Paard bit tussen de kiezen en foetsie.. wat doe je

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Paard bit tussen de kiezen en foetsie.. wat doe je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 16:08

Hoi,

Misschien een onnozele vraag, maar goed. Wat doen jullie als je paard het bit tussen z'n kiezen vast zet en er vandoor gaat in het bos/aan de weg. Kortom, niet te houden, rem nauwelijks te vinden.

Hoe kan je dit het beste oplossen voordat gevaarlijke situaties onstaan?
Hoe krijg je je paard zo ver dat hij/zij het stopbord ziet en begrijpt

Hoop dat iemand mij kan helpen OK dan!
Laatst bijgewerkt door Myke op 14-10-03 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 16:09

Foutje... dubbel posting

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:11

Tja ken ook een paardje dat het doet.. echt zo vervelen... Ik weet niet echt een oplossing maar zou ook wel willen weten wat voor oplossingen er zijn !

Samantha Lovers Splash

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:30

Zelf had ik dit dus afgelopen zondag Boos! . Stuur was weg. Ik heb 1 teugel zo kort genomen dat ik bijna het bit kon vast pakken en toen heb ik haar om getrokken. Later hoorde ik dat je misschien beter een tik bij kan geven en dat ze misschien van schrik het bit los laten. En als ze door blijven gaan is misschien een tiedeman een tijdelijke oplossing.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 16:44

Grinnik, ik rij voornamelijk IJslands en daarbij is een tiedeman helaas niet de oplossing voor het probleem. Maar thanks voor jullie reacties. Ik ben erg benieuwd... wat jullie doen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:55

Ik zet 1 hand vast op de hals of op de voorkant van het zadel, net hoe het uitkomt, eventueel met een pluk manen erbij zodat die echt niet van z'n plek komt, met de andere hand flos ik het bit bij wijze van spreken achter z'n oren, niet blijven trekken, dan trekken ze alleen maar harder terug, maar los-vast-los-vast rammelen en ik doe daarbij een serieuze poging om m'n paard dubbel te vouwen op een kleine volte als ze bij fase 1 nog niet reageren, de gang is er dan meestal vlug uit.
Niet erg zachtzinnig ofzo en ook een laatste redmiddel als normaal terugnemen niet werkt, maar ik heb absoluut geen zin om te verongelukken met zo'n idioot.

Als het trouwens vaker voorkomt dat je paard het bit vastpakt, dan is het misschien een idee om eens te controleren of het niet te laag hangt. Het aantal plooien in de mondhoeken is niet echt een indicatie daarvoor, beter kun je even in de mond kijken of het netjes in het midden van de lagen ligt, dan is het heel moeilijk voor ze om het nog vast te pakken.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:56

Een bit zoeken wat moeilijker vast te pakken is en zoals al eerder gezegd direkt aan één teugel heel kort omhalen.
Hierbij moet je snel reageren, voordat het paard echt snelheid heeft.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 17:06

Geen eigen paard of paard dat ik regelmatig rij, alleen wil soms buiten nog wel eens voorkomen op een rit. Vraag mij gewoon af hoe jullie dit zouden oplossen. Verongelukken heb ik ook geen zin in :S
Thanks@lot.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:10

Grofstoffelijk bit erin, bij voorkeur met flinke scharen. Niet luisteren = bekkie au. Als je dit goed doet en in staat bent om het paard verder LOS te laten, dan werkt dit goed.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:18

Ene hand trillend, andere hand korte rukjes. Bij Rowan wil het ook wel eens lukken om eenzijdig heel hard been te geven zonder teugeldruk te verliezen aan die kant - hij krult zich dan om m'n been heen, en dan is de snelheid eruit.
Echter, ik heb een hackamore aan m'n buitenrij-hoofdstel precies om deze reden.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:32

een passoa bid helpt ook nog wel en dan kun je op verschillende manieren afstellen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:36

In eerste instantie flos ik flink, heeft dat geen zin dan zet ik 1 hand vast, bij voorkeur door het shabrack vast te pakken of door de hand achter mijn knie te planten, met de andere hand geef ik dan flinke rukken. Met flink bedoel ik echt FLINK, alsof ik een metersdikke boom moet omzagen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:38

Wat ik zou doen....gelukkig nog nooit gehad.

Ik zou verschillende dingen proberen *mezelf kennende Haha! * beginnend met afentoe een rukje aan 1 kant, en proberen idd om mijn been heen te krullen, tot aan gigantische megaruk als het echt gevaarlijk wordt.
Is het een open veld ben ik niet zo moeilijk, je wou rennen, je zal rennen tot je erbij neervalt Haha! Gassen dus.

Bter au mond dan weg paard *en ik hoogstwaarschijnlijk*

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:34

zoals al eerder gezegd is, je paard omtrekken..
lukt dit niet?
trekken.. loslaten.. trekken.. loslaten.. trekken.. loslaten.. (dat trekken niet al te zachthandig hoor, anders merkt je paard er helemaal niets van!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:45

Had gister nog zo'n actie. Normaal laat ik hem uitrazen en neem hem rustig terug maar er kwam een auto uit een zijweg. Dus het was in een keer een giga ruk aan m'n teugel. Hij ging in een keer de hoek om, achter hand gleed weg en toen stapte we. Toen netjes overgestoken en weer naar z'n vriendin toe(in een iets vriendelijker galopje).

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:00

Bij Rena is het een keer of 3 gebeurd in de eerste tijd dat ik haar had , dat ze dus echt in doodsangst er vandoor knalde , blind , doof en gevoelloos voor alles , totaal geen gevaren ziend , alleen maar in blinde angst wegknallen , bij voorkeur in driedubbel overgehaalde galop over het asvalt Boos!

Ze was in principe heel licht te sturen toen , hield ten alle tijden halt op mijn stem hoe bang ook.
Maar als er bvb ineens een woeste hond aan kwam stuiven vanuit nergens dan was het INEENS gebeurd , en echte doosangst...

Normaal zet je een paard met een flinke ruk en een pluk wel stil , maar Rena was die 3 keer echt een woest brok beton Scheve mond

Eerste zorg als blijkt dat het dier niet uit de topsnelheid te krijgen is :
zorgen voor veiligere bodem dan asvalt...brrr.

Dus in een bermpje trekken hoe smal ook.
Daarna proberen door te dringen .... bit had echt totaal geen effect , zat zo veel adrenaline in dat beest dat er ECHT niks meer die grijze massa bereikte Haha!

Het enige wat dan wel doordrong en waardoor ze letterlijk met een klap weer terug op aarde kwam , was een schreeuw en flinke stomp voor haar kop. Dan werd ze zich tenminste weer IETS bewust van de wereld om haar heen.

Helaas hoor , ik kalmeer haar liever rustig , maar met een betonnen muur ertussen werkt dat dus niet Tong uitsteken

Op zich ga ik voor het omtrekken , maarja dat is niet echt een optie op een dijkweggetje van een paar meter breed en met aan 2 kanten sloten danwel prikkeldraad. Daar had ze dwars door/overheen geknald als we niet eerst een doodsmak zouden hebben gemaakt met die ijzers over het asvalt op topsnelheid omtrekken....denk dat je dan een knappe glijer maakt Scheve mond

Dus in volgorde van serieusheid en de opties die je op dat moment hebt :

- flinke ruk & pluk , met je hele hebben en houden paard op de rem zetten , klaar !
- omtrekken / volte
- stomp voor z'n kop om weer contact te krijgen

Tegenwoordig gaat ze er eigenlijk niet vandoor , het blijft natuurlijk een behoorlijk scheitlijster maar ze heeft dondersgoed geleerd om eerst te KIJKEN , bevend , zwetend , hartkloppingen en wel *LOL*

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:53

Het meest simpele blijft toch wel een stevige pelham erin. Als je daar een keer flink mee binnen komt dan staat ie stil hoor, schriftelijke garantie. De enigste andere optie is een gebroken kaak, maar als je zover moet gaan, dan hoor je dus niet op dat paard thuis!!
Mijn, door iedereen zeer gewaardeerde, Patricia had daar ook een handje van. Twee keer per jaar moest het uitgeprobeerd worden, twee keer per jaar bekkie au, soms met bloed erbij, helaas, maar het was wel weer duidelijk voor de rest van het seizien en kon ik weer met een los teugeltje door het bos, zelfs in handgalop.
Groot punt bij dergelijke bitten is dat je eraf moet blijven, zonder contact rijden dus, anders is het effect volledig weg en kweek je in no-time een volledig niet te houden en dus levensgevaarlijk paard.