Meest paardvriendelijke manier..bit? of wat anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Meest paardvriendelijke manier..bit? of wat anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 00:03

Er wordt nogal getwist over wat nou wel goed is voor een paard of niet.
Nou is duidelijk dat met een watertrensje rijden erg licht is. Maar zijn er lichtere manieren van rijden? Behalve een halster dan.
Wat betreft een hackamore? of iets in die richting?
Wat vind jij de meest paardvriendelijke manier en wat zou jij aanraden?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 00:10

De meest paardvriendelijke manier is je paard gewoon in de weide laten.

Als je er dan toch opklimt hangt het paardvriendelijke in mijn mening niet af van wat je hem in z'n mond en om zijn hoofd hangt, maar puur alleen van jou handen. Heb je echt goede zachte handen dan kan een mechanische hack of een pelham of een western bit met scharen heel vriendelijk zijn. In slechte handen is zelfs het liefste trensje een martelwapen.

Da's vast niet het antwoord wat je horen wilde, trouwens Knipoog

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 00:14

hehe niet helemaal, maar je hebt mijn vraag toch lichtelijk beantwoord. Ik ben geen dressuur of springruiter maar een recreatieruiter, ik rijd eigenlijk vrijwel altijd met lange teugels dus...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 00:23

Doe jezelf een lol en houdt het lekker bij een zacht RVS enkelgebroken bitje, of als je echt geode dingen wilt kopen, een KenK Ultra Conrad dubbelgebroken.

Pelhams, hackamores, bosals en al die toeters en bellen werken heus wel, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Een zacht bit wordt geen paard minder van.
En heeft je paard een probleem met metaal in de mond, koop dan een zachte Happy Mouth.

Je meot zo rekenen; als je een noodstop moet maken tijdens je buitenrit, moet je nog wel WAT te vertellen hebben over de voorkant. Iets wat je met een halster en een paar halstertouwen echt wel kan vergeten. Met een normaal bitje zal je nooit echt te hard kunnen inwerken, maar je wilt niet weten wat je je paard aandoet als je met een bosal aan de handrem trekt....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 00:28

ja, daarom dat ik dit topic ook gestart heb, sommige dingen die erg paardvriendelijk lijken te zijn blijken bij sommige situaties uit den boze te zijn... wil dat voorkomen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:47

Dees schreef:
Je meot zo rekenen; als je een noodstop moet maken tijdens je buitenrit, moet je nog wel WAT te vertellen hebben over de voorkant. Iets wat je met een halster en een paar halstertouwen echt wel kan vergeten. Met een normaal bitje zal je nooit echt te hard kunnen inwerken, maar je wilt niet weten wat je je paard aandoet als je met een bosal aan de handrem trekt....


Niet helemaal waar; met een touwhalster om kun je een veel betere noodstop maken dan met een normaal bitje in. Maar dan moet je paard dit wel eerst aangeleerd hebben.


Ik vind het voor mijn paard fijner om met een touwhalster te rijden. Ik rijd ook met losse teugels en dan is het fijn voor hem/haar dat hij niets in zijn mond heeft hangen. Zo kun je onderweg nog eens pauzeren en je paard wat laten grazen. Of direct met datzelfde halster vastzetten aan een hek oid.

Het is maar net waar jij je fijn bij voelt: als jij je onzeker voelt om zonder bit te rijden moet je dat echt niet gaan doen.
En al helemaal niet zomaar buiten gaan rijden met een halster voor je het uigebreid geoefend hebt in de bak...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:04

Elk bit, of t nu om een watertrens of om een hackamore gaat kan schade aanrichten in de mond van een paard..
Wanneer in verkeerde handen.

Ik ben het deels eens met wat hierboven gezegt wordt, je kunt beter een bit in je paard zijn mond hebben wil je ineens moeten stoppen dan alleen maar een halstertje..
Maar dat werkt toch weer voor iedereen anders.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:43

Hier nog een touw mens Haha!
Ik rij met een touwhoofdstel, net zo iets als een touwhalster maar dan met een stevige neusriem en frontriem van dat zelfde touw, geen bit.
Ik heb daar een tijdje mee gereden en merk dat Kevin het zelf veel prettiger vindt om geen bit in te hebben.
Ik durf hiermee nog niet naar buiten, ben nog aan het oefenen met rijden zonder bit maar ik ben wel helemaal om!
Het is voor mijn paard prettiger en dus voor mij ook.
Ik heb al verschillende keren een noodstop geprobeert en die doet hij met of zonder bit precies het zelfde, nu alleen nog even testen in een situatie waarin hij echt schrikt of bang is, eens zien of het dan ook nog lukt maar ik heb er alle vertrouwen in

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:16

ik heb een dubbelgebroken Robart-bit, een bustrens, waarvan de 3 delen dus los van elkaar alle kanten op kunnen draaien

binnenkort start ik Z1, maar blijf voorlopig met dat bit rijden, stang&trens dan heeft ie zn mond zo vol lijkt me Verward

en als hij ook maar denkt dat ik hem te hard in zn mond aanpak staakt ie al, dus ben benieuwd of ik ooit met stang&trens zal rijden met hem

maar het allervriendelijkste zijn nog wel eerlijke en meegaande handen, met een simpel bustresje.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 96 bezoekers