Wat is het verschil tussen een hulpstamboek...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Wat is het verschil tussen een hulpstamboek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 11:53

en het "gewone" stamboek, Verward
Kan iemand mij dat uitleggen! Bedankt........

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:26

In het hulpstamboek komen dieren die geen afstamming hebben, maar waar wel mee gefokt wordt. In het gewone stamboek staan dieren waarvan de afstamming wel bekend is.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 13:16

Ik heb het over een paard waar de vader een zoon is (maar niet officieel gekeurd) van LUCKY BOY- dus de opa van het paard.
En de moeder van het paard is een goedgekeurde dochter van Rossini
Hoe zit dat nu precies met de papieren?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:44

Voor 1995 werden paarden met een onbekende vader of moeder of niet-goedgekeurde vader of moeder ingeschreven in het hulpveulenboek van het KWPN. Sinds 1995 worden de meeste veulens met zo'n afstamming ingeschreven in Reg. B en worden de hulpboeken niet gebruikt. Register B is een eindstation, daar kun je niet mee in het stamboek opgenomen worden.

Als je merrie in het hulpveulenboek stond kon deze nog wel naar de keuring. Ze werd dan net als de andere paarden gescoord en indien voldoende werd ze opgenomen in het hulpstamboek. Voor zover ik weet is het nog steeds mogelijk om een oudere hulpveulenboekmerrie op te laten nemen in het hulpstamboek.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:50

mijn merrie is ook hulpboek puur omdat haar vadergeen goedgekeurde hengst is. de afstamming is verder gewoon bekend.