Hoe krijgt mijn paard wat meer pit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Hoe krijgt mijn paard wat meer pit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 12:01

Ragne is met rijden heel braaf, maar niet voorwaarts! nu heb ik al heel veel geprobeerd, door bijvoorbeeld zonder sporen te rijden om d'r voorwaarts aan de kuit te krijgen (dmv zweep), longeren, enzovoorts. Zeg maar alles. En toch vervallen we steeds weer in haar oude patroon! Ze is ooit manegepaard geweest en kan zich goed 'hard maken'; ze houdt zich dan vast in d'r beweging, waardoor je d'r dus niet meer vooruit krijgt (ze loopt met de rem erop).
Aan de longeerlijn en onder de stimulans van de longeerzweep wordt het ineens een heel gaaf paard, wat met gemak ondertreedt en erg goed kan showen. Als ik erop zit aan de longeerlijn heeft ze ook geen probleem om heel stoer te lopen. Ze heeft gewoon nét iets extra's nodig denk ik...laatst op een wedstrijd was ze onwijs opgefokt en toen liep ze helemaal te dansen, met het grootste gemak. Van het weekend was ik op wedstrijd en we gingen weer als een slak door de bak. het probleem is dat ik nogal beroerd ga zitten, dat snap je wel, als je paard niet loopt kan je niet lekker zitten.
Wat denken jullie, is dit op te lossen door haar bijvoorbeeld meer te voeren? Ik ben dan bang dat ze dan mijn bijrijder eraf gaat bokken (dat probeert ze nu al wel eens). Hoe krijgt mijn paard wat meer pit?

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5


gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:16

daar heb ik nou ook last van Haha! die van mij is ook manege paard geweest. op een gegeven moment had hij echt geen zin meer.

ik weet niet hoe oud die vanjou is en hoelang manege paard is geweest.

ik heb die van mij ik denk een maand of 2,5 op rust gezet. ook vanwege zijn rug. ik heb hem 3 keer per week gelongeerd en 1 keer per week zonder zadel. verders heb ik alleen maar gewandeld en los gegooit.

ik moet zeggen, hij heeft nu pit zat Haha! zeker als je in een groep met andere paarden rijd. lijkt wel alsofie dan aan zijn 2e jeugd is begonnen

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 12:19

Ze is nu 13, en is ongeveer 3 jaar manegepaard geweest. Ze heeft 3 maanden in een weiland gestaan, voordat ik met d'r ben gaan rijden. Maar toen was ze ook al zo...Misschien zit het ook een beetje in d'r aard.

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

MMarchand
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:24

egh...ik weet niet hoe het precies met engels rijden zit, maar wat ik doe (western) is veel draven, geen druk in het bit en veel aansporen. Heel consequent aansporen. Bij iedere stap dat ze langzamer gaat gelijk spoor geven. Meer voeren lijkt me geen optie. Verder is het moeilijk om een antwoord te geven. Ik zou ieg 2 weken niets anders doen dan draven, en consequent spoor geven.

suc6

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:12

Consequent rijden kan inderdaad helpen, maar als het in de aard van het paard zit om wat lui te zijn, dan blijft dit erin zitten. Als je gaat rijden, dan een flitsende reactie op je been eisen (met ondersteuning van je zweep) en op die manier wat meer aktie erin krijgen. Succes!

pluk de dag....

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:39

ja kan ook wel in haar aard zitten. dat is met mijn paard ook zo, maar die van mij is 15 en zeker 8 jaar manegepaard geweest. voor 3 uur per dag... dus eigenlijk vind ik het niet zo gek datie het niet meer trok..

ik heb mijn paard wel beter voor mijn been gekregen. kon hij tijdens zijn manegeperiode nog niet vanuit halthouden een overgang naar galopmaken kan hijnu als de beste..

maar die van mij is ook niet altijd even voorwaarts, maar ik kom gewoon been tekort. een paard van 1.78 is gewoon heel moeilijk bij mekaar te rijden..

wat ik van mijn instructrice wel moest doen is als hij na 2 keer drijven niet op het been reageerd meteen je zweep erbij en dat steeds weer over en steeds als hij welgoed en snel reageerd belonen.

ook oefenen op den duur een overgang naar de draf meteen in middendraf te starten. voor zover dat lukt Haha! in elk geval actiever en hoger dan het normale tempo.
mijn paard wil zijn achterhand vaak nie eronder zetten en actief gebruiken, dus als ik een overgang naar de draf moet maken moest ik hem van te voren eenpaar tikjes achter mijn been geven en de kuithulp erbij. toen ging hij vanuit de achterhand.
en tijdens het rijden als het tempo terug valt een paar tikjes achter elkaar geven achter je been. helpt bij mij ook redelijk

maar het zal altijd een kwestie zijn van achter de broek aan zitten ben ik bang. er is helaas geen wondermiddeltje voor.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:51

Jep goed op de hlpen maken. Dan worden ze vanzelf wat voorwaartser van. Veel overgangen en hem bezig houden.
Dus b.v. je stap draaft na 10 stappen aan en na 5 stappen ga je weer terug naar stap en dan draaf je weer direct aan enz. Pak dus geen lange zijdes zonder niks te doen.
Elke keer dat hij niet meer op let vraag je weer iets. Totdat hij zijn gedachten geheel bij jouw heeft. En ga ook is een lekker eind in uit gestrekte draf. b.v. in het bos. Vinden ze heerlijk maar dan moet je haar ook wel weer beteen terug kunnen nemen en rustig kunnen draven.

Dus vooral het op de hulpen maken. 1x normaal, 2x harder en 3x hard.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:53

veelgestelde vraag hier op dit forum en ook altijd weer dezelfde antwoorden (zou er dan toch een vorm van waarheid in zitten).

Altijd weer hetzelfde, overgangen rijden en tempiwisselingen. En natuurlijk reactie EISEN.

De hond is de betere mens

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:35

je kunt haver proberen maar ja ik weer niet of je daar zo blij mee bent

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:37

animals schreef:
je kunt haver proberen maar ja ik weer niet of je daar zo blij mee bent

Helpt vaak geen zak. doe dan liever granenmix. Kan iets uitmaken. maar uiteindelijk zal het rijtechnisch opgelost moeten worden. En iets ana de conditie. VAak heeft het een wel met het ander te maken.

De hond is de betere mens

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:11

jah dat kan ook maar ligt er wel aan wat voor granenmix je hebr Knipoog

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:37

Bij mijne hielp granenmix en haver niet.
Rijtechnisch heeft een stuk geholpen, maar snel zal t dier niet worden.Je moet er aan blijven werken.Conditie is super, alleen t dier is liever lui dan moe Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:13

en alsie liever lui dan moe is doe je er echt weinig tegen hoor Haha!

heb ook al allerlei voedingssuplementen en voer geprobeerd, maar mocht niet helpen Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:45

heb ik ook last van Haha! Idd veel overgangen rijden, zodat je paard actief blijft en op blijft letten. Bij baloe kan een rustdagje in de wei met veel vriendjes om te spelen ook wonderen doen!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:52

Het kan ook aan het voer liggen.

Remy had ook een tijdje wat minder pit dus heb ik 'm 2 weken vakantie gegeven en daarna een tijdje alleen maar buitenritjes gemaakt. Het bleef hetzelfde dus nu krijgt hij naast zijn portie basisbrokken elke dag wat sportbrok erbij. (havens draversbrok)

Ik kijk zelf hoe veel hij nodig heeft, meestal een halve schep per dag, en sinds hij dat erbij krijgt gaat het een stuk beter! Hij heeft meer energie en wat meer pit.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:18

ik zou niet meteen voor ander voer kiezen ik zou eerder kiezen om mijn paard goed aan de hulpen te zetten, daar heb je veel meer aan dan hem vol te duwen met energie die die waarschijnlijk toch niet gebruikt, zorg dat je paard los is en aan de hulpen.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:33

kijk eens naar de oorzaak van het minder pit moet hij meer werken heeft hij spierpijn enz enz en ga kijken heb je hem op minder brok gezet

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:34

Ik denk ook dat je consequent moet rijden, veel tempowisselingen, schijnovergangen. Haver kun je er ook een beetje bij geven. suc6

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:08

wel humor Haha! zit ik je dingen te vertellen wat je kunt doen.. is mijn paard ook niet de snelste.. het leek ff goed te gaan.. maar hij heeft zijn oude slome gangetje alweer terug gvonden en het ergste is.. hij reageerd ook neit op beenhulp meer.. nouw moek zelf die oefeningen weer gaan doen Haha!

en haver helpt niet altijd, die van mij krijgt ook haver maar vind het alleen lekker Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:13

Zijn de randvoorwaarden allemaal wel OK?
- Krijgt het paard voldoende krachtvoer
- krijgt het paard voldoende afwisseling in eht werk
- Is het paard goed op conditie
- past harnacement correct
- hinder je je paard niet tijdens het rijden
- is de bodem waar je op werkt niet te zwaar
- is de algehele gezondheid van het paard in orde

Als je op al die vragen JA kunt antwoorden dan kun je mbv instructie aan de slag gaan om je paard wat sneller op jouw hulpen te laten reageren.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 20:47

Heej ja we zijn dus echt bezig geweest met alles wat mis kan zijn, maar de conclusie is dat het waarschijnlijk een beetje in d'r aard zit...
Nou was ik gister met d'r in het Amsterdamse bos en dan loopt ze als een trein en is ze heerlijk 'aan de hulpen'. Ze moet gewoon net een beetje 'opgefokt zijn', en dan wil ze aan het werk, zeg maar.
Het is gewoon dat ze zich hardmaakt (wat waarschijnlijk uit d'r manegeverleden komt), en zich dan ontzettend vasthoudt in de beweging.
Het voorwaarts rijden, overgangen rijden en idd veel stretchen en weer terug laten komen werkt erg goed!! maar ze vervalt toch weer in d'r oude patroon...en dan kom je jezelf weer tegen dat je teveel zit te drijven en te duwen om d'r aan het werk te houden. Das jammer he?

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:00

nou dan zou ik zeggen maak m opgefokt als je aan het trainen bent, zo maak ik mijn paard heet door al vroeg met de galop te beginnen daarna heeft hij pas echt lekker tempo en is hij los.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 21:08

Hoe maak je em opgefokt dan!?
Rag wordt van galoperen niet echt opgefokt...

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:38

Als het echt in de aard van het beessie zit dan is er weinig tegen te doen. Voor jou is dat aardje niet zo prettig, maar voor iemand die gewoon lekker in het bos wil tuffen is dit wel het meest ideale paard lijkt me.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 08:01

Die van mij is de laatste paar weken ook iets aan de 'luie' kant. Maar ja kan wel haver gaan voeren oid maar dat lijkt me niet de oplossing. En de winter komt eraan, en wie wil nu niet zo lekker ontspannen zonder gescheur en gerace in de kou rijden Knipoog Ik probeer het gewoon rijtechnisch op te lossen, veel overgangen, lekker wakker houden.
Ik hoef geen paard wat uit zichzelf loopt, dat deed ze in het begin alleen maar scheuren dus ik vind het wel goed zo Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers