meningsverschil tussen instructeurs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

meningsverschil tussen instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 09:41

sinds een tijdje gaat het weer super met Marco, ik heb laatst een instructeur getroffen die mij kon helpen met de rijtechnisch probleempjes. Omdat meneer nogal het "duikboot"-type is en het liefst op de voorhand loopt, was bij hem het diep naar beneden en ontspannen rijden niet bepaald efficient. Ik kreeg het advies om hem vooral niet te laag te laten lopen met zijn hoofd, liever net niet aan de teugel dan te diep en hem constant van achteren bijtikken als hij probeerde te hangen of steun op het bit te zoeken. En dat hielp, ik voelde onder me dat hij zijn rug ontspande, mooi ruim liep en ik eindelijk gemakkelijk in het zadel kon blijven zitten.
Maar nu hebben we op de club een andere intructrice die het er ook mee eens is op de manier waarop ik hem op de achterhand rijd, maar volgens haar kan het paard niet fatsoenlijk op de achterhand lopen als hij van voren te veel vrij wordt gelaten. Die zegt dat ik hem aan de teugel moet rijden en heel kort de teugels moet nemen en als het ware zijn hoofd omhoog proberen te tillen d.m.v mijn benen bij te rijden. Ontzettend zwaar, maar volgens haar verdwijnt het langzamerhand, naarmate hij meer bespiering krijgt. Hier voel ik ook dat hij mooi in de rug ontspant.
Maar wat is nou de juiste manier? Op beide manieren laat hij nog niet los in de mond omdat hij gewend is jaren op die voorhand en de teugels te lopen, volgens beide instructeurs laat hij in verloop van tijd los in de mond.

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:07

heey!!
Ja ik had precies hetzelfde probleem(mijn paardje is 4 jaar) maar ik had het risico erbij dat hij ging bokken!!
Ik heb hem eerst een week "kop omhoog en voorwaarst" gereden, en toen ben ik langzaam steeds ronder gaan rijden eerst net el afgebogen maar hoog bovenin. en nu ben ik zover dat ik hem heel veel aan het verplaatsen ben. van hoogin naar laag en lang dan naar rond etc etc. en ten alletijde corrigeren met je been en NOOIT met je hand, alleen ooit een opwaartse ophouding maken. maar alleen als het echt moet!!

veel suc6 groetjes Inge

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:11

De waarheid zal het meeste in het midden liggen, hoewel ik zelf ook geneigd ben om je instructeur gelijk te geven. Niet alle paarden zijn geschikt om rond en diep te rijden, zeker niet als ze van het duikboot type zijn. En ze moeten van achteren uit gereden worden. Ik zou zijn methode aanhouden als ik jou was.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:19

Ik heb nu een beeld voor me dat je in de les bij de instructrice zijn hele kop (of hoofd Bloos! ) omhoog houdt en dat lijkt mij niet echt comfortabel. Niet voor jou en niet voor het paard. Hij moet toch echt zelf zijn hoofd dragen. Dat hangen en duiken kun je volgens mij beter oplossen door hem voorwaarts te rijden. Als je hem ondersteunt leert hij het nooit.

Maar goed, dit is puur theorie natuurlijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:28

essie79 schreef:
Dat hangen en duiken kun je volgens mij beter oplossen door hem voorwaarts te rijden. Als je hem ondersteunt leert hij het nooit.
.

Uiteraard, daar staat of valt alles mee. Voorwaartse drang is een voorwaarde. Maar........... een paard kan heel hard en voorwaarts lopen als een duikboot. Dus alle energie die je er van achteren in drijft moet je voor er niet uit laten vloeien. Je moet het paard wel onder je zien te houden en dus voor op vangen. En omdat je hem dan zo aan het achterbeen komt, zal hij minder nageeflijk worden. MAar liever meer aan het achterbeen en minder rond, dan rond en minder aan het achterbeen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:44

Desiree"]
[quote="essie79 schreef:
Dat hangen en duiken kun je volgens mij beter oplossen door hem voorwaarts te rijden. Als je hem ondersteunt leert hij het nooit.
.

Uiteraard, daar staat of valt alles mee. Voorwaartse drang is een voorwaarde. Maar........... een paard kan heel hard en voorwaarts lopen als een duikboot. Dus alle energie die je er van achteren in drijft moet je voor er niet uit laten vloeien. Je moet het paard wel onder je zien te houden en dus voor op vangen. En omdat je hem dan zo aan het achterbeen komt, zal hij minder nageeflijk worden. MAar liever meer aan het achterbeen en minder rond, dan rond en minder aan het achterbeen.
[/quote]

Ik zie idd een duidelijk verschil tussen weerstand bieden en ondersteunen. Ik heb bij dit geval het idee dat de amazone bedoelt dat ze als het ware zijn hele hoofd moet dragen en omhoog houden en dat hij dan op het achterbeen komt. En dat lijkt me niet, hij moet ten alle tijden zijn eigen lichaam dragen. Vooral omdat ze zegt dat het erg zwaar is en teugelhulpen geven of weerstand bieden is nooit zwaar. Je houdt hem alleen maar tegen met je hand.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:23

essie79 schreef:
[ Vooral omdat ze zegt dat het erg zwaar is en teugelhulpen geven of weerstand bieden is nooit zwaar. Je houdt hem alleen maar tegen met je hand.
[/quote]

Inderdaad. En als teugelhulpen zwaar zijn loopt hij ook min of meer te veel op de voorhand en te weinig van achterenuit. Want met achterhand erbij is een paard niet zwaar aan de voorkant.
het feit dat hij voor zo zwaar is, moet je dus zien als een signaal.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:46

Dus.. conclusie, de instructeur heeft gelijk?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:48

essie79 schreef:
Dus.. conclusie, de instructeur heeft gelijk?

Ja, wat mij betreft wel! het paard geeft dat eigenlijk ook aan he, want zoals ze het omschrijft loopt het paard bij hem in de les beter dan bij de instructrice.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:54

Desiree"]
[quote="essie79 schreef:
Dus.. conclusie, de instructeur heeft gelijk?

Ja, wat mij betreft wel! het paard geeft dat eigenlijk ook aan he, want zoals ze het omschrijft loopt het paard bij hem in de les beter dan bij de instructrice.
[/quote]

Wat mij betreft ook, dus zijn we er klaar mee. OK dan!
Gut, wat zijn we het weer eens Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:56

Krijgt de topic starter tenminste een eenduidig antwoord MET toelichting. Wat wil je nog meer? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:00

Eerst tempocontrole. Dat aan de teugel rijden mag geen doel op zich zijn maar moet een logisch gevolg zijn van de training. Ik denk dat jouw instructrice een paar hele belangrijke stappen overslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:57

De instructeur die zegt dat je het paard maar omhoog moet liften, die heeft zeker geen gelijk. Het enige wat je daarmee bereikt is een opgetrokken onderhals en daar zien we er al genoeg van.

Je paard leren om zijn evenwicht te verschuiven naar achteren kost trouwens wel iets meer tijd dan 1 lesje.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:23

De achterhand van een paard komt niet tot dragen door zijn hoofd omhoog te tillen, maar zijn hoofd komt omhoog doordat zijn achterhand tot dragen komt.

Ben het dus ook met je intructeur eens.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:47

Laurae, helemaal met je eens ! OK dan!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 15:21

Desiree schreef:
Krijgt de topic starter tenminste een eenduidig antwoord MET toelichting. Wat wil je nog meer? Knipoog


harstikke bedankt hiervoor en het andere commentaar.
Ik ben hier ook gister (toen had ik de desbetreffende les) met de instrictrice over in discussie gegaan, maar volgens haar kon hij niet anders op zijn achterhand lopen. Ik voelde echter op beide manieren dat hij zijn achterhand gebruikte, dus echt fout m.b.t het gebruik van de achterhand zijn ze beide niet. Maar de manier van mijn instructrice zou dus kunnen zorgen voor een opgetrokken onderhals.
(Nu herinner ik me ook dat mijn instructeur zei dat mijn paard een ontwikkelde onderhals had, wat niet de bedoeling zou moeten zijn). Komt dat dan doordat (lange tijd) op de teugels heeft gehangen??

Ik weet nu in ieder geval welke manier ik moet gebruiken Vanavond heb ik weer m'n instructeur en zal ik eens de theorie van mijn instructrice aan hem voorleggen.......