Hackneys in de dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hackneys in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:14

Afgelopen zondag ging een groot gedeelte van de Teugel (sbs 6) over Hackneykampioenschappen. Met grote en kleine maat Hackneys voor de wagens. Nu zag ik al die beestjes daar de benen uit het lijf lopen en vroeg me af of er eigenlijk ook Hackneys actief zijn in de normale dressuur onder de man. Ik was namelijk erg onder de indruk van hun bewegingen en dan niet van het voorbeen (hoewel ook erg spetterend) maar juist van het achterbeen. Ik zag geen enkel achterbeen dat achter de massa geplaatst werd tijdens de beweging. Zoals je dat in tegenwoordig op elk wedstrijdterrein in foutieve passages en uitgestrekte drafpassen wel tegenkomt.

En dan nog het feit dat deze beestjes zo kunnen lopen terwijl ze van voren door middel van een opzetteugel vaak flink 'op de handrem' gezet worden. Zijn er Hackneys die in de dressuur presteren en wat denken jullie daarvan?

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:16

LadyJane van bokt rijdt op een Shire x Hackney! Ik geloof dat ze L starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:19

Ken wel een hackney x wpn-er
Voor de dressuur liep hij veel te hoog en hoe rustiger je hem wilde laten lopen, hoe hoger hij opgooide.
En uittrekken zag er ook niet uit.
Maar het paard heeft wel M gesprongen (misschien Z maar dat weet ik niet zeker)
Zat wel een goede amazone op Lachen

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:02

mijn vriendin heeft een hackney-arabier verzorgpaard gehad, ze heeft hem tot L-dressuur gereden. Opzich is het wel mogelijk hoor

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:45

Me vriendin(IsisLover) heeft een Hackney x Welsh en die heeft hem weleens gestart. Maar nu niet meer omdat ze er wat te groot voor wordt, maar ze rijd er nog wel op.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:21

Ik rijd idd een shire x hackney, een superpaard! Heel slim en makkelijk. De knieactie is minder geworden naar mate we hem meer onder het zadel zijn gaan rijden. Ik vind dat bepaalde kruisingen met hackney heel gunstig kunnen zijn, vooral idd het achterbeen, en de actie in het voorbeen kan heel mooi uitkomen in een uitgestrekte draf! (alleen het echte 'strekken' moeten ze wel goed onder de knie krijgen, want dat kunnen ze niet zo goed van nature.)
We hebben L gestart. En binnen vier wedstrijden waren we door de B, dus het is ook echt niet zo dat jury's het minder graag zien! (is natuurlijk wel afhankelijk van de smaak van de jury...)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 00:25

Ik heb op een manege ooit eens een tijdje op een hackney gereden. Op zich best wel leuk, was wel zo'n klein en smal ding. Het grootste probleem was eigenlijk de hals houding, de eerste keren dat er iemand op reed zat je letterlijk met je neus tussen zijn oren. *LOL* Het was volgens mij ook een heel gedoe hem dat af te leren, die hals zo hoog de lucht in te gooien.
Maar goed, als ze dan wel gaan nageven moet je goed opletten dat ze dat wel laag en rond doen, anders krijg je dus heel snel dat valse knikje.
En die hackney gooide na een tijdje ook niet meer hoog op, had redelijk gewone gangen. Lachen
Maar ik vond het geen geweldig fijn dier om op te rijden. Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:21

Ik denk dat je die Hackneys niet zo vaak ziet in de dressuur omdat jke er meestal een klein iemand voor moet hebben omdat die beestejes zo klein en smal zijn. Je moet ook wel redelijk kunnen rijden om zo'n beestje dressuur matig 'normaal' te laten lopen en dat zie je niet veel kleine kinderen die goed kunnen rijden!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:39

bij ons staat er ook eentje en die loopt ook dressuur echt geweldig mooi
hij gooit zn benen idd hoog op echt mooi hoor!!
maar de eiganeresse gebruikt hem vooral voor buiten rijden en
western.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:44

iemand die ik ken heeft een halve hackney......wat kan dat kreng lopen, super actief! en heel lenig! ze rijd er nu L2 mee, ik geloof dat ze al bijna M1 mogen starten!
maar ik vind het er niet zo heel mooi uitzien hoor! ze rijd er verder ook M springen mee en B SGW

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:47

Een vrouw die bij mij opde vereniging rijdt,heeft met haar hackney (dus geen kruising) vorig jaar Z1 gestart,en nog behoorlijk verdienstelijk.Ik weet niet wat ze er nu mee doet,omdat ik zelf nu al een tijd niet op wedstrijd geweest ben,maar dat zag er rijtechnisch zeker goed uit.
Alleen de uitgestrekte draf en galop,waren een beetje jammer.Maar het is zeker knap,en het KAN dus wel!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:26

een echte hackney,mij lijkt sterk dat je daarmee hoog kunt komen?
bedoel ik wel een echte Tong uitsteken
ik vind het ook belachelijke beesten,sorry hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:49

Ik ben zelf geen echte Hackneyfan, maar ik vind het toch wel super paardjes op zo voor de wagen te zien. Die beenactie en lenigheid vind ik geweldig (en ik schijn er nog oog voor te hebben ook, want als we eens naar een tuigpaardenconcours gaan pik ik de winnaars er zo uit, de truc is om naar het achterbeen te kijken en minder naar de voorkant). Natuurlijk worden de echte tuighackneys ook daadwerkelijk in die showgangen beleerd, dus vaak met wat hogere hoefstanden, iets steiler geplaatst en met kootriempjes en touwtjes die het hoog optrekken van de benen bevorderen.

Volgens mij hebben zeker de grote maat Hackneys wel potentie in de dressuurring als je hun temperament maar binnen goede banen weet te leiden, want het zijn me toch driftkikkertjes (en dan meteen de hals erop gooien natuurlijk). Ik vraag me af of het uitstrekken zo'n probleem moet zijn. In tuigwedstrijden gooien ze weliswaar extreem hoog op, maar slaan ze het been vaak ook weer gestrekt naar voren, dus een soort uitgestrekte draf met knieactie. De galop lijkt me wel vreemd, erg hoog opgooiend en schommelend (naar wat ik op tuigconcoursen zie bij paarden die in de galop vallen).

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:39

ik rijd een paard op manege met heel veel hackney in, ook wat hier genoemd werd qua bouw is heel kenmerkend, die langere rug, hals kaarsrecht bij 't minste. ik rijd haar wel vaker, en ze kan echt heel mooi lopen.
en haar uitgestrekte draf is gewoonweg fantastisch... ze draaft het beste van allemaal. als ik kon zou ik er foto's van maken. het is magnifiek om te zien, ik ken weinig 'gewone' ongetrainde paarden die er zoiets uitkrijgen!
door haar ben ik ook wel tuk op het ras al zou ik er voor mezelf niet snel eentje kopen.
haar galop is heel erg schommelend ja, haar rengalop was ook redelijk moeilijk uit te zitten, maar dat kan wel aan haar liggen.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:00

haha. Na dit topic moet ik weer denken aan een Hengstenkeuring die ik een tijdje geleden heb gezien. Daar zat een vrouw op een Hackney en dat beest sjouwen zeg. echt hoofd hoog en gaan met die banaan.. Staat er een kerel naast met zegt ie heel droog:" Nou die zal d'r eierstokken wel in d'r keel hebben onderhand..."
grinnik ik vind ze mooi voor de kar en als dressuurpaarden heb ik ze nog niet zo heel vaak gezien.. maar die ene keer dat ik er een heb gezien werkte eigenlijk wel behoorlijk op mijn lachspieren.

mariantjuh
Berichten: 144
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:08

Ik heb zelf een hackney (geen kruising, pure hackney) en loopt prima!! Het is zelfs een groot formaat van 1.51. Ze loopt L dressuur en kan zelfs M (alleen ik ben nog niet zo ver) :) Haar vorige eigenaar kon er zelfs Z mee starten, dus echt een prima pony!! Echt een topper gewoon! Je ziet ook niet vaak hackney van zo hoog! Ze loopt trouwens ook prachtig aan de teugel en nageefelijk!

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hackneys in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:15

Dit topic is inmiddels 10 jaar oud :-) Ik zet een slotje.