Stolsel in de halsader!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Stolsel in de halsader!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 22:21

Wie heeft hier ervaringen mee, goed of slecht. Relrite is vorige week geopereerd en door het toedienen van medicatie is de halsader geïrriteerd en zit er een stolsel (bloedprop). Ze kunnen het nu alleen nog behandelen met een of ander smeersel omdat ze nuchter is en van bloedverdunnende middelen maagzweren krijgt. Ik begreep dat het heel lang duurt voordat het geneest, als het al geneest. Wie heeft hier ervaring mee en kan me wat meer vertellen (positief of negatief)?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:06

Heb er ervaring mee, als het ernstig is kan je het ook operatief doen, heb je al verschillende bleodverdunners geprobeerd, kunnen ze het niet tijdelijk geven? Mijn ervaring is trouwens positief want het probleem is opgelost, door bloedverdunners, sterkte!!

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 08:20

Tiffy schreef:
Ze kunnen het nu alleen nog behandelen met een of ander smeersel omdat ze nuchter is en van bloedverdunnende middelen maagzweren krijgt.


dat gaat dus niet shaneen. Verdrietig volgens mij ook niet tijdelijk.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:56

in ernstige gevallen doen ze dit dus wel!!! dan behandelen ze de maagzweer daarna weer, liever een levend paard met een maagzweer dan een dooie...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:33

ik heb het meegemaakt met een pony op stal. Hij op een gegeven moment een vreemde verdikking op zijn hals. Bleek ook een propje te zijn. Ook die eigenaar moest smeren. Het is de bedoeling dat de andere (haar)vaten in de direchte omgeving de taak van de verstopte ader overnemen. Soms lukt dat, soms ook niet.

Bij die pony is het helemaal goedgekomen. Het hangt natuurlijk ook af van welke ader het is.

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:53

shaneen, tja daar heb je gelijk in.

sjakie: Ik hoop dat het bij haar ook goedkomt, ik heb geen flauw idee welke ader het is. Misschien weet tiffy dat? Verward

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:19

Een paard bij ons op stal had dit ook, hij is 4 maanden op het land geweest en toen was het vanzelf over ( wel met bloedverdunners)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 19:26

Als de artsen haar nog geen bloedverdunners durven te geven, ga ik er vanuit dat ze daar een gegronde reden voor hebben. Zij hebben er immers voor gestudeerd en ik niet. Ik slik zelf een lichte bloedverdunner, maar ik weet dat de zwaardere in mijn situatie ook eerder kwaad dan goed doen. Ik kan me dus best voorstellen dat ze het mijn paard liever niet geven nu ze 15 dagen gevast heeft en sinds eergisteren weer wat te eten krijgt (100 ons kuil 1e dag, het dubbele de tweede dag, dus nog steeds erg weinig). Zodra ze weer normaal kan eten gaat ze gewoon aan de bloedverdunners.

Ik wil graag weten wie hier ervaring mee heeft in de omgang met het paard, rijden e.d., het is nl. de bedoeling dat zij straks een EPTM-test loopt en vervolgens de sport in gaat en ik vraag me af of daar problemen bij komen. Het is overigens de linker halsader.