[VD] clickertraining geprobeert.. gefaald

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

[VD] clickertraining geprobeert.. gefaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 11:08

Hey,

Nou ik begin bij het begin... Een tijdje geleden reed ik een 4 jarige pony DAIGIRO. Nu deze was echt een "klier" Hij liet zich nooit vangen in de wei.. je moest hem steeds naar binnen "jagen"(in de piste bedoel ik dan) En dan deden we telkens een Join-up en liet hij zich pakken.. Nou op de duur ging het ook niet meer, hij sprong gewoon over het hek terug de wei in..(het was dan ook een meega goede springpony) We dachten dat we het misschien met clickertraining konden verhelpen.. Dus we ging het proberen met die eerste stap: targetting. Maar hij snapte er echt niets van... Hij legde de link tussen click en beloning maar niet.. Enig idee hoe dit kwam???
==>pony is inmiddels verkocht he

Greeeetzzzzz,
Alieska

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:21

Hoe heb je hem dat Clickeren aan willen leren. Het heeft natuurlijk wel even tijd nodig. Maar op de juiste manier zou het paard binnen 10 minuten het begrijpen. Niet zo zeer dat ik clicker.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 14:07

wel, met targetting.. raakt hij het rode opvallende voorwerpje klik+beloning.. we hebben er zo zeker een kwartier gestaan. Ik moet wel zeggen dat hij niet aandachtig was en er was ook veel afleiding?

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:44

Ja dan maak je het extra moeilijk voor je zelf hé. In de stal had beter gekunt. Maar hij is al verkocht. Om de reden die je opgaf?

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 15:15

ja ik weet het, nee niet verkocht om die reden hoor. Het was ook niet mijn paardje, van handelaars namelijk.. en die moesten er elke dag bij en als hij zich niet laat vangen dan is het extra moeilijk. Maar niet enkel die reden. Hij werd veel te hevig.. Begon te bokken, stijgeren.. Toen hadden ze de persoon die hun paarden zadelmak maakt er een keer op laten rijden en die had er ook fameus last met( wederom bokken + stijgeren) en ze vonden het te gevaarlijk om die bij te houden. Nu is doorverkocht aan iemand die paarden verder opleert.

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:36

Aha, ja je heb dat hé. Dat een paard helemaal niet bij jouw past. Ik zelf kan bijna met alle paarden overweg. Maar ja dat moet ook wel als je les geeft hé.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 21:10

Ja, maar twas een streke paardje he, naarmate hij meer in verzameling kwam, dus ook meer spieren kreeg werd hij heviger en heviger.. op het laatste kon ik hem eigelijk niet meer aan... maar dit is totaal offtopic:d

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:30

Ik hoop dat de nieuwe eigenaar hem wel aan kan. Zulke paarden zijn vaak juist heel goed. Je kunt er heel veel van leren. Tenminsten als je dat wil.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 16:48

ja, ik heb er ook heel veel van geleerd! Zeker qua omgang met paarden en ze begrijpen

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:52

Dat is fijn. Mijn paard was ook zeer moeilijk. Maar omdat ik door heb gezet zijn we niet alleen goed maar we begrijpen elkaar. En door hem heb ik meer geleerd dan al die jaren van lessen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:51

Ik wou even zeggen dat ik niet helemaal begreep hoe je precies begonnen was. Ik maamkte er nl uit op dat je meteen begonnen was dat hij iets roods aan moest raken en daarna click+beloning kreeg. Dat zou op zich wel verklaren waarom hij het niet snapte. Ikzelf ben begonnen door 5-10 min lang, 2 keer per dag alleen maar click en beloning te geven. Als je dat 3-4 dagen volhoudt snapt je paard daarna wel dat na de click een beloning volgt

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 14:02

ja, was meteen begonnen met het targetting(dat aanraken) omdat er op veel sites stond dat je dat meteen kon doen...:-s Heb het samen met mijn instructeur gedaan.. Hij zei al wel dat Daigiro een koppig paardje was maar dan nog?

