Zin/onzin van het ruiterbewijs.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 15:19

Wie kan mij het nut vertellen van het ruiterbewijs?
Rijdt iemand beter als hij in het bezit is? Verward
Heeft hij?zij zijn paard beter onder controle als hij/zij eraf valt?
Wie kan mij dat vertellen.
(ik mag van stichting recreatieruiter niet meedoen met het examen omdat ik niet zelf of met hulp van een bankje/boom/stijgbeugelverlening op kan stijgen.)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:24

ik vind t nergens op slaan.
verhaaltje: iem die 1 week 'geoefend' had haalde t ook, deed vervolgens niets meer, maar had t wel.
Ik heb t nodig voor een aantal endurance wedstrijden, die ik waarschijnlijk nooit ga rijden, maar goed. 27 oktober (jaar nadat ik t haalde) ga ik t voor t eerst gebruiken. Ik rijd nu al 14 jaar, en door de regels (in de Veluwe mag je niet zonder t bos in) ben ik t gaan halen, maar t slaat echt nergens op.
Je mist wel wat, de Veluwe is echt supermooi!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:24

ik hoorde gister dat het sinds een tijd verplicht is?!
Ik geloof er nog niet zo in, maar dat vertelde iemand..
maar ik geloof niet dat je dan ineens beter bent, denk dat je het kunt vergelijken met je brommercertificaat Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:28

Stellen ze dat als eis dan? Waarschijnlijk vanwege het feit dat je er wel eens af zou kunnen vallen in het bos of op straat en dat je dan niet meer zelfstandig in het zadel kunt komen? Ik heb het zelf nooit gehoord, maar ik zou het me kunnen voorstellen.

Er zijn in het verleden op Bokt heel wat topic geweest over de zin en onzin van het ruiterbewijs. Misschien kun je daar nog het een en ander uit halen?

Zie bijvoorbeeld:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 3&forum=13

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 9&forum=13

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 00&forum=1

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 24&forum=1

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 3&forum=13

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 0&forum=13

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 0&forum=13

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 87&forum=1

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 4&forum=13

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 5&forum=13


BTW: of ik niet moet werken? Neuh, netwerk ligt plat dus ik dacht 'laat ik mijn medebokkers eens gaan helpen'. Kleine moeite! Lachen
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Tijd krijg je van niemand. Tijd moet je nemen.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-09 15:29 ]</font>

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 15:37

karin, dat is ook een van de redenen die zij opgeven, maar het ging er vooral om dat als ik eraf zou vallen, dat ik mijn paard niet meer onder controle heb. Ik heb nog nooit een ruiter zien vallen die zijn paard wel onder controle heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:43

Ach Whera, wat verwacht je van een organisatie die van mij als westernruiter eist dat ik met het examen een HOED opzet ipv een veiligheidscap, en dat ik m'n voet in de beugel laat staan tot ik op de grond sta (lekker veilig...)
Dat ruiterbewijs is 1 grote geldklopperij en ook niet overal vereist. Het zijn maar bepaalde stukken natuurgebied (oa Veluwetrail) waar het verplicht is, zeker niet overal.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:49

Als de paardensportorganisaties willen dat het ruiterbewijs serieus genomen wordt, dan mogen ze wel eens iets aan het imago van dat bewijs doen. Zo lang de praktijkeisen nog zo belachelijk laag zijn (in veel gevallen ga je nog niet eens het terrein af met het examen) en het ruiterbewijs nog geen officële status heeft zoals het autorijbewijs is het idd een lachertje. Ik heb 'm dan toevallig wel, maar heb er bar weinig voor hoeven doen (en ik reed toen al zo'n 16 jaar).

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 15:54

Hier in de omgeving willen ze het verplicht gaan steelen ook op straat. Volgens mij is de gemeente hier gek geworden.
Over het rijden met een hoed: ze willen zoveel mogelijk veiligheid garanderen. Het schijnt dus dat als je op je koppie valt een hoed alles tegenhoud.
Je voet in de stijgbeugel: Als hij wegrent heb je in elk geval je paard onder controle. Haha! Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:03

Probeer de gemeente te overtuigen van de onzin van het ruiterbewijs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:07

Ik kan me ook vreselijk opwinden over de onzin van het ruiterbewijs maar helaas heb ik weinig keuze. In alle omringende bossen is het hier verplicht gesteld. Mijn paard staat in Arnhem-Noord, bijna aan de hoge veluwe.

Ook al stelt het bar weinig voor en zie ik nooit iets terug van mijn 45 piek lidmaatschap per jaar. Ik heb me maar te conformeren aan de eisen van de SRR en anders mag ik het bos gewoon niet in en riskeer ik een boete [die in de loop der jaren ook alleen maar hoger zijn geworden]. Boos!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:20

Ik heb een heel erg gevaarlijk paard (honey?? Haha!) Dus doe ik het examen op het supermakke paard van mijn vriendin, en ga vervolgens met mijn eigen paard de weg op....
En ik krijg alle schade lekker terug, want ik ben automatisch verzekerd.

Sonja, over die hoed, pls vertel me dat je dat NIET meent!!!!!!!!! Ronduit belachelijk

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:35

Tja de szin van het ruiterbewijs... je bent verzekerd maar de onzin is dat er nooit naar gevraagt word (bij mij althans) en dat het niet verplicht is!!! Voor de rest van de theorie weet je het meeste en belangrijkste wel maar tja ik heb hem al 3 jaar maar nog nooit is er naar gevraagd en ik heb hem altijd bij mij..... toch zonde van die ....wat is het.... 45,-- voor 2 jaar tis nie veel maar toch als er nooit naar gevraagd wordt......

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:39

en trouwens..... ik ken iemand die zz reed en die heofde niet mee tedoen aan het praktijk gedeelte zooooo raaaaaar alsof haar paard niet achterlijk kan doen buiten en als of zij er buiten niet af kan vallen omdat ze zz rijd daaaaaag zij kan net zogoed schade maken als B ruiters (ik noem maar wat)!!! Frusty

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:42

Stef, dat van die hoed klopt. Kijk maar naar de regels van de SRR Boos!
Alleen al het horen van het woord ruiterbewijs maakt het beest in mij los Extreme duivel . Ik mag het alleen als westernruiter halen als ik in een groep van 10 westernruiters mee kan doen. Dus niet zoals straks het geval is bij ons met een groep "gewone" ruiters. Dan moet ik m'n paardje dus ook pesten met een gewoon hoofdstel, met neusriem waar ik (vanwege aanwezig lusje) ook een sperriempje aan moet doen. Het arme beest heeft een bloedhekel aan een neusriem (maar niet aan de bosal Verward ) en het is ook niet nodig. Nouja, verder kan ie nog niet springen (als westernkandidaat hoef je maar 40 cm te springen, want westernruiters komen nooit omgevallen bomen tegen van hoger dan 40 cm) en wij moeten 60. Dat laat ik mijn kanjer niet doen, die kan niet springen en is er ook niet op gebouwd, dus moet ik op een ander paard.
Verder het theoriegedeelte, waarvoor je oa moet leren over de kleuren en aftekeningen van paarden. Want dat is natuurlijk erg handig als je veilig buiten wilt rijden. Heb inmiddels van verschillende mensen gehoord dat er op hun examen niets werd gevraagd over giftige planten of andere pietluttige dingen waar je toch niks aan hebt Frusty
Ach, zo kan ik nog wel ff doorgaan....
Verder, Chrico, een gemeente KAN het volgens mij niet op eigen houtje verplicht stellen!! Dan zou het landelijk moeten worden, net als rijbewijs en brommercertificaat. Daar willen ze wel naartoe bij de overheid als ik het goed begrepen heb, maar tot die tijd mag je nog gewoon over straat. Alleen op particulier terrein (zoals dus spaarnwoude waarvan ik me afvraag of dat wel zo particulier is....) mag het door de beheerder/eigenaar verplicht gesteld worden.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:44

Ohja, nog ff over die verzekering: in je eigen WA-verzekering ben je ook gewoon meeverzekerd voor je paard, want die valt onder de huisdieren. Dat heb ik pas nog uit laten zoeken door m'n verzekeringsagent. Ik ben tot 2 (of was het nou 3miljoen verzekerd Verward ) en daar heb ik geen ruiterbewijs voor nodig.... }>

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 16:48

Dat vezekeringspraatje is ook onzin
Verkooptruc
Je bent namelijk al verzekerd (help me voor de naam)
En met je ruiterbewijs dus dubbelop.
Dit heb ik destijds nagevraagd bij onze verzekeringsagent.

Ik word ook woest bij de gedachte alleen al.
Ik heb dan ook besloten de bekeuring aan te nemen en aan te vechten mocht het er ooit van komen }>

Ze mogen allemaal wel eerst eens iets aan het onderhoud van die paden doen.
Dan krijgt Moosie tenminste niet een tak in haar oog tijdens de buitenrit omdat ze zat te kwebbelen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 17:07

Tja Stef, 't is echt waar van die hoed... en ook van die voet in de beugel... en ook dat het paard een neusriem om moet.... Hahahaha, veilig gevoel geeft dat he! 't is echt je reinste stierenpoep!!!!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 17:11

chrico ...kom je gewoon hier rijden ,hier kun je uuuuuuuuuuuuren en uuuuuuuuuuuuren rijden (richting ,en in belgie enz ) en hier is een ruiterbewijs niet verplicht ,ik heb zelfs nog een stal over waar ie evt. kan overnachten .Gaan we samen de bossen in en dan onderweg wat lunchen en weer terug .is dat wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 17:17

moosie en sandra k waar waren jullie toen ik een discussie in dit topic had http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 13&start=0 Party!!
ik vind het ook geldklopperij en nogmaals je bent gewoon verzekerd en het is niet wettelijk verplicht, uitgezonderd dan de daarvoor aangegeven gebieden.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 17:34

Sorry, die topic heb ik op de een of andere manier gemist. Maar idd het is absoluut niet wettelijk verplicht. Ze willen er wel aan geloof ik, maar dat heb ik alleen van horen zeggen. Zal het toch es ergens na gaan vragen Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 18:17

Ik heb zelf een pony die niet helemaal verkeersmak is, durf met die pony dus ook niet het ruiterbewijs examen te doen, omdat ik dan geen rekening kan houden met zijn angsten en slechte gedrag soms. Tja, met buitenritten ga ik dus nooit alleen langs een weg, rijd zoveel mogelijk op (verplichte )fietspaden en ruiterpaden. Met een ander paard zou ik het wel kunnen hal;en, misschien ga ik nog wel eens eenweekendje doen of zo. Voelt wel prettig als je een aanvullende dekking hebt, en je mag dan tenminste overal rijden. Maar ik vind de eisen niet altijd logisch. Warom hoeft een westernpard maar 40cm te springen, en een pony die engels rijd 60 cm? Ik spring nooit 60cm. Hoogstens over een boomstammetje dat in de weg ligt, en die zijn ook niet zo hoog... Zijn weaternboomstammetjes lager dan engelse? Verward
Afijn... Het hoeft van mij niet strenger. Immers, wat moet er als het verplicht wordt en je moet door een drukke wijk of over een drukke weg? Welke paarden zijn daar nou zo betrouwbaar? Ik denk maar een klein percentage. En mogen die dan helemaal niet meer nar buiten? Of gebruik je als eigenar je verstand en rijd je langs rustige weggetjes, of desnoods met de trailer naar de ruiterroutes...

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 18:26

he ineke, bedankt voor het aanbod maar tegen de tijd dat mijn pard bij jouw is heeft ie geen smid meer nodig (heeft allen nog stompies) voordeel wel, geen paard niet rijden dus geen ruiterbewijs nodig. *LOL* Nee even alle gekheid op een stokje, van het verzekeren is pure onzin. Als het goed is ben je WA verzekerd. Als er schade is gemaakt, kijken de verzekeringen naar de langstlopende en dat is toch meestal je WA en niet het ruiterbewijs.
Het is ook pure kolder dat je het bewijs opeen paard haalt die na afloop weer het stalletje ingaat, vervolgens pak je je eigen drama (die je liet staan omdat je examen had). Frusty

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 20:51

Hier in het Goois Natuurreservaat is het verplicht om een ruiterbewijs te hebben. Of tenminste, je bent verplicht om een vergunning te hebben van het GNR (en daar controleren ze op! Kost je 100 piek als je 'm niet hebt, vergunning kost 60 per jaar) en die vergunning krijg je alleen als je een ruiter- of koetsiersbewijs hebt. Aangezien ik al een keer met een smoes ontsnapt was aan de dure boswachter heb ik het toch maar gehaald, stelde niets voor, kan me wel een hoop geld schelen. Maar ik ben niet echt overtuigd van het nut ervan.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:08

ik zal het wel moeten halen ... ik mag van de baas van mijn verzorgpony niet meer buiten rijden zonder het ruiterbewijs . en ze word zo hangerig als ik alleen dressuur rijd . ik zie het nut er wel van in , maar al dat leren enzo en dat examen zelf is niet leuk .

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:15

Ik had laatst het blaadje binnen van de nvvr.
Daar waren ze ons dus aan het wijs maken waarom we een ruiterbewijs moetsen halen.
Ik ben het met iedereen eens dat het gewoon onzin is.
Is het niet eens verstandig om onze brieven naar de nvvr te sturen en misschien ook wel naar het blad BIT.
Dat van die verzekering is toch nog wel het meest belachelijke.