longeren niet passend zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

longeren niet passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 08:58

ik heb geen eigen zadel, mag altijd het zadel van harry gebruiken.
Die past goed op suleika, maar over een tijd wil ik dus shakira met zadel gaan longeren. Maar ik ben bang dat het zadel niet past, het zal niet veel te klein zijn, maar lekker zal het niet zitten.
Kan het kwaad om gewoon een paar keer het zadel met longeren erop te leggen? Of zeggen jullie van koop dan meteen een goed zadel?
Maar mijn probleem is... heb eigenlijk altijd weinig geld, sparen gaat me moeilijk af. Ik heb zowiets van, nou ik kan misschien beter een nieuw zadel kopen als ik erop begin te rijden zeg maar. Maar ik kan me voorstellen dat als je een jong paard longeerd met slecht passend zadel dat het ook niet goed is. Maar aan mijn budget te zien kan ik nu nog lang geen nieuw zadel kopen Knipoog

groetjes OK dan!

ohja, en wat wil een inch precies zeggen bij een zadel? ik weet dat mijn zadel 17 inch is... maar verder?


Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:12

Ik weet het ook niet, kan je niet helpen, maar als mijn zadel beter past gebruik je mijn zadel mar hoor Lachen
Ik denk dat het zadel van Harry te smal is bij de rug, die kamer zeg maar. Ik zou eerst gewoon gaan passen en dan verder kijken.
Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me idd dat het niet goed is als het zadel niet goed ligt op de rug, zeker als die rug nog niks gewend is..

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 09:15

nee inderdaad, dat dacht ik dus ook. Maar ik heb m er al 1x opgehad en het zadel zit ook te strak aan de zeikanten zeg maar... (aan de onderkant van de zweetbladen ofzow Verward)
haha oke thnx in ieder geval! zal kijken of jou zadel wel past Knipoog


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:30

Als het alleen voor longeren is kan je ook een goedkope longeersingel halen. Voor 15 euro heb je d'r al een.
Ik zou d'r geen zadel op leggen wat niet past.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 16:49

een longeersingel heb ik al...

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:09

Dan had je eigelijk mijn vorige zadel moeten kopen die paste overal op Haha! Deze die ik nu heb kun je ook wel lenen als je wilt.

En waarom wil je haar met zadel longeeren? een longeersingel heb je idd dan kun je het toch ook daar mee doen?? Of voor het 'zadelgevoel'?

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:12

Ik zou het niet doen! Je zegt zelf dat het te strak zit, dat zit dus niet fijn voor je paard. En het gaat er toch om dat ze een goede ervaring krijgt met het zadel, toch?
Ik zou gewoon even doorsparen (en als dat je moeilijk afgaat: je weet waar je het voor doet) en nu met een longeersingel longeren. Als je straks met een paard met zadeldwang zit ben je verder van huis!

Don't dream your life, live your dreams!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:16

Ik zou ook niet longeren met een niet passend zadel. Stel je voor dat jij gedwongen word om met slecht passende en te kleine schoenen op een stoel te gaan zitten, of ook maar een klein stukje te lopen.

Als je problemen hebt om geld over te houden....hoe doe je dat dan als je paard een keertje wat mankeerd of iets nieuws nodig heeft?

Zadels, en vooral goed passende zadels hoeven niet goed te zijn. Wintec en thorowgood (schrijf je dat zo?) hebben een hele sortering zadels die niet te duur zijn. Je paard zal altijd veranderen, helemaal als hij jong is, en dan heb je na verloop van tijd toch een andere zadel nodig.

Je suis Charlie.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:21

Off-topic: mir je kan ook geld aan mij geven en dan spaar ik het voor je Haha! Haha!
Nee serieus iedere keer als je wat over hebt moet je het gewoon appart zetten op een apparte rekening en niet op je pin houden want dan maak je het op (net als ik Haha!) en anders moet je wat meer gaan werken of net als wat ik zaterdag heb gedaan op zo'n feest dat verdient kei goed en dan schiet het wel op. Maar van je studiefinanciering kun je daar niks van appart zetten?? jij krijgt kei veel ik maar een beetje (zielige ik)

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:09

altijd zorgen dat een zadel goed past. Een slecht passend zadel zorgt voor spanning in het paard, waardoor hij nooit optimaal zal kunnen werken/presteren/wat je wilt. Ook longeren met een slecht passend zadel is niet goed voor een paard. Ze zullen leren verkeerde spieren aan te spannen om zich te ontlasten daar waar het zadel drukt (pijn doet). DUs liever longeren met alleen een singeltje erom (singel voor t mak maken, dus niet met iets eraan vastgeknupt Haha! ) dan met een slecht passend zadel. Daar verknal je een paard alleen maar mee

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 21:48

jah dat is ook wel zo, maar dan heb ik net een nieuw zadel, dan krijgt ie spieren en dan past ie niet meer en dan moek weer een nieuw zadel... dat was mijn strubbeling Tong uitsteken

haha ja klijn... ik krijg wel asso veel studiefinancieren, maar dit jaar moest ik mijn boeken betalen van ons mams rijbewijs geld (wat ze iedere x op een apparte rekening storte) dus da moek zowiezo allemaal nog 'terugbetalen' euro of 650. En ik moet ook weer iedere maand appart zetten voor mijn boeken voor volgend jaar weer... dusjah, dus iedere maand gaat er zowiezo 200 euro appart. (mijn maandelijke inkomsten, studiefinanc + salaris is 400 €).
Dan heb ik nog 200 euro over. Zeg maar iedere maand 30 euro voor een broek of een trui. Dan moet ik iedere maand nog 25 euro gitaarles. en dan iedere maand 20 euro voor bregje (ongeveer afgerond). En dan wil ik ook nog wel een keer uit, das ook weer 20-30 euro. En ik moet ook nog wat geld appart houden, voor als ik brood vergeet of moet kopieren of printen opschool (en das vaak) Zeg maar 10 euro in de maand. Dus dan ben ik alweer 125 euro kwijt. Ohja en nog iedere maand 20 euro beltegoed. Dus das 145 euro. Dan heb ik nog 55 euro over om een keer wat leuks te doen of iets leuks te kopen, of gewoon voor een noodzakelijke jas of schoenen ofzo. Dus per maand hou ik eigenlijk toch niet veel over Haha!
whaha wat een lang kostenplaatje Tong uitsteken Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:16

Tja Suleika...ik denk dat je je toch serieus af moet vragen of je je paard wel kunt blijven houden. Als ik zie wat je allemaal nog wilt doen (uitgaan, kleding kopen, gitaarles, geld overhouden om iets leuks te doen....Lips are sealed)
Als je iets echt wilt, dan kun je het ook bij elkaar sparen. En als je een jong paard hebt, moet je er toch rekening mee houden dat je snel uit je eerste zadel groeit....

Je suis Charlie.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 07:36

Cassidy schreef:
Tja Suleika...ik denk dat je je toch serieus af moet vragen of je je paard wel kunt blijven houden. Als ik zie wat je allemaal nog wilt doen (uitgaan, kleding kopen, gitaarles, geld overhouden om iets leuks te doen....Lips are sealed)
Als je iets echt wilt, dan kun je het ook bij elkaar sparen. En als je een jong paard hebt, moet je er toch rekening mee houden dat je snel uit je eerste zadel groeit....


het is niet mijn paard, het is mijn verzorg paard, dus ik hoef er verder geen kosten ofzo aan te besteden, ik hoef ook geen 'verzorggeld' te betalen. Het enigste wat ik nodig heb is een nieuw zadel Haha! haha najah ik zal er proberen 1 van sinterklaas te vragen, maar denk niet dattie zo gul is Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 08:25

YES ik mag in de herfstvakantie 4 hele dagen extra werken! Dus dat is weer:
Dus dan werk ik 40 uur (want die week is het ook balans Haha!)
Uhm dan heb ik weer 155 euro extra Haha! vet! maar dat krijg ik dan volgende maand op mijn rekening gestord.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:09

Suleika, ik zou me serieus afvragen of ik wel een zadel zou kopen voor een VERZORGPAARD. Straks krijg je ruzie en mag je het paard niet meer doen, of het paard word verkocht, en dan zit jij met een zadel waar je verder niets mee kunt.
De eigenaar van het paard moet zorgen voor goed passend tuig en een goed passend zadel..Lips are sealed

Je suis Charlie.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:24

Dat gebeurt niet snel hoor die man geeft nergens niks om als het paard maar goed verzorgt en gereden word, ik heb ook een zadel gekocht voor m'n pony (van dezelfde man), maar die man moet 3 pony's onderhouden, en hij is zo simpel dat hij dan zegt dat dat ene zadel er best op past ofzo...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:41

ja hij zal ECHT geen nieuw zadel ervoor gaan kopen.
Als ik tegen hem zou zeggen, jah dat zadel klemt. Dan zegt hij vouw maar een paar keer een handdoek dubbel en leg hem er maar onder ofzo. Net als eerst, toen hadden we geen shabrak voor mareska, kwam ie aanzetten met een stuk vloerbedekking Verward Opzich een hele goeie/aardige gast en hij bedoeld het allemaal goed, maar hij is gewoon ontzettend simpel en ouderwets, een echte boer Haha!
En ik rijd/verzorg daar nu al 5 jaar, dus dat zit wel snor! en hij doet niks zonder met mij (ons nu Haha!) te overleggen. Als gaat het om de kleinste dingen met de pony's.
Ruzie zal er niet komen, want als harry zegt dat ik iets niet mag doen, dan doe ik dat simpelweg ook gewoon niet.

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:03

heey
ik zou het ook eg niet doen si niet goed voor heb mischien gaat hij het zadel wel haten en ja das niet wat je wil neem ik aan
doe gewoon niet ik zou een tweedehands kopen of een nieuw. maar wel een wat past.

greoetjes -xxxxxxxx- suuske

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 21:08

nee inderdaad, jullie hebben ook helemaal gelijk Haha! maar het is ook zo klote, ik kom ALTIJD geld tekort, hou nooit es wat over enzo, dusjah. Maar ik ga gewoon sparen voor een zadeltje Knipoog

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:27

heey mir,
ik ga ff tegen iedereen in Haha!

zo lang longeer je sakira toch nie? voor die 15 min kan het echt geen kwaad dat het zadel niet hele maal goed past. misschien ligt die van mereska wel iets beter. maar ik zou nou echt nog geen zadel voor die pony gaan kopen over een half jaar is ie weer heel anders van bouw en moet je weer een nieuwe.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 07:13

wwhaha schrijf dan eerst op zijn minst haar naam goed Knipoog Tong uitsteken hahahaa Haha!

mooi, nu komt er weer een nieuwe discussie Haha! cool!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 07:15

shakira is het toch? Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 21:32

haha ja jij hebt het tenminste goed Haha! whaha en jij bent nog wel dislecties Knipoog Haha!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:39

haah en jij schrijft dyslecties fout Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 11:16

whaha blonT Haha! Tong uitsteken soooorrry Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers