advies gevraagd: kuil/hooi/voordroog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

advies gevraagd: kuil/hooi/voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 08:19

Bij ons op stal zijn we niet tevreden over de kwaliteit van het kuilgras en hooi. Een klein groepje, waar ik deel van uitmaak, gaat nu ‘onderzoeken’ hoe dit verbeterd kan worden.

Het vervelende is dat ze met de huidige leverancier een jaarcontract zitten, dus tot de zomer zitten we aan hem vast. Nu is het idee om een gesprek aan te gaan om de kwaliteit te verbeteren. We moeten dan wel met goede argumenten en voorbeelden komen. Daarom doe ik hierbij een beroep op jullie. Vanaf het volgende seizoen kunnen we mogelijk overgaan op een andere leverancier.

KUILGRAS: grote vierkante balen.
Regelmatig zit er schimmel in de balen (ook bij balen waar zeker geen gaatjes in de verpakking zitten!). Ook zitten er soms kluiten aarde in. En een aantal balen is duidelijk natter en ruikt zuurder (vies, de paarden eten dit niet graag). De mening over de schimmel is verdeeld: de voerder haalt de schimmelplekken eruit en voert de rest van de baal. Is het niet zo dat de schimmel door de baal trekt en waar je het niet ziet dus ook aanwezig is?

HOOI: grote balen.
Het hooi komt van zogenaamd vogeltjesland (onbemest). Het ruikt niet lekker (muf) en ziet niet mooi groen. Ook is het soms echt stoffig. Sommige stallers willen echt geen hooi van bemest land. Zelf zie ik daar niet zo’n probleem in. Op andere stallen zie je mooi, lekker ruikend hooi waar de paarden het goed op doen. Als het land in normale mate bemest is, hoeft dit toch geen probleem te zijn?

VOORDROOG ALS ALTERNATIEF?
Is dit gras dat nog net geen hooi is en dan in balen verpakt wordt (net als bij kuilgras)? Voldoet dit ook echt bij hoestende paarden? Ik zou hier graag wat meer informatie over willen. Dit zou een alternatief kunnen zijn voor onze stal, omdat alle paarden dit dan kunnen eten. Is dit veel duurder dan kuilgras?

Deze week krijg ik de prijzen door die wij momenteel betalen. Er is al wel gezegd dat deze prijzen eerder aan de hoge dan aan de lage kant zijn. Om te vergelijken zou ik graag wat voorbeelden krijgen van wat jullie betalen.

Zuid/Holland-Utrecht
Per ton (alles grote balen):

hooi

voordroog

kuilgras

stro

Alle tips zijn welkom!
Bedankt voor het meedenken,
Marjolein

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:51

Hallo,

Wat je koopt (waar je dus voor betaald) moet goed zijn. Denk dat je met de leverancier moet praten en moet overleggen dat jullie ander hooi/kuil wilt hebben. Wij hebben geregeld met onze leverancier als er vieze balen tussen zitten die terug kunnen. In het begin vond ik het heel vervelend om die meneer te bellen. Heb me eroverheen gezet, het moet gewoon goed zijn, is allemaal al duur genoeg en als de paarden het door de stal versmeren omdat ze het niet willen eten is toch zonde. Wanneer een kuil baal zuur is, zou ik het het sowieso niet voeren want het gistingproces is heel anders, waardoor paarden koliek kunnen krijgen. Wat betreft het vogeltjeshooi, vroeger wilde ik dit ook graag hebben. Bij een kennis van ons die het ook voerde zijn een paar paarden ernstig ziek geworden, omdat er nog giftige kruiden / planten inzaten die ondanks het droginsproces toch hun kracht niet hadden verloren. Door het (minimaal) gebruik van bijv kunstmest zullen deze kruiden / planten wel afsterven, dus een beetje (kunst) mest is helemaal zo slecht nog niet.

Maar goed ik dwaal helemaal af, probeer te overleggen met je leverancier en zeg dat je de kwaliteit van het hooi erg slecht vindt. Kijk of er eventueel een alternatief is. Met praten en overleggen bereik je het meest.
Succes ben benieuwd of er nog iets te regelen is.

Groetjes mirriam

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:46

Het lijkt mij idd logisch dat slechte balen terug gegeven kunnen worden. Ik neem aan als hij veel balen terug krijgt toch ook wel over de kwaliteit van zijn hooi zal gaan nadenken!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:11

Ik heb geen ervaring met onderhandelingen met leveranciers, maar ben wel wild enthousiast van voordroogkuil.

Wij hooien dat zelf en het wordt daarna net zo ingebaald als die grote plastic rollen. Er zit soms wat schimmel aan de buitenkant, maar de rest van de baal is dan nog wel prima. Paarden vinden het lekker en doen het er goed op. Wij voeren de helft van de hoeveelheid brok die nodig was met hooi, sinds we de voordroog voeren.
Wij hadden een paard met een enorme stofallergie. Die was s'winters met gewoon hooi niet te rijden, en die was accuut van de problemen af toen we overstapten op voordroog. En niks geen geknoei met water etc.
Dus als je het kan krijgen, regel dan voordroog!

Verder ben ik ook erg voorzichtig met hooi van natuurland. Er staat hier op de Veluwe regelmatif Jacobs Kruiskruid en dat is in de wei niet erg, maar gedroogd herkennen de paarden het niet meer. En het is dodelijk. Geef mij maar gewoon een bemest weilandje met minder onkruid voor het hooi/voordroog.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 07:41

Het teruggeven van de slechte balen kuil gaan we zeker bespreken. Al is hij van mening dat hier geen garantie op zit, omdat het in plastic verpakt is en dit beschadigd kan worden. Wij vinden dat als duidelijk is dat er geen gaatjes in zitten, terugname mogelijk moet zijn.
Alleen is het probleem dat we het hooi in zijn geheel niet goed vinden.

Voordroog: helpt dit bij hoestende paarden net zo goed als kuilgras? Is het qua prijs veel duurder? Ik zou het fijn vinden als jullie hier wat over kunnen zeggen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 07:49

Wij betalen voor voordroog nu 22,50 per baal.

Vergeet niet dat afgelopen jaar een knudde jaar was voor het hooi, wij hebben ons hooi van een werknemer van mijn vader die altijd perfect spul heeft.
Maar zelfs voor zijn doen is het nu niet mooi en de kwaliteit per baal wisselt sterk. Geen schimmel o.i.d., maar wel veel verschil in structuur. (theeblaadjes vs stro).

Ik heb verder geen paarden die gevoelig zijn op de luchtwegen mdus kan je wat dat betreft niet verder helpen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:20

Neem voordroog. Kuilgras moeten paarden leren eten en sommige moeten het inderdaad niet hebben. voordroog is perfect voor paarden met een stofallergie.