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-01 18:14

Kitty, als je buiten rijd welke hand zou jij dan als de buitenhand nemen?? Of maakt het dan niet uit?
Ik rij namelijk niet in een bak, en helemaal niet in deze tijd van het jaar.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 23:01

jantina
er is wel een verschil met loslaten en achter het bit kruipen.
wanneer het paard het bit loslaat kun je lekker spelen met je handen je kunt makkelijk druk vermeerderen en verminderen Ze trekt niet aan het bit en hangt er niet op en toch geeft ze na je kan goed haar mond voelen dan heeft ze het bit los.
soms hoor je ooh ik heb niets in m'n handen neee paard kruipt dan achter het bit je voelt dan echt helemaal niets en hebt dus geen goed contact lichte ophoudingen komen niet of niet goed door etc.
een paard kan trouwens wel lekker nagevelijk zijn zonder dat ie makkelijk buigt naar links of rechts of zonder dat je 'm overal kunt instellen das namelijk ook iets wat je krijgt door veel trainen etc.
sommige paarden zijn super in de aanleuning zonder dat ze nagevelijk lopen. Ik haalde altijd alles door elkaar maar een paard kan aan de teugel lopen en toch niet nagevelijk zijn Lachen ruiters en rechters en aspecten van Dressuur zijn erg leuke boeken voor basiswerk
groetjes..
ps nog 2 mnd !!!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-01 23:16

haha spannend he?? Ik ben wel benieuwd hoor! Je zult het vast leuk vinden hier!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 23:35

Als je buiten rijdt, zou ik het afwisselen. Anders kan ze teveel op je ene hand gaan hangen. Als ik zelf buiten rijd, laat ik haar meestal de eerste tijd lekker zelf zoeken en later neem ik de teugels wat meer aan en 'speel' ik er een beetje mee. Buitenrijden is voor Muzefee ook echt ontspanning. Komt eigenlijk maar één keer in de twee/drie weken voor en de laatste tijd eigenlijk helemaal niet. Meestal op zondag, maar komende zondag moeten we naar de manege: vrij springen. Het is de eerste keer dat mijn instructeur zoiets organiseert. Alleen voor jonge paarden. Heb geen idee wat hij precies van plan is.