Wat voor auto voor 1paardstrailer ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Wat voor auto voor 1paardstrailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 20:13

Ik heb effe een vraagje, ik heb namelijk helemaal geen verstand van gewichten van auto's en hoeveel een auto kan en mag trekken etc.

Ik ga aankomende zondag mijn nieuwe pony ( shetlander ) ophalen met een 1paardstrailer. ( oud type )

Wij hebben een Reneault 1.9 RSI ( geloof ik Scheve mond ) sport
Kan die de trailer en pony trekken?

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:24

Hangt van het gewicht af wat de trekhaak mag trekken (en de auto natuurlijk ) Je moet je houden aan het laagste gewicht, dus zwanneer de auto 1000 kilo mag trekken en de trekhaak 1200, dan wordt het 1000 kg. Volgens mij weegt zo'n trailer met shet nog (lang) geen 1000 kilo. Die gewichten van de auto en trekhaak moeten in de papieren staan en op de trailer staat wel hoeveel die weegt en wat het laadvermogen is. Met zo'n auto heb je echter wel een E-rijbewijs nodig, behalve als trailer met laadvermogen lichter is, dan de auto, maar ik denk dat dat niet het geval is (is nl al snel 1200 kilo, zo'n trailer inclusief laadvermogen) Bij dit laatste gaat het dus om laadvermogen dus niet wat er in zit, maar wat er max in mag + gewicht zelf.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:41

Van trekhaak max. vermogen heb ik nog nooit gehoord Verward
Wel dat een auto een maximaal gewicht mag trekken. Staat meestal in de papieren. Bij een E-rijbewijs mag de aanhanger + lading niet zwaarder zijn dan dat gewicht en bij een B mag het LAADVERMOGEN van de aanhanger dat gewicht niet overschrijden.
Om alle verwarring te voorkomen, nog even een schema m.b.t. B- c.q. BE-bewijs :

Afbeelding
(staat caravan, maar geldt voor alle aanhangers)

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:46

erg leuk maar dit klopt ook nog niet bij het laatste staat....

is de toegestane maximum massa van de caravan en de trekauto samen meer dan 3500 kg... ja ---> BE rijbewijs nodig...

ik heb altijd geleerd alles wat boven de 3500 kg kwam groot rijbewijs is !!


maar goed hier zijn al zo veel topic`s over geweest dus als je de zoekfunctie even gebruikt kom je met gemak op allerlei beredenaties en discussies Knipoog


en ik heb verder geen verstand van trailers maar uhm je moet wel rekening houden of er een oploop rem op zit of niet daar gelden weer andere regels voor. Want dit schema is voor een caravan ZONDER oplooprem... (dus voor alle aanhangwagens zonder oplooprem)

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 21:54

E- Rijbewijs is aanwezig ! Knipoog

Had al effe gekeken met zoekfunctie alleen ik heb dus totaal noppes verstand van auto's en trailers en gewichten etc.
Dat zal ik dus even aan het rijdende thuisfront moeten vragen Haha!

Maar ik hoopte dat iemand kon bevestigen dat juist ons type auto ervoor kon ( als iemand bv net zo'n auto heeft ..)
Laatst bijgewerkt door SANEX op 13-10-03 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:56

BeNGeL schreef:
ik heb altijd geleerd alles wat boven de 3500 kg kwam groot rijbewijs is !!


Dat geldt alleen voor het voertuig, niet om wat je ermee trekt! Ik mag met mijn Disco van 2550kg toegestane massa gewoon 3500kg trekken (trekhaakbeperking!) niks mis mee. De Defender mag zelfs 6000kg trekken, bij een eigen massa van 3050kg.
Ja trekhaken hebben ook een beperking, Pegasus, mijn Disco mag op papier namelijk 4050kg trekken. Daar bestaat echter in NL geen trekhaak voor, bovendien moet er dan een actief remsysteem op zitten (luchtremmen o.i.d.) wat de Defender dus ook heeft.
Iemand tips waar ik kleine vangmuiltjes van 6000kg kan kopen? Dan kan ik de Defender tenminste om laten keuren voor 6000kg *LOL* OK dan!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:57

Dacht dat dat alleen nodig was als de auto meer dan 3500 weegt.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:18

Ik heb wat ikke zegt nog eventjes nagezocht want snapte er niets van... maar goed nu wel dit is wat het boekkie vermeld:
Artikel 5.18.18
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van trekkend motorrijtuig.

Artikel 5.12.7 1. De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.
2. De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.
Laatst bijgewerkt door Jokonootje op 13-10-03 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:18

SANEX schreef:
Maar ik hoopte dat iemand kon bevestigen dat juist ons type auto ervoor kon ( als iemand bv net zo'n auto heeft ..)

Dan moet je iets preciezer worden dus.
B.v. een renault laguna, 2.0 rti (die van mij) mag 1300 kg. trekken. Voldoende voor een 1 paards trailer.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 22:37

Euh sjee, mijn ma is er niet nu maar ik zal even kijken...

Een renault 1.9 of 19 dat weet ik niet.
Dan staat er geloof ik RSI ( ofzoiets ) op.
Het is een sportuitvoering en verder weet ik op dit moment eigenlijk niets meer...

ff nadenken...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 09:11

Oke nu weet ik het Renault 19 TR U9

Massa ledig voertuig is 912 kg, weet niet of dit belangrijk is??
Kan iemand mij dit vertellen.

De man van de trailer zei dat het wel kon, maar die vind volgens mij ook wel dat er zelfs een Dinky-toy voorkan Haha! Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:02


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 13:56

Bouwjaar 1992

Ik krijg dan dit bij maten en gewichten:

MATEN & GEWICHTEN
lengte 4,16 m
breedte 1,69 m
hoogte 1,42 m
wielbasis 2,54 m
massa leeg 912 kg
[color=red]laadvermogen 483 kg
aanhanger geremd 850 kg
aanhanger ongeremd 456 kg
kogeldruk - kg
dakbelasting 70 kg
inh. bagageruimte 386 - 1310 l
inh. brandstoftank 55 l [/color]

Wat ik rood heb gekleurd, gaat het daarom?
Och ik voel me echt dom zo hoor, maar ik snap het nog niet helemaal.
Wie kan aan de hand van deze gegevens mij zeggen of het kan of niet ? Bloos!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:26

Simpel, er mag 850 kg aan die auto hangen, geremd.
Dat wordt dus een andere auto zoeken, voor dat gewicht kom je nauwelijks boven het eigen gewicht van de trailer uit.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 14:33

Aha oke heel erg bedankt, ik snap echt helemaal niets van die autotermen.

Voel me echt heel erg dom, als ik nou 12 was ofzo maar ben verdorie 19 en snap hier geen donder van.

Maar nou weet ik het dus, heel fijn, ga gauw op zoek naar een andere auto Knipoog

heel erg bedankt hoor iedereen en Ikke die met het uiteindelijke antwoord kwam

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 20:32

Oke nou heb ik dus vandaag in de papieren van de trailer gekeken en volgens die papieren weegt de trailer 585 kilo.
Met een shet van een 200 kilo er bij zit je op 785

Dus zou het dan toch wel kunnen ?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:35

Yep Haha! Wel effe die shetlander wegen Schijnheilig

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 20:49

Ja stel je voor dat ie 600 kilo weegt Haha!

Tof, kan ik zonder moeilijkhede zondag lekker mijn shet gaan halen !

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:59

Shet van 200kg? nou dan is het maar een klein, mager scharminkeltje. Het Fjordenveulen wat ik hier wel eens aanhaal woog bij 11mnd al 250 kg en hij was maar net meer dan vel over been. Ik zou maar eens uitgaan 350kg, dat lijkt me dichter bij de waarheid voor een volwassen shet.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 23:02

Oei oke, heb geen verstand van kleine ponygewichten.( wow, waar heb ik zoal wél verstand van? Verward Scheve mond )
Meestal alleen maar grote paarden en die gooi je al gauw op een 600 kilo.
Ik heb een beste shet nu dus zal er idd wel wat boven moeten gaan zitten

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:20

ikke schreef:
Shet van 200kg? nou dan is het maar een klein, mager scharminkeltje. Het Fjordenveulen wat ik hier wel eens aanhaal woog bij 11mnd al 250 kg en hij was maar net meer dan vel over been. Ik zou maar eens uitgaan 350kg, dat lijkt me dichter bij de waarheid voor een volwassen shet.


Niet de pony wegen, maar kijken naar het maximaal laadvermogen van de trailer kijken.
Alleen dat telt.
Als de politie kijkt of je de trailer MET pony wel mag trekken, zetten hun die pony toch niet op de weegschaal?
Maar dan kijken ze in het kenteken-bewijs naar het maximaal laadvermogen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 23:22

Oke, ik heb dus weer een nieuwe discussie ter weeg gebracht ? *slik*

Nu krijg ik verschillende antwoorden dus: de een zegt het kan wel en de ander zegt het kan niet...

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:33

iedere auto KAN een trailer trekken.
Het is niet zo dat je auto het niet KAN.
Maar als er op het kenteken bewijs staat dat je het niet MAG, willen ze zeggen dat als je het toch doet,
je op langere termijn de carosserie naar de malle moeren trekt.
Maar iedere auto kan een trailer trekken.
Als je niet zo ver weg moet is het geen punt als je auto het net niet MAG trekken.

Ik ken zelf iemand die een 2 paards trailer met een golf trekt...

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:38

Angeliek schreef:
Niet de pony wegen, maar kijken naar het maximaal laadvermogen van de trailer kijken.

Correctie Angeliek, helaas weet de politie het zelf ook niet altijd, maar met rijbewijs B = jou stelling waar en met BE = niet waar. Als je BE hebt telt het gewicht wat geladen is + eigengewicht. Dus alleen een weegbrug kan dan uitsluitsel brengen.
En Sanex kan rustig haar shetlander halen imo.
En IKKE ik, heb laats een lezing gehad waarin gesteld werd dat mensen stelselmatig het gewicht van een paard overschatten. Een normaal paard (ja paard) weegt rond de 500-600 kg.
Laatst bijgewerkt door Pegasus op 14-10-03 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 23:39

Ja dat is idd zo.Opzich zou hij het wel kunnen trekken natuurlijk, maar mn ma is er zo huiverig voor dat haar auto naar de mallemoer gaat.
Dus die wil erg graag weten of het KAN/MAG Knipoog

Het is voor een rit van 1,5 uur ong