deken..moet het met dit weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

deken..moet het met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:55

Mijn paard is heel ongelukkig met een deken, sloopt hem liever, en heb hem na de regen van vorrige week afgedaan op een mooie zonnige dag.
Ze staat nu dag en nacht op het land, en stap haar goed droog na het rijden en heeft geen klachten.

Het is een arabier, maar omdat het nu erg koud is, moet ik dan een deken op doen?

Omdat ie dus snachts niet kan schuilen?

Of kan een arabier best zonder, ik wil het dek het liefst pas opdoen als et echt gaat vriezen, maar omdat ik overal deken topic zie, hoeveel grams er op de paarden ligt, ben ik een beetje aan het twijfelen, zie iig nog genoeg paarden zonder dek staan!

Ik weet het een arabier is een woestijnpaard, en kan tegen wat koude, als ze maar niet doornat regenen..

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:02

Hoi Chiqa,

je arabier kan prima zonder deken, zeker nu het zo droog is.
Paarden kunnen heel goed tegen de kou, als je ze maar voldoende hooi geeft.
Zoals je zelf al opmerkte is dat met regen een ander verhaal.

De reden dat veel mensen nu beginnen met een deken is (volgens mij) vooral omdat ze niet willen dat hun paard een dikke wintervacht krijgt.

Mijn arabiertje blijft ook zo lang mogelijk zonder deken. Bij zijn vorige eigenaar stond hij 's winters iedere nacht buiten, weer of geen weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:25

he das fijn te horen voelde me al erg schuldig...alleen heeft ze geen hooi, er is nl nog genoeg gras!
Probleemje?
Mijn arabier lijkt wel een beetje op jou avatar!
Dan moet het volgens mij wel goed gaan...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:31

Volgens mij kan het hoor, als je zelf maar in de gaten houd of ze niet staan te rillen. Je kan alleen niet teveel poetsen als je ze zo houd! Wij halen er alleen een grove stoffer overheen, meer niet. De vacht kan veel beter isoleren als die lekker huidvet vast kan houden.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:44

Niks mis mee, gewoon buiten mikken. Zolang ie niet staat te bibberen, niks aan de hand en zelfs dan niet! Zorg wel die voldoende voer krijgt, zodat er ook voldoende energie voorhanden is om zich warm te houden. Overigens ben je wettelijk verplicht om een schuilmogelijkheid te bieden. Ik kan me ook voorsteelen dat je na dagen zeikende regen er toch wel een dek op wilt, maar nogmaals, het is geen noodzaak. De meeste dekens liggen erop voor de gemoedsrust van de eigenaar, niet omdat het paard het nodig heeft! Sterker nog, je belemmerd de vacht in z'n isolerende werking, onder een deken kan de vacht niet overeind gaan staan om zo een dikkere luchtlaag (=isolatie) te vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 00:13

ikke schreef:
Zorg wel die voldoende voer krijgt, .


ik geef alleen zemerlen en een beetje muslie op zn tijd,,,,want er staat enorm veel gras...ach over een paar weken gaat ze toch op stal!

Per 1 november...dan wordt het ook wel eens wat...

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 00:29

Let je wel op dat het gras nu erg veel van z'n voedingswaarde verliest. En dat 'n paard er dus meer van moet eten om evenveel energie binnen te krijgen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 00:31

Ik zou nu idd alvast wat bij gaan voeren...

En voor de rest zou ik naar mijn paard luisteren. We hebben weleens zomers gehad dat het overdag niet warmer werd dan 13 graden, en 's avonds afkoelde tot 5 graden, en toen begon niemand over dekens...

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:40

Hooi zorgt tijdens de vertering voor extra warmte van binnenuit, veel meer dan krachtvoer zoals muesli. Dus als je wat bijvoert, geef dan een plakje hooi. Misschien ook beter voor de overgang als ze straks op stal staat en alleen nog maar hooi krijgt?
(waarom moet ze trouwens op stal?)

Als er echt veel gras staat is de voedingswaarde niet zo belangrijk. De meeste warmte komt van het verteren van de ruwe stoffen/vezels en niet van de al aanwezige suikers/koolhydraten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:01

callippo"]
(waarom moet ze trouwens op stal?)
[/quote]omdat het andere paard ook op stal gaat en in de winter kan ik alleen de avonden rijden, en waar ze nu staat hebben ze helemaal niets, geen bak, geen zadelkamer geen schuilplek, dat is dus de reden.
En omdat het weer slechter wordt natuurlijk, in de bak kan je ook sneller rijden, en kan je altijd eens longeren als het weer eens wat minder is.

[quote="callippo schreef:
Als er echt veel gras staat is de voedingswaarde niet zo belangrijk. De meeste warmte komt van het verteren van de ruwe stoffen/vezels en niet van de al aanwezige suikers/koolhydraten.


dus dan heeft ze genoeg aan het gras wat er staat?(Er staat ook veel hooig gras het is nl een natuurgebied en er staan allerlij soorten grassen en planten)
Per 1 november gaat ze op stal voer nu twee keer in de week een flinke baal hooi bij, helaas kan ik dit niet vaker doen, heb ik geen mogelijkheid toen, ik rijdt niet elke dag en mn paard staat niet echt in de buurt.

Ik voer wel alvast zemelen voor de darmen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:54

Als ze in een natuurgebied staat hoop ik dat, helemaal nu er veel droog gras staat, er verder wel word gekeken dat het land vrij is van St. Jacobskruiskruid.
Dat is namelijk heel giftig maar ook heel bitter als het groen is. Als het droogt, dan verliest het de bittere smaak, maar blijft even giftig voor je paard. De werking van St. Jacobskruiskruid is cummulatief, dat betekend dat het in de lever van je paard wordt opgeslagen en nooit meer weggaat.

Uitkijken dus met hooi uit natuurgebieden (of bij paarden die in natuurgebieden grazen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:14

Cassidy schreef:
St. Jacobskruiskruid.


he bedankt voor je tip Cassidy ik zal morgen in mn plantenboek eens kijke hoe dat plantje er uit ziet!