naar de dokter: "mensenMKZ"???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

naar de dokter: "mensenMKZ"???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 11:16

Van de week ging ik even langs de dokter omdat ik al een week keelpijn had, en sinds een paar dagen ook allemaal vreemde blaasjes op m'n vingers en m'n tenen kreeg... (die nog pijnlijk waren ook Boos! ).

Die blaasjes bleken dus ook in mijn mond te zitten, oorzaak van de keelpijn, en volgens de dokter was dit een virus genaamd "koksakki-virus" of iets in ide richting (geen idee hoe je het schrijft, dat ben ik vergeten te vragen in mijn verbazing Haha! ).
In de volksmond schijnt het 'mond en klauwzeer' genoemd te worden, omdat het op je handen, voeten en in je mond zit!

Verdorie, en ik dacht dat we net van die MKZ-ellende af waren!!!

Maar goed, het gaat vanzelf weer over, dus verder niks aan de hand. Maar ik vroeg me af of er hier iemand is die daar wel eens van heeft gehoord. Voor mij was het namelijk helemaal nieuw!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:17

nee nog nooit van gehoord, maar jij zit er nu maar mooi mee....heb je er iets voor gehad ??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:21

Blijf aub uit de buurt van varkens en koeien en andere evenhoevigen!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 11:25

Desiree schreef:
Blijf aub uit de buurt van varkens en koeien en andere evenhoevigen!



ja, ik ben nu in quarantaine Haha! Haha! . hoop dat ik niet geruimd hoef te worden....

Ik krijg er niks voor, het is een virus en dat moet vanzelf overgaan...
Gelukkig is het ook op de goeie weg!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:28

ik heb daar nog nooit van gehoord ik dacht dat het alleen bij evenhoevige dieren voor kwam

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 11:33

wenny schreef:
ik heb daar nog nooit van gehoord ik dacht dat het alleen bij evenhoevige dieren voor kwam


ja dat dacht ik ook, heel vaag!
gelukkig is het bij ons niet zo ernstig als bij dieren....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:43

Nouvel"]
[quote="Desiree schreef:
Blijf aub uit de buurt van varkens en koeien en andere evenhoevigen!



ja, ik ben nu in quarantaine Haha! Haha! . hoop dat ik niet geruimd hoef te worden....

Ik krijg er niks voor, het is een virus en dat moet vanzelf overgaan...
Gelukkig is het ook op de goeie weg!
[/quote]
En als jij geruimd moet worden, moeten je pa en ma ook gelijk mee geruimd worden, en de rest van de familie en de hele straat..... hou maar op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:58

Ik kende het wel, vroeger was het een vrij bekende ziekte... er staat me vaag iets bij, dat het wat te maken heeft met het "echte" MKZ...
Enneh ik zou toch maar in quarantaine blijven hoor. Jij bent ook evenvoetig, je hebt tenslotte twee voeten Bloos!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:00

http://www.rivm.nl/infectieziektenbulle ... 4/mkz.html
Citaat:
Mond- en klauwzeer bij mensen
Mond- en klauwzeerinfecties bij mensen zijn herhaaldelijk gerapporteerd maar het is twijfelachtig of bij de gerapporteerde aandoeningen steeds het werkelijke MKZ-virus betrokken was. Het ziektebeeld van hand- voet- en mondziekte bij mensen dat veroorzaakt wordt door
Coxackievirus A
en enterovirus 71, net als MKZ picornaviridae, lijkt namelijk sterk op dat van MKZ-infectie bij mensen. De ziekteverschijnselen na een MKZ-infectie blijven afwezig of bestaan uit blaasjes op de handen, koorts, keelpijn en blaasjes in de mond. Het verloop van de aandoening bij mensen is altijd mild. De incubatietijd bij mensen bedraagt 2-6 dagen.12 Het MKZ-virus type O lijkt het meest pathogeen voor mensen, daarna respectievelijk type C en A. 2 Het type O is overigens ook het type dat op dit moment in Europa circuleert. Publicaties van natuurlijke infecties bij mensen door besmette dieren waarbij door middel van laboratoriumonderzoek het MKZ-virus is aangetoond zijn vrij zeldzaam. De laatste rapportage van een dergelijke patiënt stamt uit 1966 in het Verenigd Koninkrijk. 1 Toch moeten ook daarna vele mensen blootgesteld hebben gestaan in endemische gebieden en bij uitbraken onder runderen. Gerapporteerde klinische infecties bij mensen zijn in veruit de meeste gevallen het gevolg van extreme blootstelling zoals bij laboratoriumpersoneel na prikincidenten, waarbij sprake is van onnatuurlijk hoge infectiedoses. Sommige auteurs zijn daarom van mening dat de runderziekte mond- en klauwzeer geen zoönose is.13 Er zijn geen aanwijzingen voor transmissie van mens naar mens, ook niet na infecties met hoge doses virus.


et voila

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:42

Ja ik ken het helaas zeer goed.De dochter van mijn vriendin heeft dit gehad vorig jaar en is er heel erg ziek van geweest.Ook moest het hele huis ontsmet worden .Ze heeft er ook 3 weken mee in het ziekenhuis gelegen omdat ze vrijwel niets kon eten of binnenhouden.
Als je weerstand heel erg laag is kun je makkelijker vatbaar zijn hiervoor.
Als je eventueel nog vragen hebt stuur maar een pb'tje .

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:45

Djiez, El, ben ik ff blij dat we niet naar het Tentenkamp gaan Tong uitsteken

Denk je dat de incubatietijd volgende week alweer verstreken is, want anders durf ik niet bij jou in de buurt te komen Schijnheilig

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:53

Oh jee, als er maar niet geruimd moet worden Knipoog

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 23:05

Lielle, en ook Bassistje,
bedankt voor jullie info! Ik ben weer wat wijzer geworden!
Dat was dan wel heftig Bassistje, jeetje, ik schrok er wel even van! Ben blij dat het bij mij niet zo heftig is geweest!

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:43

oeps, was niet mijn bedoeling om je zo erg te laten schrikken hoor!
Maar esmee is er wel heel erg ziek van geweest, maar haar leeftijd werkte ook een beetje tegen.Ze was net 2 geworden toen ze ziek werd.
Bij ouderen is het vaak in een iets mildere vorm gelukkig.Ze is er nu wel helemaal vanaf alleen nog regelmatig koortslippen helaas, maarja als je bekijkt hoe ze er toen aan toe was en nu is het een heel groot verschil.
Jij in ieder geval veel beterschap!!!!!!!!!