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:39

Misschien nutteloze opmerking, maar maybe ook wel interessant deze discusie hier op gang te brengen. Ik ben namelijk van mening dat een paard niet geheel geschikt is voor clickertraining.... weet dat sommige mensen er wel wat mee bereiken en dat het daarbij wel lukt, maar als je kijkt en nagaat hoe de denkwijze van een paard is.... lijkt het me ook niet echt logisch dat zo'n beestje clickertraining snapt. Ik bedoel, een hond is erg aanhankelijk en ziet zijn baasje als HET belangrijkste op aarde. Is namelijk voor alles afhankelijk van zijn baasje. vandaar dat dit dier beter op de clickertraining zal reageren.
Een paard heeft echter een heel andere denkwijze... als het mocht kiezen tussen een leuk dagje lessen of heerlijk in de wei staan, weet ik wel waar een paard voor zal kiezen... Dus de verhouding mens-paard is geheel anders... Door deze verhouding zal het dus waarschijnlijk ook komen dat niet alle paarden erop reageren en het dus niet een trainingsmethode is, die geschikt is voor iedereen...
Ik denk ook dat het ligt aan het feit dat paarden veel minder gedomesticeerde dieren zijn en dus niet geheel afhankelijk zijn van de mens, in tegenstelling tot de hond (hiermee bedoel ik dan wel de huisdieren van nu).

Zou graag wat toevoegingen van jullie willen hebben. Lijkt me interessant jullie gedachten te horen.

Been there, done that!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:56

Weet je dat clickertraining is uitgevonden bij het trainen van dolfijnen? Die zijn niet gedomesticeerd. Bovendien ken ik ook mensen die kippen op deze manier weten te trainen.
Zelfs mensen zijn op deze manier te trainen. Alleen zou je misschien een ander signaal moeten gebruiken.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 18:16

interesante uitleg en er zit wel wat in..maar ik denk dat het vooral met het concentratievermogen van het dier in questie afhangt, niet? Als ze zich langer en beter kunnen concentreren gaan ze het misschien ook wel liever doen omdat ze snappen wat je bedoelt?

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:10

Ik denk dat dolfijnen een verhaal apart zijn, zie de luchtringen die ze maken, het feit dat men nog steeds discussieren of ze zelfherkenning hebben...
Maar dr zit idd wat in... Had een discussie tijdens mn stage met de trainer en wat hij zei was ook wel interessant.. dus vandaar (en hij is dus tegen clickertraining) Wil me graag orienteren, maar heb het zelf geprobeerd en ben dr dus zelf nie zo'n ster in Knipoog

Maar is het mogelijk een paard langer en beter te laten concentreren met iets waar ze geen weet van hebben? En zou het dan ook zo zijn dat clickertraining beter zou lukken in de morgen als in de avond (re: John Lyons zegt dat paarden beter reageren (qua concentratie, uithoudingsvermogen, etc.etc.) in de ochtend, in vergelijking met de avond)? Is clickertraining dus omgevingsfactoren-afhankelijk?

Been there, done that!

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 09:06

Ik vind de clicker-training nergens opslaan. Ik vid dat een pony op jou moet reageren, op jouw als zijn leider en niet op de clicker.
Wat als je een keer de clicker vergeet??!!
Dan reageert je pony niet?!

Kijk, zonder handen!!!
Baf..au..
Kijk, zonder paard...

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 16:59

Na een tijdje reageert de pony op bepaalde symbolen/tekens en heb je de clicker niet meer nodig. Het is ook niet de bedoeling dat je hem gebruikt zonder reden. Verschillende redenen zijn: het zich niet laten vangen in wei, niet op de trailer gaan,... Wanneer dit geoefend wordt met behulp van de clicker en ze doen het vanzelf na een tijd, heb je de clicker niet meer nodig.

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:32

lonnie schreef:
Ik wou even zeggen dat ik niet helemaal begreep hoe je precies begonnen was. Ik maamkte er nl uit op dat je meteen begonnen was dat hij iets roods aan moest raken en daarna click+beloning kreeg. Dat zou op zich wel verklaren waarom hij het niet snapte. Ikzelf ben begonnen door 5-10 min lang, 2 keer per dag alleen maar click en beloning te geven. Als je dat 3-4 dagen volhoudt snapt je paard daarna wel dat na de click een beloning volgt


klopt hoor! die 'klik' als dusdanig zegt dat paard helemaal niéts! éérst moet je het de link laten leggen: klik=beloning, en dat tig malen na elkaar. tot je ziet dat hij op het klikgeluid reageert en op een beloning wacht. pas dán kan je gaan klikken voor iets wat je hem wil laten doen, target bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 00:54

Hmm, interessant topic, vooral omdat ik vandaag tijdens het clickertrainen van het paard van een vriendin een zelfde mening hoorde (honden versus paarden dus). Even het stukje dat ik daarover op http://www.groups.yahoo.com/group/clickruiter-nederland schreef:

Tijdens het trainen kwam een vrouw langs de bakrand staan die haar hond
clickertrainde en die de opmerking maakte dat paarden veel minder geschikt zijn
voor clickertraining dan honden, omdat honden gewend zijn dat de leider van de
roedel het voedsel onder de groep verdeelt en dat de trainer die rol dan van
nature overneemt. Paarden zouden die groepsstructuur niet hebben en dus veel
minder geneigd zijn om voor voedsel te werken. Ik ben het daar niet mee eens,
omdat ik dagelijks in de praktijk zie dat de pony's maar al te graag werken voor
die paar korreltjes muesli. Bovendien is het ook niet zo dat een roedelleider
actief voedsel verdeelt over de groepsleden: Hij/zij eet gewoon als eerste en
daarna komt de rest in volgorde van belangrijkheid. En zo gaat het in de
paardenwereld ook, mits het voedsel schaars is. Vaak is dat echter niet het
geval aangezien het onzin is om op een grasrijke prairie als leidhengst te
zeggen "Oke jongens, hier zijn we dan. Ik eet eerst, daarna mogen jullie pas".
Als voedsel schaars wordt, dan is het natuurlijk wel zo dat de
sterksten/ranghoogsten het eerst eten en dan kom je dus in een situatie die
vergelijkbaar is met het voedselverdelingspatroon van de roedel (hoewel een
paard hoogstwaarschijnlijk gewoon niets over laat voor de rest van de kudde
aangezien hij het niet gewend is om te delen - gras is er namelijk bijna
altijd). Als clickertrainer boots je zowel bij paarden als bij honden in mijn
ogen de situatie na dat (lekker/begerenswaardig) voedsel schaars is. En zowel
paarden als honden vinden dat een erg vervelende situatie. En zullen vanalles
proberen, van bedelen tot kunstjes doen, om een eind te maken aan die situatie.
Niet dat ik pas ga trainen als de wangetjes van [***] en [***] zo ingevallen
zijn dat ze heel erg gemotiveerd zullen zijn voor die paar brokjes die ik in
mijn zak heb, er hangen altijd vollen hooinetten als we werken. En toch werken
ze enthousiast en goed mee.

-----

Het is zelfs zo dat ze liever trainen dan de beloningen eten. Zo was ik eens met [***] bezig en toen hij voor het eerst een compliment maakte, was ik zo blij dat ik besloot hem al het voer te geven dat ik nog in mijn zak had en hem vervolgens te laten grazen (zijn favorieten bezigheid). Dus leegde ik mijn tasje muesli op de grond, [***] dook er op af en ik liep naar het hek om zijn halster te pakken. ik was nog niet eens halverwege, of ik voelde [***]' neus tegen mijn hand. Dus ik liep terug om te kijken of er iets mis was met het voer en [***] liep ook mee terug. Maar nee, niets aan de hand. [***] begon er ook weer aan te eten en ik liep dus weer weg. En weer liep [***] mee. Dus ik pakte wat van het voer en vroeg hem om een paar meter Spaanse pas, waarna ik clickte en het voer gaf. En [***] at het. De rest van de training heb ik dan ook afgemaakte met het voer dat ik steeds van de grond pakte. Het gaat ze dus niet alleen om het voer, maar ook om de aandacht en het enthousiasme wat met het verdienen van dat voer gepaard gaat. En daar zit hem de kneep.

