niet de benen van een paard kunnen poetsen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 19:44

zoals de titel het al zegt hoe ga ik dat oplossen? hij blijft constant zijn benen aan het optillen en soms zelfs slaan als je ze optilt om vast te houden begint ze te meppen hoeven uitkrabben kan wel gewoon..... hoe kan ik dit oplossen?

greetz ingrid

Love the life that you live, live the life that you love


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 20:24

Ik kan er helemaal naast zitten hoor maar misschien doe je het wel te voorzichtig!

Mijn paard houd ook niet van gekriebel aan zijn benen. Toen ik het voorzichtig deed met een hele zachte borstel bleef hij vervelend doen, later heb ik het gewoon wat harder gedaan ook met een wat hardere borstel en: probleem opgelost Haha!

Mijn paard houd gewoon niet van kietelen misschien de jouwe ook niet!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 20:27

met een harde borstel kom ik al himmel nie in de buurt.... en met een zachte borstel trouwens ook nie Haha!
hij is niks gewend aan zijn benen hij kan ook geen peesbeschermers om althans nog nie daar ben ik aan het werken... maar het is gewoon vervelend dat hij constant loopt te meppen enz

Love the life that you live, live the life that you love

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 20:48

Misschien eerst eens leren dat hij aangeraakt wordt door handen?
Dus je zet hem vast, eventueel met hooi of iets ter afleiding, en ondertussen alsof er niks is zijn hals stevig aaien, naar beneden, bovenbeen, iets lager.
Tilt hij been op, zeg je streng: Nee!! en meteen rustig zware stem: Staan... staan.... (eventueel gewicht op de kant van dat been drukken door iemand die aan de andere kant staat.
Zodra hij staat, dat been, meteen rustig aaien over de hals/schoft, en braaf zeggen.
Langzaamaan naar beneden met die hand terwijl je stevig en rustig blijft aaien, en weer hetzelfde ritueel.
Totdat je vind dat het al aardig goed gaat naar verhouding met de vorige keer.
Dan gewoon stoppen en de volgende keer doe je het weer met poetsen.
Ik heb zo'n voorgevoel dat dit paard slechte ervaringen heeft gehad ooit met aanraking van benen. Vraag me niet waarom, heb ik gewoon wel eens, grijnz...
Van wie is het paardje trouwens, nieuw verzorgpaard van je? En hoe is het met Queentje?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 20:51

alstie mept.. dan schop je hem tig keer in zijn pens zodat hij niet meer weet waar hij het zoeken moet. Wat denkt hij wel niet.. een beetje meppen zeker. Een paard mag best bang zijn maar hij mag je NOOIT meppen want dan krijg hij er een zooi terug!

Ga gewoon zijn benen borstelen en denk een beetje om jezelf en wees vooral goed concequent. Straf hem niet voor nix en prijs hem de hemel in als hij braaf is!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 20:51

ja dit is idd mijn nieuwe verzorgpaardje ze is 3 jaar en het is de bedoeling dat ik hier de springsport in ga.... met queen is alles goed ze leeft nog haha....

maar er is nog een probleem wantze kannie vaststaan gaat ze gelijk hangen......

Love the life that you live, live the life that you love


Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:05

Als ze gaat hangen meteen zorgen dat ze naar voren gaat, desnoods met een paar tikken, zodra ze naar voren gaat is de druk eraf en dan gelijk belonen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:11

dit is dus de kroongraaf??

Zet hem vast met een geel koeienhalster (breekt niet) en een rubber 'touw'. En als tie gaat hangen jaag je hem met de bezem naar voren. hangtie niet meer is tie keibraaf!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:23

Slechte opvoeding gehad misschien?
Ik zou daar dus maar weer helemaal van voren af aan mee beginnen.
Leren met mensen om te gaan b.v.
Je mag als paard NIET slaan!!
Is best wel moeilijk als ze al 3 zijn om dat opnieuw te doen. Kleine dingen leren. Vaststaan, aanraken ed. is zo belangrijk in een paardeleven, als ze dat niet kunnen......

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:28

probeer anders eens gewoon van afstand met een tak/zweep stok zn been aan te raken. als ie slaat gewoon op dezelfde plek houden net zolang tot hij ophoud met slaan en t accepteert. dit bij alle 4 de benen tot hij t volledig accepteert en je steeds dichterbij kan gaan staan. en je m met borstels en je handen kan anaraken overal waar jij wil. zo loop je zelf t minste risico

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:33

Citaat:
Op 2001-10-09 22:11, schreef Steef:
En als tie gaat hangen jaag je hem met de bezem naar voren. hangtie niet meer is tie keibraaf!


Dat met die bezem werkt echt geweldig bij hangende paarden! Het dus niet de bedoeling dat je 'm in elkaar mept met de bezem, misschien moet je dat er even bij zeggen Steef voor je weer commentaar krijgt op je 'methodes' maar je duwt met de borstelkant tegen z'n kont aan, prik, prik, prik, doet dat als je een beetje stevige bezem hebt. Niet pijnlijk, wel gevoelig en dan willen ze wel naar voren zonder dat ze gelijk een trauma krijgen omdat ze naar voren gemept worden met een zweep. Werkt ook geweldig bij paarden die een beetje aanmoediging nodig hebben om op de trailer te gaan.

Nulla tenaci invia est via

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 22:04

Jimmy had precies hetzelfde in het begin.
Heel voorzichtig, geduldig en consequent zijn. Onthoud dat hij gewoon bang is dus word niet boos!
Gewoon langzaam en rustig met je hand steeds verder naar beneden, als je een heel been kunt doen belonen, evt. met voer.
Elkedag gewoon eventjes oefenen en je zult zien hoe snel er verbetering is!

Wat betreft peesbeschermers: als hij de hand en de zachte borstel gewend is gewoon omdoen die dingen, hij zal misschien een beetje raar doen maar alles went, ook voor een paard!
Succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 08:19

Doorgaan met aanraken. Dan maar eerst niet met de borstel, maar gewoon met de hand.. dan voel je ook beter wat er gebeurt.
Zorg dat je niet in de schophoek staat. Bij de achterbenen is dat iets voor het kniegewricht, naast de flank. Goed lenig paard als ie je daar nog echt kan raken.
Gewoon elke dag een klein beetje, maak het een kwestie van vertrouwen. Foeter als hij dreigt, beloon hem overdreven als hij je een heel klein beetje vertrouwen geeft.

Slaan heeft geen zin bij een angstig paard, met een bezem of ander hulptuig al helemaal niet. Als je al wilt slaan, doe het met je eigen lijf, niet met middelen... het paard zal het beter respecteren, beter begrijpen dat jij het bent die boos is, niet die bezem.

Wil het vastbinden niet, want hangen, vraag dan iemand om het halstertouw vast te houden in het begin. Van daar uit kan je zelf proberen het been aan te raken... Het zal niet meteen goed gaan, maar zodra het kwartje valt dat jij hem echt niet pijn gaat doen, dan is het voor mekaar en is je probleem voorbij. Je moet dat vertrouwen winnen, ga dus heel zorgvuldig en eerlijk te werk, en wil niet te veel in enen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 08:23

Wat ik mis in je verhaal, is of hij dit allemaal uithaalt omdat 'ie bang is, of omdat het een onopgevoede rotknol is.

Bang: vertrouwen geven, leren dat jij onvoorwaardelijk de baas bent en weet wat er moet gebeuren. NH!

Onopgevoed: zachte heelmeesters maken stinkende wonden, aanpakken die hap. Schoppen mag noooooit en dat mag 'ie gerust weten. Sluit me verder helemaal aan bij Steef.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 09:04

het paard voorlopig daar niet borstelen, hij is denk ik bang. Een paard dat je vertrouwt zal wel toestaan dat je hem daar borstelt. Wel proberen die richting in te gaan, zachtjes hem op zijn gemak stellen intussen, aaien bij zijn manenkam. Laat hem weten dat alles goed is. En zo steeds verder gaan. Niet te veel ineens willen. Dan maar voorlopig vieze benen en voeten. Als hij je eenmaal vertrouwt kun je er echt alles mee. Ik weet het bij ondervinding, ik had ook zo'n bang paard waar je niet aan mocht komen. En dat werd later zo'n fijn en lief paard!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 09:45

Citaat:
Op 2001-10-09 21:51, schreef Steef:
alstie mept.. dan schop je hem tig keer in zijn pens zodat hij niet meer weet waar hij het zoeken moet. Wat denkt hij wel niet.. een beetje meppen zeker. Een paard mag best bang zijn maar hij mag je NOOIT meppen want dan krijg hij er een zooi terug!





Nee steef, mijn paard renske, die had dat ook ik kon der niet aan de benen komen en niet aan de hoeven dan wilde ze trappen. Omdat renske dus ooit iets aan de benen heeft gehad.

Misschien heeft de jouwe ook wel een been trauma ofzo ( ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen)


Je moet der als dat zo is ( enzoals in renskes geval) met veel gedult en liefde doen net met meppen en trappen.
gewoon al je een veeg mag geven over de benen der helemaal de hemel inrpijzen.

kunt misschhien ook van boven rustig naar benden gaan. Als het wel aanstel is, kun je der wel op haar flikker geven, Dus als ze met aanstel trapt mag je der best een mep of iets dergelijks geven.

Als ik jou was dan zou ik het ff aan de baasje vragen of ze wat heeft meegemaakt op de benen,

bv een wondje, in de prikkeldraad of zo.

suc6 er mee,

BTW bij renske is het dus helemaal goed, de smit kan er nu zelfs zonder enig probleem aan komen.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 09:58

Mijn jonge paard had daar ook last van in het begin toen die nog supergroen was. Kon niks hebben, en heb toen altijd met een stok langs zijn benen gevoeld. Totdat dat goed ging en steeds iets meer proberen na twee weken was het goed en kon je hem fatsoenlijk poetsen. (deze methode staat ook in het boek "van veulen tot rijpaard") Met voeten optillen heeft het ongeveer 3 weken geduurd voordat dat goed ging, maar geef niet op en ga gewoon door. Hij moet gewoon een keer luisteren!!! Cool

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-01 12:16

nou het probleem is juist dat dus mok heeft en ik er niet bij kan om er zalf op te smeren en de korsten weg te halen......
verder heeft hij 3 jaar lang in de wei gestaan en ik rij er nu sinds 2 maanden op ofzo..... maar aangezien ik nie zo heel veel tijd er voor heb heb queen ook nog staat ze elke dag in de wei... s'avonds gaat ze naar binnen.... ik denk dat ze gewoon heel bang is want hoofdstel is ook een probleem.... verder als ik haar roep komt ze gewoon naar mij toe in de wei dus eg bang voor mij is ze nie... en ze heeft ook al iets vertrouwen in me.... ik denk dat schoppen weinig zin heeft omdat ze o zo bang is..... als je haar bv een tik geeft omdat ze aan het bijten is ofzo staat ze gelijk achter ind e stal van angst zonder dat dat ik haar op haar hoofd heb geslagen.... ik denk dat het gewoon in het karakter zit maar goed ik moet toch ooit haar benen kunnen poetsen voorzover ik weet heeft die vrouw hem pas een jaar dus toen ze 2 was en daarvoor is ze van iemand anders geweest.... dus kan best dat er iets gebeurd is.... .en verder knort ze heel veel ( lijkt wel een varken) dat heeft toch ook met angst te maken?

bedankt voor jullie reacties!

greetz ingrid

Love the life that you live, live the life that you love

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:27

Zo'n paard heeft een full-time verzorgster nodig... niet iemand die af en toe eens naar haar omkijkt....

Niet zomaar meer in het land zetten als dat mok is, want vroeg of laat moet je er dan echt wat aan doen en heb je dat paard dus nog niet geleerd dat dat oke is.
Voor alle partijen is het beter als dat paard een verzorger/ster krijgt die veel tijd en aandacht aan hem wil besteden en het vertrouewn in de mens kan geven. Lukt dat niet, laat dat paard dan aub verkopen, want een paard zonder vertrouwen in de mens is uiteindelijk een paard dat geen baas meer zal hebben... Het beestje is nu nog jong, NU kan je de situatie verbeteren. Nu moet je de situatie verbeteren. Dat ben je verplicht aan het dier. Ook de eigenaar!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:27

dat knorren doen heel veel paarden die angstig zijn of het allemaal heel erg spannend vinden. In dit geval NIET straffen en probeer heel rustig de benen te doen.

WAt doet hij eigenlijk als je zijn benen wilt doen?

Steef

PS sterkte met de geur van de levertraanzalf Lachen

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-01 12:29

mmm ik kom zeker 3 x in de week.... alleen heb nie zoveel tijd om te rijden enz... meestal longeer ik of poets ik hem alleen omdat ik het oneerlijk vindt om te gaan rijden.... de andere dagen doet zijn eigenarresse hem dus hij krijgt genoeg aandacht..... ik kan er mee meer dan de eigenarresse dus mij vertrouwd hij meer.... enne ik zet hem nie in de wei met mok hoor doet de staleigenaar die er geen verstand van heeft kan je het nog zo vaak zeggen hij wordt er gewoon ingezet

Love the life that you live, live the life that you love

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-01 12:30

hij tilt constant zijn benen op en op een gegeven moment wordt hij boos omdat ik nie ophou met poetsen dat hij begint te slaan......

Love the life that you live, live the life that you love

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:36

Zodra hij begint te slaan ben je te ver gegaan....
En drie keer per week is te weinig om dit probleem op te lossen. Dit heeft elke dag, liefst twee keer per dag, een klein beetje aandacht nodig...en dan moet je erop rekenen dat het maanden kan duren voordat het goed zit.
Als die eigenaar het dier vaker door de handen heeft dan jij en toch vertrouwt het beest jouw meer dan die eigenaar....tja, ik word er wat triest van....
Vind het heel jammer dat er geen betere kansen zijn voor dit paardje...

Maar jij hoeft je niet verantwoordelijk te voelen hoor! wat dit dier nodig heeft kan jij het gewoon niet geven...je doet je best, dat is alles wat je kan doen. het is voor zulke bange dieren gewoon beter een plekje met een knufffel-verzorgster te krijgen... Maar die verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-01 12:39

Citaat:
Op 2001-10-10 13:36, schreef Dees:
Zodra hij begint te slaan ben je te ver gegaan....
En drie keer per week is te weinig om dit probleem op te lossen. Dit heeft elke dag, liefst twee keer per dag, een klein beetje aandacht nodig...en dan moet je erop rekenen dat het maanden kan duren voordat het goed zit.
Als die eigenaar het dier vaker door de handen heeft dan jij en toch vertrouwt het beest jouw meer dan die eigenaar....tja, ik word er wat triest van....
Vind het heel jammer dat er geen betere kansen zijn voor dit paardje...

Maar jij hoeft je niet verantwoordelijk te voelen hoor! wat dit dier nodig heeft kan jij het gewoon niet geven...je doet je best, dat is alles wat je kan doen. het is voor zulke bange dieren gewoon beter een plekje met een knufffel-verzorgster te krijgen... Maar die verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar.



dus ik ben er nie goed genoeg voor? je moet eens horen wat je zegt he.........
weet jij de situatie waarom ik nie vaker kan komen nee..... dus hou die onzin aub voor je wil je........ en ik weet ook wel dat het langer duurt en dat het nie zo 1 2 3 gaat maar ik kom er wel en dan lach ik jou hele hard uit.... jezus zeg..... dit beest is harstikke eenkennig haast niemand kan hem ui de wei halen....... hij moet je vertrouwen... er is ooit iemand anders geweest en hij rook aan haar en rende toen keihard bokkend weg.......

en voor de rest ik knuffel heel veel met hem het is eg mijn schatje
_________________
Afbeelding
QUEEN I LOVE YOU!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ingrid op 2001-10-10 13:42 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:45

Dees heeft gelijk. Je kunt hem dan die mokzalf niet toedienen, maar laat hem tenminste niet buiten komen. Dan krijgt hij natte benen en dan wordt de mok nog erger. Laat het tenminste niet verergeren, als je vertrouwen wint kun je later zalf er op doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 36 bezoekers