[LO] Pessoa tuig!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

[LO] Pessoa tuig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 10:30

Hoi iedereen,

Mijn paard was de laatste dagen niet echt lekker te rijden dus heb ik haar maar weer eens gelongeerd met de pessoa (alweer 1 jaar geleden). Ik longeer vaak met 2 lijnen maar omdat ik dat toch wel erg ingewikkeld vind leek me dat nu geen goed plan. Ody kwam eerst aardig in verzet maar gaf toch snel op en ging beter/ losser lopen dan ze in tijden had gedaan met longeren! En de volgende dag was ze ook super te rijden! Lang leve de pessoa!

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:07

ja ik ben van plan om ook zown tuig te kopen. Met 2 lijnen raak ik altijd in de knoop hahaha. Ik hoor steeds meer goeie verhalen over de pessoa

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:11

jah ik heb ook een pessoa tuig het werk echt super OK dan! (vindt ik)
ik longeer hem meestal 1 x in de week met dat tuig .
en de volgende paar dagen loop hij super.
ik ben er erg blij mee moet ik zegge OK dan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:12

Ik longeer ook met pessoa en je ziet echt zichtbaar resultaat. Het gaat stukken beter dan met alleen bijzet. Met de dubbele longe vind ik iets te ingewikkeld, ik kan het eigenlijk gewoon niet. Haha!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:21

DEESenJAMBO schreef:
ja ik ben van plan om ook zown tuig te kopen.


Je kan er ook één maken!! *LOL*



Benodigdheden:
* Koop bij bijvoorbeeld de Boerenbond (ook wel Welkoop genoemd) ongeveer 10 meter touw (voor een paar euro). Liefst een mm of 5/6 zodat het niet snijdt (ik heb zelf overigens 3 mm en heb ook nergens last van).
* Koop (bv ook bij BB) een klein musketon haakje.
* Koop op de markt een simpel bontje.
* Verdere benodigdheden:
- Schaar
- Aansteker
- Naald en draad

Stappenplan:

Afbeelding

* Doe je pony de longeersingel en hoofdstel om en zet hem vast.
* Pak het (10 meter lange) touw en bind 1 uiteinde onderaan de longeersingel aan een ringetje. (Nr 1)
* Neem dat touwtje mee naar het bit en haal het van de binnenkant erdoorheen. (Nr 2)
* Neem het touwtje mee en haal het door een ring (aan de longeersingel) onderveer in het midden van de buik. (Nr 3)
* Haal het touwtje achter de kont door en doe aan de andere kant precies hetzelfde. (Nr 6)
* Knoop het onderaan de longeersingel vast bij het andere touwtje. Let wel dat het niet te strek zit, dat er genoeg touw over is om hem losser te laten lopen. Ook niet teveel overhouden want dat blijft er allemaal onder bungelen. (Nr 7)
* Knip het touwtje daar af. (Nr 7)
* Dan pak je het overgebleven touw en die knoop je aan 1 kant ter hoogte van zn bil. (Nr 4)
* Dan haak je het musketon haakje aan de achterste ring van de singel midden op de rug van de pony en daar haal je het touw doorheen en aan de andere kant knoop je het touwtje vast op dezelfde manier. (Nr 5)
* Als dit allemaal gedaan is kun je het tuigje onder de longeersingel losknopen en afnemen.
* Je kunt de knopen bij de kont het beste vast branden zodat ze niet verschuiven. (Nr 4)
* Pak je stukje bont en houdt dit onder het touw. Het beste kun je het bontje zo breed pakken dat bijde knopen net niet te zien zijn. (Nr 6)
* Knip het bontje zo af en stik het vast zodat het om het kont touwtje zit.
* Daarna kun je het aan bijde uiteinden van het bontje ook nog vast stikken (De knopen aan weerszijden zitten dus in het bontje.

Tips:
* Je kunt op meerdere manieren trainen. Laag en Lang, Hoog, Dressuurhouding. Dit kun je allemaal instellen door het knoopje onder de buik (Nr 1 & 7). Dit staat overigens ook (duidelijk) uitgelegd in de Divoza gids van dit jaar.
* Om het nog luxer te maken kun je kleine catrolletjes (2x) kopen en die aan het bit bevestigen. Zo 'haakt' het minder als je pony loopt (al ben ik van mening dat het perfect gaat zonder katrolletjes met een simpel bitje).
* Ook kun je nog 2 musketon haakjes kopen zodat je onder de buik niet hoeft te knopen. Ik vind dit echter niet makkelijk omdat je dit steeds los moet maken als je iets strakker of losser wilt trainen.
* Een bontje tussen de voorbenen lijkt me ook geen overbodige luxe want volgensmij kan dit best eens gaan schuren.

En tadaaaaaaaa:
Afbeelding