ik word echt bang voor haar!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 17:01

Nou ik had gisteravond weer priveles dus.
Een paarw eken geleden is ze er 2x met me vandoor gevlogen in het voorste deel van onze buitenbak (onze buitenbak is ongeveer 3x een gewone buitenbak) en daarna durfde ik al niet meer zo goe daar te rijden,a chterin deed z ehet niet.
Nu moest ike r wel rijden want Pietrick woud aar lesgeven. Ik heb haar nog gezegd dat Jellie er daar veel vandoor vloog en schrok. Ze zei: 'we proberen het ff'
Nou dat wa shet proberen ooke cht waard!
<b>Ze vloog er 4x met me vandoor waarvan 1x helemaal door de bak, ze heeft 1x zitten te rodeo'en en 1x ging ze recht overeind</b>
Toen ze we maar naar binnen gegaan, daar ging het goed.
Ze is buiten dan ook heel errug schrikkerig en moet klieren, er reed een sjofel lansg (hoe je het ooks chrijft), daar van kon ik begrijpen dat ze schrok, maar ze 'schrok' ook van gewone auto's en paarden die voorbij kwamen. Das tog niet emer normaal, op de weg zelf is ze braaf als een kalf!

Nu is het punt: Ik durf niet meer in de buitenbak te rijden (ook niet achterin), ik ben zo geschorkken van dat ze er vandoor vloog.

Nu huil ik snel (hihi) dus ik zat ook te snotteren op het paard, ik begon al te huilen toen ik in de bak moest, daarvan had ze vast ok gevoeld dat ik bang was. Toen later schrok ikal helemaal omdat me vader haar probeerde te pakken, en ikw as zo bang dat ze hem zou trappen!!! Hij bemoeid zich er veels te vele mee, doet soms net alsof hij iemand is die er alles vanaf weet.

Maarja.

-Maaike-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 17:05

Kun je je paard niet een paar keer door iemand anders laten rijden in de buitenbak? Doordat je er zelf al angstig opzit, weet jouw paard al zeker dat er iets 'engs' is, en dus gaat 'ie overal van schrikken. En misschien zelfs wel een beetje stout doen, zoals es lekker een sprintje trekken, ik ken het karakter van je paard niet.
Of was het erg winderig bij jullie? Daar worden die van ons ook vaak erg joepie van.

Longeer anders eerst even een kwartiertje voor je in de buitenbak gaat rijden, danis de ergste stalmoed er af. Ze staat zeker net pas weer op stal na het weideseizoen? Worden ze ook vaak wat loperig van; blij dat ze even de benen kunnen strekken.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 21:05

ja ik ben het helemaal met sonja eens!
Heeft iemand ook aan mij gevraagd, en toen ging het stukken beter!
Veel suc6!!!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:20

Ja dat is het beste wat je kan doen, mischien kan je ook eens een slofteugel of martingaal gebruiken dan kan ze niet zo snel gaan lopen.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:32

ik ben het niet met lientje eens...
niet meteen naar de slof grijpen tis af en toe wel verleidelijk maar je schiet er nie veel mee op!!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:36

Ja ik weet het wel hoor ik ben daar ook geen voorstander van ik heb mijn paard zadelmak gemaakt zonder 1x de slof te gebruiken. Maar ik bedoelde als het echt zo moeilijk word dat je geen andere oplossing meer weet kan je wel is een paar keer met de slof rijden!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:51

Doe haar dan eens een martingaal om, dan kan ze iig niet zo gemakkelijk omhoog en als ze gewoon normaal loopt werkt een martingaal niet in. Als je nooit met een slof gereden hebt, kan dat heel erg fout gaan!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 11:05

hoi...

ik heb twee dingen voor je die je kan proberen.
1. de noodstop ik weet niet of je die kent. en hij is op zich niet zo heel erg vriendelijk maar als de nood er is kan je hem goed gebruiken. ja kan hem aan de binnenteugel gewoon helemaal naar je toetrekken dus ze wordt in 1 keer helemaal omgetrokken.

het tweede wat je kan doen. is in combi met het eerste omdat je van het eerste in ieder geval het vertrouwen krijgt dat je hem aankan. en dat is hem laten galoperen als hij dan wil stoppen dan wil jij dat blijven doen dus hem net zo lang door laten gaan tot jij dat niet meer wil...

verder zou ik als ik jou was even naar hem laten kijken om zeker te weten dat hij nergens pijn heeft. het kan natuurlijk ook zijn dat hij pijn heeft en daarom zo hard gaat crossen..

veel succes *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 18:12

Citaat:
Op 2001-10-05 22:36, schreef Lientje:
ik heb mijn paard zadelmak gemaakt zonder 1x de slof te gebruiken. !


Als je dat al met een slof doet ben je ook niet normaal bezig.
Zadelmak maken doe je toch niet met hulp teugels!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 20:03

idd rk...

het komt over alsof we heel trots op je moeten zijn omdat je je paard niet met slof hebt ingereden en volgens mij is dat logisch..

back on the subject...
ik zou het niet meer zelf proberen... gewoon omdat als het nu nog n keer misgaat je al je vertrouwen hebt verloren..
heb je geen vriendin of eventueel je instructrice die een keer met haar naar buiten kan...

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 12:48

hoi,

Ik ben het helemaal met mysseryfox eens! Als je echt bang bent heeft het geen zin om nog vaker er op te gaan rijden en alleen nog maar banger en banger te worden. Laat er een ander op rijden en als dat goed gaat kan je zelf proberen er weer opo te gaan. Je kunt ook proberen om op een ander rustig paard vertrouwen te winnen,maar ik denk dat het meer helpt als je er een ander op laat rijden.

Succes ermee!!

-x- Daphne

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:36

Het heeft echt geen zin om er een ander op te laten rijden. Misschien voor het paard wel, maar niet voor jou. Zo kan je nooit je angst overwinnen. Het is heel moeilijk, maar toch moet je het zelf doen. Hopelijk is er iemand voor je die je daarin kan begeleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:44

Appie, vaak helpt het de ruiter al als het paard bij een ander wel braaf is. Je stapt dan wat zelfverzekerder op, omdat je gezien hebt dat 'ie niks doet.
Als je opstapt met het idee dat 'ie gaat donderjagen, dan gaat 'ie dat inderdaad doen.
Als je met een zelfverzekerd gevoel opstapt, is die kans heel veel kleiner.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:52

Ik heb voor mijn allerliefste paardje dat ik nu heb, een ander paard gehad een paar maanden....
paar keer vanaf gekletterd en was met rijden moeilijk paard in de omgang een superknuffel....
Ik werd ook bang, durfde er niet meer op zonder hem eerst minstens half uur te longeren, want met een half uur longeren donderde hij je er nog af...en niet alleen mij eigenlijk deed hij dat heel vaak en kwam bij een ander zelfs recht omhoog, zijn voorkeur betrof het opstijgen nog voor je in het zadel zat, of bij het eerste been geven, als hij er vandoor ging was het nog makkelijk....
Het ging gewoon niet, en ik had 2 keuzes of doorgaan & vallen & opstaan en niet niet durven...
of paard wegdoen. Ik stond op van de grond en moest best wel janken maar ik wist op dat moment dat ik er niet meer op wilde en met 2 kinderen thuis was dat ook niet een juiste keuze geweest (imo)!!!


Dat was een 7 jarige en daarna kwam ik mijn paardje tegen een kleine opdonder en zo'n ontzettend braaf ding van bijna 4 jaar....ik was niet op slag verliefd was wat terug houdender na eerste paar ervaringen, maar hij had wat ik zocht, hij wilde niet rennen met je (ook niet vooruit maar ach *LOL* ) en was ontzettend braaf en vriendelijk.
Mijn eisen waren simpel, een paard, gezond en geschikt om iig naar het Z te komen, braaf van karakter en betrouwbaar. Ik ben heel blij met hem want hij bleek nog veel meer te zijn en ik was na een tijdje wel helemaal dol op hem en nog steeds Lachen
Wordt alleen maar meer.... Lovers

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 08:29

Sonja, ook al zie je dat het paard bij een andere ruiter niets doet, toch zal je daar zelf niet zelfverzekerder door worden. Het gevoel blijft toch aanwezig dat het paard onder jou wel rare dingen gaat doen. Jezelf overwinnen is toch vaak de enige oplossing. Heel veel moeilijke momenten zal je nog meemaken en je angst zal nooit helemaal weggaan, maar op een gegeven moment leer je er mee om te gaan (de ene keer beter dan de andere keer).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 11:43

Je hebt de keuze: je zet door, ondanks je angst, of je verkoopt je paard. Want wat moet je nu met een paard waarvoor je stalgeld moet betalen maar niet op durft te rijden? En ik zou hem zoals eerder geopperd eerst even longeren in de buitenbak, zodat de ergste spatjes er af zijn. Ik ben ook bang geweest, net zo erg als jij (alleen huilde ik niet) maar ik heb ook doorgezet. Alleen kun je het niet alleen, je hebt er echt iemand bij nodig die op je let. Ik had het in mijn eentje ook niet gekund. Slof zou ik in deze nog even afraden, je hebt je handen al vol aan je paard, ik denk dat een slof de boel nog eens vermoeilijkt. rijden met 2 teugels is niet eenvoudig. Overigens om nog op dat andere in te gaan: ik heb met inrijden bij mijn merrie wel een slof gebruikt, soms deed ze haar kop in de lucht en dan werkte de rem en het stuur niet meer. Ik had geen keus. Met de slof werd ik ook gelijk rustiger met mijn handen, omdat het gemakkelijker ging. Gelukkig heb ik hem niet meer nodig. OVerigens, ik heb veel paarden licht ingereden maar nooit eerder gebruik gemaakt van welke hulpteugel dan ook. Het was voor mij dus echt de laatste noodgreep. Dus veroordeel het rijden van een jong paard met hulpteugel niet als er echt een goede reden voor is. Maar dan moet er inderdaad ook echt een goed reden voor aanwezig zijn, ik ben in veruit de meeste gevallen ook geen voorstander van een hulpteugel.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:05

Angst is een raar iets, dat maakt van een relatief klein probleem een vervelende spiraal die steeds verder van het normaal afleidt...
Je moet als ruiter je angst onder controle krijgen, wil je met dit dier verder kunnen.
Volgens mij ken ik de manege en de instructie waar deze uitbrekerij gebeurd... je kan daar prima vragen of ze je aan de longeerlijn willen helpen hoor! Dan hoef jij niet over het uitbreken in te zitten en kom je tot rijden... dat kan helpen je vertrouwen in je eigen rijden weer terug te krijgen. Ook geeft het vertrouwen als je af en toe eens op een ander paard stapt... dat helpt de combinatie met je pony niet direct, maar jouw zelfvertrouwen wel!

Verder, het is inderdaad een goed idee om die pony eerst te laten uitrazen voor je erop gaat rijden...als hij al heeft mogen rennen, zal het daarna niet meer zo leuk voor hem zijn. Dus veiliger voor jou.

Het kan ook zijn dat je pony er plezier in schept jouw over de rooie te jagen...en dat is echt een probleem, want dan moet je hem goed aanpakken. Zoek daarbij dan echt hulp, zeker als je bang begint te worden. Als een ander hem dan weer wat respect bijbrengt, kan het beter gaan.

Vaak is het dat jouw angst maakt dat het beest er zo'n potje van maakt. als jij niet onder de indruk bent, zal je zien dat ook dat dier zich gaat gedrage... maar je moet er zelf dus wel eerst overheen... Succes!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:26

Inderdaad, het paard gaat door krijgen dat ze jouw bang kan maken op deze manier, en da's dus niet de bedoeling!
Geef t noooit op en blijf er gewoon voltes naar toe rijden. Rij met extra overdreven stelling naar binnen als je langs de 'enge' kant rijdt, en duw haar zeg maar met je binnenbeen naar de kant toe, op deze manier kán ze eigenlijk niet eens wegschrikken. Rijd haar ook goed voorwaarts, zorg dat alle aandacht bij jou is!
Mocht ze nog schrikken, wordt niet gelijk boos en stel haar gerust. Draaf er weer heen en praat tegen haar, want t kán zijn dat ze echt bang is.
En áls ze er braaf langs gaat, meteén belonen!
Maar zet haar goed aan t werk, en probeer er niet aan te denken, ga lekker diep en ontspannen in je zadel zitten en denk niet aan dat ze kan gaan schrikken (dan doen ze t juíst!). Kijk desnoods de andere kant op.
Hopelijk is mijn uitleg duidelijk.
Ik heb precies t zelfde meegemaakt en liet me bangmaken.Op een gegeven moment was ik t zat en ging ik eraan werken!
Echt, eerst de ontspanning zoeken helpt, lekker aan t werk zetten en je lekker en zeker voelen op je paard. Maar laat je nooit bangmaken hoor! Lachen
Succes, en als je nog vragen hebt?

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 17:11

Het is wel eng,dat ben ik helemaal met je eens!!
Ik heb vroeger een arabiertje gahad en die deed precies hetzelfde.
Je moet het niet opgeven hoor,de aanhouder wint!!
Denk daar maar aan.
Misschien is er wat engs voorin de bak wat jij niet ziet wat het kan zijn maar de pony kan wel ergens bang voor zijn.
Probeer een martingaal en als je pony ervan doorgaat trek je hem op de volte en blijft voorwaarts drijven.
Ookal wil je pony dan stoppen dan gallopeer of draaf jij door netzolang totdat jij zegt dat hij mag stoppen.
Zo krijgt de pony het idee dat jij de baas bent en dan is het ook minder leuk voor hem om ervan door te gaan.
NIET OPGEVEN HOOR!!!!!!
Groetjes:Corina

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 18:21

hey,

thnx voor jullie reacties, ik zla kijken op Pietrick er een keertje op wil, ik weet het nietw ant ze houd niet van zulke paarden.
Ennuh het is mijn eigen paard niet, mijn verzorgpony.
Ik gebruik ook al een martingaal.

-Maaike-

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:33

Ik ken het gevoel. Express niet langs een kant gaan omdat hij er daar elke keer vandoor gaat. Longeer je paard eens in de buitenbak. Kan hij hier wat beter aanwennen. En als je zelf ziet dat hij dan niks doet of bang reageert kan je het eens proberen. Maar goed onthouden dat als je al op je paard gaat zitten met de gedachte wat er allemaal kan gaan gebeuren heb je kans dat je paard onzeker wordt en op zo'n manier reageert. Probeer in ieder geval jezelf te vermanen om niet bang te zijn. Succes

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 19:05

wat nu ook nog het probleem is, ik dneke r constant aan omdat ik dat wel MOET, ze is zo geniepig, zodra ze de kans heeft gaat ze, ze steigert als haar maatje het doet, word gek als hij er vandoor vliegt. Ik moet constant opletten, binnen is alles O.K dan is ze een mak hobbelpaardje en loopt ze heerlijk. Ik moet er dus constant aan deken, ik akn het ook merken als ze wat uitbroed en dan ga ik nog meer opletten, het is een voordeel want dan blijf ik zitten, want ik heb haar door, maar een nadeel, zij voelt het...

tsja, haar vorige berijdster pleurde er elke les wel af, ik rijd nu dik 2 maand op haar en nog niet (1x bijna), Pietrick vond ook dat ik goed op haar zat. Maar dat si mede met Irene, van haar heb ik het allemaal geleerd, zijw as ook zo, iets minder, dus heb ik geleerd altijd verd8 te zijn.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 23:45

wat je zeker niet moet doen is aan je eigen angst toegeven. dat voelt elk paard aan .
als ze nou eens de benen neemt in de bak ,zet dan je benen eraan en laat haar net zolang sprinten totdat ze niet meer kan.de volgende keer doet ze het niet zo snel meer.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 16:30

Volgens mij heeft iedereen weleens een onzekere periode. Je gaat nadenken over de dingen die je niet meer kan als je er verkeerd afvalt; je hebt uberhaubt geen zin om te vallen en al die onzekerheid voelt je paardje direct. Ik heb het toen zo erg gehad dat IK schrok als iemand nieste, waardoor Nikita zich dus ook het leplazarus schrok en dan had ik weer bevestiging dat het ook echt eng was tsssssss.. In die periode ben ik van stal gewisseld en kwam op een boerderij waar echt de gekste dingen gebeurden (bedekking van maismeel vliegt 2 m. naast me drie m. omhoog, niets aan de hand) en ik heb daar pas ervaren wat een stoer paard ik heb en zo is die onzekerheid steeds minder geworden. Het sloeg ook nergens op, ik ben nog maar 1 keer van d'r afgevallen, maar nu weet ik gewoon dat ze kan springen en draaien wat ze wil ik blijf wel zitten (klop t ff af). Ben zelfs weer begonnen met springen, wat ik een aantal jaar niet durfde (dat was wel na een nare val). Dus mijn tip: zoek het enge op zonder het te forceren desnoods dat degene die je lesgeeft op de binnnenhoefslag naast je blijft lopen, dan heb je de zekerheid dat iemand kan ingrijpen als het naar wordt en zal je minder gespannen op je paard zitten.

_________________
Het is niet het paard wat vastzit, maar de ruiter die niet loslaat..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nikit op 2001-10-19 16:33 ]</font>

Kymida

Berichten: 58
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Elburg (da's een gehucht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 20:38

Ik heb ook zoiets meegemaakt, mijn pony rende gewoon in vooooooooolle sjeesgalop overal heen, opeen wedstrijd zelfs keihard de bak uit, naar adnere pony's. Je moet haar misschien gewoon eens een keertje longeren achterin de bak, op de bak afzetten met hindernissen ofzo. ik zou er geen slof aan doen, want dat hebben ze bij mijn pony toen ook gedaan, je hebt kans dat je pony met slof met zijn hoofd tussen z'n benen gaat bokken (minder). Of, dat ie , als je stopt met slof rijden, het nog erger gaat doen!