[ar]wedstrijden en karren..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

[ar]wedstrijden en karren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 19:58

boef is vandaag voor het eerst voor de kar geweest, hij deed het super! maar als ik een eigen karretje heb wil ik lid worden van de zeeuwse men en fok vereniging, gewoon voor de gezelligheid maar wie weet ook wel officiele wedstrijden, maar nu vraag ik me af, mag je met ieder wagentje een wedstrijd rijden? of zijn er voor bepaalde soorten wedstrijden ook bepaalde soorten karretjes nodig? (marathon snap ik wel een marathon wagen, maar de rest???)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 20:46

*schopje* wil het nl. heel graag weten..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:22

Voor dressuur moet je een bepaald onderstel hebben. Dat moet onderdoor kunnen draaien ofzo. Maar eigenlijk weet ik daar verder te weinig van. Weet dat mijn kennis zijn kar heeft laten veranderen, anders voldeed hij niet aan de eisen.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 19:48

Dyonne schreef:
Voor dressuur moet je een bepaald onderstel hebben. Dat moet onderdoor kunnen draaien ofzo. Maar eigenlijk weet ik daar verder te weinig van. Weet dat mijn kennis zijn kar heeft laten veranderen, anders voldeed hij niet aan de eisen.

dank je, weet iemand daar wat meer vanaf? want ik wl toch wel graag wedstrijden gaan mennen straks en dan moet ik nu natuurlijk wel het goede karretje zien te vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:28

Voor de dressuur moet je idd een onderstel met een zwanehals hebben.
Bij de marathon moet je wagen aan een bepaald gewicht voldoen en zijn er ook eisen voor de spoorbreedte, is afhankelijk van wat je start.
Ook is het verboden om met een 2 wieler te starten.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:55

Op KNHS.nl staan PDF bestanden waarin alle regels zijn uitgelegd.
Volgens mij is bij de 'Nieuwe' KNHS alleen dat van die 4 wielen nog een eis. Wat is eigenlijk een zwanenhals.
Ik start binnenkort met een rijtuig met meesturende achteras, volgens mijn huidige bevindingen mag zelfs dat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:33

Een zwanenhals is een "knik" in het onderstel (voornamelijk bij concourswagen heb je dat), waardoor de voorwielen onder het wagentje door kunnen draaien als je een scherpe bocht moet maken. Als je dat niet hebt, dan bestaat het gevaar dat je omslaat.

Meesturende achteras heb ik nog niet gezien, wel rijtuigen met stuurvertraging (dat mocht trouwens vroeger ook niet).

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:30

De eigenaar van mijn verzorgpony's rijd officiele menwedstrijden met een 2 wieler en met een marathonwagen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:32

Ik dacht dat een 2-wieler nu niet meer toegestaan was op officiele menwedstrijden.

jacje

Berichten: 2557
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:57

Oeps ik had het verkeerd gezegt, hij rijd wel met een 4 wieler.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:25

Ik dacht dat er aparte rubriek was voor 2 wielers, zoals bijvoorbeeld tandems enzo.

Ik heb het ooit eens aan onze meninstructeur gevraag. ZIjn vrouw rijdt dressuur en kegeltjes met en gewone marathonwagen.

Concourswagens zijn toch alleen voor de gangen van een tuigpaard en hackneys enzo??

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:39

Wij rijden in de dressuur en vaardigheid met een Spider. Is wat lichter qua gewicht, zeker als je in een zware bak rijd wel prettig.
En moet zeggen dat de meeste menners van onze vereniging niet met marathonwagens rijden in de dressuur.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 09:40

Laatst vroeg ik dit aan een kennis van ons die op hoog niveau rijd, je moet bij jezelf de vraag stellen wat je precies wilt, en dan met die dingen een goede kar vinden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:47

liberty schreef:
Laatst vroeg ik dit aan een kennis van ons die op hoog niveau rijd, je moet bij jezelf de vraag stellen wat je precies wilt, en dan met die dingen een goede kar vinden.


Precies. Je kunt wel een concourswagen kopen omdat je af en toe dressuur wilt rijden, maar als je verder veel buiten rijdt, dan kun je toch beter een recreatiewagen kopen. Als je echt een hoop geld hebt, dan kun je natuurlijk meerdere wagens kopen. Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:05

Tessebes"]
[quote="liberty schreef:
Laatst vroeg ik dit aan een kennis van ons die op hoog niveau rijd, je moet bij jezelf de vraag stellen wat je precies wilt, en dan met die dingen een goede kar vinden.


Precies. Je kunt wel een concourswagen kopen omdat je af en toe dressuur wilt rijden, maar als je verder veel buiten rijdt, dan kun je toch beter een recreatiewagen kopen. Als je echt een hoop geld hebt, dan kun je natuurlijk meerdere wagens kopen. Haha!
[/quote]

Dan wil je niet weten wat mijn kennis heeft staan Haha!
Wij hebben er idd meerdere. Superhandig.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:15

We hadden er 11 en toen waren er ineens 7 weg Huilen
Maar uh. Meeste mensen starten met gewoon een recreatie wagen. Met een beetje wagen kun je dan een hele tijd vooruit in de marathon eventueel, maar zeker in de dresuur en vaardigheid. Ook kun je dan lekker met een paar man op de kar de weg op en het bos in.
Als je nationaal gaat rijden kun je erover gaan denken 2 apparte wagens te kopen Haha!
Let wel op dat je niet een te zware wagen koopt als je dressuur wil gaan rijden.Alle energie die het paard in het trekken stopt kan ie niet voor de show van zijn gangen gebruiken.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:00

Wij hadden een mooie wagen om in het bos te rijden etc. Maar voor de dressuur was hij te zwaar voor de pony, dus een Spider voor de dressuur en vaardigheid.