nie zo leuk vraagje...(afmaken-inslapen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 21:45

Een vraagje voor een goede stalgenoot van mij, Anouk.
Haar paard heeft een botcyste en is niet meer te helpen. Hij moet afgemaakt worden. Ze kan er alleen niet uitkomen hoe.
spuitje geven - thuis -> in de wei of in de stal.
Zal ze er wel of niet bij zijn.
of soms naar de slacht? Maar dan zal ze meegaan of iemand anders laten gaan.
Ze zou graag jullie ervaringen lezen, ze is er echt kapot van. Graag jullie ervaringen dus.
Groetjes Petra

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:51

Ik zou hem in laten slapen.. Ik denk dat ik er wel in het begin bij zou willen zijn, maar niet zodra het paard omvalt.. denk dat die herinnering dan de leuke herinneringen gaat overtreffen...
Sterkte ermee... Verdrietig

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:10

aaah zidar???
Verdrietig ik heb via via gehoord dat inslapen toch wat diervriendelijk gaat

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:10

Het klinkt misschien heel hard maar ik ben voor de slacht. Veel mensen vinden dat zielig maar als je een afspraak maakt hoef je echt niet te wachten. En als je bang bent dat hij in de handel komt laat je er gewoon iemand bijblijven...
Ik vind in laten slapen ook niet zo diervriendelijk, als ik me niet vergis gaat het bloed stollen(of gaat het hemoglobine kapot, zodat hij stikt) en gaat hij dus langzaam dood. En dnan moet hij nog opgehaald worden, dat heb ik ee paar keer gezien, van die grote grijpers in zijn zij.... Huilen Dat vind ik dus echt een rotgezicht hè?!
Maar ja, dat is iedereen zijn eigen beslissing. Volgens mij maakt het voor het paard niet uit.... Het is meer het idee van de eigenaar.

Wens je vriendin maar veel sterkte!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:22

Hoi, ik ben ook voor het slachthuis, ik ben het helemaal met Gomir eens. Als je een bekende mee laat gaan en een afspraak voor bv. vroeg in de middag maakt, is het paardje het eerste aan de beurt, is alles schoon en heeft die er geen erg in. Dan weet je ook zeker dat ze niet meer doorverkocht kan worden. Verder lijkt een spuitje geweldig, maar ook daar hoor je verschillende verhalen over, en zo'n dier op je erf lijkt me ook verschrikkelijk. Zelf meegaan was voor mij toch te moeilijk, vandaar een goede bekende. Veel succes met de beslissing!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:27

Ik zou voor inslapen gaan. Al lijkt me dat heel moeilijk als dat bij de vertrouwde omgeving gebeurt. Mijn vorige paard is bij de kliniek afgemaakt en vanaf daar opgehaald, daar heb ik dus verder niks meer van gezien. Ze raadde mij daar ook af om erbij te blijven tijdens het afmaken.
Bij ons op stal is het wel een aantal x voorgekomen dat een paard daar afgemaakt werd. Het paard moet dan direct aan de (in dit geval vrij drukke) weg gelegd worden, wat idd niet echt gênant is.

In ieder geval heel veel sterkte!! Verdrietig

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:36

Ik heb er al zeker 6 weggebracht, naar het slachthuis dus, mijn man maakt een afspraak daar, dan hoef idd niet te wachten en is zo gebeurt
Ben 1 keer zelf meegeweest, maar wordt daar heel erg verdrietig van.
We hebben er 1 thuis in moeten laten slapen, dat was 1e kerstdag en toen moesten we hem 3 dagen laten liggen voor hij opgehaald werd idd met grijpers enzo. dat vond ik echt vreselijk. Je zit in zon geval dus dagen met een dood paard op je erf.
Nee voor ons net als voor Gomir, het slachthuis, ze hebben daar heel veel begrip en het gaat snel en netjes.

Hoop dat je hier iets aan hebt, overigens tegen de kinderen zeggen wij altijd dat het paardje naar de paardenhemel is, dat werkte heel goed toen ze klein waren.

Groetjes,

Geral en Teun

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:50

Ik was ook altijd van mening dat ik mijn paard alleen maar zou laten inslapen. Ik heb hier op de duitse paarden-forums ook al enige discussies over dit onderwerp gevolgd en heb m´n mening nu toch iets bijgesteld.
Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt hoe je paard is; Als ´ie al erg bang voor de DA en inentingen is, lijkt me inslapen veel stress voor het paard. Anderzijds, als je altijd gezegd hebt dat je paard naar de slacht gaat en je hem dan nog met een gebroken been de trailer op moet krijgen, lijkt me ook geen goed idee.
Ik heb altijd zeer gemengde gevoelens gehad, over wat er met je paard gebeurd als ´ie dood is ; inslapen: dan worden ze tot zeep/cosmetica verwerkt, slacht: als biefstuk en/of salami bij iemand op z´n bord. Beide opties vind ik niet echt aantrekkelijk. Iemand hier had toen de tip om eens bij de dierentuin na te vragen: als je paard dan toch afgemaakt moet worden, het in de dierentuin te doen, via een schot. Het paard wordt daarna aan de roofdieren gevoerd. Ik voor mij vind dat nog de minst erge oplossing. In de natuur is het ten slotte ook eten en gegeten worden Scheve mond\ . Hier hebben we ook nog de mogelijkheid om je paard via een hoofdschot op de wei te laten doden. Daarna kan hij dan niet meer als slachtdier gebruikt worden.
Ik denk dat de methode op zich niet zoveel uitmaakt, als het goed wordt uitgevoerd, gaat het in beide gevallen erg snel, de horror-verhalen krijg je altijd van beide kanten te horen Boos! .
Denk na over wat voor jou PAARD het beste zou zijn, wat je ook beslist, moeilijk zal het altijd zijn Verdrietig !

PS ik zou er wel bij blijven, dat ben ik hem toch verschuldigd; ook is het bij slachthuizen al vaker voorgekomen, dat een paard wat weggebracht werd en niemand er bij bleef, daarna nog een keer doorverkocht werd Boos! . Je moet er toch echt niet aan denken dat jou zieke/kreupele paard, nog ergens bij een handelaar eindigt, of nog erger, op een slachttransport gezet wordt Huilen !

_________________
Beter één paard in de wei, als tien in de stal !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-10-08 22:55 ]</font>

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 23:04

Bedankt voor jullie reacties morgen print ik ze uit en geef het aan anouk. Ik hoop op nog meer reacties.
Yentl, het is niet Zidar, het is Passe Partout, van een andere anouk.
Dit is pp:
[img]../upload/205/passepar.jpg[/img]


_________________
<FONT COLOR="purple"><FONT FACE="georgia">Er is iets aan het uiterlijk van een paard
dat goed is voor het innerlijk van de mens!
~~SIR WINSTON CHURCHILL 1874-1965 ~~

</FONT COLOR="purple"></FONT FACE="georgia">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjimmy op 2001-10-08 23:07 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 23:14

hoi,

ik heb een pony van 31 jaar en heb er dan ook al veel overnagedacht. Als het zover is hoop ik dat ie dood gaat van ouderdom en zelf lekker inslaapt dit gebeurt maar zelden dus , wil ik hem laten inslapen en dan laten cremeren. Er is in nederland en echt paardencremaorium.Ik wil hem thuis laten inslapen en hem dan (tja hij zal er ingesleept moeten worden maarja dat moet dan maar) met de trailer naar het crematorium brengen. Dat kost wel enorm veel geld maar ik vind dat ie dat verdiend heeft. Huilen Huilen word er helemaal verdrietig van....maar ik dnek at ie het nog wel even volhoud dus heb ik alle tijd om alles te regelen. Je wilt zlef toch ook en goed geregelde begravenis waarom een paard niet dan........ aj ben erg sentimenteel maar dit vind ik ook voor me zlef een mooie manier om afscheid te nemen .
oja , ik laat en beetje as in een kettingkje doen zodat ik altijd een beetje van hem bij me draag.......dan wil ik ook nog graag een tatoe maar aar heb ik een te lage pijngrens voor helaas......

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 23:16

Wens Anouk maar heel veel sterkte en wijsheid, wat een lief paardje zeg Verdrietig !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 23:27

Ik weet niet zo goed of je er nou wel of niet bij wil zijn.

Vorige week is de hengst die ik in training had in zijn box (of all places Frusty ) verongelukt. Dat paard heb ik in allerijl naar een kliniek gebracht in de hoop nog iets te kunnen redden, maar de beschadiging was zo groot dat het gewoon einde verhaal was.

Ik mocht niet blijven, en kreeg in de auto op weg naar huis dus een telefoontje: het is niet goed en in overleg met de eigenaren is besloten hem te euthanaseren.

Het beeld dat ik nu van hem heb (en zo ga ik hem me herinneren, ik heb niet eens foto's van hem) is hoe hij in de kliniek door de verdoving tegen de grond gaat, waarna ze hem aan 3 benen optakelen en hem op de operatietafel leggen. Ok, op het moment dat dat gebeurde leefde hij nog en was er nog de hoop dat hij ook zou blijven leven, maar het beeld zal ongeveer hetzelfde zijn. Dan kun je volgens mij beter iets anders voor ogen hebben.

Aan de andere kant vind ik het heel erg dat ik er niet bij heb mogen blijven tot het einde. Voor het paard zal het weinig uitgemaakt hebben, maar toch. Ik was verontwoordelijk voor hem, en daarnaast was ik ondanks dat hij niet van mij was gewoon gek met hem, het klikte zo goed. Nu is het niet echt afgesloten ofzo.

Ik zou het in elk geval niet thuis laten doen denk ik. Volgens mij kun je hem het beste weg brengen, afscheid nemen, en dan gewoon gaan. Of er idd bijblijven tot het einde, en dan gaan. Maar de hele nasleep met zo'n kadaver dat moet worden opgehaald... volgens mij zit je daar dan echt niet meer op te wachten.

Moeilijke keuze, en ik denk ook heel persoonlijk.

Wens je vriendin heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 23:34

Voor mij is dit ook een heel belangrijk punt en ik heb er veel over nagedacht.

Als je je paard thuis in laat slapen dan kan dat sowieso niet in zijn stal, want dan kan hij er niet meer uit. Om het heel onsmakelijk te zeggen, een dood paard past niet door de deur.

Wat er ook gebeurt, ik zal bij mijn paard blijven tot het einde, maar ik weet niet of ik hem wil zien vallen. Wel weet ik dat ik hem wil zien als hij dood is, ik wil met eigen ogen zien DAT hij dood is. Juist vanwege het probleem wat Zep aanhaalt, als ik een dier of mens niet dood zie dan heb ik moeite om het te verwerken.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 00:19

Mijn paard heb ik laten inslapen. Het was vreselijk natuurlijk en hij besefte ook wat er ging gebeuren maar hij heeft niet geleden, eerst kreeg hij iets waar hij van onder zeil ging en daarna de definitieve spuit.
Ik heb wel gehoord dat er slachthuizen zijn waar ze heel goed met de dieren omgaan maar hier heb ik zelf geen ervaring mee. Ik weet in elk geval heel zeker dat ik de volgende keer (hopenlijk nooit) weer kies voor het thuis inslapen.

Groetjes Alexandra

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 00:23

Ik heb Julius ook laten inslapen maar dat kwam omdat ik geen keuze had.

Heb ik de keuze dan breng ik hem naar de slacht. Daar gaat het onwijs snel. Voor een paard wel prettig. Denk alleen niet dat ik het zelf zou doen. Beetje te traume achtig. Ik laat het wel een kennis doen.

Een paard bij ons op de manege kreeg een spuitje. paard in paniek en wilde weer opstaan. Dat kon natuurlijk niet en toen moesten ze er met drie personen op gaan zitten. Het heeft nog een half uur geduurd. Lijkt me een ontzettende lijdingsweg.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 00:30

Dat klinkt wel heel erg vreselijk Heike. Zo ging het bij mijn paard gelukkig niet. Ik ben er zelf bij gebleven en dat vond ik heel erg maar ik wilde het wel. Het was eigenlijk heel erg vergelijkbaar met het laten inslapen van een hond (heb ik helaas ook een paar keer meegemaakt).

Groetjes Alexandra

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 00:31

gelukkig. Ik vroeg me net af dat het natuurlijk niet altijd zo kan gaan. maar het lijkt me heel akeleig als het met jou paardje zo gebeurd.

Paardje was er echt tegen aan het vechten en dan slaan het gif niet zo goed aan. Was allemaal heel akelig

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 07:16

Ik vind het erg hard om je paard naar de slacht te doen, gewoonweg gemeen. Ik zou een paard laten inslapen. Maar eerst hem ee goede poetsbeurt geven en hem verwennen om hem daarna naar zijn lievelingsplekje te brengen en hem te laten inslapen. Zo komt hij waardig aan zijn einde.

En de slacht vindt ik maar niks. Het idee alleen al dat iemand hem opeet.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 08:11

Ik zou ook kiezen voor het inslapen. Ik heb daar goede ervaringen mee. Ze kunnen in hun eigen omgeving blijven. En daarbij kan ik dan zelf erbij zijn, ik zou dat dus wel willen. Gewoon om mijn paardje te aaien. Bah wat een rottopic, hier ga ik dus even niet aan denken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 08:57

Ik ozu mijn paardje denk ik naar de slacht brengen.
Ik hoor heel veel paardenvrienden van mij altijd roepen van ' dat zou ik noooit doen' maar ik denk dat het wel het prettigste is voor het paard.
Een kennis van mij heeft ook voor de keus gestaan en heeft dus ook gekozen voor slachten. Haar paard zou ze langs de weg (in een dorp) moeten laten inslapen en dan zou hij daar nog een paar dagen moeten liggen voor ze hemmet van die grijpers kwamen ophalen, nee dat lijkt me echt niks.

Ik zou dus gaan voor slachten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:04

als ze het paard laat inslapen, laat het dan gebeuren in de wei. Als ze dood is krijgen ze haar niet meer zo gemakkelijk uit de stal en dat heeft vervelende taferelen tot het gevolg. Ik heb trouwens zelf ooit een jong paard naar de slacht moeten brengen. Hard blijft het toch, want het is altijd een onomkeerbaar iets. Ik ben zelf mee gegaan om er voor te waken dat hij netjes behandeld zou worden. Toen hij dood was ging ik nog even kijken om te zien dat het echt zo was. JE kunt geen risico's nemen. Als je goed voor een dier hebt verzorgd, wil je niet dat anderen de laatste periode in zijn leven verknallen door hem stiekum de handel in te sturen, de paardenmarkt in belgie of de transport naar italie. Overigens, volgens de slager is het schietmasker een betere optie dan laten inslapen; het gebeurt namelijk sneller, geen sprake van doodstrijd. Als ze een spuitje krijgen om te gaan liggen, tonen veel paarden verzet en dat is hard om te zien.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:24

Ik ben tegen de slacht en ik wil perse tot het einde bij mijn paarden zijn, precies zoals Lovely zegt, zodat je het met je eigen ogen gezien hebt, anders is voor mij het hoofdstuk nooit echt afgesloten. Maar vooral omdat ik er voor mijn paarden wil zijn, omdat ik vind dat ze dat verdiend hebben, die steun tot het laatste moment.

Ik zou ervoor kiezen om hem op een veilige plek in te laten slapen. In de stal wordt dan inderdaad moeilijk, maar dan in de wei of in de bak. Heel veel sterkte voor je stalgenoot...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:35

Een paar jaar geleden had een paard in zijn stal zijn been gebroken. Ze wilde hem eerst naar de kliniek rijden om de breuk te bekijken. Maar de eigenaar wilde het niet omdat het paard het eigenlijk al had opgegeven. Ze hebben haar eerst een verdoving gegeven en daarna de spuit. Hij is dus in zijn eigen stal rustig ingeslapen. Gelukkig hebben wij uitschuifbare wanden en zodra zij weg was hebben ze het paard met de tractor eruit gehaald. Het was geen leuk gezicht Boos! . Paard moest wel zo snel mogelijk wel want anders hebben de andere paarden het in de gaten. We hadden wel al de paarden in de dichstbij zijnde boxen weggehaald ze hadden het al in de gaten ze werden onrustig.
De manege ontdekte het omdat mijn (vorige) paard (jolly) ernaast uit haar dak ging (soort hulp roepen) toen zijn ze gaan kijken.

Mijn vorige paard is naar de slacht gegaan ik heb ook bijna geen afscheid genomen ook omdat ik al afscheid had genomen van haar. Ik kon haar niet meer zien ze had zoveel pijn Boos! . Ze had atrose in haar hele voorhand ze had oon nog huidkanker ze was pas 7 jaar Verdrietig .

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:35

Ik zou kiezen voor de slacht. Het gaat snel en tegenwoordig gaat het veel humaner dan vroeger. Je mag er zo lang bij blijven als je wil. Maak je een afspraak dan hoef het paard niet te wachten. Ik heb 1x een paardje in laten slapen ter plekke. Dat wil ik nooit meer. Hij bleef vechten om uiteindelijk toch te verliezen. Daarbij kon ik niet gewoon langs de plaats waar het gebeurde, want dat beeld bleef door mijn hoofd spoken. Het is en blijft een moeilijke beslissing en ik hoop ook dat mijn oudjes vanzelf gaan, maar zoniet, dan is mijn beslissing snel genomen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:40

Ik heb in april mijn vorige paard laten inslapen. Hij zou eigenlijk ingeslapen worden in de kliniek in Bodegraven. Daar doen ze het in de recovery room en verplaatsen ze hem met een soort brancard naar ene container waar hij gekoeld wordt opgeslagen. Het laatste omdat de verzekering dat eist omdat zij het paard eventueel willen controleren. Maar omdat het precies in de MKZ periode viel en dus Luitenant niet kon vervoeren en hij zoveel pijn had en niet kon wachten, heb ik hem op stal laten inslapen. Ik ben erbij geweest, van begin tot eind. Eerst maken ze hem suf, dan krijgt hij een spierverslapper zodat hij gaat liggen, dan krijgt hij een narcose toegedient zodat hij gaat slapen en dan pas de finale spuit. Dus geen wilde verhalen van rondzeulende paarden in paniek. Wel heb ik met de ophaal dienst afgesproken wanneer ze kwamen en ja dat gebeurt met grijpers. Ik was daar niet bij, maar het paard voelt op zo'n moment toch niets meer.
Slachthuizen hebben toch een rare lucht, je brengt een paard toch in stress in een vreemde omgeving. Dus volgende keer zou ik gewoon weer kiezen voor inslapen, maar dan liever op de kliniek dan thuis. Ook dan kan je tot het einde bijblijven en dat is mij goed bevallen. Je weet zeker dat hij rustig is gestorven zonder pijn en stress.
Succes met je beslissing.