boomloze zadels..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

boomloze zadels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 20:20

er staan nogal wat topics over boomloze zadels. ik had hier echt nog nooit van gehoord en vraag me dus af wat nou (behalve dat er geen boom in het zadel zit) de verschillen zijn tussen boomloze zadels en de gewone zadels met boom.
en zitten er extra voordelen aan boomloze zadels?

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:34

dat weten wij ook niet hopelijk dat iemand het weet

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:43


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:50

ze zitten steviger, zijn lichter en makkelijker in het onderhoud... (tenminste... dat vind ik..)

Maar het grootste voordeel vind ik toch wel dat het meegroeit en -krimpt met je paard... Haha!

Nadeel is wel dat het schuift met opstijgen, als je (net als ik) niet zo heel erg lenig bent... er schijnt dus een bepaalde manier van opstijgen te zijn, zonder dat ie schuift (IJslands opstijgen Verward ) maar dat is mij nog niet gelukt...

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:51

Zoekfunctie gebruiken zijn al een paars Topics over geweest.....
Even helemaal off-topic.....what the hell is..... IJSLANDS opstijgen Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:58

geen idee CarS... Haha!
Dat moet ik nog leren... tegen de tijd dat mijn Torsion er dan is (wordt nu gemaakt), heb ik geen hulp meer nodig met opstijgen... Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:09

Zit het werkelijk steviger? Ik heb op een zadelbok op zo'n zadel gezeten en voor mijn gevoel had ik geen enkele steun. Okay, ik ben een zit-als-een-huis endurance zadel gewent, maar dit leek me *echt* niet stevig zitten... 't lijkt me wel fijn om de bewegingen van je paard lekker mee te krijgen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:13

ik zat er zonder problemen alle bokken van Banjer mee uit tijdens de proefrit... ik kwam zelfs niet eens van het zadel met mijn kont.... en dat zegt heel wat... Haha!

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:17

Dankzij mijn 2 bezoekjes op ijsland weet ik wat ijslands opstijgen is Haha!

Ik zal het zo goed mogenlijk proberen te beschrijven:

Ga met je hoofd naar het hoofd van je paard staan.

Pak de teugels vast zoals je die ook vast houd met rijden.

Dan pak je je zadel vast(aan de voorkant dus) aan elke kant een hand.

Voet in de stijgbeugel en als je je been over het zadel gooid hang je iets meer naar voren en ga je rustig zitten.

Je kan het ook vergelijken met het opstappen op een mountain bike.

Nou succes allemaal. Haha!

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:22

Met een kussentje tussen jou en je paard heb je heel wat meer gevoel en aansluiting dan met een boom tussen jou en je paard , zo simpel is het Haha!

De meeste mensen reageren in de trant van : ''ik dacht dat ik nauwelijks steun zou hebben , maar nu mijn paard zojuist een showtje heeft weggegeven merk ik dat ik juist veel makkelijker alles uitzit !! *blij* ''

Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die echt dat starre zadel willen waar ze voorgevormd zich in vast kunnen klampen Haha!
Vooral omdat je geen kniewrongen hebt he , dat geeft het idee dat je nergens steun hebt....

Maar het mooie is dus juist dat je in wezen DIRECT op het bewegende object (paard Haha! ) zit , en niet op een hard object op een bewegend object.

Misschien een rare vergelijking , maar ik zit liever op een hobbelige weg , direct op het zachte zadel van mijn fiets , dan op een plankje Lachen

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:27

SmithsGirl schreef:
geen idee CarS... Haha!
Dat moet ik nog leren... tegen de tijd dat mijn Torsion er dan is (wordt nu gemaakt), heb ik geen hulp meer nodig met opstijgen... Haha!


Wordt nu gemaakt?? Laat jij misschien een torsion namaken?

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:31

Is in bestelling bedoeld ze Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:23

klopt... mijn Torsion is nu in bestelling... Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 00:02

pmarena schreef:
Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die echt dat starre zadel willen waar ze voorgevormd zich in vast kunnen klampen Haha!
Vooral omdat je geen kniewrongen hebt he , dat geeft het idee dat je nergens steun hebt....


