Wie heeft er ervaring met cross wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jootje
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Klazienaveen

Wie heeft er ervaring met cross wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 14:46

Ik wil heel graag met mijn paard een cross gaan rijden... heeft iemand ervaring met deze wedstrijden? En weet iemand de regels ed? Ik woon in de buurt van Leiden, worden er wedstrijden in de buurt georganiseerd?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:18

Lisse in september en in het voorjaar(maart) misschien de indoor oefencross.
Verder is wieringerwerf nog wel in de buurt

De regels staan al meerdere keren op bokt Je mag starten als je B springen met winstpunt bent.
Er zijn de afgelopen tijd veel crosstopics dus kijk eens rond op wedstrijden/verslag van de dag Knipoog

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:20

Ook Wassenaar is zeker voor jou in de buurt. Als die volgend maar wel door gaat..
En zoals gomir ookal zegt, gebruik de zoekmachine maar is eventjes! Dan kom je er hééél vééél tegen Tong uitsteken Knipoog

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:36

Wassenaar wordt volgend jaar als het goed is op de Vlietlanden gehouden

Ik wist dat er nog een in de buurt was, maar kon er niet opkomen welke Knipoog
Princenhage en andere crossen in brabant zijn ook goed aan te rijden hoor

Ik kijk al niet eens meer naar afstand(alleen Arnemuiden is echt te gek). Heb dit jaar al in Ambt-delden, gorssel en Vasse gereden(en wat dichterbij *LOL* ).
Moet je voor de grap de kaart er eens bijpakken en zien waar dat ligt tov Den Helder Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:39

Reglementen staan op www.knhs.nl onder 'KNHS' en dan onder 'Reglementen'. Daar vind je alle disciplinereglementen van de verschillende takken van paardensport.

De wedstrijdkalender kun je vinden op www.sgw-eventing.nl - links boven in beeld verschijnt een 'zwevend blokje' waarin je op 'Kalender' kunt klikken.

Zoek ook eens op topics van mijn zusje Lautje, zij rijdt ook SGW.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:36

en ik ben sinds half augustus ook weer begonnen. Er is hier een handjevol echte fanatiekelingen!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:33

Wassenaar vond ik persoonlijk niet zo geschikt om mee te beginnen. Ik ben een keer naar de oefencross geweest kijken. De bodem was erg zwaar en een lange afstand (zeker voor een oefencross). Ik zou er dus zelf niet starten. Arnemuiden lijkt me echt gaaf bij het strand, alleen is het wel heel ver weg, maar dat zijn ze voor ons bijna allemaal).

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:32

in princehage heb je altijd een oefencross (maar die is geloof ik al komend weekend)
en in nijmegen heb je ook een leuk oefencross. (maar die is pas volgend jaar weer)

op www.sgw-eventing.nl staat de kalender met alle crosswedstrijden.

jootje
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 16:41

Allemaal hartstikke bedankt voor de hulp. Ik heb dit forum pas net ontdekt, dus het is nog even leren hoe alles werkt. Dus sorry alvast als ik overbodige vragen stel, maar ik denk dat ik het wel zal leren...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:42

ja idd je kan beter ff op de sgw-eventing site kijken
ik heb vanmiddag trouwens een uitnodiging gehad van de KNHS voor de de Rabobank Selectiedag voor Eventing!

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:44

In het voorjaar zijn er speciaal voor Noord- en Zuid Holland trainingen. Dit zijn 10 lessen die iedere keer op een andere locatie zijn. Dit jaar heb ik daaraan meegedaan en dat was erg leuk en leerzaam. Je hebt beginners en gevorderden lessen.
Trainingen waren in Moordrecht, Voorhout, Nieuwveen en iets verder weg Oudenhoorn en Nijmegen. Maar was erg leuk en zeker aan te raden als je wilt gaan crossen. Vooral je paard raakt vertrouwd met verschillende hindernissen en waterbak.
Als je meer wilt weten pb mij dan maar.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:26

en dan kun je nog naar minderthout, lunteren en biddinghuizen toch Verward

Ik vind het allemaal een heel eind rijden...Maar leiden en nieuw vennep ligt natuurlijk wel iets centraler *LOL*

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:39

[quote="gomir"]en dan kun je nog naar minderthout, lunteren en biddinghuizen toch Verward

Klopt, maar daar ga je heen met de gevorderden lessen.
Ze zijn idd over het algemeen ver rijden. Hup na werk paardje inladen, rijden, even stoppen bij benzine pomp voor voedsel, rijden, uitladen, 5 kwartier crossles, inladen, rijden, en laat thuis.

Maar in Voorhout geven ze ook crosslessen op de woensdag avond. Dat is dicht bij Leiderdorp. Daar zijn niet veel hindernissen maar allicht iets en een waterbakje. Iedere zomer geloof ik een les of 20.

jootje
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 10:09

Weet je misschien een naam van het bedrijf waar dat gegeven wordt? Iniedergeval super bedankt voor het meedenken.
Die trainingen ga ik zeker onthouden, weet je nog wat dat ongeveer kost?
En moet je dan al speciale dingen aangeschaft hebben?

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:02

Een bodyprotector lijkt me wel veilig, vooral als je begint Het is ook meestal wel verplicht met crosstrainingen. En met officele SGW is het zowiezo verplicht.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:12

Idd een bodyprotector en een goedgekeurde veiligheidshelm. En zorg dat je paard goede beenbescherming heeft. In principe kun je wel toe met de 'standaard' pees- en kogelbeschermers. Eventueel zou je nog springschoenen kunnen gebruiken (tegen beschadigingen van de kroonrand, als hij daar bijvoorbeeld met een hoef op terecht komt) en hoge beschermers aan de achterbenen.

Maar een bodyprotector en beenbescherming in het algemeen behoren toch wel tot je standaard uitrusting. Vergeet overigens ook niet om punten in te draaien als je paard op ijzers staat, ook al rijd je met cross niet altijd alleen over gras maar ook op zand!

Ik heb hier trouwens de SGW-gids voor me liggen en zie de naam staan van de contactpersoon voor trainingen in de regio West (Noord- en Zuid-Holland). Dat is Pleun van der Marel. Als je een telefoonnummer en/of e-mailadres wilt hebben, laat het dan even weten, dan stuur ik je dat via PB. Dit jaar waren er twee beginnersgroepen: op maandag- en op dinsdagavond. Er werd getraind in Voorhout, Moordrecht, Nieuwveen en Oudenhoorn, en één keer bij Rob Jansen in Nijmegen.

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:04

Kosten waren ongeveer € 180,- voor de 10 lessen. Bedenk wel dat hier dan nog je eigen benzine kosten bij komen en die lopen wel op. Boos!

We hebben 2 keer in Nijmegen getraind, omdat er in Oudenhoorn nog niet zoveel hindernissen stonden. Eigenlijk zou het 1 x Nijmegen en 3 x Oudenhoorn zijn.
In maart beginnen deze lessen wel weer denk ik. Zie ook www.sgw-eventing.nl en dan staat ergens op de site wel iets over de trainingen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:19

Voor mij zijn de benzinekosten ongeveer een tank per keer Bloos Dat houdt me ook een beetje tegen.
Dan wordt het al snel 68 euro per les...

Ik twijfel over dit jaar. Ik heb besloten mijn nieuwe paard voor de cross te gaan trainen en dan is het misschien wel handig