Zoals al eerder gezegd leven honden voor hun baas en paarden voor hun gras. Honden zijn altijd enthousiast, liefhebbend en hyper-gedomesticeerd, terwijl paarden liever in de wei staan dan in de bak te moeten werken voor de baas. Nu is mijn vraag: Vind je dat gek? Is het leuk om met zweep en sporen rondgedreven te worden in een veel te stoffige, te zware zandbak? Is het leuk om in je training voornamelijk te maken te krijgen met actief straffen (een negatieve prikkel geven als reactie op een fout) en passief belonen (het weglaten van een negatieve prikkel als reactie op goed gedrag)?
Het antwoord is nee. Daarom werken gewone paarden liever niet. En daarom vindt een groep mensen paarden niet geschikt voor clickertraining, omdat het niet in hun aard zou zitten om enthousiast en vrijwillig mee te werken.

En mag ik misschien ook vragen waarom onze honden wel enthousiast en lief en aardig en vrolijk op hun baasjes reageren? Omdat zij ook de goede kanten van hun baasje zien. De kant waarin het baasje op de bank tv zit te kijken, even op zijn schoot klopt en de hond vervolgens de hele avond kriebelt en aait. En daar vergeeft de hond hem dat ene uurtje Schutzhundtraining per week wel voor. Feit is dat er maar een minuscuul deel van de honden op dit soort strenge trainingsvormen gezet wordt: de meeste honden zijn klaar als ze weten wat de lijn is, wat zit en af betekent en hebben vervolgens een leven zonder enige geestelijke lasten of verplichtingen. Nu terug naar het paard. Dat staat in de stal/wei tot de baas komt. En de baas komt niet zomaar, maar altijd om een reden. Om te rijden. Om te longeren. Voor de dierenarts. Voor een wedstrijd. Voor een ritje met de trailer. In de ogen van het paard wil de mens altijd wat van hem. Hij moet iets gaan doen en als hij dat niet doet dat voelt hij de consequenties wel. De hond moet niets. Er wordt niets van hem geeist, behalve dat hij niet in huis plast en niet ongevraagd op de bank springt. Honden zien ons ook op ons best. Paarden vaak op ons slechtst.

Daarom werken ook clickergetrainde paarden wel enthousiast en vrijwillig mee, verdient [***] liever zijn voer dan dat hij het cadeau krijgt en loopt [***] in de wei naar me toe als ik hem ophaal. Ze vinden het leuk. En dus hebben mijn pony's een honds bestaan.


En dan nog een antwoord op twee praktische vragen:
- Je kunt je paard inderdaad clickertraining bijbrengen door meteen met targetten te beginnen en ook door eerst enkele lessen alleen te clicker & belonen. Zelf gebruik ik een combinatie om te voorkomen dat de dieren zich binnen de kortste keren te pletter vervelen: Eerst 3 a 5 keer click+ beloning, vervolgens overgaan op het aanraken van een target waarop de click+beloning volgen. Op die manier leert je paard in een sessie: A) dat click = beloning
B) dat een click verdiend moet worden

- Als je je clicker eens vergeet is je paard niet onbestuurbaar. Ik kan het weten aangezien ik twee pony's bezit die alles met behulp van de clicker geleerd hebben. Van liggen tot in tweespan gemend worden. En ja, ook ik vergeet wel eens de clicker (wat niet erg is want ik gebruik ook andere beloningssignalen zoals de tongclick en het woordje 'prima') en ook vergeet ik wel eens het voer. Waarom is dat niet erg? Omdat je de clicker niet gebruikt om een pony te besturen of om kunstjes te laten doen. Je gebruikt de clicker om ze het sturen of de kunstjes aan te leren. En hebben ze ze eenmaal door, dan hoef je de clicker ook niet meer te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 01:07

patriciavg schreef:
Een paard heeft echter een heel andere denkwijze... als het mocht kiezen tussen een leuk dagje lessen of heerlijk in de wei staan, weet ik wel waar een paard voor zal kiezen... Dus de verhouding mens-paard is geheel anders...


Ik wil hier met name even in gaan op het 'leuk dagje lessen'. En dan op het punt, voor wie dat eigenlijk leuk is. Of toch maar niet. Daar gaat mijn bovenstaande stuk eigenlijk ook al op in. Knipoog Wel wil ik even de vier methodes aangeven waarop dieren/mensen nieuw gedrag leren.

Wat is leren? -> jouw gedrag koppelen aan de reactie van de omgeving daarop. Als jij als jonge hengst een merrie onzedelijk betast en vervolgens een achterhoef tussen je ogen krijgt, heb je wat geleerd. Als jij als recreatiepony een eerste buiging maakt, een click hoort en voer krijgt, heb je wat geleerd. (dus ja, clickertraining is ook voor paarden begrijpelijk).

Die reactie van de omgeving kan belonend of corrigerend zijn; van elk zijn er weer twee vormen:
Belonen:
-Positief belonen: iets leuks aan de omgeving van het paard toevoegen (waardoor hij weet dat zijn gedrag gewaardeerd wordt, bijvoorbeeld door een wortel te geven)
-Negatief belonen: iets onprettigs uit de omgeving van het paard weghalen als beloning (als het paard stilstaat geef je weer na met de teugels)
Corrigeren:
-Positief corrigeren: iets onprettigs aan de omgeving van het paard toevoegen (tik met de zweep op een weigering)
-Negatief corrigeren: iets leuks uit de omgeving van het paard weghalen (bij clickertraining: weglopen als je paard je misdraagt. Aangezien je dus geen aandacht meer aan het paard besteed, is voor hem alle kans op een beloning verkeken).

Zo. Nu kan iedereen - voor en tegenstanders van clickertraining - eens voor zichzelf uitmaken met welke methode van belonen en met welke methode van corrigeren hij of zij in de praktijk met het paard omgaat. En waarom denk ik toch dat het merendeel van de ruiters bijna volledig werken met het negatief belonen en positief straffen? En waarom zouden die paardjes toch liever in de wei staan dan eens een uurtje lekker te gaan rijden? Schijnheilig

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:44

xyzutu, ik heb een praktisch 'klikkervraagje'. of beloningsvraagje eigenlijk. de klikker (of een ander signaal, bij mij de stem) wordt gebruikt om het exacte moment aan te geven waarop het dier (paard, hond, dolfijn) het goed doet. bij het aanleren krijgt hij dan: klik - beloning. nu kan je dat bij een hond vrij vlot ook in beweging doen: bij het volgen bv. komt hij eventjes tegen je been aan: klik + snoepje, terwijl je verder loopt.
nu raakte ik daar bij mijn paard mee in de knoop:hij heeft (door zijn leeftijd) nog heel veel moeite met galop in de bak (buiten gaat prima). dus wat deed ik? sprong hij netjes aan, dan wilde ik hem gelijk laten weten dat dát het gevraagde was met een 'prímaa!'
wat deed hij? hij leerde uit zichzelf een sliding stop ipv. rustig galoperen Haha! ! van zodra hij 'prima' hoorde ging hij op de rem staan, want een paard belonen in volle galop lukt niet echt....ook aan de longe stopte hij meteen
ben dus toch moeten gaan afbouwen met voedsel, en gebruik het nu alleen nog bij oefeningen aan de hand. maar vind het eigenlijk wel jammer dat ik hem dan bv. bij een geslaagde galop niet ècht kan belonen.

hoe doe jij zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:28

Je gebruikt de clicker of 'prima!' als beloningssignaal. Dat betekent dus dat, zodra het paard dit signaal hoort, hij een beloning verwacht. En aangezien een beloning niet in galop gegeven kan worden, stopt het paard. Wat betekent dat hij helemaal begrijpt wat de clicker betekent.

Steeds als jij tijdens het aanspringen jouw beloningssignaal geeft, zeg je dus tegen je paard "Nu doe je het goed, hiervoor krijg je je beloning!" Als je dat bij elke keer dat hij aanspringt doet, staat hij dus iedere keer weer stil. En doet dus precies wat jij hem zegt te doen. Jij wilt nu echter dat hij een serie mooie galopsprongen geeft. En dat lukt je niet als je voor elke keer aanspringen beloont. Dus: verleg de lat, beloon nu alleen nog maar voor een heel briljant aanspringen met een goede hoofdhouding. Als hij wel aanspringt, maar niet zo mooi dat hij daar en click voor verdient, dan krijgt hij niets. Als je daarentegen blijft belonen voor elke keer aanspringen, dan zul je ook nooit meer krijgen dat een pony die 1 galopsprong doet.

Dus: verleg je grenzen. Je bent nu duidelijk het stadium van het belonen van elk aanspringen voorbij. Click nu dus voor uitzonderlijk goed aanspringen, daarna voor rustiger (verzamelder) galopperen, dan voor het op lichte signalen terugkomen in draf en vervolgens voor het in rustige galop blijven bij het vergroten of verkleinen van voltes en dergelijke.

Die sliding stops horen bij het clickertraining omdat je tegen het paard zegt dat hij met op de moment van de click zo goed doet dat hij een beloning krijgt. Bovendien is dit steeds stoppen en weer aangalopperen goed voor de bespiering: voortdurende tempowisselingen zijn veel beter dan 8 hoefslagen rond te scheuren en vervolgens jezelf in draf laten vallen. Het moeten afbouwen van voedselbeloningen betekent niet dat de clickertraining in jouw geval niet werkt: het betekent dat de click juist uitstekend heeft gewerkt en dat hij zichzelf nu overbodig heeft gemaakt (het paard kent het kunstje nu toch immers?). Pas als je tot de conclusie komt dat je iets aan het kunstje wilt veranderen (hoofdhouding, tempo, overgangen) hoef je de clicker pas weer in te zetten.

En waarom kun je hem niet belonen voor een geslaagde galop? Click, geef voedsel en je hebt hem beloond. Wat na die click gebeurt is namelijk niet van belang, het gaat om wat het paard doet op het moment dat je die click geeft. Als je je pony wilt laten weten dat zijn galopsprong, hoewel geen click waard, wel heel netjes was, moet je gewoon een ander signaal in zetten. Een woord dat je paard niet met voedselbeloningen associeert, maar waarvan hij wel weet dat het positief is. Bijvoorbeeld 'goed zo" of "mooi". Dit soort signalen wordt in de clickertraining de intermediate bridge genoemd.

Wat ik dus als clickertrainer (en clickertrainers-trainer) in jouw verhaal zie zijn twee heel veel voorkomende trainersfoutjes:
- Je vraagt te weinig vooruitgang. Als je clickt, moet dat voor vooruitgang zijn. Kan het niet beter, dan heeft de click zichzelf overbodig gemaakt.
- Je beloont te lang door. Is het gedrag geleerd, dan hoef je niet meer te clicken.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:06

xyzutu2 schreef:
Wat ik dus als clickertrainer (en clickertrainers-trainer) in jouw verhaal zie zijn twee heel veel voorkomende trainersfoutjes:
- Je vraagt
te weinig vooruitgang
. Als je clickt, moet dat voor vooruitgang zijn. Kan het niet beter, dan heeft de click zichzelf overbodig gemaakt.
- Je beloont te lang door. Is het gedrag geleerd, dan hoef je niet meer te clicken.



weet ik Bloos , ik heb datzelfde probleem ook bij mijn honden (maar daar is het geen probleem, omdat ze op zich zéér goed luisteren, maar ik alleen niet veel belang hecht aan detail-afwerking).
die 'intermediate bridge' had ik ook al aan gedacht, alleen ben ik nogal een warhoofd, en roep dan uit enthousiasme toch 'prima', terwijl ik goed zo wou zeggen....maar dat is puur eigen fout natuurlijk!
nu heb ik wel al gemerkt dat hij soms wat dwars reageert als hij een beloning verwacht en die toch niet krijgt, en daar zit ik natuurlijk ook niet echt op te wachten. maar dat zal wel weer te maken hebben met die verwarring tussen 'klick' en 'bridge', weer mijn fout dus Bloos

ik vind het bij een paard zoooooooveel moeilijker als bij een hond, omdat ik vaak het gevoel heb met 1000 dingen tegelijkertijd bezig te zijn: zit, balans, hulpen, reaktie van je paard en ga zo maar door.

nog veel werk aan mijn 'paardenwinkel' dus Haha! Haha! !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers