Dressuur met een springpaard.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Dressuur met een springpaard.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 14:14

Pfff, moeilijk geval.
Mevrouw is helemaal dol op springen, maar mag het niet meer vanwege een zwakke pees. Ja, af en toe een laag kruisje mag wel, maar ja, als je paard 1.20 gewend is......

Maar goed, we zijn aan het dressuren gegaan. Ik was toch al niet zo'n fan van springen, dus voor mij kwam het wel goed uit.

Dit zijn foto's van een les die ik kreeg van de eigenaar.

Tijdens het inrijden:
Afbeelding

Afbeelding

Hie-haaaa, middengalopje
Afbeelding

En het halsstrekken in draf. Hier heeft ze moeite mee, maar volgens mij ziet het er best aardig uit.
Afbeelding

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:25

Leuk paardje.. Jammer dat ze niet meer mag springen (voor het paard)...
Mag ik vragen waarom je een elastiek gebruikt (niet dat ik er tegen ben hoor maar ben gewoon benieuwd)...


djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:37

ja ik vind het ook meer een springpaard.. maarja als je er maar lol mee hebt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:01

djangogirl schreef:
ja ik vind het ook meer een springpaard.. maarja als je er maar lol mee hebt

Ze zegt dat het paard een zwakke pees heeft en niet meer mag springen.

Ik vind het wel een heel mooi spring type! Het ziet er ook netjes uit hoor.
Waarom rijd je eigenlijk met elastiek?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:10

ziet er wel netjes uit voor een spring paard Lachen
Echt wel sneu voor het paardje dat hij niet meer mag springen.. maar ja tis het beste voor het beestje...

en ben ook wel nieuwschierig waarom je met elastiek rijd Lachen

Dag lieve mama...

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:20

Dat elastiek is heus niet erg hoor...het zorgt ervoor dat op beide teugels evenveel druk komt te staan. Het is iig veel beter dan een slof!

Foto's vind ik er ook heel goed uitzien!!!!!
Leuk paardje ik hou wel van schimmies Haha!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 18:15

Thanx!
Okke, het elastiek: (dit is overigens de eerste keer sinds 4 maanden dat het er weer om zit hoor!!)
Mevrouw vindt het nodig om overal van te schrikken. Zeker met dit weer: wind, regen, enz. Dan ziet ze echt overal spoken. Als ze ergens van schrikt steekt ze haar neus naar voren en haar hoofd in de lucht, om vervolgens aan het rennen te gaan. Het elastiek houdt dit net even tegen, dus is ze makkelijker terug te nemen. Je kan het niet goed zien, maar het elastiek zit aan het bit geklikt en er niet eens omheen geslagen. Het is gewoon een stukje zekerheid. Ik heb het die dag ook eerst zonder geprobeerd, maar ja, die bomen lijken echt op groene monsters met tandjes.....

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:21

leik dier!!!!
en ziet er lekker ontspannen uit!
ga je ook wedstrijden starten?
veel succes dan alvast !

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:15

maar wat vinden jullie van een tiedeman?? ik vind het heel fijn omdaar mee te rijden want mijn paard is ook erg bang er schrikt heel vaak en daar om gebruik ik een tiedeman. ik vind een tiedeman fijner dan een elastiek. maar verder leuke foto's en het ziet er goed uit hoor

Evita sue v. Uphill M1 + 12
Ferox v. Uphill M1 + 16
Gediplomeerde instructrice en jurylid M2 dressuur

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:33

tiedeman is perfect!!!
dat is een hele goede en heeele zachte hulpteugel, mits je hem goed bevestigd natuurlijk
is heel goed voor mensen die aan de teugel moeten leren rijden, maar ook bij gevorderde ruiters om bijvoorbeeld de aanleunig te verbeteren

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:08

Flower: Het was ook niet als erg bedoeld dat ik vroeg waar hij voor was maar ben altijd benieuwd waarom mensen een hulp tegel gebruiken...

En Crossmonster: Vind het een beetje raar om mensen die moeten leren hun paard aan de teugel te rijden dat met een tiedeman te laten doen... Wat is daar dan de gedachten achter??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:53

waarom is dat raar???
weet je eik wel hoe een thiedeman werkt???
dat is een soort martingaal die ipv met ringetjes om de teugel, met klipjes via het bit aan de teugel worden bevestigd, als de ruiter de teugels op maat neemt, dan spant de thiedeman zich lichtjes aan en word het paard gemotiveerd om zijn hals ronder te maken, als het paard ontspant,dan hangt de thiedeman los, zodra het paard omhoog gaat met zijn hoofd, spant de thiedeman weer lichtjes aan en krijgt het paard weer druk in zijn mond waarop hij weer zal gaan ontspannen
de thiedeman vind ik veeel beter als de slof (MITS IE OP DE GOEDE MANIER WORD BEVESTIGD!!!dus niet te strak ! ) want de slof word door de ruiter vaak te strak aangespannen en dan krijg je een gedwongen houding, de thiedeman moet je zo afstellen dat als het paard ontspannen loopt dat ie ook losjes hangt dan

mensen die het gevoel voor het aan de teugel rijden nog niet zo onder de knie hebben, kunnen met een thiedeman makkelijker dat gevoel opbouwen, omdat de thiedeman losser gaat hangen als het paard in de juiste houding loopt! en mensen die nog niet zo denderend aan de teugel kunnen rijden , leren zo dat ze met alleen lichte druk op de teugel EN GENOEG BEEN het paard rond kunnen krijgen, zonder deze hulpteugel is de kans groot dat mensen gaan zagen en hangen en trekken om dat dier maar in de krul te krijgen, nu hoeven ze alleen de teugels op maat te doen en been te geven .

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:45

crossmonster schreef:
waarom is dat raar???
weet je eik wel hoe een thiedeman werkt???


Nou sorry hoor wou alleen weten waarom je dat zo handig vond ik vind het nameljik niet de manier...
En ja ik weet hoe zo'n thiedeman werkt en vind het ook best handig maar dan wel voor mensen die een paard wel al naar beneden kunnen rijden zonder hulpteugels en hem alleen gebruiken voor de aanleuning....

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:02

leuk paardje hoor

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 21:13

Thanx.
Ik rij haar met elastiek omdat ik dat vriendelijker vind als een thiedeman. Tenminste, voor haar.
Als ze haar hoofd omhoog gooit met een elastiek om, voelt ze wel de druk, maar het elastiek veert mee. Een thiedeman blokkeert gelijk en dan heeft Kas ook de neiging om te blokkeren. Dat merk ik al gewoon met rijden. Als ik mijn handen te stug hou, gaat zij ook gelijk vashouden. En dat moeten we natuurlijk net even niet hebben.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:31

Roxxie"]
[quote="crossmonster schreef:
waarom is dat raar???
weet je eik wel hoe een thiedeman werkt???


Nou sorry hoor wou alleen weten waarom je dat zo handig vond ik vind het nameljik niet de manier...
En ja ik weet hoe zo'n thiedeman werkt en vind het ook best handig maar dan wel voor mensen die een paard wel al naar beneden kunnen rijden zonder hulpteugels en hem alleen gebruiken voor de aanleuning....
[/quote]


zo was het niet bedoelt, maar mensen die niet goed aan de teugel kunnen rijden (en zeker op een manege) die gaan trrekken en zagen, een thiedemann voorkomt dit een klein beetje,omdat het paard dan op een lichte druk van de teugel al gaat nageven!

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 22:05

He leuk beestje hoor! Ziet er leuk uit Haha!

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:25

ziet er leuk uit hoor Orchidee is toch ook een springpaard die loopt nu ook Z1-dressuur!!!

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:41

cool beeest

<3

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 16:49

komt het ooit nog goed met zijn pees? wel een leuk paard tis echt mijn type!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 21:34

Thirza schreef:
komt het ooit nog goed met zijn pees? wel een leuk paard tis echt mijn type!



Nee, het komt nooit mer goed.
6 jaar geleden is zijn eigenaar op het strand gaan rijden. Paard is er toen in volle galop vandoor gegaan en is zo het water ingerend. Haar voorbenen renden zo af, dat haar achterbenen tegen haar voorbenen aanknalden. Met als gevolg 2 gescheurde pezen.
Het linkerbeen is goed genezen, maar het rechterbeen niet. Je moet het zien als een gerafeld touw. Zo was de pees ook. Het is weer helemaal aangegroeid, maar de rafels zitten verkeerd zeg maar. De linker rafels zitten aan de rechter, enz. Daardoor is het dus wel helemaal aangegroeid, maar zal het altijd zwak blijven.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:49

Cool paard *LOL*
Voor haar wel balen dat ze niet meer mag springen......
Maar dressuur gaat ze vast leuk vinden Knipoog

08-10-2004; † Rust zacht, lieve Pretty.. Ik mis je!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:53

Gaaf paardjuh Tong uitsteken
Ziet er netjes uit hoor Amanda, maar dat had ik al gezegd he. Ik vind haar trouwens nu ineens een stuk minder groot lijken dan op de foto's in je profiel!!

:D

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 09:53

Ha, ha. Ze is toch echt niet gekrompen hoor! Je bedoelt zeker de foto's van die wedstrijd. Ik zit er nu wat beter op, misschien dat het daar aan ligt. Ze is en blijft 1.74 m.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:01

Ik ben geen voorstander van elastiek. Sommige paarden gaan lekker op het ritme waarin ze lopen met het hoofd 'meedansen'.

Maar verder wel een leuk paardje hoor. Ga je ook nog wedstrijden starten?
Ook een mooie bak trouwens Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers