Wedstrijd stress. HEEL erg. HELLUP!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Wedstrijd stress. HEEL erg. HELLUP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 12:28

Op wedstrijd ben ik niet te genieten, nou,, soms dan.

Met gewone wedstrijdjes die niets uitmaken als ik er niet van bak, dan kan ik de zenuwen van me af zetten, en zeggen tegen mezelf:"Je ziet maar wat er gebeurd, gaat het mis, heb je pech."

Met die instelling heb ik mijn eerste 2 wedstrijden gereden,
Resultaat:
1x op wedstrijd 2de plaats met 173 pnt.
2x op wedstrijd 1e met 172 pnt.

En afgelopen zaterdag was het kring selectie, dan fok ik mezelf zo erg op,
Dat ik het maar goed doe.
Net alsof er een stemmetje zegt zovan:"Je moet het wel goed doen ,he? anders word je in de pan gehakt..."

Dus die zaterdag helemaal zenuwachtig, niet geslapen, niet gegeten, overgegeven.

Was ik op wedstrijd, was Padij ook al heel zenuwachtig met aflaaien, en op zadelen.

Dus ik zat erop, en was aan het losrijden, er stond even iemand die bij ons op stal staat les te geven.
(anders had ik het al helemaal niet gehaald)

En ik word in de ring geroepen, en dan gebeurd het he?
Het is dan net alsof ik in een soort trance raak, ga helemaal stijf op mn paard zitten, en klap HELEMAAL dicht.
Ik ben dan alleen gefixeerd op perfectie.
Resultaat: 153 punten.

Zondag heb ik weer een selectie, en heb gesmeekt of mn instructrice meegaat.
Want zij is best streng, en dan vergeet je dat gevoel, en ben je echt bezig met TE RIJDEN.
Maar dat moet ik zonder haar ook hebben.
Maar HOE??


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:36

Ik ken het gevoel en heb er zelf ook last van.. als ik het gevoel heb dat ik NU moet preteren dan wordt ik bloed nerveus Scheve mond Ik ga nu een paar dagen voor mijn wedstrijd Plantival proberen.. stond in een ander toppic op bokt. Plantaardig kalmeringsmiddel en je wordt er niet duf van. Ik word zelfs van onderlinge dressuurwedstrijden al bloednerveus en het vervelende is dat mijn paard heel sterk op mij reageerd en we dus samen bloednerveus zijn.. in de voorring valt het nog mee maar zodra we de ring ingaan... dan wordt hij meteen een soort bommetje van de spanning Scheve mond Laatste wedstrijd viel het mee maar ik heb gemerkt dat ik dus overgeconcentreerd ben en gewoon niet meer hoor wat er om mij heen gebeurd... ik hoorde soms zelf mijn voorlezer niet eens Bloos!

Er stond een artikel in Paard en Sport.. een aantal delen een paar weken terug waar jij misschien ook wel wat aan zal hebben.. heb je dat gelezen Verward Het ging over presteren e.d. en ook over concentratie enzo.

Ik ben dus ook vrij perfectionistisch en bij mij gebeurd het ook zodra ik de ring inga... degene die uit de ring kwam (stalgenootje) wenste me succes en ik heb het niet eens gehoord Bloos ik ging in trance de ring in Scheve mond Ik heb nu al stress voor mijn wedstrijd 26 oktober a.s. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 15-10-03 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 12:36

Er zijn sommige mensen die mij daar boven op kunnen helpen, en mensen die dan niets moeten zeggen op wedstrijd, anders krijg hij/zij het op zn brood (zo zenuwachtig ben ik dan, alsof ik op exploderen sta)
En die mensen zijn:Mn vader, Padijtjes eigenaresse, en mensen die er niets vanaf weten en zich ermee bemoeien.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 12:38

AnneOmie schreef:
ik hoorde soms zelf mijn voorlezer niet eens Bloos!

Er stond een artikel in Paard en Sport.. een aantal delen een paar weken terug waar jij misschien ook wel wat aan zal hebben.. heb je dat gelezen Verward Het ging over presteren e.d. en ook over concentratie enzo.


Ja, dat heb ik ook ja, dan ben je zo in trance dat je je voorlezer niet meer hoort, en dat je er met je kop niet bij bent.

En ja, ik heb dat stukje gelezen.

waar kan je die Plantival halen?

Zaterdag zij dat meisje van stal dat mij even les gaf toen ik de ring in moest:Ëey joh, ik maak me zorgen om je, krijg eens wat kleur op je gezicht, ge bent net zo wit als je sjabrak, starks val je nog flauw.."

En mn vader zei doodleuk:"hihi, voortaan moet ik haar voor een wedstrijd een jointje geven... hihi."
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 15-10-03 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:40

Ja dan krijgen ze de wind van voren Haha! Ik ken dat... mijn bijrijdster nam gelukkig veel uit mijn handen want ik ren dan ook als een kip zonder kop in het rond Scheve mond Na de wedstrijd valt de ergste druk van mij af maar het duurt dan nog wel even voor ik helemaal kan ontspannen. Het is vervelend omdat mijn paard erg gevoelig is voor mijn stemmingen en we dus samen zo nerveus zijn.. heeft jouw paard daar ook last van Verward

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 12:41

na een wedstrijd heb ik altijd ONTZETTENDE honger, omdat ik die avond en ochtend van te voren niets gegeten heb.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:42

Ik begin een paar dagen van te voren met Valdispert.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:44

Angeliek"]
[quote="AnneOmie schreef:
ik hoorde soms zelf mijn voorlezer niet eens Bloos!

Er stond een artikel in Paard en Sport.. een aantal delen een paar weken terug waar jij misschien ook wel wat aan zal hebben.. heb je dat gelezen Verward Het ging over presteren e.d. en ook over concentratie enzo.


Ja, dat heb ik ook ja, dan ben je zo in trance dat je je voorlezer niet meer hoort, en dat je er met je kop niet bij bent.

En ja, ik heb dat stukje gelezen.

waar kan je die Plantival halen?

Zaterdag zij dat meisje van stal dat mij even les gaf toen ik de ring in moest:Ëey joh, ik maak me zorgen om je, krijg eens wat kleur op je gezicht, ge bent net zo wit als je sjabrak, starks val je nog flauw.."

En mn vader zei doodleuk:"hihi, voortaan moet ik haar voor een wedstrijd een jointje geven... hihi."
[/quote]

Haha ja mij willen ze al volgieten met alcohol *LOL* Ik zei.. nee ik rij alcohol vrij Tong uitsteken Ik heb gisteren Plantival gehaald bij het Kruitvat.. wit doosje met lichtblauwe letters.. pillen zijn ook blauw. Baat het niet dan schaad het niet Verward Ga het gewoon proberen.

Ik denk dat jij ook last hebt van overconcentratie net als ik Scheve mond Ik sluit mij ook helemaal af en ben super geconcentreerd maar daardoor sluit ik mij voor de buitenwereld af.. Ik kwam dan bij een letter en dacht.. hier moest ik toch iets doen Verward Ik keek mijn voorlezer vragend aan en gelukkig zag ze dat en las het nog eens voor... Zo geconcentreerd was is.

In P&S stond dat je dan bijvoorbeeld iets heel anders moet doen door bijvoorbeeld de vlechtjes van je paard te gaan tellen of iemand moet je even wakker schudden door iets heel anders te vragen als.. wat voor weer wordt het morgen Verward Ik denk persoonlijk dat dat wel zal helpen..

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 12:47

Ik zal straks wel even mn moeder de opdracht geven dat middeltje te halen... hahaha.

Ga ik zondag even uit testen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:56

Of die pillen het probleem nou ook verhelpen.. Denk het niet. Wat ik zou proberen is anders in te rijden. Niet gauw-gauw nog je onderdelen oefenen, want als je ze dan nog niet goed kan dan leer je het echt niet bij het inrijden. Gewoon concentreren op lekker zitten en met goed ritme en tact door de inrijbak. Het lekkere gevoel erbij terugvinden... En vanuit daar die proef ingaan.

Maar ik heb makkelijk praten, ik heb nooit last van wedstrijdstress...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:57

Plantival gebruik ik ook voor dit soort situaties. Volgende maand ga ik waarschijnlijk voor het eerst in een jaar weer starten. Twee weken voor de start ga ik ook weer Plantival gebruiken. Je blijft er goed wakker bij, maar stukken rustiger en net alsof je de wereld beter aan kan! Met dit middel ben ik ook geslaagd voor mijn rijbewijzen (B en E).
Je kan het halen bij de drogist. Is echter wel homeopathie en verwacht niet accuut resultaat, moet echt wel een paar dagen inwerktijd hebben. Dus nu al gelijk slikken en niet wachten tot zondag!

Succes zondag.


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:59

ArwenLune schreef:
Of die pillen het probleem nou ook verhelpen.. Denk het niet. Wat ik zou proberen is anders in te rijden. Niet gauw-gauw nog je onderdelen oefenen, want als je ze dan nog niet goed kan dan leer je het echt niet bij het inrijden. Gewoon concentreren op lekker zitten en met goed ritme en tact door de inrijbak. Het lekkere gevoel erbij terugvinden... En vanuit daar die proef ingaan.

