Tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:26

Wat je zou kunnen proberen is te bedenken dat je je knieƫn omlaag houdt. Dit komt op hetzelfde neer als je benen lang maken, maar vaak is dat makkelijker te bedenken. Al meteen met het aangaloperen daar aan denken en proberen steeds er aan te blijven denken. Laat je weten of het helpt?

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:56

Je kan stukjes karton tussen je knieen en in je stijgbeugels leggen, dan wordt je beenligging automatisch beter watnt je wilt natuurlijk neit je kartonnetjes verliezen! deze kartonnetjes helpen je ook herrinneren aan je beenligging.. Eerst oevenen in stap en darf, later overgaan naar de galop! en de kunst is te blijven rijden zonder 1keer je kartonnejte ste verliezen.. Gewoon platte kleine stukjes karton 1onder je voet in je beugel, die moet je met je voet vasthouden, en een stukje onder beide knieen. Heel handig!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:06

Hee die kende ik nog niet. Wat ik altijd zeg tegen mijn les klanten. Is dat je je voet nar de grond moet duwen. Je moet als het ware je been zo lang maken dat je het gevoel heb dat je op de grond staat.
Maar dit kan alleen als je beugels ook lang zijn. Ga is zitten met je beugels uit. Zwaai dan bijde benen vanuit je heup opzij. Dus met boven been en onderbeen. Dan laat je ze gewoon weer ontspannen zakken.
Je been hangt nu lang. Vraag nu iemand je beugels zo lang te maken dat de beugel op hoogte van je enkle hangt. Onthou deze hoogte. En ga eerst even kijken of het gaat. Gaat het echt niet. Maak dan de beugels steeds een stukje korter. Totdat je lekker zit. Met het gevoel dat je lang zit. Ga dan elke keer weer een gaatje langer. Tot je op het gaatje was die juist was.
Denk je zelf maar de grond in.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:53

Als ik jou was zou ik gaan oefenen aan de longeerlijn (veiliger) met zonder beugels rijden en dan echt je benen laten hangen, lekker bungelen. Je knijpt waarschijnlijk omdat je spant en je niet goed op je kont zit. Lekker in een luie stoel gaan zitten, desnoods iets om je aan vast te houden aan het zadel of om de hals en ontspannen... Als dat goed gaat lukt het met beugels ook beter, en probeer daarna pas weer te drijven en te sturen. Alles tegelijk is vaak net wat teveel. Succes!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:28

Citaat:
Als ik jou was zou ik gaan oefenen aan de longeerlijn (veiliger) met zonder beugels rijden en dan echt je benen laten hangen, lekker bungelen


Dit is een goede, alleen niet je voeten laten bungelen maar je tenen omhoog drukken. Daardoor verlengt je kuit je hak gaat naar beneden en is je been automatisch langer.

Kost in het begin wel wat moeite

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:25

joyce B schreef:
Als ik jou was zou ik gaan oefenen aan de longeerlijn (veiliger) met zonder beugels rijden


Met of zonder Tong uitsteken

Maar inderdaad dit is een goede tip, je moet er wel op letten dat je juist niet meer gaat klemmen omdat je nog minder houvast hebt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:42

Wat Joyce zei wilde ik ook al suggereren. Zitles aan de longeerlijn en zonder beugels. Je moet durven je lichaam los te laten, alle spieren te ontspannen. Dat doe je neit want je spant en je trekt je bovenbenen op.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:57

Ik krijg het gevoel dat jij je benen klemt omdat je in galop je hele lichaam spant. Galop is voor vele een moeilijke gang om het paard te rijden.
Wat ik vaak zeg is, ga eens zitten als een bekakte dame. Bovenlijf gestrekt, waardoor je je benen ook moet strekken. Idd moet je je voeten in de stijgbeugels duwen.In feite een soort van staan in de beugels zonder jezelf omhoog te liften uit het zadel. Zonder beugels rijden is ook een goede oefening. Pas dat gewoon een paar keer inde week een kwartiertje toe en zorg ervoor dat je niet klemt met je onderbeen, maar met je zit en bovenbeen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:32

Megantjuh schreef:
Je kan stukjes karton tussen je knieen en in je stijgbeugels leggen, dan wordt je beenligging automatisch beter watnt je wilt natuurlijk neit je kartonnetjes verliezen! deze kartonnetjes helpen je ook herrinneren aan je beenligging.. Eerst oevenen in stap en darf, later overgaan naar de galop! en de kunst is te blijven rijden zonder 1keer je kartonnejte ste verliezen.. Gewoon platte kleine stukjes karton 1onder je voet in je beugel, die moet je met je voet vasthouden, en een stukje onder beide knieen. Heel handig!

