paard is ontzettend sterk geworden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

paard is ontzettend sterk geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 16:17

ik heb mijn paard denk ik een maand of 2,5 'stil'gezet. 3 keer in de week gelongeerd met de pessoa, 1 keer in de week gereden en de rest wandelen of los.

hij is jarenlang manegepaard geweest en had last van zijn rug. ook werd hij steeds slomer en had hij gewoon geen zin meer in werken(geef hem ens ongelijk)

maar nu ben ik weer begonnen met rijden. ik heb hem die 2,5 maand zien veranderen in een paard die ik nog nooit gezien had. hij is vrolijk en vooral.. jaja heel voorwaarts Haha!

heb hem nu 4 keer weer onder het zadel gehad en hij zit helemaal in zun hum.

ik merkte dat al in de periode dat ik niet reed, zijn achterhand is actiever geworden en heb zeker een cm of 1,5 2 bespiering op zijn rug getraind(hij had nix)

nou ben ik gister met een groepje naar buiten geweest. lekker ff een buitenrit gemaakt. hij begon al op de parkeerplaats met steigeren en bokken en vooral lekker weggalopperen. zo ook toen we net vertrokken en zo ongeveer de hele weg door.

iedreen in het groepje was heel verbaasd.. willem.. de oudste met zijn 15 jaar, was toch zeker de joligste en ze hadden hem nog nooit zo gezien.

ongepland ging hij er in de galop vandoor en in snelle rengalop was hij veruit de snelste.

maar het probleem nu is, ik krijg hem haast niet meer terug, ook niet als ik met hem les. hij w il zo graag snel galloperen en bokken en leuk doen, maar terug krijgen kan ik niet meer.

hij is nog net zo goed aan mijn been, zoniet beter dan voor die periode, maar ik kan echt niets meer doen met mijn zit. ik weet dat het niet goed is, maar ik moet zo ongeveer met mijn hele gewicht aan de teugels gaan hangen wilhij eindelijk eens stil staan, of zowiezo rustig zijn.

ik vind het heel fijn datie weer pit heeft en datie zich lekker voelt.
maar ik heb zondag weer mijn eerste wedstrijd en heb geen zin in een tijdbom. ook aan de teugels hangen en trekken is niet de goeie oplossing.

hoe kan ik hem weer met mijn zit rijden, zonder dat hij er met mij vandoor sjeest?
hij is ontzettend stug geworden in de mond. hij hing altijd al op mijn handen als hij de kans kreeg, dus ik denk dat hij het toch voor elkaar heeft gekregen tijdens het longeren, om te gaan hangen op de pessoa..

ik heb hem in 10 maanden wel wat soepeler in de mond gekregen, maar ik weet niet hoe ik dat gedaan heb. want in die begin tijd was hij ookniet aan je been en dat soort dingen.

ik heb alles terug, behalve dus het terug nemen op mijn zit, in plaats vanop mijn handen.

het is nogal een groot paard(1.78) met een heel groot zwaar hoofd, dus het is zowiezo geen pretje om zown massa in je handen te hebben.


iemand tips hoe ik dat het beste kan oefenen?

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 16:29

Ik zou sowieso niet gaan starten als ik hem zonder geruk en gepluk niet rustig zou kunnen krijgen.
Je hebt hem pas 4x weer onder het zadel gehad, dus ik denk dat je nog even geduld moet hebben. Je moet weer naar elkaar toegroeien en jij moet leren omgaan met je 'nieuwe'paard. Dat gaat niet in 4 x. Gewoon geduld hebbe, dan komt het vanzelf goed. Niet teveel gaan rukken, hangen en plukken, want dan begin je weer van voren af aan.
Succes.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 16:50

Ik zou die wedstrijd ook nog even uit mijn hoofd zetten.
Hangen aan de teugels heeft niet veel zin, hij is toch sterker.
Ik denk weer aan korte duidelijke hulpen en veel overgangen rijden, schakelen. Hij is niet voldoende aan je hulpen. Daardoor hangt hij ook op je handen, omdat jij hem daarbij helpt. Als hij niet iets heeft om op te hangen, kan hij dat ook niet.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 17:13

ik weet ook datieniet hoort te hangen. maar ik sta nog steeds op die manege, omdat hij officieelnog niet van mij is, dus ik mag ook niet naar een andere stal. maar de instructie is daar niet zo denderend en ikmag geen instructie van buitenaf aan nemen.
dus ik blijf steeds met dezelfde problemen zitten.

ik heb helaas geen tijd om zelf naar een andere instructeur te gaan.

die wedstrijd is maar een wedstrijdje onderling, maar wat ik nog niet heb uitgeprobeerd, is of hij ook zo doet in zijn eentje.

hetzelfde met springen, in de groep vind hij het geweldig en springtie lekker, maar op het moment dat ik de wedstrijd rij is hij niet vooruit te branden en springt hij dus rond uit slecht.

dit deed hij ook altijd bij een dressuur wedstrijd.

dat is ook balen, ik weet nooit wat hij gaat doen met een wedstrijd. hij is of te sloom of hij wil steeds aangaloperen, maar er zit weinig tussen in.

dus ik ga eerst maar eens alleen ind e bak rijden, en dan kijken of hij nog zo is. want het is en blijft een manege kwaaltje he, dat ze gewend zijn in een groep te lopen. een paard van 15 die dat ruim 8 jaar heeft gedaan leer je niet zo snel af..

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:12

Gisteren heeft ze der proefje geoefend en hij reed uitstekend.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:47

Als je paard sterk wordt moet je nooit gaan hangen of terugtrekken. Maar dat was al duidelijk denk ik.
Je paard loopt duidelijk voor je hulpen weg en reageert niet op ophoudingen. Om ervoor te zorgen dat hij wel luistert zou je hele kleine en snelle ophoudingen moeten maken, dus los-vast-los-vast, heel snel zodat hij niet de tijd heeft om vast te pakken en er vandoor te gaan. Je moet echt sneller zijn. Het maakt niet uit als hij dan met zijn kop in de lucht gaat lopen, het gaat er eerst om dat hij wat meer respect krijgt voor de rem. Als hij echt heel sterk wordt kan je hem ook op de volte zetten en ophoudingen maken en eventueel overdreven begrenzen aan de buitenkant. Je mag zelfs je hand over de manenkam halen om je hulp door te laten komen (alleen in het geval dat hij onbestuurbaar is he). Dus beide handen overdreven naar binnen toe zetten.
En vooral niet vergeten regelmatig los te laten om ontspanning toe te staan!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:56

Yep vooral niet terugtrekken en zeker niet je benen gaan afsteken.

Even tussendoor volgens mij zit je paard gewoon super in zijn vel en uit dat zich in wat joligheid. Toch mag je jezelf daar wel een schouderklopje voor geven! Goed hoor!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 13:39

ja ben er ook ontzettend blij mee datie zo is nu Haha!

ik heb afgelopen maandag mijnproefje geoefend in de bak, alleen.
en gek genoeg heeft hij danniet meer zoveel praat. lijkt wel alsof hij moet showen bij de andere paarden Haha!

maar ik merkte dat zodra ik de galop inzet dat hij al wat sterker wordt, maar toch een heel stuk minder als de dagen daarvoor.

ik pak hem ookniet meer vast, wil meneer gaan hangen dan bam de teugels los, hielp de vorige keer ook.

maar het proefje met oefenen ging heelgoed, zijn galop is echt verbeterd, ookal meot ik zelf nog goed mijn been erbij houden.

maar het probleem zit hem dus alleen als hij in de les rijd, of in een andere grote groep paarden.

maar dat ga ik donderdag weer doen Haha!