wat voor een jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

wat voor een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:16

hey
ik mag heeeel mischien (is nog niet zeker) een paard kopen
dan wil ik deze veulen (arabier) Van 1.5 jaar oud
volgens mij heeft hij geen papieren
en het is een hengst

maar wat zou ik nu ongv moeten betalen om m te kopen

Afbeelding

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:25

niemand? schopje

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:30

Je hebt topic pas 10 min geopend, niet iedereen reageert zo snel! Ik heb ook arab jaarling. De mijne lijkt veel op die jij opt oog hebt.
Ja prijs? Ligt aan afstamming ed....

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:32

sorry... maar weet jij niet ongv de prijs? en t is volgens mij ook geen vol arabier

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:44

Lijkt het je wel verstandig om zo'n jong arabiertje te kopen?? Ik wete niet of je veel ervaring hebt, maar ik ben van mening dat je als beginnende ruiter amazone gewoon een ervaren en brave pony moet hebben en niet zo'n jong onervaren paardje waar ook nog een sveel bloed in zit.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:46

ik ben best gevorderd (eigendunk) maar ben nu ook een paardje in aan het rijden en gaat best goed en dit is natuurlijk gewoon veel goedkoper dan een paard van 15jaar en de eigenaar is t baasje van mijn verzorgpony dus krijg m dan nog voor een vriendenprijsje zeg maar en wilt mij dan ook met alles helpen enz

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:21

Wat voor ouders heeft hij zijn het goeie afstammelingen????
Is het lief met de omgang van paarden en weiland?

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:29

Ik vind het onverstandig om een jaarling te kopen. Het duurt nog 2 jaar om hem te kunnen rijden en heb je al ooit eerder een paard ingereden? En wat is ervaring? een paar jaar "poetservaring" of "manegeervaring" of heb je wel eens voor hetere vuren gestaan?

De hond is de betere mens

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:40

Ik denk ook niet dat het verstandig is eerlijk gezegd. Daarbij is het een hengst, moet je dus laten casteren, heb je je daar al inverdiept?? Kan je die kosten betalen??
Daarbij duurt het erg lang voordat je kan rijden. Ik heb ook ene veulen gekocht, maar ik heb hier voor gekozen en heb hier goed over nagedacht wat de voor-en nadelen zijn hiervan..
Zo heb ik de eerst komende jaren nog genoeg te rijden, en wil ik nog verder gaan met studie's..
Als ik jou was zou ik een paar jaar gaan sparen en gewoon een leuk paardje gaan kopen van een jaar of 6 a 7..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 16:15

Of het wel of niet vertandig is ga ik me niet mee bemoeien.

Als hij gezond enzo is...zo rond de 700/900 euro.

Wanestha RIP !!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:55

net wat Arabsrulezz zegt Gaaaapf het wel of niet vertandig is ga ik me niet mee bemoeien.

Als hij gezond enzo is...zo rond de 700/900 euro.

ik zou ook rond die prijs zitten. maar als het goeie afstammelingen heeft dan zou ik 900 euro vragen.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:59

Desiree schreef:
Ik vind het onverstandig om een jaarling te kopen. Het duurt nog 2 jaar om hem te kunnen rijden en heb je al ooit eerder een paard ingereden? En wat is ervaring? een paar jaar "poetservaring" of "manegeervaring" of heb je wel eens voor hetere vuren gestaan?


ik ga helemaal met desiree mee!!
als eerste eigen paard een jaarling kopen is gewoon dom!
je bent natuurlijk dolgelukkig met je eerste paard en verwend hem flink,tegen de tijd dat ie 2,5 a 3 is en ingereden mag worden, dan heb je een verwend kreng!! een jaarling , en zeker een hengst, moet op de wei in een koppel lopen waar hij van zich af leert bijten, maar ook word opgevoed door zijn vriendjes !!!
doe het dus alsjeblieft niet , en koop dan liever een wat oudere pony!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:23

heeft ie goede papieren? hmz....het is een heel mooi paard en het is een hengst, dus je kan er mee fokken, ik denk rond de 1500 euro.
iedereen denkt dat je onervaren bent, maar heb je veel ervaring met hete en jonge paarden? je moet er echt heel goed mee om kunnen gaan!!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:24

crossmonster"]
[quote="Desiree schreef:
Ik vind het onverstandig om een jaarling te kopen. Het duurt nog 2 jaar om hem te kunnen rijden en heb je al ooit eerder een paard ingereden? En wat is ervaring? een paar jaar "poetservaring" of "manegeervaring" of heb je wel eens voor hetere vuren gestaan?


ik ga helemaal met desiree mee!!
als eerste eigen paard een jaarling kopen is gewoon dom!
je bent natuurlijk dolgelukkig met je eerste paard en verwend hem flink,tegen de tijd dat ie 2,5 a 3 is en ingereden mag worden, dan heb je een verwend kreng!! een jaarling , en zeker een hengst, moet op de wei in een koppel lopen waar hij van zich af leert bijten, maar ook word opgevoed door zijn vriendjes !!!
doe het dus alsjeblieft niet , en koop dan liever een wat oudere pony!
[/quote]

dit vind ik echt nergens op slaan, als zij daar nou hartstikke blij mee is en het hartstikke leuk vindt om een veulen zelf op te voeden en zelf alles leren. dat is het toch het mooiste voor een meisje die voor het eerst een eigen paard krijgt...

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 18:43

hij loopt dan nog steeds mee in de wei met mijn verzorgpony laten castreren (hoe je t ook schrijft) hoeft toch ook niet perse? jah ik weet dat het moeilijk in de omgang enz is maar ik heb echt goed nagedacht en vind het ook niet erg als ik zolang niet kan rijden verder als het mij zelf niet lukt zegmaar met het inrijden dan kan een vriendin van mij die heeft 2 paarden hem ook nog inrijden dus dat maakt ook niet zoveel uit en ik ben nu ook zelf bezig met het inrijden
het arabiertje heeft geen papieren

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:03

ja je wel of niet gevorderd ben maakt opzich niks uit
ik was 14 toen ik mijn hengst van toen 4 maanden oud kreeg
en heb hem nu nog steeds ik zet hem elke zomer lekker op de wei
en ik heb hem ook zeker wel verwend maar ik ben altijd duidelijk tegen hem geweest wat wel en niet mocht
en nu loopt hij onder het zadel is onder tussen al weer 4 jaar
en is een prima beesie

het licht er dus gewoon aan hoe je hem opvoed
en of je duidelijk genoeg voor hem bent

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 19:14

jah hij bijt heel soms weleens en als ik dan gewoon mn vinger zeg maar omhoog houd dan weet hij al o nee da mag ik niet doen enz

(hij staat bij mijn verzorgpony dus vandaar)

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:17

Opvoeding is inderdaad een belangrijke factor. Maar om een paard te kunnen opvoeden moet je gewoon ervaring hebben. En als je weinig ervaring hebt, vind ik een jong paard geen ideale aankoop. Beter wat langer doorsparen voor een leuke rijpony die bij je past dan verongelukken met een goedkope jaarling.

* To Belg, or not to Belg *

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:22

xcynthiax schreef:
heeft ie goede papieren? hmz....het is een heel mooi paard en het is een hengst, dus je kan er mee fokken, ik denk rond de 1500 euro.
iedereen denkt dat je onervaren bent, maar heb je veel ervaring met hete en jonge paarden? je moet er echt heel goed mee om kunnen gaan!!!


dus je kan ermee fokken??? wat heb je eraan om met een niet-goedgekeurde hengst te gaan fokken??
en 1500 euro voor een jaarlingPONY ??? dat is wel heel erg veel!! 1500 gulden denk ik eerder!

maar nog , ik blijf het dom vinden, het lijkt allemaal wel heel leuk, maar een paard word pas echt een paard als ie zijn eerste paar jaar lekker op de wei loopt met andere hengsten, dat vromt karakter en de andere hengsten voeden hem dan op, ze leren allemaal waar hun plaats is en worden zo heel sterk.maar al te vaak (er zijn natuurlijk uitzonderingen) heb ik gezien dat het gewoon misging met mensen die een jaarling kochten, een snoepje hier en een koekje daar, en twee jaar lang hoeft ie niets anders te doen als een beetje wandelen, borstelen en snoepjes krijgen, dan moet ie ineens werken, dat pikken ze dan meestal niet.echt , er zijn uitzonderingen , maar arabiertjes staan toch wel bekend om hun pittige karakter, spaar gewoon even door tot je een pony kan betalen waar je op kan rijden en waar je veel mee kan leren,
want ookal word ie over 2 jaar ingereden, dan nog , het rijden van een groen paard is niet makkelijk!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:27

crossmonster"]
[quote="xcynthiax schreef:
heeft ie goede papieren? hmz....het is een heel mooi paard en het is een hengst, dus je kan er mee fokken, ik denk rond de 1500 euro.
iedereen denkt dat je onervaren bent, maar heb je veel ervaring met hete en jonge paarden? je moet er echt heel goed mee om kunnen gaan!!!


dus je kan ermee fokken??? wat heb je eraan om met een niet-goedgekeurde hengst te gaan fokken??
en 1500 euro voor een jaarlingPONY ??? dat is wel heel erg veel!! 1500 gulden denk ik eerder!

