Nieuwe Bit, verlichte rijkunst, stil zitten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Nieuwe Bit, verlichte rijkunst, stil zitten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 13:36

Ik heb de nieuwe Bit binnen en heb net dat stukje over verlichte rijkunst/stil zitten gelezen...
Ik dacht altijd dat je de bewegingen van het paard juist met je onderrug op moest vangen? Soepel in de rug zodat je bovenlichaam stil blijft...
En keb dat salsadansen geprobeert Bloos! LOL maar kan me niet voorstellen hoe ik zo soepel zou kunnen bewegen???
Hoe zit dat bij jullie??? Clown

Druk druk druk... Knipoog


mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:17

Hmm heb mijn nieuwe Bit nog steeds niet gehad, maar het klinkt best interessant. haha dalijk bokkend nederland aan de Salsa. Ga het wel proberen en laat dan wel merken of ik het iets vind

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:50

Met je onderrug??? Nou,volgens mij moet je de 'klappen'juist met je heupen opvangen..Krijg verschrikkelijke rugpijn hoor,als ik dat met mijn rug doe


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:59

Ik heb de bit ook nog niet gelezen, hoe bedoel je precies dat stilzitten? Helemaal niet meegaan ofzo (lijkt me voor beiden niet comfortabel).

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 19:17

ik heb het net zitten lezen, ik heb heeeeel lang geleden leren paardrijden van een oud militair uit Duitsland en dat was volgens precies dezelfde methode!

Hij stond altijd van die rare bewegingen te maken in de bak Haha! en dan riep ie :Locker in die Hüfte!!!!

Toen ik jaren later op een manege elders in het land ging rijden, zag de instructrice meteen van wie ik had leren rijden.....

helaas ben ik het, door 20 jar met jachtpaarden rond te scheuren, helemaal verleerd, ik kan b.v. niet eens meer zittend galopperen, doe alles zwevend Huilen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:41

Ik heb het ook gelezen en ga het eens proberen.

Dansen kan ik wel ,maar of de salsa ook OP het paard kan Verward Haha!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 23:59

Smurf, ik heb het verhaal niet gelezen, maar gaat het niet toevallig over het bekken??
Stil zitten is toch iets anders dan niet bewegen?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 07:23

je moet de Salsa dansen op het paard met de beweging van het paard meegaan....

In die tijd had ik nog nooit van Salsa gehoord en stond die instrcuteur rare bewegingen met zijn heupen (bekken) te maken om het uit te leggen, en Michael Jackson was toen ook nog niet geboren, dus wij vonden het maar een enge man Haha!

Lov, het is het echt waard om de Bit ff te lezen (je mag de mijne wel lenen hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 07:48

Ik heb onlangs het boek van haar gekocht en vond het wel een toeval dat het nu ook in de bit stond.

Het boek heb ik doorgelezen en vind zoals zij het allemaal uitlegt zeker de moeite waard haar methode te gaan proberen.

Pas geleden is de rug van mijn paard door een kraker helemaal losgewerkt en middels longeren de afgelopen 3 weken ben ik zijn rugspieren aan het ontwikkelen. De golfbeweging die zijn rug nu maakt als hij loopt, wauw heb ik nog nooit gezien bij hem.

Vastbesloten om binnenkort deze nieuwe methode uit te gaan proberen. Wie weet, een revolutionaire ontdekking voor ons beide.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 11:20

Citaat:
Met je onderrug??? Nou,volgens mij moet je de 'klappen'juist met je heupen opvangen..Krijg verschrikkelijke rugpijn hoor,als ik dat met mijn rug doe

Naja, kweet niet zo goed hoe je het noemt... Kweet eigenlijk niet hoe ik het doe?
Niet zoals dit artikel... als ik zegmaar doe wat daar staat, dat lukt toch echt niet Verward Ben zeker niet soepel genoeg Schijnheilig

Druk druk druk... Knipoog

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:21

Ik heb vorig jaar cursus 1 Salsa gedaan voor Pregini. Toen ik ze vertelde dat ik op salsa zat voor mijn paard werd ik goed uitgelachen Haha! Maar het heeft wel geholpen OK dan!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:13

kan dat artikel ook gescant worden door iemand? Zou het ook graag willen lezen, maat het het Bit niet....

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:22

smurf schreef:
Lov, het is het echt waard om de Bit ff te lezen (je mag de mijne wel lenen hoor)

Ja graag! Dat is aardig van je OK dan!.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:27

russel schreef:
Pas geleden is de rug van mijn paard door een kraker helemaal losgewerkt en middels longeren de afgelopen 3 weken ben ik zijn rugspieren aan het ontwikkelen.


Ik neem aan dat je niet denkt dat je echt in drie weken de spieren *duidelijk merkbaar* sterker maakt? Dat duurt echt wel wat langer namelijk...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:42

Ben ook erg benieuwd naar dit artikel!! wie biedt dit aan??

Overigens kan ik in stap heel duidelijk het achterbeen naar voren voelen stappen. je voelt als het ware je heup dan een beetje wegzakken naar de zijkant. In draf is het een stuk moeilijker om alles onder controle te houden en ook nog eens te letten op dit gevoel.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:48

Gaat het artikel over Heather Moffett?
Ik heb het boek, maar de BIT helaas niet. (mn gewonnen abonnement is net afgelopen Boos! )

Vorig jaar heb ik een les gehad van Heather. Ik was al een jaartje aan het oefenen aan de hand van de theorie maar vond zelf dat het nog voor geen meter ging. Ik wilde nu wel eens echt van haar leren voelen hoe je moest zitten.
Wat een teleurstelling: ze zei dat ik het al prima deed :S
nouja, zo voelde het dus echt niet...

Maargoed, sinds kort ben ik bezig volgens Parelli te leren zitten (riding with fluidity) waarbij jij ongeveer dezelfde bewegingen moet maken als het paard. Dus als hij zijn rechterachterbeen optilt, til jij je been (een heel klein beetje) op. En dat werkt soms echt super! Af en toe lijkt het net of de benen van het paard ook die van jou zijn. Erg leuk!
Je vangt in dit geval dus de beweging op met 'heel je lichaam'. Hierdoor beweeg je zelf wat meer, maar ten opzichte van je paard zit je veel stiller (dus niet dat schuddende-hoofd-plaatje wat je bij veel doorzittende ruiters ziet Knipoog )

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:21

Ik heb het boek zelf ook, vind het echter wel best moeilijk om toe te passen Verward

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:02

Volgens mij komt het op hetzelfe neer maar zegt iedereen het weer anders, centered riding, salsa, riding with fluidity, klassieke zit... Waar het op neer komt is eerst te leren ontspannen mee gaan met de beweging en dat kan alleen als je helemaal in balans met je paard bent. Als je begint met paardrijden leidt het paard, en zal jij de bewegingen nog moeten leren leren. Als je verder komt ga jij leiden en zal het paard jou volgen, net als bij dansen dus. Als je met je paard een cominatie (danspaar) bent geworden begint de ware rijkunst.
De bewegingen zijn als je goed zit héél subtiel en in alle richtingen, niet alleen op en neer maar ook heen en weer, van links naar rechts en draaien. Dat kan niet alleen met je onderrug, ook niet alleen met je heupen ook niet alleen met je armen of benen, dat is je héle lijf, van je kruin tot je voetzolen en je hele gevoel erin leggen om één geheel te worden met je paard. Sommige ruiters vergeten een stukje en als je links/rechts vergeet moet je maar eens aan slasa denken, niet als een bezetene van links naar rechts stuiteren om een dansje OP je paard te maken, maar mét je paard heel zachtjes "dansen"...

Leuk stukje in Bit!

Ik ga nou naar stal, dansje maken met Llano Hyper!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 11:08

Citaat:
Gaat het artikel over Heather Moffett?

Jep! Knipoog

Citaat:
dus niet dat schuddende-hoofd-plaatje wat je bij veel doorzittende ruiters ziet

Gelukkig ben ik geen hoofdschudder/ ja-knikker ( ) dat vind ik echt heel stom eruit zien Clown
Maar hoe ik de bewegingen (probeer) op te vangen weet ik eigenlijk niet, whahahaha, ik denk er niet zo bij na, soms probeer ik dat wel en dan wordt het pas echt stuiteren *LOL*

Druk druk druk... Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:16

Sja, ik vind er wat tegenstrijdige dingen in zitten.
Ben zelf veel bezig met centered en integrated riding.
Dan moet je als je een bocht door wil, jezelf die richting op zetten waar je heen wilt gaan. Dus als je op de linkerhand zit en je maakt een bocht naar links, dan gaat je linkerheup naar achteren, rechterheup naar voren, linkerschouder naar achteren en rechterheup naar voren, zo stel je het paard netjes om en krijg je een goede stelling.

Nu staat het in dit stuk andersom.
Dus je buitenheup wat naar achteren zodat je been langer hangt en meer afhangt, het is dan al iets naar achteren.

Vind het dus wat verwarrend.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:25

Kleintje, dat komt door de synchroniteit met de heupen en schouders van het paard. Als je paard buigt -en dat moet in een bocht- dan komen de binnenschouder en binnenheup dichter naar elkaar toe en daarom zou je dus je binnenheup naar voren kunnen doen.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 11:35

Tja, er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden, maar toch blijf ik het vreemd vinden dat er inderdaad dingen zo verschillend kunnen zijn zoals Kleintje zegt... iets anders, okay, maar gewoon het tegenovergestelde
Afbeelding

Druk druk druk... Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:50

Ligt er misschien aan of je van de schouder uitgaat of van de heupen. Voor zover ik begrepen heb is de rest op de heupen gericht dus zou je in een bocht dus ook weer met de heupen mee moeten gaan.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:18

Ligt aan de fase van de wending. Bij het inzetten leidt je de wending in met de voorhand, dus ook jou voorhand (blik, schouders ietsjes) paard komt eerst met binnenhand naar binnen. Daarbij wat steun geven met je binnenbeen en zit nog heel even rechtuit, daarmee wijs je aan dat hij daarom moet buigen en het binnenachterbeen nog even onder de massa moet houden. (Blijf je zo zitten ga je in schouderbinnenwaarts) Fractie later zal ook de achterhand door de wending gaan en dan zal je je heupen mee moeten laten komen. Moet op gevoel gegaan, denk jezelf als paard door de wending dan gaat het vanzelf. Als je eerst nog moet nadenken welk lichaamsdeel waar precies waarnaartoe moet ben je al véél te laat! . Je moet voordenken, niet nadenken, stel jezelf de wending voor en doe hem zo na als je in gedachten all gereden hebt.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 19:37

Okay, jij zegt dat je eerst nog heel even met je heupen recht blijft en daarna dus de beweging maakt die het paard ook met de heupen maakt, je beweegt dus mee...
Maar is dat dan binnenheup naar voren of buitenheup naar voren...

Druk druk druk... Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers