iemand ervaring met paarden met wolfstanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

iemand ervaring met paarden met wolfstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 10:04

mijn paard heeft wolfstandjes is al een tijd terug vast gesteld door zowel mn paardentandarts als dierenarts volgens beiden heeft hij er weinig tot geen last van. ik reed hem eerst altijd op stang en was ie altijd mega braaf daarvoor op trens en was ie zo knetter als een deur
een tijdje terug ben ik weer op trens gaan rijden en in de bak gaat het super mits er maar meerdere paarden zijn als ie alleen is lijdt ie plotseling aan hevige aanstelleritus Boos! en is ie overal bang voor en dwars bij uiteindelijk gaat het dan na 3 kwartier rijden ook wel wat beter maar hij pakt nog steeds vaak het bit vast. buiten rijden gaat ook wel goed mits ik maar in stap of draf rijdt want ik galop gaat ie er vandoor nu hoef ik buiten ook nog niet te galloperen.

mijn vraag is nu zou ik die wolfstandjes laten verwijderen en zou het wat uitmaken met het rijden???
daarom vroeg ik me af of andere mensen ook paarden hebben met wolfstandjes of die die hebben gehad en of het verschil maakte toen de wolfstandjes getrokken waren of niet.
ik zou dit heel erg graag te weten willen komen
groetjes fabienne

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:27

Heb je deze vraag ook al aan je paardentandarts gesteld??
Bij mijn ruin zijn de wolfskiesjes ook getrokken maar eigenlijk al voordat hij last met het bit kreeg. Mijn merrie was op een gegeven moment niet meer te rijden, als test ben ik zonder bit gaan rijden en was het probleem opgelost. Dus de paardentandarts gebeld en die heeft een paar haken weggevijld, daarna was het goed.

Rij gewoon ook eens zonder bit en bel de tandarts voor advies. Succes.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 10:46

haha jah ennuh waarmee rijdt ik mn paard dan zonder bit??? met halster ga ik hem echt niet rijden hij is dan nog gek gaat ie ook vervelend doen en is in galop niet te stoppen :S maar jah heb de vraag dus ook aan mn paardentandarts en dierenarts gevraagd alleen hun zeggen dat ie er dus geen last van heeft haken etc heeft ie niet daar wordt ieder jaar naar gekeken hij krijgt ook geen tanden meer door dus ook dat kan het niet zijn
ik denk zelf dat het niet het probleem is zn wolfstandjes omdat ie met stang wel braaf was en zou ie er echt last van hebben dan was ie dat dan ook niet hij wordt westerngereden dus met licht contact maar met stang was ie toch wel braaf wetend dat ik daar meer mee te zeggen had

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:43

Ben toevallig afgelopen vrijdag met onze 4 jarige ruin naar de DA geweest voor zijn tanden. (minder goede ervaringen met tandartsen vandaar de DA).
Hij bleek flinke haken te hebben en wolfstanden die in de wegzaten. Heb de haken en wolfstanden weglaten halen. Hij mocht een uur niets eten, daarna hooi en pas eind van de avond brok.
Op zaterdag had ik wedstrijd, proberen zei de DA, maar wel rustig aan en als hij aangeeft het bit niet prettig te vinden, hem niet op zijn donder geven maar het een dag of 2 rustig aan doen. Heb hem gestart zaterdag en het inderdaad rustig aan gedaan, nergens geen last van gehad.

Ik zou zo snel mogelijk de DA (of tandarts) ernaar laten kijken, mocht het probleem bij de wolfstanden of haken liggen dan is het tenminste zo op te lossen. Succes

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 18:50

hej hej over een paar weken komt als het goed is de tandarts op stal dan zal ik die er eens naar laten kijken en ik heb al via mn vriend gevraagd of ie aan zn dartmaatje toevallig veearts wou vragen hoe het zat met het feit dat ie klophengst is of dat er mee te maken kon hebben
groetjes fabske

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:28

Mijn merrie heeft ook wolfstanden maar die zitten echt een heel stuk bij het bit vandaan

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:34

ik kocht mijn merrie en heb een paar maanden voornamelijk op twee benen gereden met haar :S
bleek een supergroyte wolfstand te hebben,die was getrokken, nu kan een kind ermee wegrijden .....zegt mij dus genoeg!!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:43

Pb dizzy hier op bokt even, die heeft ze onlangs laten trekken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 00:42

Ik heb bij Kevin (lang,lang geleden) toen hij toch al in de kliniek stond zijn wolfstanden laten verwijderen voor hij er last van zou krijgen. Was daar de normaalste zaak van de wereld, die arts kwam ze toevallig tegen en vroeg of ik ze wilde laten zitten of dat hij ze even weg moest halen, nou, weghalen dan maar, voor hij er last van krijgt.
Maar jij zegt toch dat de VA en de tandarts er al naar hebben gekeken en zeggen dat hij daar geen last van heeft? Hmm, ik zou ze voor de zekerheid toch maar weg laten halen, heeft hij er nu geen last van kan dat altijd nog komen.
Maar het feit dat hij klophengst is zou ik ook zeker even niet vergeten!!! Dat kan een hoop gekkigheid en ellende bij zo'n hengst geven in zijn gedrag hoor!

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 07:27

jah denk dat je daar wel gelijk in hebt tanja a.s vrijdag komt de tandarts en die kijkt er nu op nieuw naar hij kan er in principe altijd nu ineens last van hebben gekregen ntl

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:40

Bij mijn ruin (western gereden) zijn de wolfstanden getrokken toen hij 3 jaar was. Hij schudde namelijk heel erg met zijn hoofd als hij een bit in had. Na het trekken is dat zo goed als over. Hij had geen last van het trekken van zijn wolfstanden, ik heb hem voor de zekerheid een paar dagen op het halster gereden. Wel laat ik ieder jaar de tandarts naar zijn gebit kijken ivm mogelijke haken op zijn kiezen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:38

Paard van mijn zusje had er ook last van. De wilde het bit niet eens meer in. Na een week of 3 ging alles pas weer als vanouds. Waarschijnlijk was je nog steeds bang voor de pijn. wat ik hier mee wil zeggen is dat je niet direct de volgende dag verbetering hoeft te zien. Het kan natuurlijk wel, en dat zal ook zeker het fijnste zijn! Succes!

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 20:54

hej hej ik denk echt alleen niet dat hier het probleem ligt vroeg het me wel af maar als ik het zo hoor hij wil juist wel zn bit in opent zelfs zn mond ervoor kauwt er gewoon op en loopt er ook rustig op is heel stil met zn hoofd en loopt er goed lag mee. morgen komt de tandarts en die kijkt er toch nog een keer naar voor de zekerheid en ik heb gezegd dat ie ze maar moet trekken als ie denkt dat het wel een probleem kan zijn maar ik denk dat het ergens anders ligt.

en dat ben ik nu aan het uitdokteren met behulp van stalgenoten die mij en mn paard kennen en met andere mensen die mn paard en mij kennen en mn trainer
groetjes fabske

ik laat het morgen wel weten wat de tandarts zei groetjes

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:02

Nou bij die van mij heeft het wel degelijk geholpen dat ze eruit zijn ! Niet meer het bit vastpakken e.d ze is veel lekkerder in haar mond nu. Ze hebben verder toch geen functie dus waarom zou je ze laten zitten als je waarschijnlijk daardoor wat bitproblemen hebt !?

Je mag alleen drie dagen geen bit in als het is gedaan maar veder was ik er helemaal happy mee Knipoog

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:00

Wolfstanden moetene r volgesn mij altijd uit. Mijn paard had ze ook en de tandarts heeft ze er toen direct uitgehaald, waarom ozu je ze laten zitten als ie er toch last van krijgt. Kun je zelf niet zien of ze op de plaats van het bit zitten?? Daar hebben ze er geheid last van en als je paard zo lastig is, is dat voor mij echt een teken dat ie pijn in zijn mond heeft, want een paard pakt heust niet zomaar zijn bit vast!

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 22:39

beste mensen hij heeft geen last van zn gebit want toen ik hem op een shanksbit reed deed ie dit ook niet pakte hij zn bit niet vast of niks verder heb ik al gekeken of zn wolfstandjes het bit in de weg zitten of andersom en ook dat was niet het geval. en hij is niet echt lastig alleen met buitenrijden afentoe maar ik denk niet dat het door zn tanden komt. maar zoals ik al eerder had gezegd ook komt morgen de tandarts langs die al eerder een keer langs is geweest want die komt nml ieder jaar
en vorige winter is ie geweest en in de zomer heeft de dierenarts nog een keer zn gebit nagekeken toen die er was ook ivm zn wolfstanden en beiden zeiden mij dat ze gewoon konden blijven zitten morgen komt er een andere tandarts en ik denk dat die hetzelfde zal zeggen. het is nml niet noodzakelijk om de wolfstanden te trekken het wordt wel vaak gedaan maar is niet noodzakelijk een paard heeft er nml niet per definitie last van. maar goed jullie horen het morgenavond wel of zaterdag ochtend wat de paardentandarts heeft gezegd.

groetjes fabske