Verward maar als je een kartonnetje tussen de knie en het zadel legt, ga je juist leren klemmen met je knieen, wat toch juist niet de bedoeling is, lijkt me.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:44

Het is niet de bedoeling te klemmen het is de bedoeling je knieen goe daan te sluit en waardoor je onderbeen vrijer en beter ligt. Door daar ook nog eens kartonnetjes te leggen druk je je hielen beter uit!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:00

Kyra"]
[quote="Megantjuh schreef:
Je kan stukjes karton tussen je knieen en in je stijgbeugels leggen, dan wordt je beenligging automatisch beter watnt je wilt natuurlijk neit je kartonnetjes verliezen! deze kartonnetjes helpen je ook herrinneren aan je beenligging.. Eerst oevenen in stap en darf, later overgaan naar de galop! en de kunst is te blijven rijden zonder 1keer je kartonnejte ste verliezen.. Gewoon platte kleine stukjes karton 1onder je voet in je beugel, die moet je met je voet vasthouden, en een stukje onder beide knieen. Heel handig!

Verward maar als je een kartonnetje tussen de knie en het zadel legt, ga je juist leren klemmen met je knieen, wat toch juist niet de bedoeling is, lijkt me.
[/quote]

Ik klem mn knie ook te veel wat juist niet goed is. Leg dan een kartonnetje tussen je bovenbeen en zadel. Je knie moet je juist leren ontspannen.
Ik zou ook gewoon elke dag na het losrijden je beugels uit doen, ik doe dit ook en mijn houding is duidelijk verbeterd. ik 'zit' veel meer op mn paard en kan meer voelen. Het helpt echt.

Je merkt het verschil al na 5 minuten. Als je na 5 minuten zonder beugels te hebben gereden je beugels weer in doet lijkt het net alsof je beugels een stuk korter zijn (oftewel: je been maak je langer Knipoog )
Succes ermee!!!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:51

Dit had ik eerst toen ik voor het eerst met sporen reed (pfff alweer lang geleden)
Maar toen heb ik mezelf gedwongen om me hakken uitgedrukt te houden, en been lang te laten.
Gewoon constant denken: hakken uitdrukken, benen lang.. help
En als je nou vergeet dat te denken, wil ook nog wel eens helpen om een zakdoek in de manen te doen (of waar dan ook, iig dat je hem ziet, zo heb ik het ook onthouden, en de meeste mensen vinden nu dat ik een hele goede beenhouding heb Haha! )

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:50

weet je wat ik doe!!( ik doe dat ook snel, omdat ik korte benen heb!!)
als je aan het rijden bent, moet je je ogen eens dicht doen! Dan krijg je gevoel wat je aan het doen bent!! en dan moet je je ontspannen omdat je mee moet gaan!!
Werkt goed!!

Groetjes Inge en silco

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:27

Ik ga in een vast ritme mijn lichaam langs.
Ik denk dus in mijn hoofd "heb ik mijn hoofd rechtop? Schouders goed ontspannen op gelijke hoogte? Draai ik goed mee door de wendigen? Liggen mijn handen goed stil? Heb ik mijn been lang?"
Dan begin ik weer van voren af aan, zo blijf ik mijn houding controleren.
En steeds vallen er weer dingen uit dat riedeltje die ik niet meer hoef te controleren omdat het al een gewoonte is geworden om die netjes te houden.

Als je meer op jezelf let, dan loopt je paard meestal beter.

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:35

aha

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:04

Je kan ter aanvulling ook nog proberen je kniewrongen aan de voorkant van je knieen te voelen, dus niet aan de binnenkant en echt gevoel hebben dat je op je kont zit.

Het kan natuurlijk meedere oorzaken hebben dat je je knieen optrekt: je paard is niet goed aan je been, je zadel zit niet prettig, je mist balans...

Wat denk jij dat de reden precies is?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:51

Zitles aan de longe natuurlijk ~~}>

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:16

Als je benen rustig liggen , kun je ze ook beter in de gaten houden. Maar een zitles aan de longe zou heel goed zijn , met losse voeten en niet te vlug die tenen omhoog. Eerst goed zitten dan de benen in de goede houding en draaien met de tenen tijdens draf en galop zodat dat een leven op zich gaat krijgen. Tenen bewegen en tegelijker tijd drijven en eventueel als dat goed gaat de beugel op je tenen hangen en zorgen dat ze er niet afvallen. Heel moeilijk en heel vermoeiend , maar het loont de moeite, echt.doorgaan en strkte

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:44

Ga eens een keer zonder beugels galopperen, of zonder zadel. Probeer je dan helemaal te ontspannen en je benen te laten hangen. Vaak werkt dat wel.[/quote]