Dat breng je leuk positief naar mijn kant, super hoor... Afbeelding Is het een religie ofzo? Iedereen moet boomloos en als ze het niet willen kan je ze afzeiken? Je moet ambassadeur voor die zadels worden, mij heb je alvast overgehaald. Frusty

Ik ben gewend zonder kniewrongen te rijden, ik mis ze niet. Wat ik miste op het boomloze zadel was niet de boom maar het gevoel dat er ook werkelijk wat substantieels voor en achter me zat om me te behoeden voor lancering bij een plotselinge snoekduik. Ik zag mezelf geen duintjes klimmen op dat ding (doen wij ter training - in gaan-we-nu-gaan-we-nu wegspring-galop) of een steiger-episode uitzitten.

Dus zover blijf ik me lekker vastklampen aan mijn starre voorgevormde zadel, dank je wel.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 01:04

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de nadelen. Graag ervaringen van mensen die er eens mee gereden hebben, want waarom zit er normaal gesproken een boom in het zadel?
Ik wil namelijk een lichter zadel i.v.m. endurance, dus ben ik me een beetje aan het orienteren.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 07:18

Westernfreak schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de nadelen. Graag ervaringen van mensen die er eens mee gereden hebben, want waarom zit er normaal gesproken een boom in het zadel?
Ik wil namelijk een lichter zadel i.v.m. endurance, dus ben ik me een beetje aan het orienteren.


Ik heb een Torsion een week op proef gehad idd als alternatief om endurance mee te gaan rijden en ik vondt het 3x niks, en met mij mn paard, mn bijrijdster en mn vriend (dus geen opzichzelfstaande mening).
Opstappen ging overigens prima maar verder . Tjody liep helemaal verkrampt, durfde niet meer te galoperen, wij hadden alledrie het idee dat de verhoudingen in het zadel niet kloppen.
En nee wij klampen ons niet vast aan een starre boom aangezien wij ook regelmatig onze zit trainen met een barebackpad of helemaal zonder iets, en daarmee loopt Tjo 10x beter terwijl je dan ook direct op de rug zit, zelfde idee maar dan ook nog eens zonder beugels.

Wij zijn uiteindelijk uitgekomen bij een Podium Champion, ook lekker licht (lichter nog dan de Torsion jaja). Idd met een boom, maar die laat wel de ruggegraat en schouder vrij en dat is o zo belangrijk in de endurancesport. Je beugelriemen kun je verhangen (voor/achter) om zo je ideale zit te creeren.
Ik moet zeggen dat ik even de kriebels kreeg toen Mark hem maandag kwam brengen, wat nou als ze er net zo rot mee loopt als die Torsion. Maar niks van dit alles, ze had zelfs giga ruime gangen, had ineens 4 versnellingen extra en liep supervrolijk door de bak.....
De zit is lekker ruim en ala western dus je hebt alle vrijheid.

Wil wel even duidelijk maken dat een boomloos zadel voor veel mensen wel een optie is, maar voor ons werkte het dus niet....... zoveel mensen zoveel meningen......

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 07:53

Vippie... heb je misschien nog een keer een foto van dat zadel? ik meen me een foto te herinneren... en dat was geen Torsion.. ik weet alleen niet meer of die nou van jou was.... Haha! (ik weet het... ouderdom komt met gebreken..... Schijnheilig )

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 08:09

ArwenLune"]
[quote="pmarena schreef:
Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die echt dat starre zadel willen waar ze voorgevormd zich in vast kunnen klampen Haha!
Vooral omdat je geen kniewrongen hebt he , dat geeft het idee dat je nergens steun hebt....


Dat breng je leuk positief naar mijn kant, super hoor... Afbeelding Is het een religie ofzo? Iedereen moet boomloos en als ze het niet willen kan je ze afzeiken? Je moet ambassadeur voor die zadels worden, mij heb je alvast overgehaald. Frusty

[/quote]

Nou excuseer hoor , ik bedoelde er absoluut niks naars mee , en ik had al helemaal jou niet in gedachten , maar aardig dat ik even een veeg uit de pan van je krijg , bedankt Scheve mond

Ik zeg niks meer of minder dan dat sommige mensen gewoon dat voorgevormde kuipje willen waar ze veel houvast op hebben ,
en dat is gewoonweg zo. Is in mijn ogen niks negatiefs aan hoor , iedereen heeft zijn eigen smaak wat hij fijn vindt zitten.

De 1 zit voor geen meter op een dressuur-zadel , de ander vindt een westernzadel weer niks om die of die reden...en zo zijn er dus ongetwijfeld ook mensen die boomloos niks vinden omdat ze dat kuipje met wrongen en alls erop-en-eraan missen.

Is toch echt niks mee hoor , net wat je zelf fijn vind Lachen

Maarja Scheve mond

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 08:46

pmarena"]
De 1 zit voor geen meter op een dressuur-zadel , de ander vindt een westernzadel weer niks om die of die reden...en zo zijn er dus ongetwijfeld ook mensen die boomloos niks vinden omdat ze dat kuipje met wrongen en alls erop-en-eraan missen.

Is toch echt niks mee hoor , net wat je zelf fijn vind Lachen

Maarja Scheve mond
[/quote]

Of gewoon omdat het paard een boomloos zadel gewoon 10x niks vindt en verkrampt loopt. Het is niet zo zeer dat de ruiter iets mist in veel gevallen, soms ook wel. Je geeft nu telkens de ruiter de schuld maar ook het paard moet het lekker vinden natuurlijk, en als het paard verkrampt loopt dan zit de ruiter automatisch ook niet lekker.

[quote="SmithsGirl schreef:
Vippie... heb je misschien nog een keer een foto van dat zadel? ik meen me een foto te herinneren... en dat was geen Torsion.. ik weet alleen niet meer of die nou van jou


In dit topic staan foto's van afgelopen maandag [ITP] Tjody goes ORANGE!!!!

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:54

Het komt blijkbaar niet goed over dat ik NIEMAND ''de schuld'' of wat dan ook geef , mijn reactie van mensen die graag wrongen en een voorgevormd veel steungevend zadeltje willen , slaat puur terug op het stukje over stevigheid en houvast bij bokkende paarden.

Veel mensen willen bij een paard dat nog wel eens een paar beste bokken wil geven ECHT graag die kniewrongen en dergelijke om zich aan vast te klampen , dat is letterlijk wat mensen mij zeggen Lachen .

Ik heb het niet over het verhaal van Vippie of bergbeklimmen / dalen te paard , dat is weer ieder voor zich wat jij en je paard het fijnst vinden.
Dat hoeft niks te maken te hebben met wrongen of wat dan ook , kunnen 1001 redenen zijn waarom je een bepaald zadel niet fijn vindt , en daar is dus echt niks mis mee.

Ik vind het jammer dat jullie je zo snel aangevallen voelen hoor ,
dat is wel weer bokt ten top *LOL*

Ik had gehoopt dat bokkers beter zouden weten dan mij ervan beschuldigen dat ik een boomloze-religie predik , en voor de rest alles brandhout vind en iedereen voor wie het niet fijn is maar minderwaardig vind ofzo Haha!

Achja , leve de miscommunicatie...*zucht*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:06

Ik vond je behoorlijk neerbuigend naar mensen die zich niet in boomloos rijden kunnen vinden. Vandaar mijn scherpe reactie.

Ik sta niet negatief tegenover boomloos rijden. Voor een bosritje lijkt het me best lekker zitten. Net zoals ik een bareback pad best okay vind. Maar duintje klimmen? Of interval trainen? Of 40 kilometer lichtrijden en verlichte zit? Lijkt me voor mij *en* voor paardlief helemaal niet zo fijn. Vooral als je je beugels veel nodig hebt heb je mijn inziens een boom nodig die dat gewicht in de beugels goed over de rug verdeelt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:59

ArwenLune"]
Ik vond je behoorlijk neerbuigend naar mensen die zich niet in boomloos rijden kunnen vinden. Vandaar mijn scherpe reactie.
[/quote]

Idd vandaar ook mijn reactie ik voel me zeker niet aangevallen, maar vind dat er onder de boomlozen nogal neerbuigend wordt gedaan over/tegen mensen die een negatieve ervaring hebben met een boomloos zadel Torsion dan wel Barefoot. Dan ben je meteen een slechte ruiter die geen balans heeft en zijn steuntjes mist (vandaar natuurlijk die voor en achter"boom" bij deze zadels Bloos ). Als er nu eens gereageerd kan worden van joh jammer dattie voor jou niet werkt zonder de bovenstaande reacties/conclusies er meteen bij te gebruiken, zou al veel minder vervelend overkomen, immers de boomlozen kunnen vanachter de pc niet de houding en techniek van de boomers zien en beoordelen en hieruit hun conclusies trekken.

[quote="ArwenLune schreef:
Ik sta niet negatief tegenover boomloos rijden. Voor een bosritje lijkt het me best lekker zitten. Net zoals ik een bareback pad best okay vind. Maar duintje klimmen? Of interval trainen? Of 40 kilometer lichtrijden en verlichte zit? Lijkt me voor mij *en* voor paardlief helemaal niet zo fijn. Vooral als je je beugels veel nodig hebt heb je mijn inziens een boom nodig die dat gewicht in de beugels goed over de rug verdeelt.


Mee eens, houwel de torsion ook uit de endurancewereld komt.......

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:03

Mmmh...ik weet niet hoe jullie daarbij komen , ik heb blijkbaar iets gemist want ik merk zelf nooit iets van neerbuigendheid van mensen die boomloos rijden tov mensen die dat niet willen om welke reden dan ook...

Mijn mening is dat zeker niet , en dat zal ik dan ook zeker niet doen , dat neerbuigende waar jullie het over hebben.

Dat moet jij toch ZEKER weten Vippie dat ik die boomloze zadels niet verafgood....en dat ik er nooit 1 neerbuigend woord over heb gezegd dat het bij jullie niet beviel Lachen .

Boomloos is niet mijn idee , het is niet mijn handel , en het is niet het perfecte zadel dat voor alles en iedereen geschikt is.

Veel mensen hebben er ECHT plezier van ,
anderen vinden het na proberen niet fijn ,
en weer anderen die proberen het niet eens omdat ze aan het plaatje al zien dat het zadel weinig steun geeft en ze denken dat ze daardoor hun weleens bokkig of wegspringende paard niet fijn uit kunnen zitten.

Dat idee had ik ook voordat ik boomloos ging , maar net zoals anderen ervaren :
Dat blijkt dus juist helemaal niet zo , je hebt al die steun niet nodig om een springerig paard fijn uit te kunnen zitten.

Daar ging mijn reactie over.

Ter afsluiting :

ik heb zelf absoluut nooit een vervelende reactie gegeven als het iemand na het serieus proberen niet goed beviel.
Dan kan gewoon gebeuren , ieder zijn eigen smaak.
Dus ik zou het op prijs stellen als jullie mij dat neerbuigende wat jullie menen te ervaren van boomloze ruiters , MIJ niet in de schoenen gaan schuiven , want dat is echt niet terecht

Erg jammer dat er zo gereageerd wordt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:36

pmarena schreef:

Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die echt dat starre zadel willen waar ze voorgevormd zich in vast kunnen klampen
Vooral omdat je geen kniewrongen hebt he , dat geeft het idee dat je nergens steun hebt....

Smile of niet, echt subtiel is het niet, geef toe...
Verder ga ik geen namen noemen, denk dat de personen voor zich wel weet over wie ik het heb.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:41

Mijn zus (jaja ze heeft een Haf die werkelijk geen enkel zadel past, ook de Hulsebossen niet) heeft er één op proef gehad, was over het algemeen tevreden (als het paard het maar lekker vindt), maar had, zoals ik ook in een ander topic beschreef, nogal last van de beugelophangsystemen. Waarschijnlijk gaat ze, als haar voor de 100e keer vermaakte Hulsebos nog steeds niet past, toch gelijk een Torsion bestellen. Ik denk dat het voor de paarden best fijn is, en zoals met alles, het ene paard is het andere niet. En dat geldt ook voor mensen, de een vindt het misschien alles, de ander zal het niks vinden. Zo is het met elk zadel Lachen
Mij lijkt het ook wel wat, niet voor mijn paard, maar ik kan me zo voorstellen dat het best lekker is.
Goede site die hier stond, die kon ik nog niet. Als je op http://www.buitenzinnig.nl kijkt, staat er nog meer info. En volgens mij http://www.gotreeless.com is ook een site. (com. kan ook nl. zijn en andersom Haha! )