Harde lenzen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Harde lenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 09:03

Ik moest vandaag naar de oogarts voor controle, en ik heb een bril voor ver weg, omdat ik vrij slechte ogen heb. (op de ene staar, waar ik dus zo goed als niks mee zie, en de andere is - 3 kwart).. en ze raadde me aan harde lenzen te nemen.
Nou meen ik me te herinneren dat dat nogal veel pijn doet in het begin (oogarts zei ook dat het zo'n 2 weken wennen is Scheve mond ).
Dus vandaar mijn vraag; Wie heeft er ervaring met harde lenzen?

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:08

Ik heb ook harde lenzen sinds kort, ik heb het nier ervaren als zeer pijnlijk. het is inderdaad net of je wat in je oog heb zitten.. maar dat is natuurlijk ook zo.... Haha!
Verder kunnen ze met harde lenzen een beter beeld vormen. Ik heb ook aan een oog nog maar 30% zicht... en ze kunnen dit met harde lenzen ophalen tot 60% dus dat is een voordeel. Ik zag alleen in het begin heel erg dubbel als ik iets moest lezen. verweg gaat het super alleen dichtbij moest ik mijn ogen nog heel erg op trainen. omdat ik gewent was alleen met mijn rechter oog te kijken. Maar ik zie geen probleem in harde lenzen maar dat is ieder voor zich.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:53

Ik heb ook een hele poos harde lenzen gehad, en vind ze prettiger dan zachte. Ik heb een proefsetje zachte lenzen gehad (een maand of zo, maar dat was geen succces.
Aan zachte lenzen moest ik ook wennen en die zijn veel vervelender in bewaren, in en uitdoen, schoonmaken etc.
Wanneer ik weer lenzen neem (heb nu al een poosje een bril waar ik op uitgekeken raak) ga ik weer voor harde

Ilsuhhh

Berichten: 327
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:06

Hoi,
Ik heb zowel harde lenzen gehad als zachte, maar ben begonnen met harde...Je moet er idd aan wennen voor ze een beetje goed op op je oog liggen, en voor je ze niet meer constant voelt zitten duurt wel even...Ik vond zachte prettiger daar voel je het minder snel als er iets in je oog zit en met alleen maar knipperen krijg je het er dan ook makkelijker uit als bij harde lezen...Gewoon uitproberen of je het wat vindt, de meeste opticiens doen wel aan een proefsetje!

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:29

Ja maar je moet altijd eerst met harde beginnen zei mijn opticien. Het schijnt zo te zijn dat wanneer je begint met zachte je niet meer terug kunt naar harde. Raar maar Waar.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:45

Ik heb zelf geen lenzen(of bril), maar ik kan je wel een paar ervaringen van vrienden van mij vertellen. Een collega van mij heet jaren harde lenzen gehad, omdat ze een oogafwijking had wat er in geslepen moest worden. (er is mij altijd verteld dat harde lenzen zorgen dat je ogen achteruit gaan), zij heeft deze lenzen te lang en te vaak ingehad waardoor ze nu haar ogen meer heeft verpest. Ze draagt nu een bril, op last van de opticiën.
Een vriendin van mij had eerst een bril, toen zachte lenzen. Heeft toen een tijdje harde gedragen(dus het kan blijkbaar wel), echt gingen haar ogen er tranen, wat voorspelt was. Ze vond ze erg irri zitten en ze zaten eigenlijk ook niet goed. Ze zijn niet flexibel, dus toen is ze weer terug gegaan op zacht en draagt ze af en toe een een bril. Ze wilde harde omdat je die voor een langere(altijd ??) kan dragen en zachte lenzen om de zoveel tijd nieuwe voor moet kopen. Haar vader had wel harde lenzen en die had er geen last van.

Ik ben erg blij dat mijn ogen goed zijn, ik heb ooit eens kleur lenzen gekocht en ik was zoooooooo bang om ze in te doen, dat ik daar een uur me heb zitten vogelen en ze maar 1 x in heb gehad.
Succes

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:56

Ik heb harde lenzen en mijn oogarts zei juist weer dat het beter is voor je ogen.
Ik heb ze nu bijna een jaar en ben er erg tevreden over. Pijn is een erg groot woord, in het begin meot je het pbouwen en is het even wennen. Maar ben wel blij dat ik het gedaan heb!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:04

Ik ben zonder lenzen practisch kippig Haha!
Ik heb aan beide ogen zo rond de min 6

Ik heb vroeger harde lenzen gehad. Inmiddels heb ik zachte.

Harde zijn makkelijker in te doen dan zachte. Maar zijn ook gevoeliger.
Dus (naar mijn mening) pijnlijker.

Zachte zijn (in het begin) moeilijker in te doen. Ze hebben geen "vaste vorm" dus ze buigen makkelijk om, en kost dus in het begin even wat handigheid.

Het voordeel is dat ze "ademen", ze zijn luchtdoorlatend.
Verder merk je er minder snel wat van als er een stofje onderzit of zoiets dergelijks.

Voor bij de paarden zou ik zeker zachte aanraden boven harde.

Succes ermee, en check anders wat site's die meer info kunnen verschaffen.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:31

Citaat:
Een vriendin van mij had eerst een bril, toen zachte lenzen. Heeft toen een tijdje harde gedragen(dus het kan blijkbaar wel), echt gingen haar ogen er tranen, wat voorspelt was.


dat is dus de reden waarom men niet aan harde lenzen kan wennen. en het schade brengt aan het oog... tja ik heb het ook maar van de opticien.

Maargoed, als je van plan bent je lenzen te dragen bij de paarden zal ik inderdaad geen harde nemen. aangezien deze heel pijnlijk zijn wanneer je een stofje in je oog krijgt...

Maar verder zijn harde lenzen wel fijn hoor, qua inbrengen uithalen en schoonmaken.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 19:24

De oogarts zei dat ik geen zachte lenzen moest nemen, omdat de meeste mensen daar de meeste problemen mee hebben. Maar aan beide zitten zo te lezen nadelen.
Maar idd met de paarden is het wel heel vervelend dan..
Iedereen bedankt trouwen voor de reacties!

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:49

Ik heb al heeeeel lang harde lenzen.
Ik heb totaal geen last gehad!

Het is wel vervelend met lenzen als je iets in je oog krijgt...vuiltje ofzo..*auw*
dat kan wel irritant zijn.

SUCCES!

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:35

Ik heb harde lenzen. In het begin was het wel even wennen (gevoel alsof er iets in je oog zit), maar na een week voelde ik ze al niet meer, en was ik iedere keer bang dat ik ze kwijt was Tong uitsteken
Bij de paarden heb ik nergens last van, ik moet alleen niet in een hele stoffige bak gaan rijden. Op strand met veel wind is ook geen goed idee

Ik heb nu 7 jaar harde lenzen, en ze bevallen perfect OK dan!

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:10

ben begonnen met harde lenzen, maar bij mij was het met paardrijden een ramp.
iedere keer last van stof en ben er na wrijven zelfs een verloren in de binnenbak.
heb toen een tijdlang een kombinatie-lens gehad. de vorm van een harde lens, maar de toplaag was als die van een zachte lens.
na mijn verhuizing bij nieuwe opticien kreeg ik gewoon een keertje zachte lenzen in met de mededeling : ga maar shoppen en kom over een paar uurtjes maar weer terug.
sindsdien heb ik dus zachte lezen, voor het gemak en om infekties te voorkomen draag ik nu daglenzen. 's-morgens in en 's-avonds gewoon weggooien. geen gedoe met vloeistoffen enzo.
het draagkomfort is super en geen last meer van stof.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:47

Maar is het niet zo als je een overstap wilt maken van zachte lenzen naar harde, dat je gewoon een maand met je bril rond moet lopen?

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:52

Ik heb zelf zachte lenzen maar ook wel harde gehad. Harde lenzen verlies je sneller en bovendien kun je wel door de grond zakken op het moment dat er een zandje o.i.d. achter komt.
Ik weet eigenlijk niet eens meer waarom ik overgeschakeld ben naar zachte.
Iig heb ik er geen spijt van en wil ik nooit meer harde lenzen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:59

Ik heb harde lenzen. Ben een beetje bang voor zachte: van die grote pannekoeken in je oog en ze er met je vingers weer uit plukken... Brrrr, niets voor mij, ook al pruts ik nu dus al zeker 12 jaar met m'n harde lenzen, ik vind ogen nog steeds iets griezeligs.... Daarnaast kunnen van zachte lenzen je ogen eerder ontstoken raken, juist omdat je niet voelt dat er troep in komt. Het is niet voor niks dat zachte lenzen met regelmaat vervangen moeten worden....

Maar m'n harde lensjes bevallen prima. In het begin kreeg ik ze niet uit m'n ogen (gebruik daar nu het zuignapje voor, zonder krijg ik ze echt niet uit... heb dan ook nooit problemen met verliezen ofzo, mijn lenzen zitten muurvast!) en het heeft echt een jaar geduurd voor ze netjes gecentreerd waren (zolang dat niet het geval is, zit zo'n ding ineens aan de bovenkant van je oog bijvoorbeeld, in plaats van bij je pupil....), maar nu wil ik niet meer zonder. Voor het stofprobleem zit ik te denken aan een race-brilletje ofzo. Staat wel raar, maar dan heb ik in elk geval geen last meer van die zwarte strepen op m'n wangen en waterige piepoogjes als het een beetje stoffig is in bos of bak.

Het bevalt goed en na zoveel jaren heb ik denk ik wel een beetje recht van spreken!