Maar ik heb makkelijk praten, ik heb nooit last van wedstrijdstress...


Ja inderdaad jij hebt makkelijk praten Knipoog .. het klinkt ook zo makkelijk en dat weet ik zelf ook wel maar het IS niet makkelijk voor ons dan he Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:01

Angeliek schreef:
Ik zal straks wel even mn moeder de opdracht geven dat middeltje te halen... hahaha.

Ga ik zondag even uit testen.


Zoals Eleonoor zegt.. nu al gaan slikken! Laat je me weten hoe het gegaan is Knipoog Ik denk dat ik ook binnenkort maar vast begin met slikken dan *LOL* Moet de 26e!

Succes alvast Angeliek!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:04

Zet eens helder op papier wat de gevolgen zijn als je onder je kunnen scoort. ............ Vraag jezelf eens af waarom je wedsrtijden rijdt.

De oplossing zit hem in het doorbreken van je eigen irrationele gedachten. Als je je eigen prestaties en doelen kunt relativeren kun je pas echt genieten van je hobby.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:05

Het is natuurlijk ook een soort gewoonte. Vanwege die druk die je jezelf oplegt omdat het een "belangrijke" wedstrijd is, ga je eigenlijk altijd hetzelfde riedeltje door. Deze cirkel moet je dus zien te doorbreken.

Heb je al eens zitten denken aan sportpsychologie? Onderschat het niet. Je zou er nog eens wat aan overhouden! Ik ken iemand uit Best, Rico Schuiers, die sportpsycholoog is. is nog niet eens zo ver bij je vandaan. Ga eens informeren bij hem? Hij kan je goede adviezen geven oa. het gebruik van ademhaling.

Hij traint oa. het Nederlandse schaatsteam en volgens mij ook het A kader (Edward Gal heeft volgens mij nog bij hem gezeten).

Je kan uiteraard (homeopatische) rustgevende middeltjes slikken, maar die halen het probleem natuurlijk niet weg...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:19

Jippie schreef:
Zet eens helder op papier wat de gevolgen zijn als je onder je kunnen scoort. ............ Vraag jezelf eens af waarom je wedsrtijden rijdt.

De oplossing zit hem in het doorbreken van je eigen irrationele gedachten. Als je je eigen prestaties en doelen kunt relativeren kun je pas echt genieten van je hobby.


Drs. Phillis Haha!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 13:20

Mn instructrice zegt altijd:"jew doet net alsof je thuis in de bak rijd, en trek je niets aan van die jury, net doen alsof er geen jury is, je rijd nu thuis. Op je gemak."
Van haar moet ik ook heel erg de tijd nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:23

In de P&S heeft laatst ook nog een stukje gestaan over het SMART formuleren van je doelstellingen. Werk jouw doelstellingen eens uit.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:34

Ben niet helemaal compleet geweest. De Plantival gebruik ik dus. MAar ik doe meer dan dat. Bij mij werkt het visualiseren heel goed. Ik oefen 'droog' mijn proef zo, dat ik al naast mijn bed in de ruiterhouding de proef kan doorlopen. Ik weet de zwakke en sterke kanten van mijn paard en weet wanneer ik wat moet doen in een proef om het voor ons als beste te doen. De proef weet ik dus geheel uit mijn hoofd met de bijbehorende lichaamshouding erbij. Zo zijn er voor mij geen verassingen meer op de wedstrijden tijdens de proef. Ook het losrijden gaat volgens een vooraf vastgestelde doel om zo geconcentreerd bezig te zijn. Tezamen met de Plantival helpt het om geheel alleen met jezelf bezig te zijn en minder ergenis te hebben van je buitenwereld, of dat nu in de bak is of aan de bakrand. Herhaal in gedachten die dingen die je instructeur/ice ook altijd herhaald tijdens je les. Probeer te voelen zonder een paard onder je hoe je de proef moet doorsturen. Zo werk ik naar een proef toe. Kost wat tijd, maar de proeven waarbij ik dit heb gedaan zijn mijn winst gegaan, andere dus niet.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:10

AnneOmie schreef:
In P&S stond dat je dan bijvoorbeeld iets heel anders moet doen door bijvoorbeeld de vlechtjes van je paard te gaan tellen of iemand moet je even wakker schudden door iets heel anders te vragen als.. wat voor weer wordt het morgen Verward Ik denk persoonlijk dat dat wel zal helpen..



Sleep je er wel door heen hoor! Ik heb helemaal geen stress en je mag schelden tegen me wat je wil (ga ik waarschijnlijk om lachen). Met mijn cappie op en mij in de buurt gaat het helemaal goed komen. En na de wedstrijd drinken we er gezellig op
En na een paar wedstrijden ben je net zo relaxt als ik...

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:15

ShirleyA"]
[quote="AnneOmie schreef:
In P&S stond dat je dan bijvoorbeeld iets heel anders moet doen door bijvoorbeeld de vlechtjes van je paard te gaan tellen of iemand moet je even wakker schudden door iets heel anders te vragen als.. wat voor weer wordt het morgen Verward Ik denk persoonlijk dat dat wel zal helpen..



Sleep je er wel door heen hoor! Ik heb helemaal geen stress en je mag schelden tegen me wat je wil (ga ik waarschijnlijk om lachen). Met mijn cappie op en mij in de buurt gaat het helemaal goed komen. En na de wedstrijd drinken we er gezellig op
En na een paar wedstrijden ben je net zo relaxt als ik...
[/quote]

Dank je Shir Bloos en ik ga zeker deze keer gebruik maken van je gelukscap Tong uitsteken Luc wou me van te voren al volgieten met wijn *LOL* dus weet niet of ik na de wedstrijd nog een glaasje lust *hips*

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:20

Eleonoor schreef:
Ben niet helemaal compleet geweest. De Plantival gebruik ik dus. MAar ik doe meer dan dat. Bij mij werkt het visualiseren heel goed. Ik oefen 'droog' mijn proef zo, dat ik al naast mijn bed in de ruiterhouding de proef kan doorlopen. Ik weet de zwakke en sterke kanten van mijn paard en weet wanneer ik wat moet doen in een proef om het voor ons als beste te doen. De proef weet ik dus geheel uit mijn hoofd met de bijbehorende lichaamshouding erbij. Zo zijn er voor mij geen verassingen meer op de wedstrijden tijdens de proef. Ook het losrijden gaat volgens een vooraf vastgestelde doel om zo geconcentreerd bezig te zijn. Tezamen met de Plantival helpt het om geheel alleen met jezelf bezig te zijn en minder ergenis te hebben van je buitenwereld, of dat nu in de bak is of aan de bakrand. Herhaal in gedachten die dingen die je instructeur/ice ook altijd herhaald tijdens je les. Probeer te voelen zonder een paard onder je hoe je de proef moet doorsturen. Zo werk ik naar een proef toe. Kost wat tijd, maar de proeven waarbij ik dit heb gedaan zijn mijn winst gegaan, andere dus niet.


Dat kost zeker wat tijd Eleonoor maar het klinkt niet verkeerd Knipoog Ik moet ook mijn proef beter voor ogen hebben denk ik. De zwakke punten van mijn paard en mijzelf ken ik al maar het is moeilijk want mijn paard is een heethoofd.. misschien moet ik hem ook wat Plantival geven Verward *LOL* Het ligt dus ook een beetje aan zijn bui in de ring.... Ik ga proberen de proef al in mijn hoofd te rijden.. enne het is nog maar een B proef Bloos! Tong uitsteken Bah ik heb zo'n wedstrijd angst Scheve mond Ik heb echte faalangst als ik mijzelf voor mijn gevoel moet bewijzen.. mijn rijbewijs heb ik ook 4 x verprutst door de zenuwen Scheve mond Valdisper.. niets hielp Ik ging er gewoon doorheen Verdrietig Misschien toch een borrel Verward

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:20

nemen we koffie.

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:23

Wat ik je aanraad zijn de volgende dingen:
- valeriaan homeopatische pillen ( bij drogist )
- bach remedie druppels in het water ( flesje bij de apotheek )
- ga eens langs de huisarts en leg je probleem voor, heb ik ook gedaan en hij heeft me wat pilletjes gegeven die echt helpen.

Maar wat ik bovenal aanraad is om te proberen een regelmaat in je wedstrijden te maken. Probeer wedstrijden te blijven rijden en zeg ze vooral niet. Ga ook af en toe wat grotere wedstrijden rijden ( is erg goed voor de zenuwen ). Doordat je er regelmaat in krijgt wordt de druk steeds minder en zal je zien dat de resultaten super zijn. Je kan het wel is al gebleken. Ik heb dit ook gedaan, ben al een heel stuk op weg nu in de wedstrijden en mijn zenuwen zijn zo goed als weg nu. Zelfs kampioenschappen gaan goed. Echt het helpt want mijn zenuwen waren dus ook echt niet meer normaal.

Succes OK dan!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 13:39

Ik heb Valeriaan gekocht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers