veulen bijt in tralies en voerbak.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

veulen bijt in tralies en voerbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 07:34

hoi,

spirit bijt als ze op stal staat in de tralies en voerbak.
ze schuift met haar tandjes heen en weer van links naar echts of van boven naar beneden.kan dit een begin zijn van kribbebijten uit verveling?
of kan het komen door haar tandjes?ze is nu 6 maanden oud.

wat kan ik er tegen doen,ik wil niet dat het een kribbebijter word.
ik dacht er zelf aan om van dat spul te kopen dat vies smaakt,misschien dat dat werkt?

ook dacht ik misschien aan zo n voerbal,maar die zijn wel erg duur en misschien vind ze het wel niks.

verder staat ze nu als het kan zo veel mogelijk op de wei,maar omdat ze met erge rotstraal zit ben ik daar voorzichtig mee.

wie heeft er een tip en heeft er ervaring mee?

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:28

Een typische kwaal voor Engelse volbloeden. Wij hebben 1 kWPNer en die doet dat niet. De rest is allemaal volbloed en die doen dat wel. Het is niet goed voor het gebit, want dat slijt natuurlijk af. Het kan een vorm van verveling zijn, maar als ik naar onze paardjes kijk.. Die doen het ook onder het eten wel eens en dan vervelen ze zich niet. Het is meer een tik.

Vraag toch eens aan je dierenarts of er iets aan te doen is. Wij hebben ook een speelbal in de stal gehad, maar er was geen enkel paard die dat leuk vond.

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:30

staaan er andere pony's naast haar want het kan ook zijn dat het door die pony's komt.Het kan zijn dat het uit verveling is en je kan er wel spul opsmeren maar als je daar mee ophoud gaat het net zo hard weer door maar zet is wat in de stal zoals een pion of een voetbal in de stal. In het begin zal ze het wel een beetje eng vinden maar misschien vind ze het wel leuker dan bjiten in de tralies en stopt ze.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:46

Volgens mij zijn jouw gedachten goed, dat je veulen begint met kribbebijten uit verveling. Probeer dit ritueel zo snel mogelijk te doorbreken anders krijg je een paard met een stalondeugd.
Je kunt de volgende dingen proberen, zoveel mogelijk wiedegang en 's-nachts in een loopstal met andere veulens, dit is gewoon de beste oplossing. Lukt dit niet kun je nog proberen om takken in de stal te leggen, waaraan het veulen kan knabbelen, zorg er wel voor dat het geen takken zijn van giftige bomen.
Succes ermee.


ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 12:25

ja die takken en een pion is ook een goed idee.ze kan niet in een loopstal maar heeft wel paarden naast haar staan.een daarvan is een kribbebijter maar die heeft zo n band om en er word gezegt dat ze daardoor ook niet meer kribbebijt.ik heb het haar ook niet zien doen.dus daar zal ze het niet van hebben denk ik.

ik ga eerst eens wat wilgen takken proberen.....bedankt voor de tips!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:28

Ik ben het geheel eens met het tegengaan van verveling d.m.v. takken/pionnen ed. Tegen het bijten in de voerbak en tralies kun je cribox gebruiken, smaakt erg smerig en mijn veulen leerde het snel af.
Succes.

Een glimlach kost minder dan electriciteit maar geeft meer licht

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:27

ja.... maar.... spirit beet al in de tralies toen de kribbebijter er nog niet naast stond.... en de kribbebijter heeft ook geen vierbak om in te bijten.... en kan niet met haar neus door de tralies zoals spirit dat doet... ze schraapt af en toe haar tanden langs de tralies net als de andere buurman van spririt... en een veulen hoeft het kribbebijten echt niet altijd over te nemen.
ik zou als ik jou was die voetbal proberen. maar dat wist je geloof ik al! en cribox. em sorrie hoor maar dit komt scht niet door de buurvrouw van Sprirt. dan zou ze een zuigend geluid maken en dat doet ze niet....
succes en ik ga je zien.... xxxx

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 21:04

vanessa zoals je leest zeg ik ook dat ze het niet van haar kan hebben omdat ze dat niet doet.en je weet ook dat ik tegen jou heb gezegt dat ik haar er niet de schuld van geef.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:03

nou marlies,
dat bedoel ik ook niet zo! dat weet je toch! ik mag toch reageren of niet? nou ja maak nie uit! ik bedoel het in ieder geval niet gemeen ofzo.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:44

Ik heb een paar paarden die hetzelfde doen.Lekker met de tanden over de tralies Verward Geen van deze paarden is een luchtzuiger(en de oudste is 28)

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:49

Kan inderdaad ook door de groei van de tandjes komen, baby's en puppy's kluiven ook op alles Knipoog

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

very
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:13

ik weet het niet hoor...vind wel dat je je erg druk maakt. het beest is een half jaar oud en ontdekt de wereld mischien is het wel een tik van haar die zo weer over si... zou me er niet druk over maken.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 17:18

tja iedereen voor zich zelf toch?je wilt het beste voor je paardje.....

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:36

Ik vind dat een veulen naar de veulenopfok moet, fijn spelen met leeftijdsgenoten en niet op een stal waar hij of zij zich dood verveelt! Een kind sluit je ook niet tot zijn 6e op in een box,

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:19

Het is het ook gezonder als ze gewoon permanent contact kan hebben met andere paarden en uitloop zou hebben. Je kweekt verkeerde karakters op die manier, zeker als het zich ook al uit door dit vervelingsgedrag.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:34

Dat is toch ook niet zo gek! Een veulen wil net als een kind spelen en zijn energie kwijt. Na 4 maanden spenen en hup lekker de wei in met leeftijdsgenoten tot een jaar of 2, 2,5. Kost niet veel en ze groeien sociaal op zonder stalondeugden en andere asociale onhebbelijkheden. Een paardenleven is al zwaar genoeg vind ik.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:40

Ja, maar hoeft zelfs niet met leeftijdsgenoten. Ik vermijd dat zelfs, alleen met leeftijdsgenoten, maar dat is een ander verhaal.
Je kan er ook een pony bijzetten bv.

very
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:02

ben ik het helemaal mee eens een veulen hoort bij zijn leeftijdsgenootjes en niet in een stal en zekr niet alleen (ik ga er maar van uit dat het arme beest alleen staat omdat er in de topic niet word beschreven over een maatje voor het veulen) je wil zelf als kind toch ook met andere kinderen spelen... een veulen ook. hoevaak komt het beestje buiten als ik vragen mag?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 08:18

daar gaan we weer,waarom moeten mijn vragen altijd verziekt worden?
ze staat genoeg buiten,net als vandaag van nu tot 18.30.ze heeft genoeg maatjes alleen geen veulens.willen jullie nu ophouden over dat gedoe met de opfok enz. en normale antwoorden op mijn vraag geven?

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

very
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:28

pfff sorrie hoor als he geen meningen van anderen wilt horen moet je het niet op bokt zetten. mijn andwoord is een onderdeel komt door jouw vraagstelling. stel dan voortaan geen vragen als je de mening van een ander niet kan waarderen en respecteren.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 08:31

nee het gaat hier weer ergends anders over,en niet over dat ze in de tralies bijt enz.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:02

voor de anderen,bedankt voor de tips,ik heb gisteren de takken geprobeerd en daar begon ze gelijk aan te knabbelen.ook heb ik vies spul gehaald ,maar dat vond ze lekker dus dat is niks geworden.het smaakte trouwens heel erg pittig!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:23

Probeer haar toch samen met een andere pony in een box te zetten. En best dat hooi a volonté aanwezig is voor die jongelingen (hoeft hij niet aan de wilgentakken). Dan heb je geen problemen. Tuurlijk heb je het goed voor met je veulentje maar je kan toch altijd bijleren?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 10:31

ze kan niet met een andere pony in een box en hooi heeft ze genoeg

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:56

Dan begrijp ik niet als er hooi in haar stal ligt dat ze nog aan wilgentakken gaat knagen. Clown


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: billy3105, BingBot, GoogleAdsense, joyce83, jugito, mirriejj, sjaslique, willemijn_T en 25 bezoekers