Arabier X fjord?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Arabier X fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 00:09

Ik ben op zoek naar foto's van een kruising tussen een Arabier en een Fjord (ik zou graag ook horen wie dan de vaer of moeder was, arabier of fjord, en eventueel ook foto's van deze paarden)

Groetjesss!!!

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 03:02

Hier een aantal foto's voor je van een kruising fjord/arabier

Afbeelding
Mama Brunate is een Fjord, Vader Said is een Arabier

Afbeelding
Afbeelding

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 03:04

Staat er 1 op Marktplaats.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:31

Yep, ik heb op Texel eens zo'n kruising gereden. Alles was Fjord aan dat paardje, totdat je op het strand kwam en echt gas gaf, dan werd de arabier wakker en dat ging als de brandweer. Echter, als je wilde stoppen, dan was ie weer de netjes opgevoede Fjord en stopte hij netjes.
Als ik op dat moment niet al een paard had gehad, dan had ik dat beest meegenomen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:34

Kijk eerst maar even op de discussie in het FA forum over Bloedlijnen, skelet en bouw.

De kruising Arabier x Fjord komt bijna niet voor omdat dit zeer slechte karakterpaarden schijnt op te leveren.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:48


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:57

CGJ12 schreef:
De kruising Arabier x Fjord komt bijna niet voor omdat dit zeer slechte karakterpaarden schijnt op te leveren.


Dat wordt ook gezegd van de kruising Arabier x Haflinger. Overigens heb ik met zo'n kruising zelf geen ervaring, kan er dus ook niets zinnigs over zeggen.

Ik heb jaren geleden op ponykamp op Fjordy gereden, een kruising Fjord x Arabier. Dat was een ontzettend braaf beest en fijn in de omgang. Heb vast nog wel ergens een foto, maar dan moet ik even intensief zoeken.

Lunatje, Britt (op de foto's hierboven) staat op de manege waar ook het paard van Heike staat. Heike heeft haar regelmatig gereden, misschien kun je haar attent maken op dit topic? Zij kan vast wel wat over Britt vertellen!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:10

CGJ12 schreef:

De kruising Arabier x Fjord komt bijna niet voor omdat dit zeer slechte karakterpaarden
schijnt
op te leveren.
`

Hoeft niet, maar kan idd wel. Mijn oom had jaren geleden een kruising FjordxArabier. Het was best een aardig paard om te zien: heel donkerisabel, mooie bouw (beetje groot uitgevallen Fjord). Maar ze had een volkomen onbetrouwbaar karakter helaas. Het was misschien het beste te beschrijven als de dwarsheid die in sommige Fjorden voorkomt, met het felle van een Arabier. Ik heb er een paar keer op gereden en het was een drama; bij elke bocht verzon ze iets nieuws, schrok, denderde door de bakrand, etc. Ze was vreselijk sterk. Uiteindelijk heeft mijn oom haar verkocht omdat ze een wagen (hij mende met haar) met 10 kinderen erin op de openbare weg omtrok en zijn eigen dochtertje gewond raakte (niet ernstig gelukkig!).

Ik geloof trouwens dat deze merrie wel goed terecht is gekomen; er was een meisje die het heel graag wilde proberen en die er alle tijd voor had en die kon haar uiteindelijk redelijk hanteren.

Edit- type-o -edit

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:19

Volgens mij heeft Lunatic er een en dat is een hardstikke leuk te gek beest!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:58

Ik ken het alleen als combinatie [bloedheet] x ['tank' neigingen]

Dus een heet paard dat zich nergens door tegen laat houden. Er zullen ook best wat leuke combinaties uitkomen, maar over het algemeen genomen vind ik het niet zo'n ideale combinatie.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:50

IK heb vroeger een verzorgpony gehad die fjordxarabier was en daar kon je echt alles mee. Echt een heel lief beest!
De ouders kon ik niet. Ik reed er een x mee op een manege en daar vonden ze het maar "raar".

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:06

Een vriendin van mij heeft ook rijd ook een fjordx arabier, leuk plaatje maar bloedheet. hij is nu 26 of ouder, maar hij loopt je eruit en is niet te harden, hij is heel lief hoor dat is het niet, maar toch dat enorme uithoudingsvermogen en sterke eigenwijzigheid.

Dus ja je moet er van houden, maar er vooral mee om kunnen gaan. Een paard hard laten lopen is geen kunst. het bij je houden wel.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 14:14

Lunatic is vroeger mijn verzorgpaard geweest Lachen kwam via esmeralda erachter dat Luna (zoals ik haar ken) een Fjord X Arabier is. Een geweldig beessie! Vandaar dat ik meer foto's wil hebben zodat ik kan zien wat de kruising zoal voortbrengt. Ik heb wel ervaring met hafloarabieren (haflinger X fjord) maar ik vind fjord X arabier persoonlijk veel leuker.
Tenminste, aan de hand van mijn ervaringen met Luna(tic) Ze kan enorm snel zijn, maar heeft idd wel weer de korte pasjes van een fjord.
Maar vadaar dus ook deze vraag Lachen en wat jullie ervaringen zijn met deze paarden.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:07

CGJ12 schreef:

De kruising Arabier x Fjord komt bijna niet voor omdat dit zeer slechte karakterpaarden
schijnt
op te leveren.


Nou in ons geval ben ik het hier TOTAAL niet mee eens. Op de manege hebben wij een kruising tussen fjord en arabier staan...

Happy Day:

Afbeelding


Echt een paardje met een gouden karakter. Elke beginner kan hiermee aan de slag. Zit meestal wel bij de top 3 bij wedstrijdjes en is gewoon ALTIJd super braaf! loopt alleen wel het liefste voorop...

De moeder is een fjordje genaamd Kalinka, die ook op onze manege staat... de vader is een arabier genaamd donald, die als het goed is op een manege staat als eigen pony. Ik geloof manege moleneind...

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 17:15

De meningen zijn dus verdeeld betreffende het karakter van deze kruising :S nou, 1 ding weet ik wel, als ik me later een 2e paard kan perrimiteren... Dan wordt het wat mij betreft een kruising tussen een arabier en een fjord.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:29

ik denk dat je 2 soorten kan krijgen...

idd heethoofd x tank, dat dus heet is en zich door niks tegen laat houden
of soepel x rustig en vriendelijk, wat dus het ideale beginnerspaardje is....

lola_lovster

Berichten: 318
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: glanerbrug ligt bij enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:31

ik denk dat shiloh wel,wat zegt dat waar iss Verward
moet je maarnetdat krijgen wat je wil Scheve mond
marjah als e vals is kun ja altijd nog een beetje gaan temmen om het mar evengemeen te zeggen Bloos Tong uitsteken Clown

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 17:42

Alsje over luna(tic) spreekt, mijn ervaringen waren, een heel lief paard, heel betrouwbaar, alleen wel heet, je kan er niet zomaar iedereen op zetten.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:14

terwijl dat bij happy day dus WEL kan.. je kunt elk kind erop zetten.. happyday hobbelt haar rondjes wel Haha!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 22:23

al met al begrijp ik nu dus dat het slechte van beiden rassen kan krijgen maar ook het goede van beide rassen als je er een veulen van neemt...
Of een megeling Haha! je moet het dus treffen...

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:25

hallo allemaal ik heb 7 jaar lang een arabierx fjord verzorgd het fjordenbloed overheerste in haar maar ze was super lief wel ondeugend en soms eigenwijs maar het is een schat ze is nu al heel erg oud en geniet lichtjes aan van dr pensioen en wordt afentoe nog gereden maar het is een schat

verder ken ik happy day ook en dat is inderdaad een schat dan heb je nog mistic van claudia rosel inmiddels verkocht aan franca dat was ook altijd een schatje voorzover ik begrepen heb
en op manege van loon stonden er ook wel eens een aantal tussen waar iedereen toch graag op reed. dus kan ik ook absoluut niet zeggen dat ik het een slechte combinatie vind

ook robbie een vroeger vz fjordjex arabier vond ik helemaal fantastisch.

groetjes fabske

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:26

ik heb btw wel foto's van marieke ergens en ook nog wel van happy day
van manege van loon misschien ook wel maar heb nu effe geen tijd om ze in te scannen groetjes fabske

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:58

Bij *Jolanda* staat er een op stal dacht ik. Ik vind het wel een heel leuk beestje. Daar zit(heb ik van horen zeggen) ook niet echt een verkeerd karakter in.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 17:01

Op de horstlinde staat er ook een en die is echt heel leuk. Helemaal geen heethoofd ofzo, gewoon een leuke pony

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 17:04

hebben ze nou allemaal dezelfde kleur joh?