[JV] Oneens met cijfer voor halsstrekken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

[JV] Oneens met cijfer voor halsstrekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 17:49

Iwaldo strekt op het moment heel erg goed. Zodra ik lengte geef, volgt hij mijn hand en 'strekt' ie echt in de hals. Helemaal de neus eruit, helemaal horizontaal, maar wel met contact van de teugels.

Op een wedstrijd krijg ik echter vaak een 4 omdat hij niet diep genoeg gaat (hij zakt niet zo goed- gaat niet hoger lopen maar hij komt net niet tot de knie). Een ander paard wat ik rijd, zakt wel, maar blijft rond, oftewel: die strekt niet en volgt mijn hand niet. Daar rijd ik wel 6-en mee.

Ik vind eigenlijk dat het niet strekken een grotere rijtechnische fout is dan het niet zakken, en ik vind die 4 dan ook niet terecht. Mijn halsstrekken is beter strekken dan menig paard, maar omdat Wal nog niet sterk genoeg is om te gaan zakken (ik heb daar ook niet voldoende tijd voor op zo'n diagonaaltje) rijd ik er geen punten op.

Wat vinden jullie?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:13

ik ben geen jury maar ik kreeg voor mn halstrekken wel altijd 7ens.
Je moet je pony of paard zn hals helemaal naar benenden laten gaan! hij mag niet zn neus eruit drukken! maar met zn neus helemaal over de grond gaan ( naja bij voorbeeld dan) Ik denk dat jij omschrijft dat je pony zijn nek helemaal lang maakt en neus helemaal naar voren steekt! dat is dus niet de bedoeling! hij moet juist verticaal met zn neus! waarschijnlijk krijg staat er bij jou protocool dat je pony tegen de hand is...
naar beneden dus met die neus en hals!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:36

ach, mijn paard krijgt tot nu toe de opmerking: rolt zich op... en die zakt ontzettend, alleen blijft wel rond lopen, dus het neusje komt er volgens de jury niet goed uit...

Ik heb echt het idee dat niet elke jury dezelfde norm hanteert voor de oefening halsstrekken...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 18:45

INkie schreef:
hij mag niet zn neus eruit drukken! maar met zn neus helemaal over de grond gaan


Dat is dus niet waar; bij halsstrekken moet de neus er júíst uit! Volgens mijn instructeur strekt Iwaldo prima, door de manier waarop hij zich helemaal uitrekt kan je goed zijn dat hij nageeflijk en op twee teugels is. Ik heb dus inderdaad het idee dat de jury net zoald jij denkt, dat de neus er niet uit mag. Volgens het proevenboekje moet dat volgens mij juist!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:48

Ik heb er altijd een 7 voor en vaak ook een 8 Verward
Ze volgt goed mijn hand naar beneden, maar ook niet helemaal tot op de grond hoor.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:28

Laura, de neus moet er wel uit maar halsstrekken moet ook tot kniehoogte. Op het moment dat 1 van de 2 niet in orde is, is het dus goed mogelijk dat je een onvoldoende krijgt.
Helemaal horizontaal is niet de bedoeling van halsstrekken, de hals moet ook naar beneden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:34

Ja wat Fitzroy zegt klopt. De hals moet wel naar beneden en er moet natuurlijk ook wel aanleuning blijven. Maar jij zegt dat je paard helemaal horizontaal strekt, dat is dus ook niet goed. Hij moet laten zien dat hij je hand volgt NAAR BENEDEN. Ik had ze met de neus over de grond en kreeg met 2 pony's steeds 8-en.
Als je paard goed naar beneden de hals strekt dan is het meestal ook goed over de rug.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:38

Laura"]
[quote="INkie schreef:
hij mag niet zn neus eruit drukken! maar met zn neus helemaal over de grond gaan


Dat is dus niet waar; bij halsstrekken moet de neus er júíst uit! Volgens mijn instructeur strekt Iwaldo prima, door de manier waarop hij zich helemaal uitrekt kan je goed zijn dat hij nageeflijk en op twee teugels is. Ik heb dus inderdaad het idee dat de jury net zoald jij denkt, dat de neus er niet uit mag. Volgens het proevenboekje moet dat volgens mij juist!
[/quote]
Hoe jij het omschrijft is dat hij zijn neus 'eruit drukt' helemaal met zn neus naar voren gaat! dan strekt ie zn hals wel naar voren maar dat is niet de bedoeling bij de oefening halstrekken!
Hij moet zn neus er wel uit drukken maar naar beneden en je paard moet tegen de hand worden zo dat je hem bj de teugels om maat maken niet meer op kan pakken!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:11

en daarbij moet de neus er niet te ver uit, dus het moet niet naar "tegen de hand" of "verzet" aankomen te zitten

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 22:12

je paard moet tegen de hand worden?? Verward

Waldo gaat niet helemaal horizontaal hoor, hij zakt wel degelijk iets, maar niet voldoende. Fitz, ik snap at het niet voor een voldoende door kan gaan. Maar als je een paard ziet die wel zakt maar niet strekt, die een 8 krijgt (zoals die van mijn stalgenootje waar ik het vanavond mee besprak) vind ik het vrij oneerlijk eigenlijk. Niet strekken en oprollen lijkt mij een grovere fout dan niet genoeg zakken....

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:12

Ik vind het nogal een vervelende oefening om te rijden, omdat iedere jury er (naar mijn mening) anders tegenaan kijkt. Ik vind het een nuttige oefening om thuis na het rijden te doen, maar in de proef op zo'n kort stukje en dan juist in de lagere klassen (waar de paarden nog niet zo goed in de hand staan) vind ik het niks. Gelukkig is het er in de M1 ook alweer uit...

Mijn paard gaat heel vloeiend met zijn hoofd naar beneden maar strekt zijn hals echt helemaal, dus het liefst met zijn neus naar de grond. Bij de ene jury krijg ik een 9 en bij de ander een 4. Ik houd wel altijd goed contact, maar hij zou dus maar tot kniehoogte moeten gaan...lastig hoor!

Snel naar de M dus maar....

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:46

Ik reed ook vaak met halsstrekken een 8. Gewoon je paard laten stofzuigen als het ware Tong uitsteken maar wel is het belangrijk dat hij zijn neus niet naar voren gaat steken en in hetzelfde tempo door blijft lopen. En inderdaad zijn nek moet ook 'verticaal' naar beneden. Hij mag in ieder geval niet met zijn hals naar 'voren'.

Dat over dat het paard zakt maar niet strekt wil ik wel uitleggen, maar kan het ff niet. Moet ff op de goede woorden komen hahah. Ik reageer straks wel weer Haha! whaha


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:55

Laura schreef:
Helemaal de neus eruit, helemaal horizontaal, maar wel met contact van de teugels.



Hier lees ik toch echt dat ie helemaal horizontaal gaat en niet naar beneden. Dan is een 4 wel te verklaren.
De bedoeling van halsstrekken is echt dat ze zakken in de hals en niet de neus naar voren gooien. Dat vind ik meer een onttrekken aan de hulpen.
Als dat paard van je stalgenootje dus wel mooi zakt in de hals (uiteraard met het neusje eruit) dan is een 8 op zijn plaats.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:10

Fitzroy"]
[quote="Laura schreef:
Helemaal de neus eruit, helemaal horizontaal, maar wel met contact van de teugels.



Hier lees ik toch echt dat ie helemaal horizontaal gaat en niet naar beneden. Dan is een 4 wel te verklaren.
De bedoeling van halsstrekken is echt dat ze zakken in de hals en niet de neus naar voren gooien. Dat vind ik meer een onttrekken aan de hulpen.
Als dat paard van je stalgenootje dus wel mooi zakt in de hals (uiteraard met het neusje eruit) dan is een 8 op zijn plaats.
[/quote]

haha je neemt me de woorden uit de mond, zo wou ik het ook ongeveer zeggen Lachen OK dan!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:29

Met de neus naar beneden gaan tot op kniehoogte is dus ook langer maken (oftewel strekken) van de hals. Als ik een combinatie in de ring krijg waarbij de neus helemaal naar voren gaat en de hals daardoor gestrekt wordt, dan kan ik me helemaal in die 4 vinden. Die pony zal op dat moment ook niet lekker meer over z'n rug lopen. In feite moet je pony dus gewoon nageeflijk blijven lopen, maar dan met een langere teugel. Los contact houden (teugels NIET in een boogje). Het paard moet gewoon de hand van de ruiter volgen en niet een ruk eraan geven.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:12

Laura"]
[quote="INkie schreef:
hij mag niet zn neus eruit drukken! maar met zn neus helemaal over de grond gaan


Dat is dus niet waar; bij halsstrekken moet de neus er júíst uit! Volgens mijn instructeur strekt Iwaldo prima, door de manier waarop hij zich helemaal uitrekt kan je goed zijn dat hij nageeflijk en op twee teugels is. Ik heb dus inderdaad het idee dat de jury net zoald jij denkt, dat de neus er niet uit mag. Volgens het proevenboekje moet dat volgens mij juist!
[/quote]

Nou dan wordt het toch tijd voor een andere instructeur want het paard moet met zijn neus ommenabij de loodlijn blijven, over de rug de hals naar beneden brengen zodat hij met zijn neus op kniehoogte loopt.
Neus eruit drukken is juist niet de bedoeling hiermee staat hij niet meer aan de hulpen wat juist wel de bedoeling is met het halsstrekken.

Dus je paard goed voorbereiden voor het halsstrekken, hij moet al aangeven graag naar beneden te willen, dan netjes laten zakken en zorgen dat hij dus NIET zijn neus eruit drukt en dat hij netjes in het zelfde tempo blijft lopen en niet naar voren valt. Daarna kun je als je het goed doet bijna onopgemerkt de teugels weer op maat maken en netjes verder rijden.

Tyrza kan dat heel goed uitleggen hoe het moet, mischien moet je die even PBen, sinds ik bij Tyrz les heb ik 7ens en zelfs 8en voor mn halsstrekken (jaja en dat met een fjordje met vrij korte stevige hals)...

Succes!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:24

Ik heb ook altijd 4en...
HALSSTREKKEN KUNNEN WE NIET Lachen

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:29

Ik had een keer een 9 voor halsstrekken Haha! En die keer daarna een 5... Misschien was het wel slachter, maar dan gelijk een 5 Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:36

Zoals gezegt moet hij je hand volgen naar beneden.
Neusje moet dan net voor de loodlijn blijven.
Zelf heb ik het idee dat de jury nog liever iets te ver naar beneden ziet, dan dat hij niet tot aan kniehoogte komt.

Vergeet verder ook niet dat de draf hetzelfde moet blijven, dat word dus ook in het punt mee gerekend.
En of hij ook weer vloeiend terug naar boven wil.

En ik vind het een zeer belangrijke oefening, want daaruit kun je opmaken dat je paard van achter naar voren gereden is.
En of hij je hand opzoekt.

Dus chantal, niet zo groots zijn op dat kunnen we niet, want het is toch echt een belangrijke basis oefening of je kunt zien of de aanleuning in orde is.
En dat is toch een basis voor alle volgende werk wat je gaat doen met dressuren.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:42

Mijn instructeur zegt dat Waldo prima strekt. Het is een gevolg van goed over de rug zijn en lekker nagfeelijk op twee teugels volgens hem. Dat is ook niet zomaar de eerste de beste %^$ want hij heeft zelf paarden lichte tour gereden.

Als ik het me goed herinner staat er letterlijk in het proevenboekje dat de neus voor de loodlijn moet. Ik vind het dus lijken alsof de jury bij alles maar het liefst een rond paard ziet... zoals ik al zei; een ander paard die zich opkrult maar wel zakt (net zo'n erge fout volgens mij, je hand niet volgen) wel een (dikke) voldoende krijgt. Dat vind ik idioot. Boos!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:04

Heb je het op film staan? Of heeft je instructeur een paar keer een proef gezien?
Misschien dat jij en je paard in de proef wat meer gespannen zijn en dat hij zodoende minder doet als in de les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:26

Laura schreef:
Mijn halsstrekken is beter strekken dan menig paard, maar omdat Wal nog niet sterk genoeg is om te gaan zakken (ik heb daar ook niet voldoende tijd voor op zo'n diagonaaltje) rijd ik er geen punten op.

Maar als je paard niet zakt in de hals dan loop je daar echt je punten mis. Als je paard nog niet sterk genoeg is om in de hals te zakken dan ziet de jury dat ook heus wel en dat geeft gewoon een slechte indruk die nadelig uitpakt voor al je onderdelen.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:27

Laura schreef:
Als ik het me goed herinner staat er letterlijk in het proevenboekje dat de neus voor de loodlijn moet. Ik vind het dus lijken alsof de jury bij alles maar het liefst een rond paard ziet... zoals ik al zei; een ander paard die zich opkrult maar wel zakt (net zo'n erge fout volgens mij, je hand niet volgen) wel een (dikke) voldoende krijgt. Dat vind ik idioot. Boos!

Het figuur is halsstrekken, niet naar voren, maar naar beneden. Zo simpel is dat. Gaat je paard niet naar beneden, maar naar voren dan wordt de bovenlijn van de hals eerder korter dan langer en dat is niet goed. Als de neus dan ook nog veel te veel naar voren komt, is het beeld weer wat slechter en dus de punten lager.
Los van de teugel (te weinig contact) of tempo verandering, minder impuls maar ook achter de loodlijn is niet goed en dat kost ook punten.
Je kunt het jezelf makkelijker maken met een goede voorbereiding, gebruik een hoek om te beginnen met halsstrekken, wat meer stelling maakt het soms ook wat makkelijker. En thuis oefenen bv. op de volte.

Persoonlijk vindt ik een apart punt voor teugels op maat maken helemaal naatje, heeft daar iemand wel eens een 8 of hoger voor gehad???

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:56

marieketencate schreef:
Mijn paard gaat heel vloeiend met zijn hoofd naar beneden maar strekt zijn hals echt helemaal, dus het liefst met zijn neus naar de grond. Bij de ene jury krijg ik een 9 en bij de ander een 4. Ik houd wel altijd goed contact, maar hij zou dus maar tot kniehoogte moeten gaan...lastig hoor!


Had eer vroeger 1 die altijd met de neus op de grond ging maar nooit een vier gekregen. Wel vaak en negen of zelfs een tien.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:54

Tja, mij lijkt het toch juist heel goed een paard dat helemaal zijn hals strekt, maar anderen vinden dat dus weer te ver gaan en willen maar tot kniehoogte zien.. Tot halverwege is voor dit paard veel moeilijker dan tot aan de grond. Maar ach ja, het is maar 1 onderdeel en over 3 winstpuntjes ben ik er vanaf Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, Fangio, Ginny135 en 33 bezoekers