Goede rugbespiering, hoe te zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Goede rugbespiering, hoe te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 08:54

Hallo,

Ik vraag me af wanneer een paardenrug goed bespierd is en hoe je dat kunt zien/ merken. Ik vind het belangrijk dat mijn merrie d'r rug goed gebruikt, ik vraag me alleen af hoe je kunt toetsen of ze dat ook echt doet.
Ik rij haar veel laag en diep, zodat ze wel over d'r rug moet lopen. Maar ben dus benieuwd hoe je het resultaat hiervan kunt zien en wanneer de bespiering goed is.
Alvast bedankt!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:03

ik merk vaak dat als bij een paard zijn rugspieren (of evt halsspieren) meetrillen als hij loopt dat die spieren dan los zijn. Maar ik weet niet ofdat ze dan ook alleen maar los zijn Lachen

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:48

Zodra een paard zijn rug loslaat tijdens het rijden zul jij merken dat je lekkerder kunt gaan zitten en haast automatisch ook meer ontspannen gaat zitten. Duw voordat je gaat rijden is met een paar vingers voorzichtig op de rugspieren zo'n 10 cm achter je zadel, je zult merken dat je ze wel in kunt drukken, maar dat er een 'gezonde' spanning op staat. Op het moment dat het paard tijdens het rijden die spieren op de goede manier gaat gebruiken en ontspannen zal die spanning afnemen en zullen die spieren ook losser aan gaan voelen. Als ze goed ontspannen zijn wordt het een soort puddinkje, als je er een paar keer zachtjes op duwt zul je een soort trilling door die spier zien gaan. Zo kun je voor jezelf een beetje nagaan of het paard zijn rug goed gebruikt heeft.....

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:16

Als je longeert kun je misschien de rug zien 'flubberen'. *LOL* Dat is een goed teken.