Wordt er beknibbelt op het voer voor (friesen)veulens???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 23:53

In een duits paarden-forum heb ik iedere keer weer een beetje mot met iemand, die beweert dat de veulens in NL (en in haar geval Friezen in het byzonder) opgevoed worden met kwalitatief minderwaardig voer. Zij heeft haar Friese merrie moeten laten inslapen op vrij jonge leeftijd, doordat ze één-of-andere ziekte had (weet eerlijk gezegd niet precies wat het was Verward ). Volgens haar is dit te wijten aan het slechte voer wat deze merrie als veulen in Nederland heeft gekregen. Iedere keer als het om Friezen kopen gaat, hamert zij er weer op dat je een fatsoenlijke Fries in Duitsland koopt, want DAAR sparen ze niet op essentiele dingen zoals het voer. Dat dit dan z´n prijs heeft, is logisch! Voor een goedkope Fries moet je in NL zijn, daar is het de fokkers worst of ze een veulen afgeven, wat met hoogwaardige produkten gevoerd is. Die dame gaat me langzaam een beetje op m´n zenuwen werken met d´r gezeur! Ik kan me niet voorstellen dat een serieuse fokker beknibbelt op de kwaliteit van z´n veulens (no matter welk ras !) door ze mindere kwaliteit voer te geven Verward . Ik denk dat ze gewoon pech heeft gehad, tussen alle fokkers kan wel eens een zwart schaap zitten, toch... Verward . Of zit er misschien toch een kern van waarheid in????? Wie hier in het forum niets onder z´n eigen naam wil schrijven of PBen, kan me ook privé een mail sturen : pcat8@ekno.com

PS. Heb zelf altijd gezegd dat als ik een fries koop, het er één moet zijn met NL-papieren, vandaar mijn vraag. Ik weet niet wat ze in NL kosten; bij ons betaal je afhankelijk van leeftijd, keuring en kunnen, al gauw tussen 12.000,- en 20.000,-

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 00:14

Geloof er niets van dat het voer kwalitatief slecht is. Ik heb geen verstand van Friezen (ken maar één fokker, en iemand van het stamboekbestuur woont hier in de straat). Die mensen voeren hun paarden goed. Ik denk dat zij pech gehad heeft en hoe kan je nou zeggen dat het aan het voer gelegen heeft? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar want mij lijkt het koffiedik kijken.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 06:21

Geloof ik niets van dat een fokker gaat bezuinigen op de kwaliteit van het voer. Dan zouden het allemaal gammele beessies worden en dat komt nooit ten goede van zijn naam. Bij ons betaal je zo ongeveer wel hetzelfde voor een Fries hoor.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:32

Ik geloof dat er inderdaad bezuinigd wordt op het voer voor veulens. Met name dan die Friezen, want die worden door de bank genoemen echt alleen maar gefoklt voor het geld.
Wat gebeurt er... die beestjes staan zo lang mogelijk in het land en krijgen alleen gras en in slechte tijden kuil tot zich. En in die mooie groene weiden zitten toch een heleboel essentiele voedingsstoffen niet die wel in brok enzo zitten. maar die beestjes krijgen amper brok, want er sis toch kuil?! De gemiddelde Friezen-fokker denkt hier geen minuut verder over na, zeker niet als hij zelf niets gaat doen met dat paard in de toekomst anders dan verkopen.
Dus de meeste Friese veulens moeten opgroeien op een dieet van gras en kuil... en dat kan inderdaad niet goed zijn.

Toch ga ik niet zover als die duitse mevrouw. Want ook hier heb je fokkers die wel een gezond paard willen hebben/op laten groeien. Net zoals je in Duitsland ook vast van die economisch denkende (lees; zuinige, op voer beknibbelende) opfokbedrijven zult vinden. Wil je een jong paard kopen, is het aan te bevelen om te achterhalen waar hij is opgegroeid...Ik weet genoeg fokkers van Friese paarden die wel op een verantwoorde manier opfokken, maar kan inderdaad ook plenty voorbeelden vinden van Friezen die voor de commerce worden gehouden. Die groep staat nu dus met vele leeftijdsgenoten in een weiland met een pak kuil.....

Gek genoeg komt dit bij warmbloedpaarden minder voor. ik denk omdat dat komt dat die minder goed te houden zijn onder karige omstandigheden. Die blijven niet goed in een winter buiten op een dieet van gras en kuil.
Verder, het dekgeld ligt hoger van die paarden terwijl de verkoopprijs relatief lager ligt. Het fokken puur voor het economisch gewin is voor warmbloedpaarden dus eigenlijk niet interessant...terwijl elk Fries veulentje kassa is, zelfs al komt ie uit een zeer eenvoudige merrie.....

_________________
... ze bokt anders nooit hoor...!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: [naam verwijderd] op 2001-10-09 09:36 ]</font>


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 11:08

Oops... dus toch een kern van waarheid Verward . Is het dan zo als je een veulen/paard uit een ster-moeder koopt, het onder betere omstandigheden is groot geworden?

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:15

Ik heb ook de gevolgen gemerkt van een paard die als veulen niet goed is behandeld. Geen wormenkuren, geen hoefsmid, geen extra voer, alleen oud hooi of gras. De gevolgen waren behoorlijk, overgevoelig voor biks, kuil, entingen, noem maar op. Goed voeren, ontwormen is erg belangrijk.
Waar je dit vaak ziet is bij mensen die geen ervaringen hebben met veulens of waar het alleen om het geld gaat. En dat maakt het niet uit of het een KWPN-er of Fries is. Helaas gebeurt het te vaak.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:26

Ik vind het pure onzin!
Veulens hebben wanneer ze bij hun moeder lopen geen extra voer nodig, alles wat ze nodig hebben zit tenslotte in de moedermelk.
Wanneer de veulens afgespeend worden hebben ze genoeg aan goed hooi/kuil/gras.
Het is ook een feit dat de paarden die op jonge leeftijd karig gehouden zijn, veel meer weerstand hebben als de paarden die 'verwend' zijn met onderhoudsbrok en eventuele suplementen.

Wij zijn absoluut geen mensen die beknibbelen op onze paarden, maar hebben voor onze jonge Friezen wel gekozen voor het inscharen met enkel wei en kuil!

Verder zijn er nog maar weinig échte boeren (die ouderwetse zuinige boeren dus*D) die Friezen fokken, het zijn nu vrijwel altijd echte liefhebbers van het Friese ras die zich met het fokken bezig houden, het is niet voor niets dat het Friese ras uit het diepe dal van uitsterven is getrokken!

Van prijzen heb ik niet zo heel erg veel benul, de laatste keer dat we een fries gekocht hebben was 8 jaar geleden en sindsdien hebben we alleen maar zelfgefokt. Maar ik denk dat je zeker rekening moet houden met een bedrag van boven de fl. 10.000,00.

Mocht je iets zoeken moet je je voorkeuren hier maar neerzetten of een pb sturen, ik krijg nog wel eens wat aangeboden...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:27

Onze ingeschaarde paarden worden overigens wel bekapt, ontwormt en ingeënt!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:34

Kijk, dat laatste doet zeker niet iedere fokker. De jaarlingen en veulens bij ons op stal worden niet geent, uit zuinigheid. Wel ontwormt en soms als het nodig is zien ze een hoefsmid. De jaarlingen staan nu snotverkouden op stal, maar of dat te maken heeft met het enten???
Mijn paard kreeg niet eens kuil, maar slecht hooi. Het is goed dat jullie er bewust mee bezig zijn, maar helaas gebeurt dat niet altijd.
Al moet ik zeggen, dat zal ik Duitsland ook net zo zijn....

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:11

Wat een onzin zeg!!!

Wil ze beweren dat iedere fokker zijn veulens slecht voert?
Nogal kortzichtig!!!

Zou hetzelfde zijn als zeggen dat nederlanders te zuinig zijn om brok te kopen en elke nederlander zijn paard alleen hooi te eten geeft......

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:22

Andere kant van het verhaal: ik heb ook wel eens gehoord en gelezen dat veulens en jaarlingen die te goed gevoerd zijn (teveel krachtvoer) te snel groeien en daardoor OC(D) in hun gewrichten kunnen ontwikkelen. Dus....??? Verward

Ik denk dat het moeilijk is om een goede middenweg te vinden.

Het is zowiezo goed om eerst eens goed te informeren bij een fokker hoe paarden daar opgroeien, voordat je daar een paard koopt. Is inderdaad wel handig als ze al geleerd hebben om bijv. voetjes te geven... En dat geldt natuurlijk voor meer dingen.

Ik denk trouwens niet dat Nederlandse fokkers zuiniger zijn met voeren dan Duitse. Dat is gewoon persoonsgebonden lijkt me!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:27

Ik sluit me aan bij Sjuimpje. En het is zeker zo dat
juist veulen rijk voeren veel slechter is. Lees het informatieboekje van de Waiboerhoeve in Lelystad
maar eens (proefbedrijf).

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 13:15

Ik denk dat deze vrouw een slechte ervaring heeft in Nederland en een goede met een fries in Duitsland.
Misschienis ze daardoor zo kortzichtig.
Het is natuurlijk onzin dat alle veulens in NL slecht gevoerd worden.
Ik ken een friezenfokker met erg mooie en goede friezen, bijna allemaal zelffok en die krijgen een prima eerste start!

Mijn eigen veulen, net gespeend krijgt op het moment 1 kilo veulenbrok, dat deelt ze samen met een ander veulen. ( *LOL* ieder een halve kilo dus)
Zeker in de winter mogen ze wel wat bij hebben, gewoon voor de voedingstoffen. Je kan ze ook overvoeren, ik heb ook hier of daar weleens gehoord dat je daar later problemen door kan krijgen, maar precies weet ik het niet.
Ik denk dat je het per veulen moet bekijken.
Net als bij het voeren van een volwassen paard, de ene is de andere niet!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 18:32

Ik denk dat je niet zo zwart/wit kunt zeggen dat het in een bepaald land wel of niet goed gedaan wordt. Je hebt verschillende fokkers en verschillende opfokbedrijven. Mijn pony staat nu op een pensionstal die ook opfokbedrijf is, en daar worden de paarden prima verzorgd. Goede weiden, goede kwaliteit kuil en onderhoudsbrok voor de paarden swinters op stal. En goede fokkers zullen willen dat hun paarden goede premies krijgen en dus ook goed voor hun paarden zorgen lijkt mij...
Tja. Hoe onderscheid je de goeden van de slechten? Misschien kijken waar je je veulen koopt...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 23:33

@Joyce, dat is eigenlijk ook mijn mening Lachen , maar deze dame is behoorlijk hardnekkig in haar uitspraken, dat irriteerde me behoorlijk ! Vooral de uitspraak : Viele Holländer sehen es als ein Kaveliersdelict um gutgläubige Deutschen ein menge Geld aus die Taschen zu klopfen, das stammt noch aus dem zweite Weltkrieg"

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 00:33

Hallo Sterre,

Brrrrrrrr.
Daar zou ik maar niet verder mee discussiëren, klinkt vrij hopeloos als je het mij zou vragen.
Tja, sommige mensen..............

Groetjes Alexandra

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 09:12

Pittige uitspraak over de Nederlanders, die dame in Duitsland durft wel...

ik vind het passen in de kategorie: alle belgen zijn dom, geen enkele marokaan kan je vertrouwen, alle Duitsers zijn dik van de bokworst en alle spanjaarden zijn te lui om op te staan na de siesta....

Hoe bedoel je "bevooroordeeld"? Wat een onzin.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 107 bezoekers