maar nog , ik blijf het dom vinden, het lijkt allemaal wel heel leuk, maar een paard word pas echt een paard als ie zijn eerste paar jaar lekker op de wei loopt met andere hengsten, dat vromt karakter en de andere hengsten voeden hem dan op, ze leren allemaal waar hun plaats is en worden zo heel sterk.maar al te vaak (er zijn natuurlijk uitzonderingen) heb ik gezien dat het gewoon misging met mensen die een jaarling kochten, een snoepje hier en een koekje daar, en twee jaar lang hoeft ie niets anders te doen als een beetje wandelen, borstelen en snoepjes krijgen, dan moet ie ineens werken, dat pikken ze dan meestal niet.echt , er zijn uitzonderingen , maar arabiertjes staan toch wel bekend om hun pittige karakter, spaar gewoon even door tot je een pony kan betalen waar je op kan rijden en waar je veel mee kan leren,
want ookal word ie over 2 jaar ingereden, dan nog , het rijden van een groen paard is niet makkelijk!
[/quote]

Precies.. Ik ben nu ook bezig met jonge paardjes, maar dat is echt niet zo makkelijk als je nu denkt..
En het kost tijd en ontzettend veel geduld en doorzettingsvermogen. daarbij moet je veel begeleiding hebben, want hoe goed je ook bent, zoiets kan je gewoon niet alleen, dus dat kost ook weer geld..
Ik zou nog maar eens heel goed nadenken voordat je dit doet..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:16

xcynthiax schreef:
[
dit vind ik echt nergens op slaan, als zij daar nou hartstikke blij mee is en het hartstikke leuk vindt om een veulen zelf op te voeden en zelf alles leren. dat is het toch het mooiste voor een meisje die voor het eerst een eigen paard krijgt...
[/quote]

Als het lukt wel ja. Maar niet als het een complete desillusie wordt.

Maar goed, mocht je toch overstag gaan:
- het is een hengst
- pas een jaarling
- ponyhengst
- geen papieren.
Snijd jezelf dan in ieder geval niet financieel in de vingers en geef er niet meer voor dan 400 euro. MEer is hij echt niet waard, en die eigenaar zal hem ook niet aan iemand anders kunnen verkopen voor meer. Dus maak je niet ongerust. Mocht je er meer voor geven, eis dan dat de eigenaar dan voor je de castratie kosten betaalt.

Onderschat het opvoeden van een jong paard niet. De meeste mensen kunnen het niet, dus denk niet dat je minder bent dan een ander als je het niet kunt. Ken je grenzen en je weet je beperkingen, dan ben je zelfs al meer dan een ander! Haha! Laat het opvoeden aan andere paarden over. Die kunnen dat veel beter dan welke mens dan ook. En bemoei je niet te veel met hem ten tijde van het opgroeien.

De hond is de betere mens

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:24

Ik zou verder zoeken, niet alle paarden die te koop zijn staan in het land van je verzorgpony.
Dit is zo'n typisch geval van "ik mag een paard en koop de eerste die ik te koop zie staan".

Het duurt nog 2 jaar voor je ermee kan rijden, het paard krijgt steeds meer hengstenkuren en waarom hengst houden als je er toch niet mee gaat fokken.
Dieronwaardig. Je kan hem niet lekker losgooien met andere paarden, dus het hele kuddedier effect is weg. Je mag er pas mee wedstrijden rijden als je L2 + punten bent.
Op veel stallen willen ze niet eens een hengst.

Je haalt je dus een hoop moeite op de hals en een hoop kosten terwijl als je goed zoekt je echt wel een goed doorgereden paard voor dat geld kan kopen waar je gelijk mee aan de slag kan en niet onnodig veel werk aan hebt.

Stel dat het paard 1500 is wat iemand hier zegt, dan komt er toch voor 2 jaar weiland en voer bij. Want het paard moet wel bijgevoerd worden, het moet immers nog groeien. En dan heb ik het nog niet over inenten, bekappen, wormenkuur en de tandarts!
Dus het paard is echt niet meer zo goedkoop voor je erop kan rijden!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:29

Kleintje schreef:
Dus het paard is echt niet meer zo goedkoop voor je erop kan rijden!

Alles bij elkaar opgeteld is een driejarige kopen veel goedkoper dan een jaarling kopen en opfokken. Want dan heeft hij met 3 inderdaad al veel meer gekost.

De hond is de betere mens

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:56

het is wel jammer dat ie geen papieren hebt, omdat als mensen hun paard willen dekken, meestal de hengst wel papieren moet hebben, dus de prijs zakt nu dan ook inderdaad.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:58

je moet het er voor over hebben als je een jaarling wil kopen en opfokken, je kan hem natuurlijk ook naar een africhtingsstal brengen omhem te laten africhten...maar dat kost ook wel weer geld, heb je daar al over nagedacht wat je allemaal moet gaan betalen?

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Azmay, Celebi, chery, evita2, Galeobdolon, JudithGigi, Lau07, MirandaMalik, Ubermetrics en 120 bezoekers