[LO] hoe beginnen met een groen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

[LO] hoe beginnen met een groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 13:11

hoi

ik werk nu al een tijdje met mijn paardje in de roundpen(afgezette bak) en natural horsemanship in de bak etc.

Nu wil ik eens gaan longeren, mijn vorige paardje kon dat al dus ik heb het nooit een paard geleerd.

de basisprinciepes ken ik wel.

Heeft er iemand tips


Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:22

Mijn pony kon ook nog niet longeren. Maar je moet gewoon oefenen hoor! Ze leren het zo makkelijk!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Takkie

Berichten: 44
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:50

a het is een beetje lastig uit te leggen. Er zijn ook boeken oer longeren en daar staat precies in hoe je het moet leren.

Je kunt het beste beginnen met iemand die er naast loopt en bijvoorbeeld jij die in het midden staat.
Als het na een tijdje goed gaat, dan gaat diegene weg bij het paard. Als hij naar binnen wil komen dan moet je hem wegsturen met de zweep.
En je moet altijd achter de voorhand blijven, anders gaat hij stilstaan.

Dus schuin achter het paard blijven en hem voorwaarts drijven.

Veel succes ermee!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:41

Je werkt al in de round pen. Hier kan je gewoon longeren zonder longeerlijn. Pas als jij in het midden mee kan lopen, neem je haar aan het touw.
Leer haar dat ze niet mag trekken en dus het touw gewoon moet door laten hangen. Want dat wil je toch. Het paard dat contact heeft met de longe gaat steun zoeken aan de longe. En llopt dan niet meer op eigen benen. Het paard moet los van het touw alle oefeningen zelfstandig uit kunnen voeren.
Als ze het touw altijd laat doorhangen kan je haar buiten de round pen longeren.
Wat jij doet is veel beter en leuker dan echt longeren hoor. Ik zou me meer op andere dingen richten.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 16:46

dank jullie hier zaten een paar nuttige tips bij die ik zeker zal toepassen

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 16:52

Nog een vraagje hoe leren jullie paarden te luisteren naar je stem.. Bv izi en walk, jog, lope en whow etc...


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:50

Dit doe je door eerst een stem commando te geven en daarna de hulp van been, zweep.
Als hij de stem hulp koppeld aan de hulp. Zou hij al gaan reageren op je stem. Maar dan moet je wel altijd consequent zijn en blijven.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers