Is het aantal gram in een deken wel zo zaligmakend?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Is het aantal gram in een deken wel zo zaligmakend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 11:13

Sinds een aantal jaar vermeldt elke leverancier het aantal gram/m2 wat in een deken verwerkt zit. Vroegâh had je het gewoon over zomer/tussen/winterdekens.

Zelf heb ik erg veel dekens en merk dat het warm houden van je paard dus helemaal niet strookt met het aantal gram vulling.
Een 200 grams deken van Rambo isoleert vele malen beter dan een 200 grams deken van S&k of Harrys horse. Alles valt of staat met de materiaal keuzes en dus niet met het gewicht aan vulling.
Ik vind het behoorlijk misleidend.
Veel beter zou het zijn om de isolatiewaarde van een deken te vermelden!
Erg ingewikkeld moet dit niet zijn, ik zelf werk in de bouw-sector en heb dus veel met die waardes te maken.


Waarom dit topic?
Omdat er veel topics geopend worden waarin gevraagd wordt om dekenadviezen, daarin worden de grammen om je oren gesmeten terwijl die mensen daar dus eigenlijk niet mee geholpen zijn.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:18

Je zou er zelf eigenlijk een nachtje onder moeten slapen om te weten hoe warm een deken is Haha!.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:26

't laat denk ik veel mensen denken dat 'meer is beter' en dat ze dus een 500gr deken moeten nemen want dat is beter en warmer... Terwijl de meeste paarden dat helemaal niet nodig hebben, maar dat is weer iets anders.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 11:31

Inderdaad,
en los van het feit of het paard die deken nodig heeft, het wil niet zeggen dat die 500 grams deken warmer is als de 300 grams die ze nu gebruiken.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:44

Stukkie tekst van mijn hand, een reactie in het topic: [VMR] Mischien weet iemand het (hoeveel grams deken)

Citaat:
Hoeveel grams iets is maakt geen ene biet uit.
Het comfort wordt grotendeels bepaald door de gebruikte materialen en de pasvorm.
zo kan een 400 grams gemaakt zijn van goedkoop verpulverend 'fluf' met een slechte pasvorm en parachutedoek aan buitenzijde; geloof me, dan is een paard beter af met een 200grams Rhino....

Grams zegt veel te weinig. Het verbaasd me dat het zo'n begrip is geworden....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:46

En in reactie tot het er zelf een nachtje onder slapen; idd!
Als je ging kamperen was een dikke slaapzak ook helemaal geen garantie voor een warme comfortabele nacht, daarvoor moest je echt eentje hebben die gewoon van beter materiaal was gemaakt. En als je ooit eens zo'n mummy-slaapzak hebt geprobeerd (niet zo'n vierkante, maar eentje in mensenlijf-vorm met capuchon), man, die waren pas lekker warm

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:46

Ik ben het met jullie eens. Voor mij is alleen ongevoerd en gevoerd wel een begrip.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:46

Het maakt het wel haast een academische kwestie he, welke deken voor welk paard... Ik kan me voorstellen dat 300 gram dons warmer is dan 500 gram katoen, om maar iets te noemen. Maar dan heb je nog zoveel rare chemische stofjes, waarvan je zelf totaal niet kan inschatten hoe warm het is.
Jammer ook dat het personeel in een ruitersportzaak vaak onvoldoende op de hoogte is van dekens. Ze weten nog net hoeveel gram er volgens de pakbon inzt, maar verder....

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:48

Er is nu ook van dat hollow fiberfill (wordt gebruikt in de betere merken), als je daar een 200 grams van hebt blijft je paard tien keer beter warm dan met een pagony of harry's horse van 500 gram.
Ik heb een nieuwe deken van USG (submerk van Kieffer), ook met hollow fiberfill. Hij is niet zo zwaar maar WARM dat mijn koukleum het heeft!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 11:48

Tadaaa Dees!!! Haha!
Je zegt precies wat ik bedoel, ik ben ook enorm verbaasd dat zo'n nietszeggend stukje info zo ontzettend veel gebruikt wordt!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:09

jullie hebben eigenlijk helemaal gelijk sjuimp en dees!
eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar wel zo logisch~!:)

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:27

Ik heb een klein beetje de "grams" in de gaten gehouden bij de dekens die ik heb gekocht maar kijk daarnaast gewoon naar hoe mijn paard erbij staat en hoe warm zijn stal is. Heel eerlijk gezegd ben ik van mening dat veel mensen hun paarden veel te warm onder de dekens zetten. Echt sneu af en toe, als ik zie dat sommige paarden bij ons al heel zwaar onder thermodekens staan en ookal halsdekens op stal dragen Verward Die paarden staan straks in hartje winter met 3 tot 4 dekens op hun rug, zielig vind ik dat, ze kunnen zich dan niet eens meer normaal bewegen en het lijkt me geen pretje om zoveel zware last continu op je rug mee te moeten dragen omdat de baas niet wil dat je dik in het winterhaar komt te zitten

De grootste fout denk ik word gemaakt doordat mensen hun paard echt geen enkel winterhaartje gunnen. Het is normaal dat paarden wel iets aan winterhaar krijgen als ze zijn geschoren en dat ze niet de haren hebben zoals bij 30 graden in de zomer. Nee, deze paarden worden vanaf nu elke maand geschoren maar vervolgens word er niet naar de kwaliteit van de dekens gekeken en ook word er niet gekeken of paarden bijvoorbeeld op de tocht staan Mensen kopen slechte en vooral goedkope dekens en vinden het dan raar dat hun paard weer een wintervachtje kweekt, dus komt er weer een andere deken op en zo gaat het maar door totdat ze met 4 van die dingen staan!

Ik ben van mening als je in een keer gewoon en goede deken aanschaft voor de koude maanden en jezelf er iets meer in verdiept dat bijvoorbeeld nylon minder goed isoleert dan bijvoorbeeld thermostoffen dan bespaar je jezelf en je paard heel veel ellende en irritatie.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:36

Een paard dat goede dekens te dragen krijgt is absoluut niet zielig zonder natuurlijke wintervacht. En tegenwoordig kunnen 4 goede dekens minder wegen dan 1 zo'n ellendige Nieuw-Sealanddeken met al zijn schuurplekken...

Ik ben van mening dat heel veel sportpaarden beter afzijn zonder dikke wintervacht. Let wel; ik bedoel de paarden waar winterdags op gereden wordt (of aangespannen) en die gaan zweten bij hun arbeid. Een dikke wintervacht maakt dan dat het natte zweet in hun vacht blijft hangen; het paard is lang na de arbeid nog niet droog. HEt zijn juist die paarden die ziek zullen worden. Het paard met coupe-militair met zijn fijne nazweetdekentje zal in mum van tijd volledig droog zijn, en zijn pyama weer aan kunnen. Die heeft een halfuurtje na de arbeid dus weer een fijn droog en warm gevoel onder zijn luxe thermodeken.
Daar waar dat dier dat zo 'natuurlijk' gehouden wordt, een goed deel van de dag koud zal blijven.

Natuurlijk houden is prima, maar dan moet je hem in de winter ook niet meer in het zweet willen werken...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:12

Georgette schreef:
Ik ben het met jullie eens. Voor mij is alleen ongevoerd en gevoerd wel een begrip.


Ligt er aan waar ze mee gevoerd zijn

Persoonlijk vindt ik ook dat ze beter het materiaal erbij kunnen zetten dan de grammen.
Alhoewel ik van de week zat te neuzen bij de S&K dekens en toen stonden er dingen bij als 400D nylon of 200D nylon oplopend tot 600D nylon.

Iemand enig ideee wat dat zegt?

Neem aan de kwaliteit van de nylon, maar staat dat ook in verbinding met de warmte?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:31

D staat voor Dernier, en je kunt dat lezen net zoals je het bij panty's zou lezen; hoe hoger de D, hoe dikker. Of beter, hoe beter bestand tegen scheurtjes Haha!
Wie kan dernier beter omschrijven?

Een hoger Dernier materiaal zal minder snel wind en vocht doorlaten, dus dat heeft wel invloed op de warmte onder de deken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:04

Ik had vorig jaar winterdekens van HH en die waren veel dikker dan die Bucas die ik nu heb gekocht, maar die Bucas zijn wel warmer.
Ik heb ook nooit echt verstand van die hoeveelheid gram, ik laat me altijd gewoon informeren door de mensen in de ruiterwinkel, deze hebben er nog wel verstand van Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:13

je hebt helemaal gelijk sjuimpje.
Maar ieder paard reageert toch weer anders op een deken.
Ze zouden er eigenlijk wel de isolatie waarde van moeten neerzetten, dat is beter als grams. en wind en waterdicht heeft ook nog af en toe zijn vraagtekens bij sommige dekens.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:25

Weet iemand dan toevallig wat de isolatiewaarde van mijn nieuwe Weather Beeta Orican High is?? Ik heb het gevoel dat hij redelijk dun is, maar toch wel warm. Op de beschrijving in de Divoza gids staat:
360 grams polyfill en 1200D ripstop buitenmateriaal.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:21

1200 Derniers is in ieder geval beresterk . Ik heb een 220 grams wheaterbeeta en m'n tinker had het lekker warm eronder, het is wel een regendeken. WB is één van de betere merken Knipoog eigenlijk raar dat ze niet vaker opduiken, want ken niet één gebruiker die er ontvreden over is.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:33

Nou, das mooi dan in ieder geval!
Ik had hiervoor een dikke HH, die was eigenlijk een maatje te groot en lag daardoor niet optimaal (zie profiel). Heb nu dus de WB met halve hals, bevalt prima!

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:09

IK snap helemaal niks van die grams, had er voor deze topics helemaal niet van gehoord.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:26

komt mijn vraag nu, welke merken zijn dan beter? En kun je dat voelen of de kwaliteit beter is?

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:34

Ja je kan het voelen .... vooral in je geldbeugel Haha! Alle gekheid op een stokje, de betere zijn meteen de duurdere Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:44

Ik heb 2 S&K dekens gehad. Allebei 200 grams zeiden ze er bij. Maar die ene was gewoon veel warmer dan die ander. En de HH 200 grams deken die ik heb is weer veel warmer dan beide S&K dekens.
En mijn Rhino(ja ja, een Rhino maatje shet!) 350 grams is veel warmer dan 2x 200 grams.

Dus ik geloofde al lang niet meer in grammen. Maar gewoon eventjes voelen en testen, dan weet je het. En als extra onderdeken doet een simpele wollen deken uit grootmoeder's tijd het ook prima. Dat vind ik nog fijner dan er een extra deken onder. Op stal dan, op het land is 2 deken over elkaar weer praktischer.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:46

Ik snap eigenlijk heel erg weinig van die grams Verward Weegt de deken per vierkante decameter zoveel ofzo? Mijn pony heeft nu een dikke winterdeken op, hij's van canvas, want ik wilde een robuuste deken. Hij was iets te warm eerst, maar nu is hij precies goed. Maar ik zou echt niet weten met hoeveel grams hij vergelijkbaar is? Gaat ...-grams alleen op voor die dikke dekens, waar je in de stof kan knijpen en dat het dan indeukt? Ja, ik kan het niet anders uitleggen Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts en 119 bezoekers