Niet voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 11:12

Mijn tinkertje van 3.5 jaar is met rijden niet voorwaarts te krijgen.
Hij is van nature lui aangelegd en hij is pas na een tijd rijden goed voor het been.
Hebben jullie tips om hem beter voowaarts te krijgen?

Nijntje

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....



IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:07

Het is erg belangrijk om heel consequent te zijn.
Waar ik mee bedoel: Je geeft been (om bijvoorbeeld te gaan draven)
Hij reageert niet. Wat doe je dan? ga je nog een keer been geven, en nog een keer en nog een keer? Dat werkt niet.
Als hij de eerste keer niet reageert,
zorg je ervoor dat als jij voor de tweede keer been gaat geven, dat je tegelijkertijd een tikje geeft met je zweep (achter je kuit).
Op deze manier snapt hij veel beter wat de bedoeling is.
En als ie nou een beetje slim is, snapt ie op een gegeven moment dat als jij voor de eerste keer been geeft
dat ie meteen moet luisteren omdat ie anders een tik erbij krijgt.
Verder veeele overgangen rijden.
Daarvan gaat hij meer opletten, en ook beter reageren.

Heb je begeleiding bij het rijden?
En waar in arnhem zit je?

gediplomeerd (vrouwelijk) hoefsmid
http://www.hoefsmederij-ijzersterk.nl

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 14:17

Ik zit in Westervoort en op dit moment heb ik geen begeleiding bij het rijden, maar ik wil wel weer lessen gaan nemen.

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:41

ja.. idd... helpt echt heel erg.. macho was een tijdje geleden ook erg dwars. Scheve mond toen heb ik dus met een zweepje geprobeert.. maar hij werd te heet Bloos dat was dus niet echt een uitkomst voor ons.. sinds toen rijd ik met korte spoortjes help goed.. en als ik nu zonder sporen rijd.. is hij helemaal niet meer tegenstribbelig OK dan! het gaat nu weer prima met macho en mij... en die sporen zijn echt een uitkomst! Pling ook al zijn ze helemaal niet scherp ze helpen echt enorm.. je hoeft bij sporen echt niet te denken aan "ik por de hele tijd in zijn buik" (je moet natuurlijk wel je benen stil hebben hangen anders moet je er idd niet aan beginnen) hij reageert veel beter op je hulpen en loopt veel geconcentreerder Schijnheilig OK dan!

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:21

Het is idd wat de rest ook al zegt, ze moeten gewoon op een kleine kuitdruk reageren, zo niet, mag je best streng zijn met je zweep, als ze niet reageren op je been kom je gewoon niet verder.
Overgangen, elke ronde op de hoefslag, minstens 1 overgang rijden, geen reactie tik met zweep en opnieuw proberen, na een paar keer snappen ze perfect wat ze moeten doen.

(L)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:12

Idd wat de rest zegt consequent zijn in je hulpen, veel overgangen rijden en natuurlijk niet overvragen, veel stappauzes tussendoor.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 12 bezoekers