Teugelkreupel, wat en hoe??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Teugelkreupel, wat en hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 19:13

Ik had laatst een gesprek met iemand over het fenomeen "Teugelkreupel". Maar wat wij ons eigenlijk allebei wel zo'n beetje afvroegen, wat is het precies (hoe ontstaat het en dergelijke)?? Graag jullie meningen hierover

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:09

Mijn paard is teugelkreupel geweest...
Bij mij is t gekomen doordat mijn verzorgster teveel aan de teugels hing elke keer als ze aandraafde...
En doordat ze hem gelijk eigenlijk rond vroeg wanneer hij nog niet eens warm was...
Naar wat ik begrepen heb geen de spieren daarvan vast zitten... En krijg je een soort van huppeltje onder t draven.
Ik kan je vertellen het is vreselijk irritant.

(pin me er niet op vast dit is wat ik GEHOORD heb..)

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:40

Het is inderdaad een fout in de aanleuning en meestal komt het voort dat de ruiter te veel met de hand doet en te weinig met het been waardoor het paard zich goed kan vast zetten op het bit (vaak op 1 kant).

De hond is de betere mens

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:58

Of het is een paard die het werk nog niet kan verwerken. Dus wanneer er teveel wordt gevraagd van het paard, waardoor hij gaat kreupelen. Op het moment je weer ontspanning gefet, kan het dan over zijn.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:09

Piaffe schreef:
Op het moment je weer ontspanning gefet, kan het dan over zijn.

dan is het dus weer die aanleuning waar de fout zit.

De hond is de betere mens

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:18

Nee, ik bedoel bijv een paard dat lichamelijk nog niet tot bijv schouderbinnenwaarts toe is. Je probeert het toch, is hij kreupel, rijd dan rechtdoor en het is over.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:24

Piaffe schreef:
Nee, ik bedoel bijv een paard dat lichamelijk nog niet tot bijv schouderbinnenwaarts toe is. Je probeert het toch, is hij kreupel, rijd dan rechtdoor en het is over.


Zit hier dan niet of toch een aanleuningsfout in of een tactfout in de schouderbinnenwaarts? Dat zou ik denken als een paard gaat kreupelen bij de SB. En een paard dat 'er niet aan toe is' zal deze fouten sneller maken..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 06:35

Teugel kreupel vind ik een vervelende term omdat het min of meer het probleem bij het paard neer legt. Het paard is misschien wel het probleem of heeft het probleem maar de oorzaak moet je zoeken bij de ruiter. Er is een ergens een communicatie stoornis en dat kan veel zijn. Maar de hierboven genoemde aanleuningsproblemen horen wel tot de top van de oorzaken. Overbelasting(=overvragen) hoort daar ook zeker bij. Dat hoeft dus niet altijd hetzelfde te zijn als het aanleuningsprobleem. Bovendien kan het fenomeen teugelkreupel altijd opgelost worden!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mmajar en 17 bezoekers